G-man
FÖR tillfället ej B-NNAD
Eftersom den var igång för drygt en vecka sen så borde det inte vara något större problem att springa igång den. Har aldrig provat med just denna. I värsta fall får det bli bogsering, det har jag lyckats med tidigare.
Bogsering efter bil kan vara rent ut sagt livsfarligt. Det är totalt förbjudet enligt lagboken. De enda som får göra detta i Sverige är försvarets MC-ordonanser. (Jag var sådan i det militära.) När vi bogserade varandra så fick vi se till så att vi kunde släppa bogserlinan direkt ifall det började dra åt fanders. Vi virade den runt mitten på styret och klämde sedan fast repändan mot handtaget. Du får inte knyta fast den i cykeln. Börjar hojen att tippa och den är fastknuten i en bil som drar åt ett annat håll kommer du aldrig att kunna hålla balansen.
Ok. men om den är så pass sliten så borde väl den inte få kontakt i början... Det är just det som stör mig (som amatörmekaniker), att den tar en kort stund men sedan tappar greppet och endast startmotorn snurrar. Om det finns en solenoid, dras den ur kuggarna automatiskt när varvtalen ökar och/eller strömen bryts?
Solenoiden fungerar som sagt som en elektromagnet. När startmotorn inte får någon ström så åker axeln tillbaka. Jag vet inte om detta sköts av magnetism eller om den är fjäderbelastad. Gisses, jag vet inte ens om det finns en solenoid på FZ-or. "Kopplingen" som ser till så att motorn inte kan driva startmotorn sitter i motorblocket.
Jo. Den går säkert inte att ta ur startern utan demontering av motorn som helhet. Kanske om jag tar ur generatorn och får ur den på sniskan... Men då borde det stå i handboken. Är det bökigt att demontera? det står välbeskrivet i handboken.
Monterar du bort generatorn så måste du tömma kylarsystemet först. Vilket i.o.f.s. nog inte är en dum serviceåtgärd. Du måste dock kunna dra startmotorn rakt ut i flera centimeter. Du kan inte vika den direkt åt sidan.
Om du måste släppa ner hela motorn så kommer det att ta dig några dagar... Du måste bort med tank, luftburk, ram under motorn, förgasare, alla kablar, kylare osv. osv. Det är ett stort och tungt jobb...
Uteslut allt annat innan du ger dig på något dylikt. Spring t.ex. igång hojen osv.