Gå ur Svenska kyrkan

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Denna fråga har varit uppe förut, orkar inte leta.
Någonstans finns det en blankett för utträde ur
kyrkan att fylla i.
Frågan är var?

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
BMW R90s skrev:
Denna fråga har varit uppe förut, orkar inte leta.
Någonstans finns det en blankett för utträde ur
kyrkan att fylla i.
Frågan är var?

Skriv en egen och skicka till din församling... Funkar lika bra.

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Det går utmärkt med en egen lapp, sen kommer en bekräftelse på posten. Vet ej om det är lokala regler eller om det gäller samma i hela landet men jag var tvungen att gå ur senast i november tror jag det var. Annars är man medlem även kommande år...

Går du ur nu kommer du alltså vara medlem under hela 2005 (om det är samma regler som när jag gick ur.)

sandstream

Guest
Tack mamma och pappa för att ni fixad detta åt mig redan vid födseln :Bugar :)

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Vad förlorar man på att inte vara medlem?

Jag är själv något av en extremateist så det känns lite löjligt att man varit medlem i svenska kyrkan i 26år.

När man förr eller senare lägger ner verksamheten, vad händer då?
För min del får de gärna använda kroppen som fyllnadsmassa vid närmaste byggarbetsplats.
Men man vill ju inte strula till det för anhöriga i onödan.

Therudeboy

Guest
erik skrev:
Det går utmärkt med en egen lapp, sen kommer en bekräftelse på posten. Vet ej om det är lokala regler eller om det gäller samma i hela landet men jag var tvungen att gå ur senast i november tror jag det var. Annars är man medlem även kommande år...

Går du ur nu kommer du alltså vara medlem under hela 2005 (om det är samma regler som när jag gick ur.)

Nåt sånt där har jag för mig det var med, gick ur i oktober eller nåt sånt. Lägger snart mina skattepengar till katolska kyrkan istället.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har aldrig varit medlem själv :tummenupp

Däremot om man planerar att dra nytta av kyrkans tjänster tycker jag gott att man kan betala för sig.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Man får begravningsplats även om man inte är med i kyrkan. Dock får man inte gifta sej i kyrkan om andra parten också har gått ur.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Emmi skrev:
Man får begravningsplats även om man inte är med i kyrkan. Dock får man inte gifta sej i kyrkan om andra parten också har gått ur.

Rättelse: Man betalar fortfarande 0,13% av förvärvsinkomsten i begravningsavgift trots att man gått ur. Därmed får man begravas.

//jaG

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Zeb_Macahan skrev:
Rättelse: Man betalar fortfarande 0,13% av förvärvsinkomsten i begravningsavgift trots att man gått ur. Därmed får man begravas.

//jaG

Fast det blir nog rätt ner i hålet, får inte ha nån cermoni i kyrkan.

Gick själv ur för två år sen.

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
Tjänar man 300000 om året sparar man 200-250:-/månad genom att gå ur....det är inte så illa. Nästan ett bredbandsabonnemang :)

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Har för mig att man inte får nån begravningsplats om man gått ur/inte är med i sv kyrkan. MAn blir begravd givetvis, men får ingen jordfästning utan kremeras och hamnar i en minneslund. Dom sa nåt sånt till mig när jag gick ur för typ 6 år sen...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
An3Azz skrev:
Har för mig att man inte får nån begravningsplats om man gått ur/inte är med i sv kyrkan. MAn blir begravd givetvis, men får ingen jordfästning utan kremeras och hamnar i en minneslund. Dom sa nåt sånt till mig när jag gick ur för typ 6 år sen...
Vilken propaganda. Begravningen blir borgerlig, men annars är det ingen större skillnad. Kista, sten och sånt får man väl betala för i vilket fall?

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
zykl0n skrev:
Vad förlorar man på att inte vara medlem?

Jag är själv något av en extremateist så det känns lite löjligt att man varit medlem i svenska kyrkan i 26år.

När man förr eller senare lägger ner verksamheten, vad händer då?
För min del får de gärna använda kroppen som fyllnadsmassa vid närmaste byggarbetsplats.
Men man vill ju inte strula till det för anhöriga i onödan.

Läs på blanketten.. Där står vad man går miste om (och vad som gäller kring begravning)
http://www.humanisterna.org/uturkyrkan/blankett.pdf

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
mb skrev:
Vilken propaganda. Begravningen blir borgerlig, men annars är det ingen större skillnad. Kista, sten och sånt får man väl betala för i vilket fall?

Jo förmodligen, mig kvittar det liksom när det är dags :D

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Jag gick ur så sent som i förra året. Tycker att allt som har med kyrkan är rätt menlöst, den generation innan mig är nog den sista som håller kyrkan flytande. Fler och fler drar sig ur. Snart är det bara moskéer kvar i det här landet, för de får statliga bidrag till uppförandet.

Den dag jag kolarvippen är det ändå inte mitt bekymmer vad som händer med mig. :rolleyes:

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA