Gör jag rätt eller fel,skrapar lite kåpor vid bankörning.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Vill ha lite respons på om jag gör rätt eller fel vid bankörning.
Upptäckt att jag skrapat upp slit skruvarna på fotpinnarna o på ena sidan har det även börjat ta på fotpinnen (orginal fotpinnar).
Upptäckte även idag vid tvätt att jag varit o nosat på vänster sidan o skrapat lite på generatorkåpan o en liten repa på undre plast sido kåpa.
Även sidostödet har fått sig ett pytte litet skrapmärke.
Gör man nåt fel? är man lite väl för långt ner i kurvor?,ska jag hålla hojen lite mer upprätt istället,försöker slänga ut knäet så gott jag kan o skrapa på puckarna.
Denna tråd kanske hör till hantering av hoj men eftersom här är mest ban förare så postar jag även här.
:Bugar
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Räcke det inte med första tråden? :va
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Det går väl att kompensera lite genom att själv hänga ut med kroppen åt det hållet man svänger, då måste du inet lägga ner lika mycket men kan ändå hålla samma fart, men det kanske du gör.

Men det här kan säkert RR folket mer om, själv lutar jag inte mer än nödvändigt:lol
 

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
Skryt lagom hörru. Hälften av alla trådar här handlar om hur man kommer längre ner för att skrapa, fotpinnar, kåpor och dyl., samtidigt som du klagar
på att att du gör det.
Nä men seriöst, tror att det är det som är meningen med hojkörning :yoparty
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Bikacapa skrev:
Skryt lagom hörru. Hälften av alla trådar här handlar om hur man kommer längre ner för att skrapa, fotpinnar, kåpor och dyl., samtidigt som du klagar
på att att du gör det.
Nä men seriöst, tror att det är det som är meningen med hojkörning :yoparty

Vill inte skryta,vill bara få lite tips o bra respons på om jag gör rätt eller fel.
Själv var jag väl inte nåt vidare lycklig av att se repor på generatorkåpan o en bit av fotpinnen uppäten.
Däremot är jag glad över att jag lyckats lära mig o vågar skrapa knä,skryt får andra stå för om de känner för det...mitt måtto är ha kul o lära sig hantera hojen vad den är skapt för.
 

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
R1 racer skrev:
Vill inte skryta,vill bara få lite tips o bra respons på om jag gör rätt eller fel.
Själv var jag väl inte nåt vidare lycklig av att se repor på generatorkåpan o en bit av fotpinnen uppäten.
Däremot är jag glad över att jag lyckats lära mig o vågar skrapa knä,skryt får andra stå för om de känner för det...mitt måtto är ha kul o lära sig hantera hojen vad den är skapt för.
Det var inte menat att vara spydig, bara en smula ironsik :hihi. Men ok som svar på din fråga "Ja du gör rätt" :tummenupp och jag önskar att även jag gjorde det något oftare.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
R1 racer skrev:
Vill ha lite respons på om jag gör rätt eller fel vid bankörning.
Upptäckt att jag skrapat upp slit skruvarna på fotpinnarna o på ena sidan har det även börjat ta på fotpinnen (orginal fotpinnar).
Upptäckte även idag vid tvätt att jag varit o nosat på vänster sidan o skrapat lite på generatorkåpan o en liten repa på undre plast sido kåpa.
Även sidostödet har fått sig ett pytte litet skrapmärke.
Gör man nåt fel? är man lite väl för långt ner i kurvor?,ska jag hålla hojen lite mer upprätt istället,försöker slänga ut knäet så gott jag kan o skrapa på puckarna.
Denna tråd kanske hör till hantering av hoj men eftersom här är mest ban förare så postar jag även här.
:Bugar

Gathojar på över 200 kg skrapar i lite här och där när man kör på bana.
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Jag skrapade i fotpinnarna i många kurvor(på bana alltså) innan jag började flytta på häcken och hänga av,
det är nog att föredra. Föreställ dig vad som händer om du har fotpinneskrap när du passerar en asfaltsskarv,
det krävs inte så mycket för att däcken ska tappa greppet om du lutar hojen så mycket.

/A
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
R1 racer skrev:
Vill ha lite respons på om jag gör rätt eller fel vid bankörning.
Beror väl på hur fort du kör. Vid någon punkt (hastighet) kommer något att att i men det bör väl inte göra det i "touringtempo". En gissning är dock att du burkar för lite och därför måste luta bågen mer än nödvändigt och/eller att dina dämparinställningar är fel. Lite mer kompression där bak skadar nog inte, om man får gissa lite mer.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Dags att börja flytta på kroppen. Att hänga ut knät hjälper inte, du måste flytta ut ändan/överkroppen så du kan räta upp hojen lite.
Åker du på avslag eller håller du gas genom kurvorna? Hojen blir lägre på avslag...

Att slita ner piggarna på fotpinnarna är inte så bra, de sitter där för att varna dig om att dina däck ligger på max vinkel de kan hantera med vettigt grepp. Mer nerlägg kan lätt resultera i idiotsläpp.

Kolla fjädringen så den inte är för mjuk för bankörning. Den behöver troligen styvas upp om du tänker fortsätta på bana.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Som mattias sa en gång om hur mycket man ska hänga på hojen: "det ska kännas som det hänger lika mycket som rossi gör på teve". Det är så sant så. Om du burkar (hänger ut mer) kan du bibehålla kurvhastigheten men med mindre nedläggningsvinkel. man eftersträvar ju alltid så lite nerläggningsvinkel som möjligt eftersom man då inte påfrestar däcken lika mycket.

Den dagen du kommer i en lång höger och skrapar i stövel, fotpinne samt ljuddämpare finns risken att man lyfter bakhjulet med vurpa som följd. Roligare finns ju.

//jaG
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Höj hojen bak en aning och häng ut mer så löser du nog problemet...


R1 racer skrev:
Vill ha lite respons på om jag gör rätt eller fel vid bankörning.
Upptäckt att jag skrapat upp slit skruvarna på fotpinnarna o på ena sidan har det även börjat ta på fotpinnen (orginal fotpinnar).
Upptäckte även idag vid tvätt att jag varit o nosat på vänster sidan o skrapat lite på generatorkåpan o en liten repa på undre plast sido kåpa.
Även sidostödet har fått sig ett pytte litet skrapmärke.
Gör man nåt fel? är man lite väl för långt ner i kurvor?,ska jag hålla hojen lite mer upprätt istället,försöker slänga ut knäet så gott jag kan o skrapa på puckarna.
Denna tråd kanske hör till hantering av hoj men eftersom här är mest ban förare så postar jag även här.
:Bugar
 

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
1078RS Pierobon
R1 racer skrev:
...Upptäckte även idag vid tvätt att jag varit o nosat på vänster sidan o skrapat lite på generatorkåpan o en liten repa på undre plast sido kåpa...
Tja det är väl problem man får stå ut med om man kör en bred radfyra... Inga sådana problem med en smal och fin ducce med allt exemplariskt undanlagt... :D *duckar*

Håller med föregående om att du bör hänga ut mer, med hojen mer upprätt. Som det är nu ligger du nog nära gränsen för vad däcken orkar hålla i.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
R1an original är inställd väldigt mjuk i fjädringen. Troligen det som orsakar problemet. Ta och börja justera ditt chassi o fjädring.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
RoLLER skrev:

Killen som körde bana på gotland ring med en cbr1000rr justerade sin fjädring enligt ett senare nr av bike, var helnöjd o kapade en del (tror de var ca 5 sek om jag inte minns fel) tid.. på vissa bankörningar kan man ju få hjälp med fjäderinst oxå..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top