RandomDude
Gudomlig sporthojare
När man lossar ett loctitat förband snäpper det inte mycket. Tvärtom kan första halvvarvet va ganska lätt. Då bryts limmet sönder i små flakes som sedan går om lott å låser utav helsicke. Fortsätter man dra då blir det varmt, man tar större verktyg å gängan skär. (därför ljummar man ett sånt förband till ett par hundra grader innan man lossar)
Så exakt hur det kommer uppföra sig vid vibration kan jag tyvärr bara gissa! Men jag gissar att antingen rör det sig inte alls(dvs limmet håller), eller så lossar muttern tills motståndet håller den kvar.
Har du dessutom en sliten gänga nu på axeln har du säkert en större limspalt att tänka på. Ganska osäkert om jag får säg...
Ang. svets så gäller det att få materialen att bli ett. Det får du aldrig med en eller ett par loppor utanpå. Du måste ha en smälta i grundmaterialet. Okej möjligen då om du slipar ett jack diagonalt över mutter/axel så att svetsen går in lite som en kil. Då kan den (kanske) inte vandra av pga ojämnheterna.
Brista lär den göra ändå med vibrationer på dom strukturförändringar du bakat in med svetsen!
Dylika bonnalagningar gör sig bättre på blötgods än på härdat, där strukturen medger lite svaj.
Jag tror det bästa förslaget har kommit redan. Stoppskruv i muttern från nyckelgreppsidan å slipad fördjupning i axeln. Stoppisen kan du låsa med ett körnslag i kanten om den e lagom kort.
Lycka till.
Tack för tipsen, återkommer med hur jag ska lösa det.
Om det blir svetsning har jag en kompis som är utbildad svetsingenjör, så han får kolla upp vad som gäller för material som är av typen härdat stål med uppkolad yta.
Stoppskruv lär ju fungera men kräver stora modifikationer på axel och mutter (M18x1.0 som är svåra att få tag i, ska ringa runt imorgon för att se var man kan köpa)
Eventuellt lutar det mot Loctite 243 då gängorna inte är helt trasiga de har hållit några månader i alla fall, jag säljer även det på ett av jobben jag har, och efter att ha läst specifikationen så verkar det lovande. Användningsområdet är ställen där man har vibrationer samt olja, växellåda var nämnt som exempel t.o.m.
För att lossa en helt fri M18x2.5 mutter på en skruv som är limmad med Loctite 243 krävs någonstans runt 45-50 Nm i moment, så en M18x1.0 lär t.om. sitta hårdare (fast i detta fallet kanske lite lösare då gängorna är lite sämre).
Dessutom för att få extra säkerhet kan man även applicera limmet efter att man dragit dit muttern i/runt gängorna där muttern sitter.
Eller så slutar det med en variation av alla dessa för maximal säkerhet.
Last edited: