Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Hej, jag undrar om det är någon av er FZ grabbar som har en vit framskärm till FZ750-87 att sälja?

Pm:a om du har en du vill bli av med!!!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Han hade iaf tagit isär den och fotodokumenterat hela processen, så då kanske det är värt att fundera på demontering...

Vad tycker ni?

Börja i så fall först och främst med att kontrollera funktionen på startmotorn. Hur ser tänderna på dreven ut?

Eftersom detta var ett fel som dök upp efter några månaders stillastående så är det naturligt å fråga vad du har för effekt på batteriet? Spänning?
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Börja i så fall först och främst med att kontrollera funktionen på startmotorn. Hur ser tänderna på dreven ut?

Eftersom detta var ett fel som dök upp efter några månaders stillastående så är det naturligt å fråga vad du har för effekt på batteriet? Spänning?

Batteriet (14Ah) var nyladdat till fullo, spänningen vet jag ej, men vad kan det vara på ett hyfsat nygammalt batteri? Och vad kan spänningen göra för skillnad på startmotorn och respektive koppling?

Ok. Jag har inte lagt större tankeverksamhet på problemen denna helg. Oavsett bör jag ju ta bort motorn för demontering av startmotor. Kom och tänka på att det säkerligen kommer uppstå en mängd merkostnader. Som till exempel när jag tar bort luftburken, så är säkert förgasargummina hårda och behöver bytas för påmontering... Kylvätska när jag tömmer kylsystemet... Borde göra en lite budget. Vad tror ni behövs för "reservdelar" och vad kostar de (cirkus)?
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Hur har det gått ??
Har inte börjat än... Ska väl iväg och provstarta imorgon...

Jag har haft samma problem med min FZ. Så fort den har stått nån dag och blivit riktigt kall så vill startmotorkopplingen inte dra förrän efter ett stort antal försök. Den brukar dock alltid dra till slut. Mina problem uppkom då jag hade bytat lameller och olja till en 10W/40-variant modell dyr.
Ok, haft? är den felfri nu? låter din lika som min när den slirar (fäster något varv och sen slir)?

Kan man anta att byte till nya lameller skapar en större friktion mellan motor och växellåda (oavsett om friläge ligger i) vilket därmed gör det tyngre för startmotorn? Och att ny olja skapar också mindre friktion, men då hajjar jag inte varför den lyckas fästa efter ett stort antal försök... :confused:

Spännande att se om det blir bättre för dig när du har bytat till en "sämre" olja. Det går ganska enkelt att ta ur startmotorn med motorn kvar i ramen.

Borde jag kanske köpt vanlig motorolja och provat? hört att kopplingen kan hugga och det bör väl betyda mycket friktion... Du skrev för övrigt att det är lätt att ta ur startmotorn med motorn kvar i ramen. Kan du precisera dig exakt hur du genomför den operationen, tack?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Batteriet (14Ah) var nyladdat till fullo, spänningen vet jag ej, men vad kan det vara på ett hyfsat nygammalt batteri? Och vad kan spänningen göra för skillnad på startmotorn och respektive koppling?

Hade en Chrysler i hushållet för några år sedan. Batteriet på den klarade inte av å hålla spännningen så när man vred på startnyckeln lät solenoiden bara som en hackande k-pist. No power...

Jag tänkte att eftersom din motor inte startar när den är kall, men det inte är några problem när den är varmkörd, så finns det en liten teoretiskt möjlighet att batteriet kan vara involverat. Du vet även batteriet blir ju "varmt" när du kör hojen. dvs. det laddas.

Men ärligt talat så tror jag inte att detta är felet. Ville bara testa tanken...

FZ-or har en solenoid, men såvida jag inte har missuppfattat allt nu så är den inte monterad i startmotorn utan sitter ca. 3,67 cm direkt bakom batteriet emellan säkringsdosorna. Jag tror även att termen startrelä är aktuellt i det där fallet.

Jag gick ut i boden å sneglade på startmotorn på Bettan. Det tycks finnas en liten möjlighet att du kan plocka ut startmotorn utan att släppa ner hela motorblocket. Men OM det ska ha en chans att funka så måste du börja med att plocka bort den yttersta kåpan på startmotorn först. Efter att bultarna är släppta så är det bara att dra startmotorn rakt ut.

Glykolen bör du väl byta ändå. Det tillhör ju normal service att göra det. Den kostar ju bara 90 kr för 3 kg på Biltema. Späd 50/50. Och kom ihåg att även byta glykolen i expansionskärlet.

Det finns en risk för att det kan bli problem med att få dit förgasargummina igen. De torkar och krymper. Nån som vet vad gummit emellan förgasarn och luftburken kostar?

Det finns för övrrigt även nån form av "vulka" som man kan pensla på dylika gummin för att täta torrsprickor. Säljs bl.a. på Ebay. (Snyggt blir det också....)
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Jag tänkte att eftersom din motor inte startar när den är kall, men det inte är några problem när den är varmkörd, så finns det en liten teoretiskt möjlighet att batteriet kan vara involverat. Du vet även batteriet blir ju "varmt" när du kör hojen. dvs. det laddas.

Alla möjliga kryphål ska täppas till. Hur undersöker jag om det är batteriet som spökar (utan att köpa nytt batteri?) Koppla på ett bilbatteri?

Blir skillnaden i volt så stor om man startar dirket efter längre körning mot om den stått i 1-2 timmar efter körning?

Visst, batteriet stod ju ikopplat fr november till februari, trodde det var slut, men det fanns lite kraft kvar i det, så jag satte den på laddning med Ctek... Det kanske jag inte har nämt än :rolleyes:

FZ-or har en solenoid, men såvida jag inte har missuppfattat allt nu så är den inte monterad i startmotorn utan sitter ca. 3,67 cm direkt bakom batteriet emellan säkringsdosorna. Jag tror även att termen startrelä är aktuellt i det där fallet.

Jasså, det hade jag ingen aning om... Solenoiden dras väl bara bakåt när man släpper på spänningen och inte av "centifugalkraften"? Eftersom den orkar snurra ett par varv innan den slinter... Jag borde forska lite på hur en solenoid är placerad då jag trodde den var utanför startmotorkransen och sköt in dito när man la på spänning. Men borde man inte kunna utesluta den?

Tycker du jag ska demontera startmotorn för att undersöka skicket?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Alla möjliga kryphål ska täppas till. Hur undersöker jag om det är batteriet som spökar (utan att köpa nytt batteri?) Koppla på ett bilbatteri?

Visst kan du koppla in ett bilbatteri (som är friskt). Kom bara ihåg att inte seriekoppla det för då kommer du upp i 24 volt = stekt hoj. (Koppla + till + och - till -.)

Blir skillnaden i volt så stor om man startar dirket efter längre körning mot om den stått i 1-2 timmar efter körning?

Ett batteri som är defekt (t.ex. en kortsluten cell) förlorar sin spänning/laddning väldigt fort. Det kan handla om minuter.

Du kommer aldrig ångra att du skaffat en enkel multimeter typ den på länken:

Biltema delux.

Ett friskt blybatteri bör vara på 12,7 volt emedans ett gel-batteri bör ligga på 13.1 volt. Ett gel-batteri på 12 volt är på väg till ättestupan...


Visst, batteriet stod ju ikopplat fr november till februari, trodde det var slut, men det fanns lite kraft kvar i det, så jag satte den på laddning med Ctek... Det kanske jag inte har nämt än :rolleyes:

Ctek borde absolut kunna ladda batteriet korrekt. Om det inte är ett defekt batteri. Men jag tror inte att du har ett defekt batteri.

Jasså, det hade jag ingen aning om... Solenoiden dras väl bara bakåt när man släpper på spänningen och inte av "centifugalkraften"? Eftersom den orkar snurra ett par varv innan den slinter... Jag borde forska lite på hur en solenoid är placerad då jag trodde den var utanför startmotorkransen och sköt in dito när man la på spänning. Men borde man inte kunna utesluta den?

Det finns många olika konstruktioner. I en del är solenoiden inbyggd i startmotorn. Jag tror dock inte att något skjuts överhuvudtaget på en FZ-a. Det handlar nog som nämnts ovan om samma konstruktion som på en gräsklippare/röjsåg/motorsåg. D.v.s. en form av slungkoppling.

Tycker du jag ska demontera startmotorn för att undersöka skicket

Innan eventuell demontering/byta av motor - ja!
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Visst kan du koppla in ett bilbatteri (som är friskt). Kom bara ihåg att inte seriekoppla det för då kommer du upp i 24 volt = stekt hoj. (Koppla + till + och - till -.)
Hehe, ja jävlar vad fart det skulle bli i motorn... Väcker minen från när jag kom åt voltswitchen på gamla datorn, från 220V till 110V... Knastrade och rök ganska rejält =(


Du kommer aldrig ångra att du skaffat en enkel multimeter...
Ja, jäklar. Klart jag kan mäta volten med en multimeter... Jag har faktisk en riktigt bra Multimeter från clas ohlsson:
http://clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/361743_X_2007-06-26_084615_413.jpg


Ctek borde absolut kunna ladda batteriet korrekt. Om det inte är ett defekt batteri. Men jag tror inte att du har ett defekt batteri.
Jag ska prova ett bra bilbatteri... Vem vet!

Slungkoppling=centrifugalkoppling? Isåfall hajjar jag inte vad solenoiden uppfyller för funktion...

Fint väder idag. synd att man satt innomhus =(
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hehe, ja jävlar vad fart det skulle bli i motorn... Väcker minen från när jag kom åt voltswitchen på gamla datorn, från 220V till 110V... Knastrade och rök ganska rejält =(

1997 skulle jag plocka ihop en helt nyköpt dator. Tyvärr blandade jag ihop elkablarna till scannern och högtalarna. Matade således in 18 volt istället för 12 volt i högtalarna.... De spelade startsignaturen till windows 95 en gång sen var det slut med ljudupplevelsen. Det blev en luktupplevelse istället! :huvet

Slungkoppling=centrifugalkoppling? Isåfall hajjar jag inte vad solenoiden uppfyller för funktion...

Kolla på wikipedialänken jag skickade för nån vecka sedan.

Bilmotorer saknar ofta en centrifugalkoppling så då behöver startmotorns drivaxel skjutas på plats. Strömmen till denna går via en solenoid. Men solenoider i sig är inget bevis på att denna "drivaxelnsutskjutningsmekanism" används. De kan även användas i andra konstruktioner. Startrelä/elektromagnet liksom.... ( Jag är inge bra på el........ hatar elproblem! )


Gracias för infot om förgasargummina. Ni vet det tog många år innan jag insåg att något saknades ovanför mina förgasare. När jag köpte hojen satt nämligen de där krökta trattarna fastspända direkt på förgasaren. Jag trodde länge att det skulle se ut så...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
OTROLIGT (!?) nog så säljer touringbutiken faktiskt några förgasargummin som tycks vara billigare än yamahas egna. De kostar bara 238 kr. Jag tror att det är de som sitter på undersidan.

Artikelnummer: 69-0158

Vad jag tror är de övre kostar nog dock 538 kr. nummer 69-0156

Hur kan touringbutiken överleva när deras produkter t.o.m. kostar mer än originaldelarna? Deras priser är ju hutlösa! Tack o lov så ska biltema börja sälja reservdelar till motorcyklar nu. Den svenska MC-reservdelsbranschen är i akut behov av mer konkurrens!!!
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Vit Skärm

VIT skärm: Kolla Skroten i Vänersborg, (snabb respons på mina styrändar).


http://www.mctorget.se/index.php?index=stock&link=item&company_id=237&searchmode=1&vc[]=128109101&vc1=128&vc2=109&pc[]=111100100&pc1=111&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=1&id=3949

Dock efter att ha kollat ett antal FZ'or innan köp, har samtliga skärmar varit sprukna i fästena utsida gaffeln.

Touringbutikens insugningg gummin verkar enl. bilden vara pirat - passaralla- med gummi hela vägen från cylinerhuvud till Förgaasare, då orginal har metall i foten med O-ring mot cylinderhuvudet, vilket verkar stabilare, och beprövat.

Adressen blev lite fel försöker igen

http://www.mctorget.se/index.php?index=stock&link=search&company_id=237&searchmode=1&vc[]=128109101&vc1=128&vc2=109&pc[]=111100100&pc1=111&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=1

eller
http://www.bildelslagret.net/pages/main.htm
eller
http://www.mctorget.se/index.php?in...c2=109&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1

och sö "demonteringsobjekt
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tackar för infot Ceer.

Ett tips när du ska länka tycks dock behövas. Markera det ord som du vill ska vara länktext. Klicka sedan på jordgloben med ett gem framför alldeles i överkant av skrivrutan. Då poppar ett litet fönster upp där du klistrar in hela adressen. :tummenupp
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Fz-an har ingen solenoid !! Punkt !! För att få av startmotrn tar du bort de två skruvarna som håller startmotorn sen drar du den rakt ut så långt det går därefter försöker du lirka den snett uppåt-bakåt. En baggis av få av. Ditt problem kan vara att kuggarna på startmotorn är slitna eftersom den först drar och sen släpper. Är det så har du tur och kan nog hitta en bra beg på nån mc-skrot. Väntar med spänning på ditt fortsatta mekande !! Ha det bra.

Jo det har den... :)

Vad bra. Det har varit superkörigt i veckan så det har då inte blivit något meckande, tyvär :(

Jag har känt på startmotorn och den sitter som berget. Så det tror jag inte är problemet, men man kan ju inte vara säker innan jag provar.

Slitna kuggar... Tja, det vore ju ypperligt. Ifall det är slitet på startmotorkransen och INTE på kransen inne i motorn. Vet inte riktigt var den fäster men det måste vara någon överföring till kedjan som driver vevaxeln.

Jag återkommer så fort jag har tagit loss den.

Är det någon som har en bild på hur en "frisk" uppsättning kuggar ska se ut på startmotorn?

Trevlig Helg!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det var som fanken. Jag har lusläst reparationshandboken av märke Clymer från pärm till pärm utan att hitta nån sån. Gäller detta även 87-or ? Var sitter den nånstans ? Funktion i denna konstruktion ? Spännande, detta kanske löser mitt problem också.

Jag kan ju bara tala för 85-or och där sitter denna makapär (stor som en golvboll) alldeles bakom batteriet.

Sök på starter relay så tror jag att du hittar den i boken.

http://crc2onlinecatalog.com/starter_relay.htm

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Solenoid
 

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
Tjo Jag har fått besiktningstid för min båge men hittar ingen skyltbelysning, räcker det med baklampans ljus eller ska jag skynda mig att avboka tiden?
Jag hoppas få den igenom på tisdag 11 mars. Men det är lamporna som oroar mig en smula. Killen som monterade den lite annorlunda kåpan var troligen inte elektriker så jag har följt kablar hela kvällen för att se vad som lyser och varför :)
 

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Tjo Jag har fått besiktningstid för min båge men hittar ingen skyltbelysning, räcker det med baklampans ljus eller ska jag skynda mig att avboka tiden?
Jag hoppas få den igenom på tisdag 11 mars. Men det är lamporna som oroar mig en smula. Killen som monterade den lite annorlunda kåpan var troligen inte elektriker så jag har följt kablar hela kvällen för att se vad som lyser och varför :)

Hej. om du har orginalbaklampa så lyser bakljuset ner genom en plastlins på din regplåt. detta räcker gott.

Ingen som har problem med att motorn hackar efter lite hårdkörning och när den är genomvarm ? Ebos här i malmö har kört den på landsväg men hittar inget. Är en 1988 5000 mil. Bra lamdavärde genom hela registret säger dom så blandningen är rätt..Bensinpumpen ?? om den släpper lite tryck när den är varm.. hackar när man ligger på jämngas i t.ex. 110 km/h efter lite hårdkörning..:rolleyes: v & h på den men det ska inte påverka säger verkstaden
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top