Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Film

Hej

Ville bara säga att fz750.se är uppdaterad men nya medlemmar och några bilder. Lyckades samtidigt få ut en ny filmsnutt från Kinnekulle Ring. Hyffsad kvalité på filmen ... långt mycket bättre än första filmen. :tummenupp

Införskaffat nya datorer som inte riktigt vill vad jag vill men ... tid och en del väl valda ord kommer att lösa problem ... på lite sikt. :huvet

Har tänkt lägga ut en längre film från samma bana och samma helg inom snar framtid.

/Blysläden
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Se där, här händer det grejer!

Kanske ska passa på att uppdatera min hoj. Bilder och info är ju från -06 och det har ju hänt lite sen dess (och händer ännu mer as we speak :tuttar )!

Har precis hämtat gastub till min nya Esab-mig, så nu kan jag göra desto mer på egen hand istället för att hålla på att transportera grejerna till och från svetsaren. Bytte jobb vid årsskiftet och där finns en rätt så komplett verkstad med svarv, fräs, tigsvets och en rackarns stor plåtsax(kap?), en sån där man är lite rädd för...:D

/Mange
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Svansen mellan benen =(

Har en skvätt dåligt samvete. Pga. massor av skräp och annat tjafs så har jag inte bytit olja eller något annat på hojjen. Trots att det var drygt två månader sen jag sa att jag skulle börja... Den står till och med otvättad i päronens garage... Snyft...

Däremot så kommer förändring ske imorgon.

Det jag undrar över är vilken modell och beteckning ni använder på, samt gärna var man kan införskaffa billigt (och bra):

Oljefilter
Oljebultspackning
Luftfilter
Tändstift
Kedjesmörjningsmedel

Bensinfiltret fick jag nys från G-Man att det funkade med 52-295 fr. Biltema.

Oljan (motor/växellåda) tänkte jag ta Quaker States helsyntetiska SAE 10w40 det borde väl gå bra?

Kylarvätskan tänkte jag ockås byta, är det nödvändigt (mer arbete än nytta), och funkar det isåfall med vanligt glykolvatten?

Batteriet har tyvär också blivit orört. Så jag undrar om det är kasst eller om det går att plocka isär och ladda igen (funkar det isåfall med en "vanlig" billaddare?)

Tack på förhand, igen!
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Cybergarage!

Nu har jag skaffat ett sånt där garage. Man trycker på den där röda knappen nedanför, den det står "garage" på! :rolleyes: :D

/Mange
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Återuppståndelse!

Jag tog tag i situationen igår och mekade tills midnatt.

Det blev Denso X24ESR-U Tändstift. Ville eg. ha NGK men detta skulle duga sa personalen på, MEKONOMEN...:confused:

Tog bort bensintanken och tömde den på 10 L, skapligt statiskt jobb att hålla upp tanken och pricka dunken med bränsleslangen. Märkte att bensinkranen är sönderdragen (vredet) så det krävs en tång för att vrida på den. Gick dock trögt, Någon som har ett smart sätt att smörja den på? Det kanske den gör nu när jag hällde i dryga dl olja i tanken och skakade runt (bättre sent än aldrig)

Bränslefiltret ovanför bränslepumpen var ganska skitigt så jag bytte den till ett nytt och tog en titt ner i tanken och det såg ut som det fanns nån flaga från tanklocks ringen. Jag smörjde på den också, men tycker ni det är värt att ta ut botteninsatsen i tanken och försöka göra rent på något sätt?

Drog loss oljepluggen i botten och lät det rinna, jösses vad olja! Skuvade loss oljefilterkåpan tills den lossnade, men märkte då att den inte går att ta få lös då grenrören från avgasportarna inte medgav. Suck och stön, varför inte gjort dem lite bredare i mitten så man slapp lossa på systemet för att få ut den. Gjort iaf, så nu undrar jag, var man kan köpa oljefilter och om det är något spec. att tänka på när jag monterar det igen?

Själva oljebultspackningen verkade vara en kopparbricka, så den får väl sitta kvar...

Luftfiltret var riktigt skitigt. Mycket grått damm så det ska jag rengöra alt. köpa nytt. Något bra ställe att köpa, vanliga reservdelsbutiker, eller hur ska man rengöra på bästa sätt?

Batteriet hade lite kraft kvar, så det togs bort och sattes på laddare med en lånad Ctek laddare, skönt då jag antog att batteriet skulle vara heldött och omöjligt att ladda.

SÅ. Är det någon som har några tips infor det som är kvar (bortsätt från det som skrivits tidigare i tråden, läste igenom rubbet i går) dvs. Oljepåfyllnin och ditsättning av oljefilter, byte av tändstift, ditsättning av luftfilter, ev. rengöring av tank?

Jag köpte en burk systemrengöring på mekonomen också, tanten pratade varmt för det så jag tänkte en lite återställare för bettan kanske är bra iaf...

Trevlig söndag!
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89


Hej!

Om du inte har någon Yamaha-handlare i närheten så kanske Mekonomen säljer Fram oljefilter! Isf ska du ha ett som heter CH6009. När du ändå är där så köper du givetvis en oljepluggspackning, koppar eller alu. Mät den gamla så du vet måttet!

Ang luftfiltret, är det ett originalfilter (inget K&N eller dylikt tvättbart) och så pass skitigt som du säger så BYT! Ett igensatt luftfilter får hojen att gå sämre och dra mer soppa! Detta finns tyvärr inte på Mekonomen...

Tur att du fick låna en Ctek-laddare då en vanlig billaddare nog hade laddat sönder ditt batteri!

Det där med olja är lite kinkigt, den måste ha tillsatser för våtkoppling annars kommer du få en koppling som hugger när du ska slira iväg från stillastående!
Vanlig bilmotorolja har inte såna tillsatser eftersom kopplingen sitter torrt på utsidan.

När du nu ändå håller på och pysslar om din mc så varför inte göra ren tanken som du skrev?! Har för mig att det sitter en stor gummipackning i botten så den klarar sig nog om du är lite försiktig.
Att byta kylvätska är ingen dum idé heller, det är sånt folk glömmer när dom servar själva så det kan vara många år sedan! Helt vanligt glykolvatten 50-50 mest som korrosionsskydd, eller om hojen står ute om vintern! :rolleyes:

Det är inget fel på Denso-stift, jag kör med såna och har inte haft några problem som man kan härleda till stiften.

Systemrengöring, antar att du menar sånt man häller i soppan?! Det är bra, men då bör du (efter att du rengjort tanken :D ) fylla på fullt med bensin och rekommenderad mängd rengöring och sen starta och varmköra hojen.

Sen tycker jag att du köper en egen Ctek-laddare som du kan ha inkopplad hela vintern. Att ladda "nån gång ibland" innebär ju att batteriet laddas ur lite mellan gångerna och det mår det inte bra av.

Lycka till!

/Mange
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Tackar...

Lycka till!

/Mange

Det finns ganska många mc butiker här på orten (Örebro), Yamahadealer är väl Carlbarks utanför Kumla... Är det bättre med orginalfilter? Annars tar jag det närmaste.... Tack för tipset! kan i annat fall kolla med korslistor imorgon.

Luftfiltret kanske går att få rent. Jag har ingen aning om det är tvättbart, ett K&N filter är det iaf inte, tror jag. Möjligen går det att blåsa rent med tryckluft. Men jag tycker det känns "frächare" med nytt. Givetvis försöker jag göra rent filtret om det kostar för mycket. Så vad ska ett filter ligga på i pris?

Ang. Motoroljan, jag trodde det inte spelade nån större roll vilken olja man använde. Alltså ska det vara en "tillsats"... Jag som införskaffat 3l SAE 10W40, har för mig G-man körde med shells "motor" olja. Men jag tolkade det säkert fel :va "allt som är bättre än biltemas 10w30" :tummenupp

Läste detta på hondaklassiker.se:

"Motorex, som även tillverkar vanliga motoroljor, är också väldigt tydliga i att man inte ska använda en vanlig motorolja i sin motorcykel. Tillsatserna i en vanlig motorolja är inte avpassad för bruk med våtkoppling och transmissionsdrev vilket kan skada eller förstöra dessa delar i motorcykeln."

Så visst. Det får bli att köpa ny olja... Många bud från olika håll...

Nu lär batteriet vara fulladdat, hoppas jag hinner med allt imorgon så man kan koppla in batteriet till sist, vrida om nyckeln till on, trycka på startknappen... Thickathickathickathicka.wawawawawawawa... :D.

Kan gissa att den kommer få kämpa ett tag för att komma igång, men iaf.

Kör ni med full choke på en gång eller låter ni den snurra lite utan till en början?
 

Robban_hag

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha FZ 750 -85
Funderar på det där om kylarvatten. var tömmer man det bäst? upptäckte av min förvåning (när jag tog bort plastkåporna) att det fanns en behållare bak. är det till kylaren också?

/Robban
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
????

Funderar på det där om kylarvatten. var tömmer man det bäst? upptäckte av min förvåning (när jag tog bort plastkåporna) att det fanns en behållare bak. är det till kylaren också?

/Robban

Jag står själv just nu och kliar mig i skallen för samma problem. Jag hittar ingen "dump" plats alls... Är det tanken att man ska skruva loss en kabelklämma och dra isär rören för att tömma kylarvätskan?

Jag ska säga att bränsletanken var ganska skitig (läs rostig) så att göra som G-Man tipsade om (dvs. tömma tanken och hälla i olja och skaka runt) verkar vara en riktigt bra idé.

Tråkigt för mig så har nån jävel tattat min service handbok, så jag måste instruera damen att lägga upp det den på min websida via ftp, för jävla apskit MSN Messenger avbryter hela! Såå. jobbigt!

Anledningen till att jag vill ha serviceboken skickad är att jag inte vågar/kan dra loss tändstiftshattarna. Ska man dra dem rakt upp eller på något annat sätt?

Det är trångt. Och nu börjar man bli lite lack att det inte går som det ska...

Jag vill ha centralstöd!!!

Lycka till alla!
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Det var ju bara att dra tändstiftshatten rakt upp. Riktigt svårarbetat med ett halvglappt spärrskaft och en improviserad förlängning (en ledad förlängning som gjorts stadigare med 5 varv silvertejp)... Tror det kom lite skit ner i tredje cylinderhålet, trots att jag var så försiktig jag kunnat. Är det riktigt jävla illa eller bara illa? Antar att det inte går att få ur på annat sätt en att riva isär motorn... Så det får brista eller bära.

Man lär sig mycket.

Kanten mellan topplocket och cylinderväggen innehöll en förkastning på både 1an och 4an, vilket gjorde arbetet extra tungjobbat =/

Ship ship
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Pesten i forumet?

Verkligen lite aktivite här.

Jag är iaf klar nu! =)

Med undantag för luftfiltret som inte levererats än, kylvätskan som var fräsch och kedjan som endast smordes...

Ang kedjan: Hur hittar man början/slutet på åbäket, alltså hur öppnar man kedjan? Har jag kedjelås eller är den nitad? vad är nitad?

Sen gjorde jag en blunder när jag startade den, jag blev så ivrig när det gick igång att jag glömde släppa startknappen och höll in den ett par sekunder efter att motorn dragit igång.

När motor blev varm stängde jag av den, när jag sen skulle starta igen så snurrade systemet ett par varv, men sen lät det lite konstigt och endast startmotorn hördes...:confused:

Jag blev rädd att den slitit sig när jag höll in knappen och att startmotorn hoppar loss från kuggarna. Om man gav tillräckligt med gas så försvan problemet temporärt.

Nån som har en idé vad det kan vara?

Ses på vägarna snart!
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Hur går det Claes med plastandet?

/Robban

Det har blivit nya insugningsgummin före o efter förgasarna, nya stift, luftfilter, pyssel, skidåkning, städn...... -istället.
Tyvärr(?), är listan över aktivitetrer längre än tiden.
Hari nte bestämmt nivån ännu, om det blir lagning med epoxilim och förbättring av gummiupphängningen eller mer avanacerat.
Försöker hålla orginalstuket även om det innebär repor. Skall man lacka skall man göra det snyggt, vilket kräver resurser.
Första jobbet, nån gång, blir att laga fästöronen på framskärmen, ev. genom att ersätta/plasta in, plastöronen med plåtbleck. tror det håller längre.

Hur funkar det med Biltema plasten???

Nuärvårenoroväckandenära/C
 

Robban_hag

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha FZ 750 -85
Hur funkar det med Biltema plasten???

Ja du? om man inte gör fel med härdaren så funkar det nog jätte bra. jag gick nog igång på ångerna med en gång och tog alldeles för mycket härdare. :gnissla det stelnade aldrig och jag fick ta bort allt. "Gör om gör rätt!!" nu har jag byggt upp baksidan med en gammal ölburk. om allt vill sig rätt ska jag greja med det i helgen. återkommer med svar när jag har gjort rätt

Ska också försöka hålla kvar orginal stuket, men det kanske slutar med att jag lackar om hela skiten.

/Robban

Jag blev rädd att den slitit sig när jag höll in knappen och att startmotorn hoppar loss från kuggarna. Om man gav tillräckligt med gas så försvan problemet temporärt.

Nån som har en idé vad det kan vara?

Ses på vägarna snart!

har också testat detta. ibland gör den så när den har stått still ett tag. min fundering är att det helt enklet "bara" kuggar över. jag har haft detta bekymmer på andra hojar (låter lite som Macken).

/Robban
 
Last edited:

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Ä jag e inte bitter

har också testat detta. ibland gör den så när den har stått still ett tag. min fundering är att det helt enklet "bara" kuggar över. jag har haft detta bekymmer på andra hojar (låter lite som Macken).

/Robban

:( :(

Tja, då har man skitit i det blå skåpet...igen.

Det värsta är att jag har ett sånt där före och efter "bevis"

Jag spelade in ljudet av när jag startade bågen första gången, ni kan urskilja att jag är lyrisk av starten och att jag glömmer släppa startswitchen:

http://johanoeberg.st/inspelning.mp3

Efter att motorn blivit varm stängde jag av den och startade igen, då kunde jag ana symtomen, då startade den iaf och jag tog en tur runt kvarteret.

När jag idag rullade ut hojjen och tryckte på startknappen lät det såhär:

http://johanoeberg.st/inspelning1.mp3

Den snurrar inte många varv innan den "slinter"... :(

Snälla, lyssna igenom och ge ert utlåtande.

Jag valde Biltemas Racingolja. Bensinkranen stod på mellan första och idag. Friläge var i samtliga gånger. Jo, appropå det, provade lägga i 1an och starta: Den skuttade verkligen fram...

Bittert.

HELP!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
:( :(

Tja, då har man skitit i det blå skåpet...igen.

Ok, nu har man lyssnat på det där några gånger...

Nu får man minsann träna minnet för detta har man inte sysslat med på ungefär 10 år....

Det är ju två drev det handlar om och vad du nog borde ta och göra är att skruva ur startmotorn å ta dig en liten titt. Om jag inte minns helt fel så sitter den bara fast med två långa skruvar. Släpp på dem å dra motorn rakt ut åt vänster. (Startmotorn är den där runda saken en decimeter bakom generatorn på vänster sida.)

Efter att du dragit ut den så kollar du så att dreven ser ok ut. Om något drev är utslitet borde det i första hand vara startmotorns eftersom det drevet snurrar säkert 5 varv för varje varv det andra drevet snurrar. Är startmotordrevet åt helsike är det nog bäst att köpa en "ny" motor på skroten. Jag tror inte man kan byta bara drevet/kuggaxeln. Är det andra drevet slut har du ett helvete. Det drevet kommer du nämligen, om mitt minne nu inte sviker mig, inte åt förrän du delar på hela motorblocket. Vilket alltså betyder en total demontering av hela motorn. Rubbet alltså!

När du dragit ut startmotorn så bör du också kolla så att kolen och solenoiden (jag tror i alla fall det finns en solenoid däri...) fungerar som de ska. Jag tror dock att du måste lägga motorn i kontakt med motorblocket för att sluta kontakten. (Precis som när man testar tändstift.) Det finns väl bara en pluss-kabel som leder till startmotorn om jag minns rätt? Kol/kopparbleck (eller vad det nu är för konstruktion) kan nog bytas separat / alternativt flyttas i sina fästen.

(När jag skriver detta så hör jag helt plötsligt hur löjtnant Jansson skriker i mitt huvud igen.... Han vrålar någonting om att man i dylika fall måste koppla ur tändspolarna annars kan man överbelasta dem om man laddar upp dem utan att de får "tömma". Men det kanske bara gällde Husqvarnas gamla 258 från 1981....? Minns inte! Du kanske borde testa startmotorn genom att dra en separat pluss-kabel ifrån batteriet till motorns elkontakt... ? Shit, jag kommer inte ihåg allt detta..... Har inte sett löjtnant Jansson sen 1994 heller.....)

Sen minns jag inte hur det är konstruerat men det borde ju finnas någon form av "koppling" till drevet inne i blocket. Ifall nån jeppe t.ex. skulle få för sig att trycka på startmotorn när motorn redan går på ännu högre varv..... Denna "koppling" borde ju rimligtvis kunna slitas ut och om så sker lär det nog också behövas en total demontering. Men det borde ju inte vara det som är ditt problem eftersom det inte tycks ta alls för dig. Eller? Läs på i verkstadshandboken om hur detta är konstruerat.

Du skrev att den skuttade när du la i ettan. Det måste ju betyda att kraften överförs från startmotorn till resten av motorn. Du får förtydliga dig här.

Lycka till
G-man

PS. Vänta bara tills du börjar få elfel.... Jag hatar elfel! Man kan inte se felet, inte heller känna eller höra det. I "bästa" fall så kommer du kunna lukta dig fram till det!
 
Last edited:

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Du skrev att den skuttade när du la i ettan. Det måste ju betyda att kraften överförs från startmotorn till resten av motorn. Du får förtydliga dig här.

Lycka till
G-man

Tack för att du tar dig tid!

Symtomen först; Den fäster iaf minst ett svänghjulsvarv. Då jag tycker man kan urskönja minst fyra blubb. Det konstiga är att den varierar. Ibland verkar det gå 0,1 sekunder innan den slinter, andra gånger nästan 1 sekund.

Och visst, när jag lägger i 1an så drar den frammåt innan den släpper och bara väsnas. Så visst får den kontakt.

Om man antar att det är som du säger, att drevet på startmotorn är mindre, säg 1/4 så stor, så borde det väl rimligtvis inte vara något fel på startmotorns drev, eller hur? Om så vore fallet så skulle ju inte själva motordrevet snurra mer än 1/4-varv...

Jag tänkte också på det du skrev om ev. koppling. Det skulle ju också vara möjligt. Är det så att systemet är för trögt så den inte orkar och släpper? kanske att ett eller två kugghjulstand saknas och den "fastnar" varpå kopplingen frkopplar?

Annars hade jag tankar till en fjäder som drar bort drevet från motorn när man inte lägger på ström... Men den borde ju inte bli starkare med tiden, snarare tvärt om, så den isåfall ligger på konstant...

Ja, man kanske inte ska gråta floder...än

För att demontera startmotorn antog jag, efter att kikat i verkstadshandboken, att man var tvungen att genomföra en "engine removal", då den sitter bakom en balk... Och desutom stod den INTE med i listan av vad som kan demonteras utan "enigne removal"... Men det är ju ett par centimeters spel mellan startmotorkåpan och balken, så jag ska prova.

Tror ni det är en idé att rulla nerför backen därhemma och försöka starta igång den på tvåan? Är det lätt? Tänkte det kanske hjälper att låta hela systemet arbeta under en längre stund.

Kommer inte längre än så. Kan inte komma åt bågen förns imorgon :(

Tack för hjälpen. Det är guld värt att ha nån att rådfråga!

Trevlig söndag!

Ps. Solenoiden har jag aldrig hört talas om, vad har den för verkan på startmotorn? (polförändring?) Ds.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tror ni det är en idé att rulla nerför backen därhemma och försöka starta igång den på tvåan? Är det lätt? Tänkte det kanske hjälper att låta hela systemet arbeta under en längre stund.

Att rulla igång en FZ-a är inga större problem om man bara får upp farten tillräckligt. Jag försökte dock att väcka liv i gamla Bettan en vår för många år sedan genom att rulla henne nedför en ca 800 lång backe. Hon hostade aldrig igång.... Det var INTE roligt att skjuta upp henne sen! Men då hade hon stått i 6 månader och det var nog bl.a. gammal soppa jag försökte starta henne på. Pluss ett urladdat batteri... Sen kopplade jag upp henne på en några hundra amperes extra starthjälpsladdare och woooops så spann hon igång direkt. (Startmotorn drog väl upp motorn i 8000 varv gissar jag..... :) )

En skapligt inställd och varmkörd motor springer man ganska lätt igång.

Ps. Solenoiden har jag aldrig hört talas om, vad har den för verkan på startmotorn? (polförändring?) Ds

Som sagt, jag har aldrig plockat isär en FZ:a startmotor så jag vet inte ens om den har en solenoid. Startmotorer i bilar har dock oftast det. Den kan väl lättast beskrivs som en liten elektromagnet som förflyttar drivaxeln i startmotorn så att den får kontakt med det andra drevet. Är strömstyrkan för svag, eller kontaktytorna utslitna, så får dock denna solenoid inte tillräckligt med kraft för att göra denna förflyttning varför ingenting händer förutom ett knäppande ljud.

Försöker du starta en bil med ett för svagt batteri så dras ju allting runt men väldigt långsamt. Försöker du starta med en defekt solenoid klickar det bara som en k-pist i startmotorn. Axeln roterar men trycks inte i läge.

Det kan vara detta som är ditt problem. När du körde startmotorn samtidigt som motorn gick så kan kontaktplånen/kolen inne i startmotorn slitits ned. Och/eller belagts med en massa damm. Varför de nu inte får korrekt kontakt.

Men återigen, jag gissar nu bara! Jag drar bara paralleller till startmotorn i min Toyota som jag fick laga för ett halvår sedan. FZ-ans startmotor kan vara konstruerat på ett helt annat sätt! I don't know!


Enligt denna bild http://www.fz750.se/pics/Tb1.jpg så sitter ju startmotorn onekligen lite dumt till..... beklagar.
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Att rulla igång en FZ-a är inga större problem om man bara får upp farten tillräckligt....
Eftersom den var igång för drygt en vecka sen så borde det inte vara något större problem att springa igång den. Har aldrig provat med just denna. I värsta fall får det bli bogsering, det har jag lyckats med tidigare.


När du körde startmotorn samtidigt som motorn gick så kan kontaktplånen/kolen inne i startmotorn slitits ned. Och/eller belagts med en massa damm. Varför de nu inte får korrekt kontakt..

Ok. men om den är så pass sliten så borde väl den inte få kontakt i början... Det är just det som stör mig (som amatörmekaniker), att den tar en kort stund men sedan tappar greppet och endast startmotorn snurrar. Om det finns en solenoid, dras den ur kuggarna automatiskt när varvtalen ökar och/eller strömen bryts?

Jag ska försöka nå en vän till min svärfar som jobbat som MC-mek i flera år, han kanske har nån idé. Det vore underbart att bara slå till motorn med en träklubba så är det hoppar på plats. Men så är det säkert ej...

Enligt denna bild http://www.fz750.se/pics/Tb1.jpg så sitter ju startmotorn onekligen lite dumt till..... beklagar.

Jo. Den går säkert inte att ta ur startern utan demontering av motorn som helhet. Kanske om jag tar ur generatorn och får ur den på sniskan... Men då borde det stå i handboken. Är det bökigt att demontera? det står välbeskrivet i handboken.

Önskar jag kunde ladda ner info till hjärnan som i the matrix... =)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top