Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hej. om du har orginalbaklampa så lyser bakljuset ner genom en plastlins på din regplåt. detta räcker gott.

Ingen som har problem med att motorn hackar efter lite hårdkörning och när den är genomvarm ? Ebos här i malmö har kört den på landsväg men hittar inget. Är en 1988 5000 mil. Bra lamdavärde genom hela registret säger dom så blandningen är rätt..Bensinpumpen ?? om den släpper lite tryck när den är varm.. hackar när man ligger på jämngas i t.ex. 110 km/h efter lite hårdkörning..:rolleyes: v & h på den men det ska inte påverka säger verkstaden

Har du friska tändstift?

För några år sedan råkade jag utför att hojen började bli enormt svårstartat. Det visade sig att mina tändstift hade börjat krypa ur motorn!? De var helt enkelt inte tillräckligt åtdragna. Antar att man får ta på sig detta.....

Går hojen på alla cylindrarna? Enklaste sättet att kolla detta är att känna på grenrören om de är varma eller ej. En vår när jag plockade ut hojen så hade jag helt plötsligt fått mig en twin! Tändstiften hade på nått sätt korroderat under vintern så de ville inte tända på våren. Blev tändstiftsbyte, igen.

Bensinpumpsproblem är ju inte heller omöjigt. Kolla så att inte kontakterna har korroderat. Jag råkade ut för även detta för några år sedan. Jag skruvade isär bensinpumpen och borstade upp alla kontaktytor (elektriska) sen fungerade den prima igen.

Är förgasarna synkade och ventilerna justerade?
 

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Har du friska tändstift?

För några år sedan råkade jag utför att hojen började bli enormt svårstartat. Det visade sig att mina tändstift hade börjat krypa ur motorn!? De var helt enkelt inte tillräckligt åtdragna. Antar att man får ta på sig detta.....

Går hojen på alla cylindrarna? Enklaste sättet att kolla detta är att känna på grenrören om de är varma eller ej. En vår när jag plockade ut hojen så hade jag helt plötsligt fått mig en twin! Tändstiften hade på nått sätt korroderat under vintern så de ville inte tända på våren. Blev tändstiftsbyte, igen.

Bensinpumpsproblem är ju inte heller omöjigt. Kolla så att inte kontakterna har korroderat. Jag råkade ut för även detta för några år sedan. Jag skruvade isär bensinpumpen och borstade upp alla kontaktytor (elektriska) sen fungerade den prima igen.

Är förgasarna synkade och ventilerna justerade?

Ebos här i malmö menar på med mitt fina lamdavärde över hela skalan, körd i bänk med bromsintyg över hela registret så är det inget fel på förgasarna. Tändstift nya och alla kablar är ok. ventilerna har jag ej rört men den tickar inte överdrivet mycket. Funderar på pumpen som sagt så inte den är sliten och lägger av när hojen är genomvarm elelr börjar tappa trycket men annars vet jag inte vad som är felet....:confused: går bra annars och lämnar 95 hk på bakhjulet.:tummenupp får försöka låna en pump annars och prova eller köpa en ny om dom inte är överdrivet dyra..ska kolla runt på nätet vad dom koster...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ebos här i malmö menar på med mitt fina lamdavärde över hela skalan, körd i bänk med bromsintyg över hela registret så är det inget fel på förgasarna. Tändstift nya och alla kablar är ok. ventilerna har jag ej rört men den tickar inte överdrivet mycket. Funderar på pumpen som sagt så inte den är sliten och lägger av när hojen är genomvarm elelr börjar tappa trycket men annars vet jag inte vad som är felet....:confused: går bra annars och lämnar 95 hk på bakhjulet.:tummenupp får försöka låna en pump annars och prova eller köpa en ny om dom inte är överdrivet dyra..ska kolla runt på nätet vad dom koster...

Spånar nu bara....

Borde man inte kunna testa om det är bensinpumpen genom att varva motorn stillstående? En motor drar ju lika mycket soppa vid 5 tusen varv oberoende på om den går på 6-ans växeln eller om den står stilla. Lägger den av/börjar hacka vid samma varvantal så blir ju pumpen den huvudmisstänkta...

Hade en Chrysler i familjen för några år sedan. Den blev totalt orkeslös vid 100 km/h. Det visade sig vara bensinpumpen som bara gav 1/3-del av vad det borde ha gett.

Du..... det är inte så att bensinfiltret eller bensinkranen satt igen sig?
 
Last edited:

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Spånar nu bara....

Borde man inte kunna testa om det är bensinpumpen genom att varva motorn stillstående? En motor drar ju lika mycket soppa vid 5 tusen varv oberoende på om den går på 6-ans växeln eller om den står stilla. Lägger den av/börjar hacka vid samma varvantal så blir ju pumpen den huvudmisstänkta...

Hade en Chrysler i familjen för några år sedan. Den blev totalt orkeslös vid 100 km/h. Det visade sig vara bensinpumpen som bara gav 1/3-del av vad det borde ha gett.

Du..... det är inte så att bensinfiltret eller bensinkranen satt igen sig?

Hmmmmm det skumma är att den fungerar att busa med på höga varv och hastigheter och felet kommer bara när man belastat den mycket och går ner på lägre varv och jämn hastighet. Återkommer mer vid hög belastning som med passagerare och stark motvind.dom hittar inte felet i bänken heller...ny kran och nytt filter sitter på...:confused:

Ingen som har en pump liggande som dom vet fungerar bra?? lånar gärna eller köper... :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hmmmmm det skumma är att den fungerar att busa med på höga varv och hastigheter och felet kommer bara när man belastat den mycket och går ner på lägre varv och jämn hastighet. Återkommer mer vid hög belastning som med passagerare och stark motvind.dom hittar inte felet i bänken heller...ny kran och nytt filter sitter på...:confused:

Ingen som har en pump liggande som dom vet fungerar bra?? lånar gärna eller köper... :)

Du vet tar du bort bensintanken så kan du ändå köra i några minuter....

Det finns ju en "reserv" bränsle i botten på förgasarna och denna räcker för några minuters körning. Men om bensinpumpen börjar bli trött så klarar den inte att hålla denna mängd soppa på rätt nivå.

Så om bensinpumpen börjar bli defekt så märker du inte detta direkt när du varvar upp hojen till 6000 varv utan först efter kanske 30-60 sekunders körning.

Skruva bort bensinpumpen och demontera den. (Inte särskilt svårt) Kanske är några kontakter korroderade.
 

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Du vet tar du bort bensintanken så kan du ändå köra i några minuter....

Det finns ju en "reserv" bränsle i botten på förgasarna och denna räcker för några minuters körning. Men om bensinpumpen börjar bli trött så klarar den inte att hålla denna mängd soppa på rätt nivå.

Så om bensinpumpen börjar bli defekt så märker du inte detta direkt när du varvar upp hojen till 6000 varv utan först efter kanske 30-60 sekunders körning.

Skruva bort bensinpumpen och demontera den. (Inte särskilt svårt) Kanske är några kontakter korroderade.

ok låter som en bra ide:) ska kolla med verkstaden (ebos) nu i veckan och om inte dom hitttar något så plockar jag ner bensinpumpen själv som du skriver. Var kan man köpa en ny i så fall...?? annars kan man kanske renovera pumpen lite eller ?? :) tack för hjälpen förresten :tummenupp
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
ventilerna har jag ej rört men den tickar inte överdrivet mycket.

Skulle bara vilja påpeka att eftersom FZ-an har shimsade ventiler så ska du ha rejäl tur om du kan höra att de tickar vid fel. Har man gamla klassiska vipparmar kan man ju i viss mån höra sig till felaktigheter men så är, som sagt, sällan fallet med shimsade dito.

Men deta är ju dock knappast felet i ditt fall. Ojusterade ventiler "ställer nog till det" över hela registret och inte bara efter "inspirerad" körning.
 

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Skulle bara vilja påpeka att eftersom FZ-an har shimsade ventiler så ska du ha rejäl tur om du kan höra att de tickar vid fel. Har man gamla klassiska vipparmar kan man ju i viss mån höra sig till felaktigheter men så är, som sagt, sällan fallet med shimsade dito.

Men deta är ju dock knappast felet i ditt fall. Ojusterade ventiler "ställer nog till det" över hela registret och inte bara efter "inspirerad" körning.

ok det ska jag kolla på när motorn går lite bättre, dock låter din idé rätt med att pumpen inte hinner fylla upp förgasarna efter lite "inspirerad" körning. ska ringa min verkstad imorgon och ta upp denna idé. :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hittade följande på denna länk.

Fz750 New Owner Checklist

5. Engine

The 20 valve Genesis engine has a reputation for long life , strong easy to use power and tuning potential. But it has it weak areas.



Starter clutch – hit the starter a few times any loud crunching sounds and you looking at a total engine strip, I’d walk at this point.

Output bearing – the gearbox layshaft output bearing will fail before 100K miles is reached. Over zealous chain adjustment means it will go sooner. Not easy to check but any gearbox problems spell trouble.

Valve adjustment – almost without acceptation I find Fz’s that have not had the awkward, time consuming and not to mention expensive job of adjusting the 20 shims. Poor starting from cold and lacklustre performance are a sure sign. Compression figures are common and indicate valve or shims attention is required.
 

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
ok låter som en bra ide:) ska kolla med verkstaden (ebos) nu i veckan och om inte dom hitttar något så plockar jag ner bensinpumpen själv som du skriver. Var kan man köpa en ny i så fall...?? annars kan man kanske renovera pumpen lite eller ?? :) tack för hjälpen förresten :tummenupp

Jag har både en pump och en förgasar radda liggandes om det kan vara intressant att testa med. jag kan tänka mig att låna ut dem för jag planera att ha dem själv som reserv. men vill du lägga frakt på dem kan jag sända dem. eller om du bor i trakterna av Sandviken, Borlänge eller Västerås. jag åker till de orterna närmaste dagarna.
 

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Jag har både en pump och en förgasar radda liggandes om det kan vara intressant att testa med. jag kan tänka mig att låna ut dem för jag planera att ha dem själv som reserv. men vill du lägga frakt på dem kan jag sända dem. eller om du bor i trakterna av Sandviken, Borlänge eller Västerås. jag åker till de orterna närmaste dagarna.

Låter superbra men jag bor ganska långt söderut så ske detta ske betalar jag frakt upp och ner. Jag börjar med att höra med min verkstad imorgon där den står för stunden. Har dom inte kommit fram till något så kan vi snacka lite och om hur vi löser det hela praktiskt....tack så jättemycket på förhand. :) :)
jag skriver här på forumet imorgon så fort jag snackat med verkstaden.
 

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Verkstaden (Ebos) hittade inget fel och fick inte fram felet och den hackiga gången som jag känner i mellanåt. Dock var han inne på min idé om att bensinpumpen var boven och inte en förgasare som hänger sig i flottören eller så. Han skulle kolla vad en ny pump kostade och jag kunde låna en tillfälligt för prova av honom också innna jag köpte en ny. runt 2000 skulle en ny kosta trodde han.... vet inte var annars jag kan köpa så jag får krypa till korset om den går bra med lånepumpen från honom. Hur hade nu gjort?? tack för erbjudandet om lånet av förgasare och pump.:) hör av mig om det skulle bli aktulellt igen..:) :) vi skulle ringa imorgon..hämtar den på fredag i så fall..återkommer med bilder sen när dom nylackade kåporna och tanken är på plats..:)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
2.000 spänn!? WOW!

Kolla vad de ska ha för en pump på skroten först. Jag kan inte tänka mig att de begär mer än 300-500 kr, om ens det. Du hittar en lista på skrotar lite längre upp i tråden.

Sen så kan du ju alltid kolla andra verkstäder vad de ska ha för en dylik pump...

Sen finns det ju mängder av auktionsforum där de styckar och säljer motorcykeldelar. Ebay t.ex.

Du får en ny bensinpump till en bil för 200 spänn så 2.000 låter..... mysko.

Jag påstår inte att jag är mega-kunnig på bränslesystmet i FZ-or men jag tror att det sitter som nån form av givare i förgasaren som skickar signaler till pumpen att "pumpa på" för att få upp nivån i förgasarn till rätt läge. Så teoretiskt så kan pumpen vara ok men givaren kan ha lagt av. Detta kan i sin tur vara direkt kopplat till att man låtit förgasarn stå otömd över vintern. Då dunstar bensinen och lämnar avlagringar i förgasarn.
 
Last edited:

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
2.000 spänn!? WOW!

Kolla vad de ska ha för en pump på skroten först. Jag kan inte tänka mig att de begär mer än 300-500 kr, om ens det. Du hittar en lista på skrotar lite längre upp i tråden.

Sen så kan du ju alltid kolla andra verkstäder vad de ska ha för en dylik pump...

Sen finns det ju mängder av auktionsforum där de styckar och säljer motorcykeldelar. Ebay t.ex.

Du får en ny bensinpump till en bil för 200 spänn så 2.000 låter..... mysko.

Jag påstår inte att jag är mega-kunnig på bränslesystmet i FZ-or men jag tror att det sitter som nån form av givare i förgasaren som skickar signaler till pumpen att "pumpa på" för att få upp nivån i förgasarn till rätt läge. Så teoretiskt så kan pumpen vara ok men givaren kan ha lagt av. Detta kan i sin tur vara direkt kopplat till att man låtit förgasarn stå otömd över vintern. Då dunstar bensinen och lämnar avlagringar i förgasarn.

Nä jag tycker samma sak, dyrt :va men att köpa en på skroten kanske gör att jag hamnar i samma läge igen med en trasig pump. Läste på länkarna som jag fick innan på engelska om en givare i pumpen som du skriver så jag får kolla runt lite i helgen på den givaren eller om man kan hitta en pump billigare..lite tradigt men en pump till bilen har ett mycket större tryck när den stänger av..denna pumpen lär ha 0,2 bar då den stänger av trycket, annars hade jag bytt till en bilpump..:rolleyes:
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nä jag tycker samma sak, dyrt :va men att köpa en på skroten kanske gör att jag hamnar i samma läge igen med en trasig pump. Läste på länkarna som jag fick innan på engelska om en givare i pumpen som du skriver så jag får kolla runt lite i helgen på den givaren eller om man kan hitta en pump billigare..lite tradigt men en pump till bilen har ett mycket större tryck när den stänger av..denna pumpen lär ha 0,2 bar då den stänger av trycket, annars hade jag bytt till en bilpump..:rolleyes:

Jag är ju som sagt inte profffs på detta men...

... om det är givaren i förgasaren som bestämmer när pumpen ska gå vad spelar det då för roll hur många bar det är på pumpen?

Jag kan förstå att bar-värdet är viktigt på direktinsprutare men inte riktigt när det handlar om dylika förgasare...

???
 

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005

Hmmmm får kolla givaren innan jag beställer någon pump, givaren sitter tydligen i pumpen och stänger sedan ner pumpen så fort detta trycket är uppe. Ska upp till verkstaden idag igen och se hur pumpen ser ut. :)

Pumpen du skickade var i pund så den blir samma pris nästa som en ny i sverige., men jag har mailat till den leverantören ändå för och kolla exakt vad priset blir.:rolleyes:
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Pumpen du skickade var i pund så den blir samma pris nästa som en ny i sverige., men jag har mailat till den leverantören ändå för och kolla exakt vad priset blir.:rolleyes:

30 pund = ca 375 kr. Det är ju mycket mindre än 2.000 kr i alla fall.... :) Lägg sen dit nån hundring i frakt.

Ring runt på skrotar i Sverige. Det demonteras ju några FZ-or då och då. Det var ju bara nån vecka sedan nån länkade till en komplett FZ-a som skulle demonteras.
 
Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top