FZR eller YZF

TommyFZR1000

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Fzr1000
fzr vs yzf

Quart skrev:
Så du tycker jag skall gå på en FZR istället för YZF ?
Jag är nog av samma uppfattning som FreddeH och Brutus.
Yzf = Dyrare försäkring men säkert ännu bättre då det är samma maskin i nyare version.
Fzr = Billigare försäkring men tyngre osmidigare.motorn är samma.
Men det går att göra den smidigare att hantera om man sätter tailraisers
på den.Då styr den betydligt lättare ,men kan bli lite nervös i farter över
200,,,,,men,men Jag tror du får en bra hoj vilken du än väljer.
Det är en smaksak.
Det viktiga i min mening är att det är Yamaha.
Då de är billigast att äga totalt sett,ang försäkring,reservdelar,ventiljusteringsintervall mm.Och ändå får du en rejäl maskin som inte står sig dåligt mot andra.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
YZF1000 är den bättre av dessa.
Även om den inte tillhör supersporthojsskaran idag så är den betydligt kompaktare och smidigare än den gamla fzr1000.
Motorn är dessutom den samma i båda så jag ser ingen anledning till att köpa en FZR1000.
 

sweedan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
nyköping
Hoj
yamaha yzf1000R-96
Jag lägger självklart min röst på yzf1000R ! du kan få min för 42000:- :yoparty bara att skicka ett pm ! :tummenupp
 

starre68

Starre
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Viksjö
Hoj
2017 Suzuki Hayabusa
Jag har en thunderace och är hur nöjd som helst.... min tjej har en fzr 1000 och den i mina ögon är mer stabil och roligare att köra, vilken du än väljer kommer du att bli nöjd.
"honda gör gräsklippare" :D
 
Gick med
18 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
Ingen...
Någon skrev att FZR och YZF har samma motor, detta stämmer inte! :kocko YZF:ens motor har modifierats för bättre acceleration och den är dessutom lättare och har mer vrid. YZF:en tar inte i vid hård körning sådär enkelt, bara om man inte rör sig själv utan sitter som en stel pinne i sadeln och bara lutar exakt i linje med hojen... Det är en grym hoj med grymma prestanda. FZR känns gammal i jämförelse. :tummenupp för YZF!
 

starre68

Starre
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Viksjö
Hoj
2017 Suzuki Hayabusa
Håller inte med.........fzr:en rockar fett.
visst har den några år på nacken men den håller än idag...tycker jag.
 

Daggarparn

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen numer :-(
Får du "bra pris" på en YZF 1000 så köp!!

Men mitt tips om du vill komma billigt undan,är en FZR1000 oavsett årsmodell, har en -87:a själv, helnöjd :)
Upp till 140 är det ingen!!! Utom kanske en gammal GSX-R 1100 som tar dej.

Jag själv brukar köra med folk som har R1:eek:r, jag hänger med bra!! Kommer jag efter är det för att jag fegat i nå´n böj.
På bana hade man dock fått pisk.

Skit i vad faktanissarna säger om chassiet, det hänger på föraren!!!!
Jag har kört 500 galna mil på min, först nu är den lite "ostadig". För framdäcket är slut. Spetsigt som en pyramid...:)

Folk jag pratat med klagar på chassiet hela tiden,men trots att jag monterat "tailraiser", vilket enligt dem skulle göra den totalt okörbar, så ligger den fint på vägen :)

De som klagar på dessa lite äldre hojjar, har ofta själv klotat en -00:a, å en 01:a, å en 03:a osv.... :)
Återigen är det nog inte hojjen det är fel på....:)
 
Last edited:

TommyFZR1000

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Fzr1000
fzr vs yzf

Lite fakta enligt bike test 2000:


Fzr 1000 -----------------Yzf 1000

Slagvolym 1002--------------1002

Effekt 146 hk 10 000 rpm--------------145 hk 10 000 rpm

Vridmoment 107 Nm 8 500 rpm--------------110 Nm 8 500 rpm

Torrvikt 214 kg--------------------------198 kg

Acc 0-400 M 10,4 sek---------------------10,6 sek

Toppfart 268 km------------------------260 km.


Intressant läsning
Detta enligt Bikes Test alltså
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Orginalljuddämparen på FZR är riktigt tung - gjord av kromat bly...
Tar man bort den så blir det kanske inte så stor skillnad :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Kirchhoff skrev:
Någon skrev att FZR och YZF har samma motor, detta stämmer inte! :kocko YZF:ens motor har modifierats för bättre acceleration och den är dessutom lättare och har mer vrid.
Du kan lägga ner kokogrejen, det är samma motor, med små modifieringar, trydligen har den TPS (så förgasarna är inte likadana) det har inte FZR och så är kamaxlarna mer urborrade, annars är det samma pinaler.
Annars vill jag ha en utförlig beskrivning tack.
 
Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
FZR 1000-91 är faktiskt världens just nu vassaste hoj............... :rolleyes:
Men hallå här jag ser det såhär, för mina pengar vill jag ha kul, så mkt kul det går.
Jag kan säga att jag har jäkligt kul för pengarna, jag betalar 1800:- Halv/hel på T-H iofs 30bast med kort i 12 skadefria.
Jag har monterat tailraizrers som jag tillverkat själv för under hundralappen, ett billigt slipon ( viper finns på touringbutiken, jag köpte beggat ), drevat ner en kugg fram.
Bra däck har monterats, pilot power.
Inga supermoddar, men mkt kul per krona.
Provkör båda modellerna, avgör sedan om du tycker det är värt att lägga ner dom extra stålarna per år för att köra hoj.
Nu är det kanske lite lurigt, inte alla FZR som har tailraizers monterade men jag mfl kan intyga att väldigt mkt av klumpedunskänslan försvinner.
Man måste inte köra R1 för att hänga med på krokvägarna, det är bra många fler förare som begränsas av sin egen kapacitet än av hojen.
Allt som oftast så sätter ju för övrigt omgivningen gränsen för hur mkt som ska eldas på.
Som ngn tidigare påpekat, känn själv efter vilket behov du tycker dig ha.
Tjejen sitter som en smäck bakpå biken.
Jag 180cm/110kg hon 180cm/70kg.
Min går som tåget, lite lite nervösare blev den med raizers, men långt ifrån störande nervös.
Tvärtom så blev hojen mer "levande" och fick mer spårkänsla.


Brutus: Höj häcken på den vettja! du kommer bli överaskad av hur mkt det gör :tummenupp
//Tobbe
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Ni med FZR1000 behöver ju inte känna er ratade, man åker ju på vad man har råd med, men på killen verkade det som om han valde mellan de 2 modellerna oavsett priset, och då håller jag fast vid att han ska ta en Thunderace över en FZR1000.
Och visst är det ens egen kapacitet som begränsar, det är ju väldigt tråkigt tvärtom imho.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Daggarparn skrev:
... Men mitt tips om du vill komma billigt undan,är en FZR1000 oavsett årsmodell, har en -87:a själv, helnöjd :) ...
Vill bara nämna att FZR 1000 -87/-88 inte alls är samma hoj som de som omnämns här. -89 kom en i stort sett ny FZR med helt ny motor och om jag minns rätt nya fälgar. C:a -91 kom USD-gaffeln och -95 kom nya hejdare. Under dessa år fanns FZR dessutom med lite olika varianter på kåpa.

Och FZR är som Silwer skriver samma motorfamilj (med rätt små skillnader) som YZF Thunderace. Däremot YZF R1 är en helt annan motor men den var det ju inte frågan om här.

Mina erfarenheter av FZR:
Go´ hoj att toura med och bör räcka rätt långt även vid sportigare körning. Kan hålla med om att kilona märks lite men ser inte det som något annat än en vanesak. Jag har kört åtskilliga hojar som är rena loken i jämförelse med FZR och tro det eller ej men även dessa går faktiskt att köra med. De går till och med att köra rätt fort med. Tobbes med fler förslag om ändring av chassiegeometri kan vara nåt att fundera på för den som vill hålla igen på försäkringskostnaderna (dvs hålla sig till en äldre hoj) men ändå vill ha en rappare hoj chassiemässigt sett.
Yberstarkt mellanregister och bra klipp på topp. Oerhört snäll på riktigt låga varvtal, kunde åka på 3 :an under 1000 rpm upp för backen från mitt garage och motorn gick och svarade klockrent :tummenupp .

Har läst lite om oljeförbrukning som börjar vid 5-6000 mil på dessa motorer, dock inte egen erfarenhet. Det borde gälla såväl FZR som YZF då dessa har samma cylinder(?) bortsett från nåt fäste(?). I övrigt inga större fel som uppstår "alltid" på den 1002-motorn (dvs den som kom -89).

Kom dock ihåg att detta är hojar som överlag börjar bli "lite äldre" och alltså kan ha varit med om både det ena och det andra.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Robban_C skrev:
Yberstarkt mellanregister och bra klipp på topp. Oerhört snäll på riktigt låga varvtal, kunde åka på 3 :an under 1000 rpm upp för backen från mitt garage och motorn gick och svarade klockrent :tummenupp .

.
haha, det ska vara du till att ha provat dina hojar på ett sånt sätt:lol

Oljeförbrukningen tycks vara ganska vanligt då vi fått massor av sånna frågor bara här på forumet, det verkar gälla båda modellerna men YZF har väl i allmänhet gått lite kortare så de märks kanske inte lika mycket ännu?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag har inte tagit illa upp på ngt vis om ngn trodde det :tungan
Men jag ville bara belysa hur pass trevlig en gammelhoj kan vara :)
Men självklart så är det väl bättre ju nyare maskin man anser sig ha råd med.

Olja drar dom ja, helt sant, över 5000mil så dricks det en del.
Men det gör å andra sidan en del nyare maskiner med.
Så som sagt är man en kul/kronajägare så kan man med fördel kolla in äldre maskiner pga försäkring tex...
//Tobbe
 

TommyFZR1000

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Fzr1000
Hej Tobbeviking

Ursäkta ,detta kanske inte hör hemma här men,,
Tobbeviking Vad har du tillverkat Tailraisers i för matrial,och
hur stor längdskillnad från orginal.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Silwer skrev:
haha, det ska vara du till att ha provat dina hojar på ett sånt sätt:lol ...
Vafan menar du? :hihi

Hyr man ett garage (1/2 loge) alldeles intill ett lugnt villaområde så är det som gjort för att få en "asocial" stämpel på sig, typ buse. Försöker därför köra extra lugnt och städat i området. :tummenupp
Trots detta har jag fått försiktiga kommentarer om oljud därför att jag stått utomhus och slipat spackel nån lö kväll. Suck.

För övrigt kan man inte köra så med en twin. Har testat. Inte alls bra!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top