om detta blev rätt....
Hej ny på SH, vet ej om detta hamna på rätt ställe, men...
-har en nyss inhanlad -89'a i bättre skick men med möjligheter till uppfräschning.
Kan inte nog tacka för inblandades förmåga att hitta info i nätet, samt vilken genomslagskraft som konsument och kunnande detta ger.
Intressant läsning om ventiljustering hos RN i Gbg/Partille, hade annars styrt kosan mot Varberg där Sylwan & Birgersson har gott rykte.
Finns det fler tips om rekomenderade service ställen, skriv gärna
Ang. luftning av hydralisk koppling blir jag tvungen att skriva av mig:
OBS ha ej bråka med detta min FZ'a, pga kallt igaraget, men av annan erfarenhet finns det bara 2 sätt, då problenmet är att slavcylindern aktiverar själva kopplingen och därmed inget tryck i vätskan, luften går bara runt.
1) Pumpa ut all gammal vätska , lyft upp och töm slavcylindern genom att pumpa ut vätskan mha kolven-utan att lossa kolven, (om du inte skall packa om den ), lossa hydralslangen, ta bort locket i huvud cylindern.
Återmontera allt,
sedan tager man en genomskinlig slan från den nyinköpta vätskeburken, eller nyfylld barnmatsburk, kopplar den till "in" på en ny spolarmotor, tar ytterligare en liten gärna genomskinlig slang från "ut" på spolarmotorn till luftnippeln på slavcylindern.
öppna luftningsnippeln lite grann och sedan lite ström på spolarmotorn.
OCH vips var hela systemet fyllt med färsk och luftfri vätska på mindre än ett halvt ögonblick. När nivån är rätt i Hcylindern slå av strömmen till soplarpumpen och stäng luftningsnippeln.
Nackdel är att ett halvt ögonblick är väldigt kort + man kan behöva tejpa nån form av badkar/reservoar vid huvudcylindern då man lätt blir generös med mängden, samt det inte är nyttigt med spill på allt annat lackerat.
2) det enkla feg sättet är att ta loss slav cylindern på motorn, (ha kvar övrigt på system helt, och lås slavcylinderkolven så att den inte kan röra sig elleråka ut. litet skruvstycke ellr liknande....
nu är det bara att lufta på vanligt sätt:
- se till att luft nippeln är lätt att öpnna med rek. verktyg
- på med genoskinlig slang på luft nippeln
- andra slangändan i en liten glasflaska med en skvätt vätska i för att undvika baksug (barnmatsburk är optimal, håller med tidigere)
- öpnna locket på H-cylindern
- fyll på vätska
- sätt på locket igen
- pumpa upp tryck med handreglaget
- håll tryck
- öppna luftnippeln och stäng fort som ögat
Nu har troligen vätska med luftbubblor börjat fylla slangen
fortsätt med -upp med tryck - lossa och lås - utan att nivån i H-cylindern blir för låg,
tills vätskan är ren och fin utan luft
- stäng luftnippen ordentligt samt justera vätskenivån i Hcylindern så att ytan är synlig i ovan kant tittöga.
självklart är styret vridigt så att H cylindern är horisontel
Ett litet fusk om man är slarvig är att öppna locket på styret, håll över handen samt blås
försiktigt in lite tryckluft, innebär att man sätter tryck på oljan och ev. bubbla kan komma upp.
Igen då detta funkar på bilar m.m. men samma princip på cykeln.
OM jag Nu får kommentaren att detta inte går !! OK då
Nu har jag skrivit av mig