Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

janebrink

http://www.famiglia-aprilia.se/
Gick med
3 May 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV Mille ´99, Honda CRF450R ´04
hehe.... har inte direkt lyckats lägga någon lakrits med den...

Polaren får upp sin FZ på bakhjulet med hjälp av kopplingen på 1:an... men d känns så jäkla svårt att få upp en sån här gjutjärnsspis på baktassen...
 

Robban_hag

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha FZ 750 -85
hehe.... har inte direkt lyckats lägga någon lakrits med den...

Polaren får upp sin FZ på bakhjulet med hjälp av kopplingen på 1:an... men d känns så jäkla svårt att få upp en sån här gjutjärnsspis på baktassen...

har inte testat att få upp den på bakhjulet, det kanske inte är så enklet?! kanske inget man ska efterstRäva heller? mem lakrits är ganska lätt, om man nu tycker det är roligare.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750

Bifogat

  • FZstreetfighter1.jpg
    FZstreetfighter1.jpg
    29 KB · Visningar: 139
  • FZstreetfighter2.jpg
    FZstreetfighter2.jpg
    22 KB · Visningar: 111
  • FZstreetfighter3.jpg
    FZstreetfighter3.jpg
    38.9 KB · Visningar: 94

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det är tydligen fler än Spondon som tröttnar på orginalstuket...

http://cgi.ebay.co.uk/yamaha-fz750-...oryZ9806QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

* GSXR wheels
* fzr1000 swinging arm
* k and n filters
* single seat unit
* high level micron

Personligen skulle jag dock försöka sänka lyset en decimeter.



Ser nu att hojen i inlägget ovan har sålts för lite drygt 12.000 kr i England. Men då ska man också beakta att i England kör man året om med hojarna och de använder enormt mycket salt på vägarna. En äldre hoj i England har ofta blivit utsatt för väldigt mycket salt. I Sverige kan man ju knappt se någon rost alls på motorcyklar. Saken är helt annorlunda i vissa andra europeiska länder.

Cykeln ovan har ju tydligen sänkts i framändan. Framgafflarna är ju uppskjutna ca 5 cm upp igenom styrkronan. Är det någon som har erfarenhet av detta? Blir inte cykeln orolig på vägen om man gör det?

/G-man
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
säkning fram

Cykeln ovan har ju tydligen sänkts i framändan. Framgafflarna är ju uppskjutna ca 5 cm upp igenom styrkronan. Är det någon som har erfarenhet av detta? Blir inte cykeln orolig på vägen om man gör det?

/G-man

Sänkte min Fz ca 8mm fram - blev kanon. Tyckte allt att den blev lättare att baxa runt och någon försämring i stabilitet har inte noterats. Blev så nöjd att även den andra FZ:n fick samma säkning.

Går troligen att sänka mer men då markfrigången original är på tok för dålig så har jag inte provat mer.

Testat att höja bak däremot - 15mm kortare dogbones blev nästan tyskröv så det blev en sjuk hoj att köra över 140km/h. Dock inte i kombination med sänkning fram.

Någon som är sugen så rekomenderas 3mm alt max 5mm kortare. Skulle testat i år men .... jobb och en väldig massa regn ökade inte insperationen.

/Blysläden
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Testat att höja bak däremot - 15mm kortare dogbones blev nästan tyskröv så det blev en sjuk hoj att köra över 140km/h. Dock inte i kombination med sänkning fram.

Någon som är sugen så rekomenderas 3mm alt max 5mm kortare. Skulle testat i år men .... jobb och en väldig massa regn ökade inte insperationen.

/Blysläden


Hmm, har du nåt tips hur man höjer baken på gamla Fz-an? Sitter ju nån gjuten klump utan dogbones, lite svårjusterat... :confused:


/Mange
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Hmm, har du nåt tips hur man höjer baken på gamla Fz-an? Sitter ju nån gjuten klump utan dogbones, lite svårjusterat... :confused:


/Mange

Enda att göra är att kapa i svingen/klumpen under - tyvärr.
Vet bara en som gjort det och han kör dragracing med sin - han sänkte dock.

Alternativt möjligen mixtra med lite med längden på stötdämparen. Kanske en mindre distans mellan stötdämparen och ramfästet.

Hittar du någon bra lösning så berätta...
Din ser förövrigt redan mycket bra ut... helt kanon. :tummenupp :tummenupp

/Blysläden
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
JoJå!

Hejsan alla glada.

Allt väl?

Det var ett tag sen jag besökte forumet, ser att det hunnits posta ganska många inlägg. Trevligt

Gamla bettan står säkert i källaren, även om det var ett tag sen den fick smaka asfallt.

Jag har några frågor ang. vinterförvaringen.

Ni som inte har centralstöd (vilket jag önskar att jag hade), låter ni er FZ stå som vanligt på sidostödet under hela vintern?

Det sägs att man ska tömma tanken och även förgasarna. Tar ni loss de senare eller dränerar ni dem fastsatta?

Ska snart börja konserveringen. Men hinner nog med en åktur innan jag stänger butiken.

Mvh

Johan
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hejsan alla glada.

Det sägs att man ska tömma tanken och även förgasarna. Tar ni loss de senare eller dränerar ni dem fastsatta?

Bensin dunstar och om man inte tömmer tank/förgasare riskerar man att avlagringar bildas i systemet. Och man vill ju inte att den gamla tösen skall drabbas av kärlkramp frampå vårkanten....

En kanske inte alltid nödvändig serviceåtgärd - som dock trots allt ändå är en god idé - är att efter man tömt tanken fullständigt så häller man i ett par matskedar motorolja i den. Sen skakar man runt detta för att få till en fin beläggning innuti tanken. Men varför skall man göra detta (?) frågar nog en del.... Jo, om tanken förvaras svalt finns det risk för kondensbildning innuti tanken och denna kan orsaka rostangrepp om inte insidan är välsmord.

Visst kan man skaka runt oljan i tanken om den sitter kvar på hojen men då lär man nog behöva en gaffeltruck e.dy.... ;-)

När det gäller förgasarna så gör jag så här:

Efter att jag tagit bort tanken kör jag hojen tills den dör. (tar nästan 5 min på tomgång).

Sen tar jag bort de där två små gummislangarna som i nederkant och håller ihop förgasarna två och två och låter sedan sista skvätten bensinen rinna ut. (Du kanske måste skruva upp pluggen de sitter på också...) Det brukar handlar om några matskedar i varje förgasare.

Sen på våren häller man bara i soppa och kör igen. Bensin är ju en färskvara som förstörs med tiden men med pinfärsk soppa i tanken brukar det bara ta några sekender innan tösen hostar till liv igen. Några matskedar olja i tanken mår motorn sen bara bra av.

Lycka till!

G-man
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ska snart börja konserveringen. Men hinner nog med en åktur innan jag stänger butiken.


En tips till:

Jag lät min gamla Betta stå ute i solen mycket ett par somrar. Hon förlät mig inte..... skinnet på sadeln torkade och blev strävt.

Så vad du bör göra, speciellt på en 20 år gammal tös, är att smörja in skinnet noga. Jag smorde in flickans säte med rätt sorts olja och det blev hon minsann tacksam för....

G-man
 
Last edited:

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Så vad du bör göra, speciellt på en 20 år gammal tös, är att smörja in skinnet noga. Jag smorde in flickans säte med rätt sorts olja och det blev hon minsann tacksam för....

G-man

Och sen fällde du upp centralstödet...

Jaha, jag som trodde vi pratade om motorcyklar! :rofl


/Mange
 

Robban_hag

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha FZ 750 -85
:hoppskrat :hoppskrat :hoppskrat

.... och satte upp henne på det inför vinterförvaringen ....

:D :D :D


Jag förstår att vintern blir lite besvärlig för er som saknar centralstöd....

jag har nog ett liggande (centralstöd). tyvärr saknas nog fjäder och "bulten" men det kanske går att lösa?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
jag har nog ett liggande (centralstöd). tyvärr saknas nog fjäder och "bulten" men det kanske går att lösa?


Haft en 88a. En av de bättre motorerna vill jag hävda. Bra att trimma och stabil. Kanske lite tung dock? sänkte också min gaffelkorna en bit. Tyckte det var skönare. Körde med 140 däck men tyvärr har jag glömt vad jag hade fram. Gick upp aningens där med... Vart lite bättre än orginal tycker jag men väghållningen vart oavsett inte bra nog och därav sålde jag den. Saknar motorn men inte ram/dämpning. Framförallt bakdämparen känns som en cykelpump som man håller för.
 

janebrink

http://www.famiglia-aprilia.se/
Gick med
3 May 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV Mille ´99, Honda CRF450R ´04
hej hej allihop.

Ville bara meddela att jag inom kort kommer gå ur FZ750 klubben... :pannkyss

Har införskaffat mig glädje i V-formation med 90 graders lutning. En Firestorm närmre bestämt....

Ville ha något med mer konfort och inte så skrikig gång... Min nya V-twin går nästan som en R1:a men med skönare ljud.

Men än så länge har ja kvar min FZ. :D

//Janebrink.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Hej hoj halloj igen alla glada FZrävar!

Nu är det såhär att jag kommer behöva lite hjälp inom en snar framtid.
Tänkte byta styrlager och vad jag förstått är det überjevulskt jobbigt att ta ut det undre lagret utan rätt sorts verktyg.

Då jag inte är sugen på att betala massa pengar för arbetet undrar jag om där finns några glada typer som råkar passera katrineholm och samtidigt känner för att ta med sig de verktyg som behövs och hjälpa mig byta?

Ett stort förråd kanelbullar kommer att finnas på plats. :D
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Hej hoj halloj igen alla glada FZrävar!

Nu är det såhär att jag kommer behöva lite hjälp inom en snar framtid.
Tänkte byta styrlager och vad jag förstått är det überjevulskt jobbigt att ta ut det undre lagret utan rätt sorts verktyg.

Då jag inte är sugen på att betala massa pengar för arbetet undrar jag om där finns några glada typer som råkar passera katrineholm och samtidigt känner för att ta med sig de verktyg som behövs och hjälpa mig byta?

Ett stort förråd kanelbullar kommer att finnas på plats. :D


Synd att min bil inte går på kanelbullar, annars skulle jag kunna åka en sväng till Katrineholm och hjälpa dig! :D


/Mange
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Synd att min bil inte går på kanelbullar, annars skulle jag kunna åka en sväng till Katrineholm och hjälpa dig! :D


/Mange

Vallentuna... låter som stockholmstrakten.
Skulle fanemig kunna pröjsa soppan åt dig utan problem bara jag hade grejerna hemma. :)

Återkommer när det är aktuellt då.

Btw : Kanelbullarna kommer finnas där också! =D
 

janebrink

http://www.famiglia-aprilia.se/
Gick med
3 May 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV Mille ´99, Honda CRF450R ´04
Halloj allihopa!!!

Har fortfarande kvar min FZ så ja e allt här inne o kikar ibland. :)

Tänkte fråga lite smått hur många det är här i FZ-klubben som skulle kunna tänka sig att köpa larm till sin hoj/hojjar?

Kommer lägga en beställning på måndag-tisdag. Jag tar hem för folk i VTR-klubben nämligen, o ja tänkte att det säkerligen finns några här som e intresserade. Här kommer lite info:

Fjärrstartfunktion
Immobilizer
6-toners sirén
Anti Hijacking funktion.
Stötsensor
Två vattentäta fjärrkontroller

Pris 425:-. (plus eventuell frakt inom sverige. Finns för avhämtning i Kungälv/Göteborg)

Kommer även ta hem jackor:

100% syntetiskt läder som ytterlager
100% polyester mesh som innerfoder
Fickor för skydd på axlarna, armbågarna och på ryggen. Mjuka skydd ingår
Vattentät och vindtät

Storlekar S,M,L,XL,XXL

Har en XL i lager. Aldrig använd med lappen kvar. Passar mig perfekt o ja e 188cm lång o väger 84kg. Man kan även va större än mig o fortfarande ha den... Lite att växa i mao. :)

Pris 1000:-.

Ber inte om gruppköpstillåtelse p.g.a. den korta svarstiden. Som sagt så går beställningen av på måndag eller tisdag... Tänkte bara i all vänlighet fråga om folket va inresserade.

Kommer även att ta hem prylar senare, o även andra jackor, men då kommer ja be om tillåtelse först att lägga ut sakerna här. :)

PM:a mig gärna om ni är intresserade av något så kan ja skicka över bilder på andra modeller etc.

//Janebrink.
 

Bifogat

  • Rossi46Blacka.jpg
    Rossi46Blacka.jpg
    74.9 KB · Visningar: 85
  • Rossi46Blackb.jpg
    Rossi46Blackb.jpg
    66.9 KB · Visningar: 94
  • IMAGE_022.jpg
    IMAGE_022.jpg
    56 KB · Visningar: 84

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Helsystem till min Fz 750 köpes.

Hej allihop.

Behöver ett helsystem till min båge typ Vance & Hines eller andra effektsystem. Hör av er om ni ligger på något som ni ändå inte använder.Har ett bra orginalsystem så det är inte intressant för mig att köpa. :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top