Gängpaj på främre drevet

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
När man lossar ett loctitat förband snäpper det inte mycket. Tvärtom kan första halvvarvet va ganska lätt. Då bryts limmet sönder i små flakes som sedan går om lott å låser utav helsicke. Fortsätter man dra då blir det varmt, man tar större verktyg å gängan skär. (därför ljummar man ett sånt förband till ett par hundra grader innan man lossar)
Så exakt hur det kommer uppföra sig vid vibration kan jag tyvärr bara gissa! Men jag gissar att antingen rör det sig inte alls(dvs limmet håller), eller så lossar muttern tills motståndet håller den kvar.
Har du dessutom en sliten gänga nu på axeln har du säkert en större limspalt att tänka på. Ganska osäkert om jag får säg...

Ang. svets så gäller det att få materialen att bli ett. Det får du aldrig med en eller ett par loppor utanpå. Du måste ha en smälta i grundmaterialet. Okej möjligen då om du slipar ett jack diagonalt över mutter/axel så att svetsen går in lite som en kil. Då kan den (kanske) inte vandra av pga ojämnheterna.
Brista lär den göra ändå med vibrationer på dom strukturförändringar du bakat in med svetsen!
Dylika bonnalagningar gör sig bättre på blötgods än på härdat, där strukturen medger lite svaj.

Jag tror det bästa förslaget har kommit redan. Stoppskruv i muttern från nyckelgreppsidan å slipad fördjupning i axeln. Stoppisen kan du låsa med ett körnslag i kanten om den e lagom kort.

Lycka till.

Tack för tipsen, återkommer med hur jag ska lösa det. :tummenupp

Om det blir svetsning har jag en kompis som är utbildad svetsingenjör, så han får kolla upp vad som gäller för material som är av typen härdat stål med uppkolad yta.

Stoppskruv lär ju fungera men kräver stora modifikationer på axel och mutter (M18x1.0 som är svåra att få tag i, ska ringa runt imorgon för att se var man kan köpa)



Eventuellt lutar det mot Loctite 243 då gängorna inte är helt trasiga de har hållit några månader i alla fall, jag säljer även det på ett av jobben jag har, och efter att ha läst specifikationen så verkar det lovande. Användningsområdet är ställen där man har vibrationer samt olja, växellåda var nämnt som exempel t.o.m.

För att lossa en helt fri M18x2.5 mutter på en skruv som är limmad med Loctite 243 krävs någonstans runt 45-50 Nm i moment, så en M18x1.0 lär t.om. sitta hårdare (fast i detta fallet kanske lite lösare då gängorna är lite sämre).

Dessutom för att få extra säkerhet kan man även applicera limmet efter att man dragit dit muttern i/runt gängorna där muttern sitter.

Eller så slutar det med en variation av alla dessa för maximal säkerhet. :tummenupp
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Är det inte en verkstad som har tabbat sig ??
Då bör dom väl laga/byta det dom har orsakat. Eller har jag fel ?

Vad säger verkstan?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Är det inte en verkstad som har tabbat sig ??
Då bör dom väl laga/byta det dom har orsakat. Eller har jag fel ?

Vad säger verkstan?

Verkstaden finns inte längre, samt att jag har svårt att bevisa att de har tabbat sig :näsblod

Kolla i min tidigare tråd några inlägg ner så ser du hur låsbrickan såg ut efter den lossnat första gången (nästan ingen låsning alls, den ska böjas mycket mer än det lilla som den är där)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=209009
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Verkstaden finns inte längre,
Kolla i min tidigare tråd några inlägg ner så ser du hur låsbrickan såg ut efter den lossnat första gången (nästan ingen låsning alls, den ska böjas mycket mer än det lilla som den är där)

Osis att inte kunna reklamera när du som bäst behöver.
Håller med om låsbrickan, den var inte speciellt välanvänd.

Har du kollat med mc skrotarna om dom har en beg. axel?
Det blir klart billigare än att köpa ny.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Osis att inte kunna reklamera när du som bäst behöver.
Håller med om låsbrickan, den var inte speciellt välanvänd.

Har du kollat med mc skrotarna om dom har en beg. axel?
Det blir klart billigare än att köpa ny.

Jag har nog inte tid eller för den delen kunskapen att byta själv, antar att man behöver specialverktyg för urtagning av lager, eventuellt byte av lager etc.

Och lämna in på verkstad kostar en bra bit för mycket än vad jag vill lägga på en så gammal hoj.

Problemet är helt enkelt att gängorna har tagit lite skada så att det verkar inte hålla av sig självt. Så vilken typ av förstärkning som helst skulle fungera, men man vill ju ha lite säkerhet och garanti för att det inte släpper igen! :brinnerup
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag tror inte på loctite, det är till för att göra det svårt för en mutter att gänga upp sig, det ger ingen vidare styrka i det led det krävs kraft (axialt) om gängan vill kugga över.

Hurpass mycket gänga har du kvar på axeln? Det kanske kan vara en idé att kapa ett snitt tvärs igenom ena sidan av muttern, fila undan tillräckligt mycket material i kapytan för att precis kunna pressa ihop muttern ordentligt i gängan med en tving, och sen svetsa muttern på plats på axeln, och på det sättet få gängorna att gå mycket djupare i varandra för bättre hållkraft.

Såklart kräver detta att muttern är av en stålsort som går bra att svetsa i.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Muttern ska inte va prob o få tag på skaffa en ny då du fixar detta denna ska finnas på yamaha eller en välsoterad järnaffär lidagensplan isthlm (om denna finns kvar mitti mot gamla vag bilfirman

Mät hur slitna gängorna e med ett mätt vet inte va det kallas men det finns ett som ser ut som blad mått ev så har man dessa o se om det e tum mm med mera (tror detta e lite över kurs) men men





//Robin
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag tror inte på loctite, det är till för att göra det svårt för en mutter att gänga upp sig, det ger ingen vidare styrka i det led det krävs kraft (axialt) om gängan vill kugga över.

Hurpass mycket gänga har du kvar på axeln? Det kanske kan vara en idé att kapa ett snitt tvärs igenom ena sidan av muttern, fila undan tillräckligt mycket material i kapytan för att precis kunna pressa ihop muttern ordentligt i gängan med en tving, och sen svetsa muttern på plats på axeln, och på det sättet få gängorna att gå mycket djupare i varandra för bättre hållkraft.

Såklart kräver detta att muttern är av en stålsort som går bra att svetsa i.

Det är så pass mycket gänga kvar att jag inte tänkte på det när jag bytte mutter förra gången, men den enda förklaringen till att den släppt denna gång måste vara något i stil med att det kuggat över... Jag ska fixa fram en ny mutter och dra dit den för att känna hur bra den sitter på plats så att säga. Det är ju som sagt väldigt fin gänga så att det bidrar väll till att den lättare kuggar över om det blir slitet...

Om den höll några månader förra gången utan loctite så borde loctiten göra sitt jobb och hålla fast den nu. Det är ju som sagt inga större krafter som gör att den vill kugga över, dock vibrationer, vilket loctiten är bra på att absorbera.

Muttern ska inte va prob o få tag på skaffa en ny då du fixar detta denna ska finnas på yamaha eller en välsoterad järnaffär lidagensplan isthlm (om denna finns kvar mitti mot gamla vag bilfirman

Mät hur slitna gängorna e med ett mätt vet inte va det kallas men det finns ett som ser ut som blad mått ev så har man dessa o se om det e tum mm med mera (tror detta e lite över kurs) men men

//Robin

MC Varuhuset hade inga muttrar hemma, vet inte vilka andra som kan ha det då...

Jag ska inga runt till skruvaffärer imorgon, vad heter den järnaffären, är det Sifverts (den ligger på Lindhagensgatan)?

Tittade i deras sortiment på internet men hittade inte M18x1.0 vilket verkar vara väldigt ovanlig dimension (1.0 i stigning har man normalt sett på M6 lixom :va).
 
Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Det är så pass mycket gänga kvar att jag inte tänkte på det när jag bytte mutter förra gången, men den enda förklaringen till att den släppt denna gång måste vara något i stil med att det kuggat över... Jag ska fixa fram en ny mutter och dra dit den för att känna hur bra den sitter på plats så att säga. Det är ju som sagt väldigt fin gänga så att det bidrar väll till att den lättare kuggar över om det blir slitet...

Om den höll några månader förra gången utan loctite så borde loctiten göra sitt jobb och hålla fast den nu. Det är ju som sagt inga större krafter som gör att den vill kugga över, dock vibrationer, vilket loctiten är bra på att absorbera.



MC Varuhuset hade inga muttrar hemma, vet inte vilka andra som kan ha det då...

Jag ska inga runt till skruvaffärer imorgon, vad heter den järnaffären, är det Sifverts (den ligger på Lindhagensgatan)?

Tittade i deras sortiment på internet men hittade inte M18x1.0 vilket verkar vara väldigt ovanlig dimension (1.0 i stigning har man normalt sett på M6 lixom :va).

ja så hette dom Sifverts ev så e det så att allt inte finns på nätet, annars kan nog dom tipsa dej vart du hittar denna eller söka efter denna mutter

mc-v får beställa. tycker ja lite servie e det ju på dom ju allafall då ja behövt nogot :)

Annars e det ju nogon annan yammah butik som bör ha finns ju i på södra sidan me ju eller ringa till jörgen på svenska yamaha :) på en fredag

//Robin
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det är så pass mycket gänga kvar att jag inte tänkte på det när jag bytte mutter förra gången, men den enda förklaringen till att den släppt denna gång måste vara något i stil med att det kuggat över... Jag ska fixa fram en ny mutter och dra dit den för att känna hur bra den sitter på plats så att säga. Det är ju som sagt väldigt fin gänga så att det bidrar väll till att den lättare kuggar över om det blir slitet...

Om gängan är så bra att du inte märkte något förra gången så antar jag att det gick att dra åt med rätt moment utan att det släppte. Om det är så har jag svårt att begripa att muttern skulle kunna glida ut över gängorna. I vilket fall som helst så ska det sitta med Loctite och en på riktigt sätt anbringad låsbricka.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Fenomenologiskt så utnyttjar Loctite van der Waals-krafterna, dvs det krävs tajt passning för att limmet ska fungera.
Har man förstörda gängor så får man inte den passningen och då fungerar inte Loctite.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fenomenologiskt så utnyttjar Loctite van der Waals-krafterna, dvs det krävs tajt passning för att limmet ska fungera.
Har man förstörda gängor så får man inte den passningen och då fungerar inte Loctite.
Rent och lufttätt tänkte jag.
Van der Waals känner jag inte.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Fenomenologiskt så utnyttjar Loctite van der Waals-krafterna, dvs det krävs tajt passning för att limmet ska fungera.
Har man förstörda gängor så får man inte den passningen och då fungerar inte Loctite.

Jo, men hur förstörda kan gängorna vara om man kan dra åt med rätt moment utan att det släpper. Rätt moment bör väl ligga kring 100 Nm i det här fallet. Går det att dra med rätt moment så bör Loctite fungera tycker jag.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jo, men hur förstörda kan gängorna vara om man kan dra åt med rätt moment utan att det släpper. Rätt moment bör väl ligga kring 100 Nm i det här fallet. Går det att dra med rätt moment så bör Loctite fungera tycker jag.

Jag har inte dragit med momentnyckel, men bra hårt drog jag, och jag kände ingen tendens till att det skulle ge med sig. Så det behöver inte vara gängorna som är fel på... men då har jag ingen aning om vad det kan ha varit istället som gjort att muttern släppt... :va

Jag ska införskaffa ett nytt drivpaket eftersom det som sitter på nu är rätt slitet och samtidigt införskaffa nya muttrar och brickor och sätta det med loctite. Sen kanske jag ska köra den till en verkstad där jag kan borra o fixa lite mera. :tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det räcker med ett par friska gängvarv för att det ska sitta, har för mig att det är 3 varv som håller, resten är utfyllnad. "fuling" på rejsa.nu har haft nån utläggning tidigare om gängor etc. Rätt moment och fettfria ytor är av vital betydelse.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag har inte dragit med momentnyckel, men bra hårt drog jag, och jag kände ingen tendens till att det skulle ge med sig. Så det behöver inte vara gängorna som är fel på... men då har jag ingen aning om vad det kan ha varit istället som gjort att muttern släppt... :va

Jag ska införskaffa ett nytt drivpaket eftersom det som sitter på nu är rätt slitet och samtidigt införskaffa nya muttrar och brickor och sätta det med loctite. Sen kanske jag ska köra den till en verkstad där jag kan borra o fixa lite mera. :tummenupp

Om du drar med momentnyckel och det funkar utan att släppa att dra åt till rätt moment och du låser muttern både med Loctite och låsbricka så ska du nog inte behöva göra något mer. Går det inte att dra åt med rätt moment för att det släpper så behövs ytterligare åtgärder. Lycka till!
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jo, men hur förstörda kan gängorna vara om man kan dra åt med rätt moment utan att det släpper. Rätt moment bör väl ligga kring 100 Nm i det här fallet. Går det att dra med rätt moment så bör Loctite fungera tycker jag.

Jo jag förstår att du tycker det.
Dock är det så att Loctite är beroende av en relativt stor yta för att fungera. Man kan mycket väl dra åt ordentligt med ett antal punktanliggningar men det ger inger stor sammanlagd yta och därför fungerar inte Loctite om gängan är skadad.

Den nya 241 (tror jag det är) har fått en viss spaltfyllande funktion, men det kostar en del styrka jämfört med originalet.

Skruvförband som är större än M4 och som behöver Loctite är skruvförband som blev fel redan på konstruktionsstadiet! :fakta
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Borra ett hål axiellt i axeländen. Gänga M8 eller M10. Det är inte några större axiella krafter utan mer vibrationer. Håll drevet på rätt plats mha en distans.

Så har Honda monterat framdrevet på sina crosscyklar i tiotals år.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skruvförband som är större än M4 och som behöver Loctite är skruvförband som blev fel redan på konstruktionsstadiet! :fakta

Ja de flesta drevmuttrar är ju tex exempel på det. Dvs saknas låsanordningen/vikblecket så bör loctite användes. Skulle man dimensionera efter korrekt slankhetstal skulle man få en rörhylsa man kunde merutnyttja som roterande fotpinne. Själv använder jag förstås låsanordningan på min drevmutter. Men låsanorningen skruvar har jag loctite på.

Samma med mutter till kopplingskorg och motordrev. bara i en mc-motor är det fullt med skruvförband som inte har tillräcklig klämlängd.


Ang tråden i övrigt:
Jag lider förstås med trådskaparen som råkat ut för detta trista haveri pga av en slarvig verkstad.

Men jag står fast vid mitt första inlägg, är gängorna så dåliga att en frisk mutter inte greppar. Byt då axeln till en ny el begagnad. http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4423708&postcount=8

Här på sporthoj förekommer ofta illuminerade däckdiskussioner där sporthojare stångar sig blodiga så att trådar får låsas. Det finns alltså ingen hejd vilken energi man kan lägga på detta ämne, om pc2 är bättre än racetech osv i all oändlighet.

Samtidigt finns denna tråd på samma forum. Där folk tävlar i att hitta på en rad tips på hur man med ett antal tveksamma metoder ska låsa en gängpaj drevmutter.

Betänk att detta är en gathoj, som ska susa fram bland dödliga hinder och mötande bilar. Och betänk sen vad som kan hända om drevet lossnar.
Det är ju inte riktigt samma sak som att fulmecka på en banhoj, crosshoj eller dragbike, där man åker arselkana tills man stanna om man får bakhjulslåsning.

Den här tråden är det mest oseriösa jag sett på länge i teknikforumet. Den har urartad i en tuppfäktning mellan debattsugna förslagställare som för länge sedan tappat greppet på vad frågan faktisk gäller.
Att förespråka nitlås framför clipslås på en kedja kan man nog aldrig mer göra om man har föreslagit en ägare av en gathoj som gör över 200km/h att sätta fast drevet på den gängpajade axeln med loctite, radiell låskruv i den icke greppande låsmuttern, svetsloppor osv. Sånt gör man inte på en gathoj helt enkelt, det är lådbilsmeck. Jag tycker att några bör läsa reglerna för teknikforumetl


Tycker jag

/J
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Ja de flesta drevmuttrar är ju tex exempel på det. Dvs saknas låsanordningen/vikblecket så bör loctite användes. Skulle man dimensionera efter korrekt slankhetstal skulle man få en rörhylsa man kunde merutnyttja som roterande fotpinne. Själv använder jag förstås låsanordningan på min drevmutter. Men låsanorningen skruvar har jag loctite på.

Samma med mutter till kopplingskorg och motordrev. bara i en mc-motor är det fullt med skruvförband som inte har tillräcklig klämlängd.


Ang tråden i övrigt:
Jag lider förstås med trådskaparen som råkat ut för detta trista haveri pga av en slarvig verkstad.

Men jag står fast vid mitt första inlägg, är gängorna så dåliga att en frisk mutter inte greppar. Byt då axeln till en ny el begagnad. http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4423708&postcount=8

Här på sporthoj förekommer ofta illuminerade däckdiskussioner där sporthojare stångar sig blodiga så att trådar får låsas. Det finns alltså ingen hejd vilken energi man kan lägga på detta ämne, om pc2 är bättre än racetech osv i all oändlighet.

Samtidigt finns denna tråd på samma forum. Där folk tävlar i att hitta på en rad tips på hur man med ett antal tveksamma metoder ska låsa en gängpaj drevmutter.

Betänk att detta är en gathoj, som ska susa fram bland dödliga hinder och mötande bilar. Och betänk sen vad som kan hända om drevet lossnar.
Det är ju inte riktigt samma sak som att fulmecka på en banhoj, crosshoj eller dragbike, där man åker arselkana tills man stanna om man får bakhjulslåsning.

Den här tråden är det mest oseriösa jag sett på länge i teknikforumet. Den har urartad i en tuppfäktning mellan debattsugna förslagställare som för länge sedan tappat greppet på vad frågan faktisk gäller.
Att förespråka nitlås framför clipslås på en kedja kan man nog aldrig mer göra om man har föreslagit en ägare av en gathoj som gör över 200km/h att sätta fast drevet på den gängpajade axeln med loctite, radiell låskruv i den icke greppande låsmuttern, svetsloppor osv. Sånt gör man inte på en gathoj helt enkelt, det är lådbilsmeck. Jag tycker att några bör läsa reglerna för teknikforumetl


Tycker jag

/J

Word:yoparty
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top