Han hade iaf tagit isär den och fotodokumenterat hela processen, så då kanske det är värt att fundera på demontering...
Vad tycker ni?
Börja i så fall först och främst med att kontrollera funktionen på startmotorn. Hur ser tänderna på dreven ut?
Eftersom detta var ett fel som dök upp efter några månaders stillastående så är det naturligt å fråga vad du har för effekt på batteriet? Spänning?
Har inte börjat än... Ska väl iväg och provstarta imorgon...Hur har det gått ??
Ok, haft? är den felfri nu? låter din lika som min när den slirar (fäster något varv och sen slir)?Jag har haft samma problem med min FZ. Så fort den har stått nån dag och blivit riktigt kall så vill startmotorkopplingen inte dra förrän efter ett stort antal försök. Den brukar dock alltid dra till slut. Mina problem uppkom då jag hade bytat lameller och olja till en 10W/40-variant modell dyr.
Spännande att se om det blir bättre för dig när du har bytat till en "sämre" olja. Det går ganska enkelt att ta ur startmotorn med motorn kvar i ramen.
Batteriet (14Ah) var nyladdat till fullo, spänningen vet jag ej, men vad kan det vara på ett hyfsat nygammalt batteri? Och vad kan spänningen göra för skillnad på startmotorn och respektive koppling?
Jag tänkte att eftersom din motor inte startar när den är kall, men det inte är några problem när den är varmkörd, så finns det en liten teoretiskt möjlighet att batteriet kan vara involverat. Du vet även batteriet blir ju "varmt" när du kör hojen. dvs. det laddas.
FZ-or har en solenoid, men såvida jag inte har missuppfattat allt nu så är den inte monterad i startmotorn utan sitter ca. 3,67 cm direkt bakom batteriet emellan säkringsdosorna. Jag tror även att termen startrelä är aktuellt i det där fallet.
Alla möjliga kryphål ska täppas till. Hur undersöker jag om det är batteriet som spökar (utan att köpa nytt batteri?) Koppla på ett bilbatteri?
Blir skillnaden i volt så stor om man startar dirket efter längre körning mot om den stått i 1-2 timmar efter körning?
Visst, batteriet stod ju ikopplat fr november till februari, trodde det var slut, men det fanns lite kraft kvar i det, så jag satte den på laddning med Ctek... Det kanske jag inte har nämt än
Jasså, det hade jag ingen aning om... Solenoiden dras väl bara bakåt när man släpper på spänningen och inte av "centifugalkraften"? Eftersom den orkar snurra ett par varv innan den slinter... Jag borde forska lite på hur en solenoid är placerad då jag trodde den var utanför startmotorkransen och sköt in dito när man la på spänning. Men borde man inte kunna utesluta den?
Tycker du jag ska demontera startmotorn för att undersöka skicket
Hehe, ja jävlar vad fart det skulle bli i motorn... Väcker minen från när jag kom åt voltswitchen på gamla datorn, från 220V till 110V... Knastrade och rök ganska rejält =(Visst kan du koppla in ett bilbatteri (som är friskt). Kom bara ihåg att inte seriekoppla det för då kommer du upp i 24 volt = stekt hoj. (Koppla + till + och - till -.)
Ja, jäklar. Klart jag kan mäta volten med en multimeter... Jag har faktisk en riktigt bra Multimeter från clas ohlsson:Du kommer aldrig ångra att du skaffat en enkel multimeter...
Jag ska prova ett bra bilbatteri... Vem vet!Ctek borde absolut kunna ladda batteriet korrekt. Om det inte är ett defekt batteri. Men jag tror inte att du har ett defekt batteri.
Hehe, ja jävlar vad fart det skulle bli i motorn... Väcker minen från när jag kom åt voltswitchen på gamla datorn, från 220V till 110V... Knastrade och rök ganska rejält =(
Slungkoppling=centrifugalkoppling? Isåfall hajjar jag inte vad solenoiden uppfyller för funktion...
G-man .
Ett tips när du ska länka tycks dock behövas
Fz-an har ingen solenoid !! Punkt !!
Fz-an har ingen solenoid !! Punkt !! För att få av startmotrn tar du bort de två skruvarna som håller startmotorn sen drar du den rakt ut så långt det går därefter försöker du lirka den snett uppåt-bakåt. En baggis av få av. Ditt problem kan vara att kuggarna på startmotorn är slitna eftersom den först drar och sen släpper. Är det så har du tur och kan nog hitta en bra beg på nån mc-skrot. Väntar med spänning på ditt fortsatta mekande !! Ha det bra.
Är det någon som har en bild på hur en "frisk" uppsättning kuggar ska se ut på startmotorn?
Det var som fanken. Jag har lusläst reparationshandboken av märke Clymer från pärm till pärm utan att hitta nån sån. Gäller detta även 87-or ? Var sitter den nånstans ? Funktion i denna konstruktion ? Spännande, detta kanske löser mitt problem också.
Tjo Jag har fått besiktningstid för min båge men hittar ingen skyltbelysning, räcker det med baklampans ljus eller ska jag skynda mig att avboka tiden?
Jag hoppas få den igenom på tisdag 11 mars. Men det är lamporna som oroar mig en smula. Killen som monterade den lite annorlunda kåpan var troligen inte elektriker så jag har följt kablar hela kvällen för att se vad som lyser och varför
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |