Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Robban_hag

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha FZ 750 -85
Hej

Jag har två avgassystem (1 orginal ej och 1 modifierat), tyvärr är det rosthål på bägge, ett centralstöd (utan fjäder och bult) och en plastframskärm. om någon är intresserad för en billig penning. jag kan skicka det med då står köpare för frakten. Grejerna är till en 85:a. fattar inte hur man lägger till bilder, så vill ni ha det så hör av er. :mad:

/Robban
 

kozma

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2007
Ort
lilla edet
Hoj
88a yamaha fz 750
Hej

Jag har två avgassystem (1 orginal ej och 1 modifierat), tyvärr är det rosthål på bägge, ett centralstöd (utan fjäder och bult) och en plastframskärm. om någon är intresserad för en billig penning. jag kan skicka det med då står köpare för frakten. Grejerna är till en 85:a. fattar inte hur man lägger till bilder, så vill ni ha det så hör av er. :mad:

/Robban

4-1 system något av dom? Isf. finnes intresse.
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Hallå, har ni gått i ide? :tungan

Själv har jag köpt lite roliga julklappar till hojen! Sving och bakfälg från en FZR1000 -89, 5,5x17" med 180-däck! Kommer nog se ballt ut!! :D


Tänkte därför kolla om det finns intresse för mina gamla grejer, dvs. komplett sving med nästan ny Bitubo-stötdämpare, Suzuki-bakfälg 4,5X17" med 160/60-17 Dunlop D220 (rullat c:a 300 mil) samt Suzuki bromsok med fäste och alla distanser till hjulet. Länkaget rengjort och infettat samt nya packboxar. Allt pulverlackat sidenmatt svart.

Fästet för momentstaget till bromsoket flyttat till undersidan av svingen pga Suzuki-oket. Momentstaget i rostfri rundstång med uniballs i ändarna.

Säljes komplett till ett bra pris... lägg ett bud!

Se bifogad bild.


/Mange


Ps. Bonus wallpaperlänk: http://www.khulsey.com/makoto_ouchi_yamaha.html
 

Bifogat

  • FZ-sving.jpg
    FZ-sving.jpg
    91.3 KB · Visningar: 131

Cosmo_K

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Kvidinge
Hoj
SV 1000 S -04
Quickfix för startmotorkoppling !!

Hej.

Ny på SH och tyvärr ännu inte medlem på FZ750.se trots att jag haft hojen
i 3 år snart, svagt men...... jag får väl bättra på det inom det närmaste.

Jag har lagt ner en hel del tid och möda på att renovera och fixa till min gamla FZ-a men ett problem kvarstår......

Startmotorkopplingen verkar vara på bommen, drar kanske vart 10:e försök !!!

Har råstuderat verkstadshandboken och konstaterat att man måste lyfta ur motorn och ta bort vevhus, växelmekanismen och hela fadderittan för att komma åt felet. Mycket sugigt !!!!

Bytade lameller igår och efter det var det nära på omöjligt att få den att dra när den var kall. När jag väl hade fått igång den och kört den varm gick det bättre, krävdes bara 5 försök för att den skulle dra !!!

Alltså min fråga: Nån som har en quickfix utan att behöva lyfta ur motorn ??
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
om detta blev rätt....

Hej ny på SH, vet ej om detta hamna på rätt ställe, men...

-har en nyss inhanlad -89'a i bättre skick men med möjligheter till uppfräschning.

Kan inte nog tacka för inblandades förmåga att hitta info i nätet, samt vilken genomslagskraft som konsument och kunnande detta ger.

Intressant läsning om ventiljustering hos RN i Gbg/Partille, hade annars styrt kosan mot Varberg där Sylwan & Birgersson har gott rykte.

Finns det fler tips om rekomenderade service ställen, skriv gärna:klappar

Ang. luftning av hydralisk koppling blir jag tvungen att skriva av mig:
OBS ha ej bråka med detta min FZ'a, pga kallt igaraget, men av annan erfarenhet finns det bara 2 sätt, då problenmet är att slavcylindern aktiverar själva kopplingen och därmed inget tryck i vätskan, luften går bara runt.
1) Pumpa ut all gammal vätska , lyft upp och töm slavcylindern genom att pumpa ut vätskan mha kolven-utan att lossa kolven, (om du inte skall packa om den ), lossa hydralslangen, ta bort locket i huvud cylindern.
Återmontera allt,
sedan tager man en genomskinlig slan från den nyinköpta vätskeburken, eller nyfylld barnmatsburk, kopplar den till "in" på en ny spolarmotor, tar ytterligare en liten gärna genomskinlig slang från "ut" på spolarmotorn till luftnippeln på slavcylindern.
öppna luftningsnippeln lite grann och sedan lite ström på spolarmotorn.
OCH vips var hela systemet fyllt med färsk och luftfri vätska på mindre än ett halvt ögonblick. När nivån är rätt i Hcylindern slå av strömmen till soplarpumpen och stäng luftningsnippeln.
Nackdel är att ett halvt ögonblick är väldigt kort + man kan behöva tejpa nån form av badkar/reservoar vid huvudcylindern då man lätt blir generös med mängden, samt det inte är nyttigt med spill på allt annat lackerat.
2) det enkla feg sättet är att ta loss slav cylindern på motorn, (ha kvar övrigt på system helt, och lås slavcylinderkolven så att den inte kan röra sig elleråka ut. litet skruvstycke ellr liknande....
nu är det bara att lufta på vanligt sätt:
- se till att luft nippeln är lätt att öpnna med rek. verktyg
- på med genoskinlig slang på luft nippeln
- andra slangändan i en liten glasflaska med en skvätt vätska i för att undvika baksug (barnmatsburk är optimal, håller med tidigere)
- öpnna locket på H-cylindern
- fyll på vätska
- sätt på locket igen
- pumpa upp tryck med handreglaget
- håll tryck
- öppna luftnippeln och stäng fort som ögat
Nu har troligen vätska med luftbubblor börjat fylla slangen
fortsätt med -upp med tryck - lossa och lås - utan att nivån i H-cylindern blir för låg,
tills vätskan är ren och fin utan luft
- stäng luftnippen ordentligt samt justera vätskenivån i Hcylindern så att ytan är synlig i ovan kant tittöga.
självklart är styret vridigt så att H cylindern är horisontel

Ett litet fusk om man är slarvig är att öppna locket på styret, håll över handen samt blås försiktigt in lite tryckluft, innebär att man sätter tryck på oljan och ev. bubbla kan komma upp.

Igen då detta funkar på bilar m.m. men samma princip på cykeln.
OM jag Nu får kommentaren att detta inte går !! OK då

Nu har jag skrivit av mig
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Hallå, har ni gått i ide? :tungan


Hehe, jo det känns som det. Försöker just nu få tag på någon som har en bil med dragkrok och tid över så jag kan få ner min hoj i varmgaraget och börja serva den som sig bör.

Det som står på agendan under vintern förutom det vanliga (olja, oljefilter, tändstift, rengörning av luftfilter) så skall styrlagren bytas och ventilerna skall justeras.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Jag har gjort både och, riktiga höjdarjobb...:rolleyes:

Lycka till iaf! :)


/Mange

Nja, känns som firman som skall justera ventilerna får ta och byta styrlager samtidigt. Det lär ju underlätta för dem att göra ventiljusteringen om framgaffeln inte är i vägen.
 

janebrink

http://www.famiglia-aprilia.se/
Gick med
3 May 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV Mille ´99, Honda CRF450R ´04
Kollade på "Ghostrider Goes Undercover" häromdagen. På extramaterialet tycker jag mig kunna se en FZ som kör race? Eller är det kanske en FZR? Tror det va på extramaterialet från BOmberweekend i Finland...
 

Robban_hag

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha FZ 750 -85
hej,

har börjat att plocka isär min oxå. ska försöka laga toppkåpan. såg när jag hade fått bort det mesta plasten att det fanns fler spickor att laga :( det är kallt att meka i ett kallgarage (nästa projket hemma blir att göra om det till ett varmgarage).

/Robban
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
kallt igaraget

hej,

har börjat att plocka isär min oxå. ska försöka laga toppkåpan. såg när jag hade fått bort det mesta plasten att det fanns fler spickor att laga :( det är kallt att meka i ett kallgarage (nästa projket hemma blir att göra om det till ett varmgarage).

/Robban

Man får vara glad så länge det är +grader.
planerar för att lämna in för ventiljustering och kanske låta verkstan byta sytlagret när den ändå är inne om det inte kostar på för mycket.
Tack för tipset om RN mc-service utanför Gbg. Låter som ett enklare allternativ till Varberg.

Någon som har erfarenhet om vad som är bästa att laga kåporna med,
Plastic Padding Glasfiber eller skall man söla med lös plast och armera med lös glasfiber:confused:
 

Robban_hag

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha FZ 750 -85
Någon som har erfarenhet om vad som är bästa att laga kåporna med,
Plastic Padding Glasfiber eller skall man söla med lös plast och armera med lös glasfiber:confused:

kolla längre "upp" i tråden. frågade samma sak för ett tag sedan. men å andra sidan så är det bra att får fler synpunkter. jag ska iväg i helgen (till Biltema) och köpa lagning och har tänkt att köpa glasfibernät och glasfiberspackel med långa trådar (glasfiber artnr. 36-070 och spackel artnr. 36-053). vet inte om det är bra, så är det nåon annan som tycker annat så hör av er.

/Robban
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Kåpdekalerna ser ofta lite :( ut...

Finns det ngn som har gjort egna "FZ" eller "YAMAHA"-dekaler, eller kopierat och fixat mha firma som gör trycksaker/dekaler?
Man kanske skulle kunna ta bort en mindre skadad dekal, scanna den och låta göra nya?? För det är väl ingen som har nå't liggandes?
HAr inte vågat höra från Yamaha ännu, (gratis är det väl inte:näsblod ).
 

Robban_hag

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha FZ 750 -85
Kolla högre upp i tråden. om jag inte kommer ihåg fel, så är det någon som skriver om detta. annars kan du ju kolla på någon av ebay sidorna, där brukar det finnas.

/Robban
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Kåpdekalerna ser ofta lite :( ut...

Finns det ngn som har gjort egna "FZ" eller "YAMAHA"-dekaler, eller kopierat och fixat mha firma som gör trycksaker/dekaler?
Man kanske skulle kunna ta bort en mindre skadad dekal, scanna den och låta göra nya?? För det är väl ingen som har nå't liggandes?
HAr inte vågat höra från Yamaha ännu, (gratis är det väl inte:näsblod ).

Någon gång i mitten på 90-talet kollade jag med Yamaha vad de skulle ha för en sidodekal på toppkåpan. De såldes bara i par och Yamaha ville ha 800 kr för dem!!!

F--k you tänkte jag och gick till en reklamfirma och köpte en röd och en svart spillbit för priset av en bullpåse. Sen skar jag till klistermärket på frihand. Du måste stå på mindre än en meters håll för att se någon skillnad.

Idag skulle jag dock använda mig av spraylack. Dekalerna är så simpla att man lika gärna kan spraya dit de där färgklickarna - bara man sett till att maskera bra först. Det kan ju också underlätta om man kan lägga kåpan plant medans man sprayar. Detta minskar "rinningsrisken" om man är ovan vid spayning. Men man måste komma ihåg att grundspraya ytan först annars lyser underlaget igenom. Biltema tar 80 kr totalt för grundfärg och bättringsfärg. (Obs. den färgen tål dock inte starka lösningsmedel efteråt...) Chansen att det blir jäkligt snyggt är faktiskt riktig skaplig...

G-man
 
Last edited:

Cosmo_K

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Kvidinge
Hoj
SV 1000 S -04
Kåpdekalerna ser ofta lite :( ut...

Finns det ngn som har gjort egna "FZ" eller "YAMAHA"-dekaler, eller kopierat och fixat mha firma som gör trycksaker/dekaler?
Man kanske skulle kunna ta bort en mindre skadad dekal, scanna den och låta göra nya?? För det är väl ingen som har nå't liggandes?
HAr inte vågat höra från Yamaha ännu, (gratis är det väl inte:näsblod ).


Köpte sjyssta "YAMAHA"-dekaler på www.dekaltrim.se.
Blev riktigt snyggt faktiskt. Går att få i princip valfri kulör.
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
För info
Hos Yamaha.
YAMAHA = 170:- + moms styck/sida
FZ = ca 270:- + moms styck/sida
Men man skall kanske vara glad att de fortfarande finns att köpa..

Min konstnärliga ådra är inte vad man skulle vilja, tiden räcker inte till SÅ många misslyckande, eller så blir det dyrt med så möcke färg.).

Dekaltrim e ju helgott, Stort tack
(mankanskeskullebyggaomtill en R6, så dekalerna blir rätt.)

Det kanske t.o.m. finns liknande närmare Göteborg.
Det blir till att prova detta framåt vårkanten, efter lagande o slipande o sprutande.
/Claes
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top