FZR eller YZF

thunderace_026

bolomannen
Gick med
22 Dec 2003
Ort
Gävle
Hoj
SÅLD.. siktar på ktm 660
Quart skrev:
Tack för alla tips, tyvärr blev jag inte klokare.
Visst skall man köpa den man tycker bäst om men hur lätt är det att veta efter 10 minuters körning ?

Det skiljer 3000 kr på året i försäkring på en FZR 1000-91 och en yzf1000 -96

Lutar inte åt nåt håll just nu.

Fick ju även tips om CBR och ZXR så jag blir tokig på att leta hoj.

Ingen som har en bra cykel till salu i Göteborgs trakten ?
Som sagt är intresserad av en cykel som fungerar bra till touring och kunna åka 2 st hyfsat också.


YZF helt klart pga nyare modell, mindre saker som är slitna, lite nyare teknik osv. har 5000 helförsäk och helår hos TH. 5 år gör ganska stor skillnad. :fakta
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Quart skrev:
Fick ju även tips om CBR och ZXR så jag blir tokig på att leta hoj.


Cbr600 är ju jäkligt trevliga hojar annars. Har iofs bara kört en -93, men den är ju bra mycket smidigare än en Fzr1000. Inte lika mycket tryck i den såklart, men i gengäld så får man en mycket smidigare chassi. Fin att skjutsa på var den också.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Quart skrev:
Tack för alla tips, tyvärr blev jag inte klokare.
Visst skall man köpa den man tycker bäst om men hur lätt är det att veta efter 10 minuters körning ?

Det skiljer 3000 kr på året i försäkring på en FZR 1000-91 och en yzf1000 -96

Lutar inte åt nåt håll just nu.

Fick ju även tips om CBR och ZXR så jag blir tokig på att leta hoj.

Ingen som har en bra cykel till salu i Göteborgs trakten ?
Som sagt är intresserad av en cykel som fungerar bra till touring och kunna åka 2 st hyfsat också.
hmm....trist om vi virrade till det för dig, var nog inte meningen från ngn av oss...
Men som jag sagt tidigare så tycker jag det funkar kalas att åka två på min FZR 1000.
Det är en vettig hoj ingen tvekan om det, men klart att YZF är en bättre hoj på så vis att den är modernare.
Men som sagt ngt som väger tungt för mig vid val av bike är just premien.
Då får man ju givetvis lägga vikten på att hitta så mkt hoj för pengarna som möjligt, när jag köpte min så tyckte jag väl att jag gjort ett hyffsat val till mina ändamål.
Dock så gick det ett par säsonger innan jag verkligen började gilla hojen på allvar, efter höjningen bak och nya pilot power så är det en ren glädje att vrida om nyckeln och dra iväg.
Jag känner väldigt sällan att det är en gammal och "omodern" hoj.
Men visst inte hade jag gråtit över att ha ngt nyare, om det hade vart möjligt för samma peng.
Det är som du säger inte ett skit lätt att bestämma sig för vad man ska ha, om man har dom funderingar som du har.
För nog finns det att välja på, men ta ett par tiominuters turer på ett par olika hojar, lasta på skjuts och se hur du tycker det känns.
Sedan är det ju till sist en bra chansning som alltid att köpa motorfordon :gnissla
Hoppas du hittar ngt du gillar, lycka till :tummenupp
//Tobbe
 

TommyFZR1000

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Fzr1000
Tailraisers hembygge

Tack tobbeviking för tips om dina mått på hembyggda tailraisers.
Har fixat detta på min nu,,,,,,,KALAS :banana
Det var verkligen skillnad,förstår inte varför inte den är sån från början.
Skitgoo att köra nu,,,,,vilken skillnad på kurvtagning säger jag bara.
Tack,tack. :tummenupp
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
TommyFZR1000 skrev:
Tack tobbeviking för tips om dina mått på hembyggda tailraisers.
Har fixat detta på min nu,,,,,,,KALAS :banana
Det var verkligen skillnad,förstår inte varför inte den är sån från början.
Skitgoo att köra nu,,,,,vilken skillnad på kurvtagning säger jag bara.
Tack,tack. :tummenupp

Du har inga bilder på dina hembyggda undertray? Skulle vara intressant...
 

Quart

problemlösare
Gick med
8 Sep 2004
Ort
i en håla utanför GBG
Hoj
Honda vfr 800 -06
Nu har jag bestämt mig.

Det blir en FZR1000-1991.
Försäkringarna avgjorde

Kommer betala c:a5000Kr halv/år.
Istället för c:a 9000 kr halv/år

Fick ge 29 000 kr FZR1000-91 med 3 månaders garanti som startar i april nästa år.

Tack för alla tips och förslag :Bugar
 

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Retta
Quart skrev:
Den berömda frågan är här igen.
Skall köpa cykel, hjälp mig.
Får snart ångest.
Finns ju mycket cyklar att välja på men vill ha någon cykel som fungerar bra till touring och sportigare körning. Dock ej bana. Pris max 40 000.-
Krav på bra vrid.

Tacksam för all hjälp. Även tacksam för lite guidning i mc djungeln

Valet står mellan dessa hojar.
1. FZR 1000 1991 5500mil, tyskimport. Bra däck och drivpaket. Trologtvis omlackad om inte mörkgrön finns som standard 1991. Pris 30 000.- på www.swedenmotorshop.com

2. FZR 1000 1995 6800mil, tysk imp. dynojet kittad, sv-såld. framdäcket slut. Annars i bra skick. 36 000.- Privat

3. YZF 1000 1996 1996 4086 mil. Sv-såld. halvkasst bakdäck men får med nytt. Dåliga klossar bak men får med nya. 39 000.- på stor mc firma.
Jag skulle säga nr 3. Men om du vill kan du köpa min för 36 000:-
Kolla in länken
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=8120
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
TommyFZR1000 skrev:
Tack tobbeviking för tips om dina mått på hembyggda tailraisers.
Har fixat detta på min nu,,,,,,,KALAS :banana
Det var verkligen skillnad,förstår inte varför inte den är sån från början.
Skitgoo att köra nu,,,,,vilken skillnad på kurvtagning säger jag bara.
Tack,tack. :tummenupp
Varsegod :tummenupp
Men jag ska inte ta åt mig all ära för det var ngn som redan hittat måtten och genom lite korslänktåg så hittade jag den tråden efter tips från ngn annan, som i SIN tur mötte Lassie på en skogsprome....... oj :hihi
Men nåja, kul att ngn annan fick glädje av det!
För det gör verkligen skillnad och kostar nästan inga pengar alls om man borrar och slipar lite själv.
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Quart skrev:
Nu har jag bestämt mig.

Det blir en FZR1000-1991.
Försäkringarna avgjorde

Kommer betala c:a5000Kr halv/år.
Istället för c:a 9000 kr halv/år

Fick ge 29 000 kr FZR1000-91 med 3 månaders garanti som startar i april nästa år.

Tack för alla tips och förslag :Bugar
Hoppas nu att du blir lika nöjd som vi andra som kör FZR, men om den inte redan är höjd i häcken så gör det.
Du kan som jag gjorde, köpa dig ett par bitar plattjärn, borra hål på rätt avstånd och sedan inte göra ett skit mer med dom utom att montera på biken.
Då har du lagt 60:- och knappt en timme om du har verktyg till det.
Så får du en uppfattning om vad det gör för hojen innan du lägger massa tid på att göra ett par "snygga" raizers.
Är du nöjd, plocka av och forma till dom, lacka och vipps du har sparat minst 500:-
//Tobbe
 

TommyFZR1000

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Fzr1000
Hej Brutus

Brutus skrev:
Du har inga bilder på dina hembyggda undertray? Skulle vara intressant...
Jag har bara en bild bakifrån ,så jag lägger upp den här.
Då är den inte riktigt klar men,,,,
Undertrayen är gjuten i glasfiber
och botten på underdelen sänkt ca 5 cm mot orginal ,så det blev lite
extra plats under sadeln på köpet +
att det tillkommit sidor som synes,så nu är det ren och fin el-central,
förut satt ju den öppet i sprutet från bakhjulet.
Jag ska försöka fixa nya bilder på hur hojen ser ut nu,
eftersom den är höjd efter detta foto med ca 5 cm i baken.
Ca 2,5 cm pga ändrad bakram + Nu 2,5 cm pga Tailraisers.
 

Bifogat

  • 100-0002_IMG.jpg
    100-0002_IMG.jpg
    53.9 KB · Visningar: 88
Last edited:

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Quart skrev:
Nu har jag bestämt mig.

Det blir en FZR1000-1991.
Försäkringarna avgjorde

Kommer betala c:a5000Kr halv/år.
Istället för c:a 9000 kr halv/år

Fick ge 29 000 kr FZR1000-91 med 3 månaders garanti som startar i april nästa år.

Tack för alla tips och förslag :Bugar

Gratulerar...är ganska säker på att du inte kommer att bli missnöjd.

Hoppas du hinner köra lite innan säsongen är helt slut... :tummenupp
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
TommyFZR1000 skrev:
Jag har bara en bild bakifrån ,så jag lägger upp den här.
Då är den inte riktigt klar men,,,,
Undertrayen är gjuten i glasfiber
och botten på underdelen sänkt ca 5 cm mot orginal ,så det blev lite
extra plats under sadeln på köpet +
att det tillkommit sidor som synes,så nu är det ren och fin el-central,
förut satt ju den öppet i sprutet från bakhjulet.
Jag ska försöka fixa nya bilder på hur hojen ser ut nu,
eftersom den är höjd efter detta foto med ca 5 cm i baken.
Ca 2,5 cm pga ändrad bakram + Nu 2,5 cm pga Tailraisers.

Tjusigt...kanske kan bli ett litet vinterprojekt...
 

Quart

problemlösare
Gick med
8 Sep 2004
Ort
i en håla utanför GBG
Hoj
Honda vfr 800 -06
Jaha, då har man varit FZR ägare i 3 dagar.
Hämtade cykeln i fredags på lunchen och har nu kört dryga 40 mil. :kocko

Jo det har varit en hyfsad mc helg. :)

Tyvärr har problemen redan kommit.

Märkte redan i fredags kväll på motorvägen att oljelampan tände sig.
Den slocknade när jag sänkte farten.
Då det regnade mycket tänkte jag att det var fukt som orsakat att den tände sig.

Körde ganska lungt i lördags och då var allt lungt.

Var ute igår med en kompis och åkte. Blev lite snabbare hårdare körning.
Då tände sig lampan igen. :(

Kunde igår "locka" fram så att lampan tände sig.
Körde på högsta växeln i c:a 130 då tänder den sig.

Kompisen låg bakom mig nästan hela dagen igår och kände då att min mc luktade brännt. Vi stannade och kollade våra cyklar och såg att min mc ryker mycket mer.
Varvade upp cyklarna stillastående.
Min tyker mycket mer och ryker blått.

Kompisen har en FZR 1000-87:a och min är en FZR1000-91.

Vad kan vara fel ? Oljenivån ser normal ut.
Jag har som tur garanti på hela cykeln fram tills 050630 men det var ju ingen kanon start precis.

Sökte i forumen och såg att några här på SH bytt till delsyntet för att slippa
att cykeln drar olja, kan detta vara något för mig.

Tacksam för tips
 

TommyFZR1000

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Fzr1000
Oljelampa fzr

Quart skrev:
Jaha, då har man varit FZR ägare i 3 dagar.
Hämtade cykeln i fredags på lunchen och har nu kört dryga 40 mil. :kocko

Jo det har varit en hyfsad mc helg. :)

Tyvärr har problemen redan kommit.

Märkte redan i fredags kväll på motorvägen att oljelampan tände sig.
Den slocknade när jag sänkte farten.
Då det regnade mycket tänkte jag att det var fukt som orsakat att den tände sig.

Körde ganska lungt i lördags och då var allt lungt.

Var ute igår med en kompis och åkte. Blev lite snabbare hårdare körning.
Då tände sig lampan igen. :(

Kunde igår "locka" fram så att lampan tände sig.
Körde på högsta växeln i c:a 130 då tänder den sig.

Kompisen låg bakom mig nästan hela dagen igår och kände då att min mc luktade brännt. Vi stannade och kollade våra cyklar och såg att min mc ryker mycket mer.
Varvade upp cyklarna stillastående.
Min tyker mycket mer och ryker blått.

Kompisen har en FZR 1000-87:a och min är en FZR1000-91.

Vad kan vara fel ? Oljenivån ser normal ut.
Jag har som tur garanti på hela cykeln fram tills 050630 men det var ju ingen kanon start precis.

Sökte i forumen och såg att några här på SH bytt till delsyntet för att slippa
att cykeln drar olja, kan detta vara något för mig.

Tacksam för tips
Lugn bara,,typiskt fzr fenomen.
Har haft exakt samma på min hoj,,ingen fara på taket.
Rykandet : För mig hjälpte det att byta olja.
Jag körde på syntet Spectro då rök det och luktade bränt.
Bytt till delsyntet Motul 5100 ,enligt sammåkande så luktar och ryker
det inte så längre.,,,,,,,,Oljelampan är en nivålampa,,inte oljetryck.
Min hoj är mycket känslig med nivån,måste ha fullt upp till strecket hela tiden
annars kommer lampan igång direkt.
Exakt på samma sätt som du beskrivit.
Säkert samma på din ,,,
Byt olja och ha full nivå hela tiden ,så är nog problemen borta :tummenupp
 

Quart

problemlösare
Gick med
8 Sep 2004
Ort
i en håla utanför GBG
Hoj
Honda vfr 800 -06
TommyFZR1000 skrev:
Lugn bara,,typiskt fzr fenomen.
Har haft exakt samma på min hoj,,ingen fara på taket.
Rykandet : För mig hjälpte det att byta olja.
Jag körde på syntet Spectro då rök det och luktade bränt.
Bytt till delsyntet Motul 5100 ,enligt sammåkande så luktar och ryker
det inte så längre.,,,,,,,,Oljelampan är en nivålampa,,inte oljetryck.
Min hoj är mycket känslig med nivån,måste ha fullt upp till strecket hela tiden
annars kommer lampan igång direkt.
Exakt på samma sätt som du beskrivit.
Säkert samma på din ,,,
Byt olja och ha full nivå hela tiden ,så är nog problemen borta :tummenupp

Tackar ! :Bugar

SKall köpa olja idag och byta.
Hur mycket rymmer den ?

Är det ingen som har en manual och repartionsmanual till FZR 1000 i digitalform som jag kan hämta eller få via mail ?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
TommyFZR1000 skrev:
Lugn bara,,typiskt fzr fenomen.
Har haft exakt samma på min hoj,,ingen fara på taket.
Rykandet : För mig hjälpte det att byta olja.
Jag körde på syntet Spectro då rök det och luktade bränt.
Bytt till delsyntet Motul 5100 ,enligt sammåkande så luktar och ryker
det inte så längre.,,,,,,,,Oljelampan är en nivålampa,,inte oljetryck.
Min hoj är mycket känslig med nivån,måste ha fullt upp till strecket hela tiden
annars kommer lampan igång direkt.
Exakt på samma sätt som du beskrivit.
Säkert samma på din ,,,
Byt olja och ha full nivå hela tiden ,så är nog problemen borta :tummenupp
Kan bara instämma....

MEN! Fick du slut på rykande och doft genom byte av oljemärke!
Då måste jag testa detta, har kört quakerstate mineral denna säsong och det luktar enligt vissa här på forumet :D
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Quart skrev:
Tackar ! :Bugar

SKall köpa olja idag och byta.
Hur mycket rymmer den ?

Är det ingen som har en manual och repartionsmanual till FZR 1000 i digitalform som jag kan hämta eller få via mail ?
Ska slå upp i boken strax hur mkt den rymmer, minns inte.
Men manual, hittar du en på nätet så är jag den förste att grattulera, jag har letat som själva ... men det slutade med en manual i hårdvaruform från bokus.se
Kostar inte ngr enorma summor och är hur användbar som helst.
//Tobbe
 

TommyFZR1000

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Fzr1000
Oljemängd

Quart skrev:
Tackar ! :Bugar

SKall köpa olja idag och byta.
Hur mycket rymmer den ?

Är det ingen som har en manual och repartionsmanual till FZR 1000 i digitalform som jag kan hämta eller få via mail ?
90:an rymmer 2,8 lit + filter ca 3 lit.
Är nog samma på din ,,,det står stämplat på motorns högra sida
högst upp. Typ 2800. :tummenupp
 

TommyFZR1000

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Fzr1000
Oljemärkesbyte

tobbeviking skrev:
Kan bara instämma....

MEN! Fick du slut på rykande och doft genom byte av oljemärke!
Då måste jag testa detta, har kört quakerstate mineral denna säsong och det luktar enligt vissa här på forumet :D
//Tobbe

Ja ,det avhjälpte rykandet hos min hoj.
Det var inte borta sådär direkt,men efter att kört ett antal
resor så avtog det mer och mer.
:tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Quart skrev:
Den berömda frågan är här igen.
Skall köpa cykel, hjälp mig.
Får snart ångest.
Finns ju mycket cyklar att välja på men vill ha någon cykel som fungerar bra till touring och sportigare körning. Dock ej bana. Pris max 40 000.-
Krav på bra vrid.

Tacksam för all hjälp. Även tacksam för lite guidning i mc djungeln

Valet står mellan dessa hojar.
1. FZR 1000 1991 5500mil, tyskimport. Bra däck och drivpaket. Trologtvis omlackad om inte mörkgrön finns som standard 1991. Pris 30 000.- på www.swedenmotorshop.com

2. FZR 1000 1995 6800mil, tysk imp. dynojet kittad, sv-såld. framdäcket slut. Annars i bra skick. 36 000.- Privat

3. YZF 1000 1996 1996 4086 mil. Sv-såld. halvkasst bakdäck men får med nytt. Dåliga klossar bak men får med nya. 39 000.- på stor mc firma.


Hittade i alla fall en sida som man ser alla Fzr-modeller och fakta, färgsättningar på dem mm mm, här:

http://ymedc.introweb.nl/en/archive/classics/FZR1000.shtml
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top