Ja, jag hoppas jag får tbx boxen några dagar efter den 6:e
EXUP ventilen ska enligt tillverkaren hjälpa till att få bättre drag vid låg och mellanregister.
Dom på Yamacenter säger att det är BS och menar att den enda funktion den fyller är att hålla nere ljudnivån vid det varvtal myndigheterna mäter db. Yamahacenter menar att dom alltid ser en dipp i kurvan vid ett givet varvtal när EXUP ventilen är kvar. Tar man bort den försvinner den dippen.
Kort och gott så har jag tagit bort den på inrådan från någon som förhoppningsvis vet bättre än mig
Det pratas även flitigt på andra forum om fördelar med att plocka bort EXUP ventilen, finns ju dessutom en adapter att köpa specifikt för att eliminera felkoder när man plockar bort motorn/servot som öppnar och stänger för ventilen.
Nu låter jag iofs mitt servo sitta kvar, men jag har plockat bort ventilen och rivit ut vajrarna som går mellan servot under sadeln och ventilen.[/QUOTE
Exup är bara där för att gömma ljud under det underbara Db krav vi har, om jag inte rullade på bana när det begav sig så hade jag rensat allt redan då och bytt blås. men även med originalsystem så svartflaggades jag på 102 Db...