Gör minneslunden onödig !

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
CBR600rr 07a
Jag skippar körning på gata totalt, anser gatan bara vara ett forslingsätt för att komma från punkt A till B.
och att köra på bana är så mycket roligare att slippa böter och inte minst döden, så mitt tipps är att skaffa banlicens och köra av sig där.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Precis, de är oavsett utbildning och faktiskt körskicklighet risktagare. Därmed är utb. obetydande.

Här ser jag 2 lösningar:

1. Förebygg olyckor av det slag som du kallar "vanliga olyckor". Jag tror dessvärre att det är en försvinnande liten del av totalen (yttrat helt grundat på fördomar).

2. Förbjud sporthojar. De som kör som svin skulle hitta ett annat intresse alt. hålla sig på bana om alternativet blev att åka gyn-stol.

.

1. Tror inte som du verkar tro att utbildning är utan betydelse då alla har något att lära och bara tränandet i sig är viktigt. "vanliga" olyckor är ofta sådana där bilar är inblandade och där bilförarna gjort det avgörande (lagbrottet)misstaget, då de är fler är dessa svårare att nå fram till och därför blir det viktigare att se till att hojåkarna kan göra det bästa av var situation som uppstår.

2. Ett förbud mot sporthojar är rent av löjligt och verkningslöst då man lätt skaffar 300+ Hk i en 80-tals "touring" maskin med hjälp av turbo och andra saker som målgruppen istället skulle skaffa sig och då sitter man i en än värre sits när prestandan vida överträffar vägegenskaperna. Att alla skulle kunna hålla sig på bana är också en utopi då avstånden till och antalet banor är ett för den stora massan oöverstigligt problem (jag har ex vis 50mil enkel till närmaste bana). Jag kör supersport pga att dessa motorcyklar är så mycket bättre på vägen gällande: väghållning, låg vikt, bromsar osv. Från mitt synsätt borde man istället förbjuda MC som är tunga, osmidiga, har dåliga bromsar, lågprestanda däck osv då dessa är farliga ur ett fordonsperspektiv då förarens möjligheter att manövrera dessa säkert är mer begränsade vid nödsituationer som uppstår pga andra trafikanter såsom bilförare.

De som kör som svin kommer ändå alltid att hitta annat färdsätt(transportbehovet kvartstår oftast) och på MC kör de vanligtvis "bara" ihjäl sig själva så om dessa individer skulle köra "bombrepor" med bilar skulle det nog resultera i fler och värre olyckor.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. Tror inte som du verkar tro att utbildning är utan betydelse då alla har något att lära och bara tränandet i sig är viktigt.


Jag menar absolut inte at det är oviktigt, tvärtom. Däremot tror jag inte att det påverkar dödssiffrorna nämnvärt.

Att man drastiskt kan minska både mindre och mer allvarliga olyckor är jag övertygad om, men dödsfallen är som någon sa vanliga som singelolyckor i extrema hastigheter. De förarna skruvar sannolikt bara upp tempot ytterligare.

Att alla skulle kunna hålla sig på bana är också en utopi då avstånden till och antalet banor är ett för den stora massan oöverstigligt problem (jag har ex vis 50mil enkel till närmaste bana).

Visst är det en utopi, och jag sa aldrig att det var ett reellt alternativ. Däremot tror jag på det som en av få vägar för att få en rejäl ändring på statistiken.
 
Last edited:

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kalmar
Hoj
r1 -03
En annan sak jag hävdar skulle behövas är reklamfilmer på de stora kanalerna på våren. Engelska sådana finns, och de är förstås till för att väcka bilisterna ur vinterdvalan och påminna dem om att motorcyklar snart finns på vägarna igen.

Detta!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. Jag kör supersport pga att dessa motorcyklar är så mycket bättre på vägen gällande: väghållning, låg vikt, bromsar osv.

Och du kör aldrig för fort?


Fart ÄR farligt. Jag kör inte ens i närheten av så fort med bil som jag gör på hojen, och då är det ändå långt kvar till att jag skulle köra så fort som jag egentligen vill.

Jag ska lägga ner gatåkat, bana är ur alla perpsektiv ett smartare alternativ.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Och du kör aldrig för fort?


Fart ÄR farligt. Jag kör inte ens i närheten av så fort med bil som jag gör på hojen, och då är det ändå långt kvar till att jag skulle köra så fort som jag egentligen vill.

Jag ska lägga ner gatåkat, bana är ur alla perpsektiv ett smartare alternativ.


Klart att även jag kör för fort av och till men betydligt oftare med bilarna men då färdas jag ofta låånga sträckor nästan helt utan annan trafik:tummenupp

Vet inte hur många gånger detta har sagts men det är inte farten som är farlig utan det är hur den uppnås eller reduceras relativt andra objekt/ytor mm.

Lite OT men då du vurmar för att alla skall sluta köra MC på väg:
För mig är inte hojåkandet bara ett nöje utan det handlar mestadels om att förena ett transportbehov med ett roligare sätt att lösa det på och då jag saknar möjlighet att besöka riktiga banor frekvent så är banåka uteslutet. Att sedan hojen drar hälften så mycket bränsle som någon av bilarna gör leder även till att den är ett bättre val och fast milkostnaden för däck och annat är högre så är det värt denna kostnad för nöjet och inte ens trädkramarna kan invända då en modern plastmoppe har katalysator och lambdasond:arsele

Renodlat banåka är inte annat än nöjje och sett från trädkramarnas perspektiv är DET inget man bör göra och därför bör förbjudas:gnissla :D Att dessutom utsätta sig själv och skattebetalarna för risken att du skadas enbart för ditt personliga nöjje ÄR oansvarigt om något:tungan

För den stora massan är MC ett transportmedel som dock anses vara lite roligare att transportera sig på medan det finns en liten "klick" som enbart kör bana och deras ofta mer extrema åsikter om vad MC-körning består av verkar de inte kunna förena med färd på vanliga vägar och kanske är det därför de verkar välja bort det:confused:
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vet inte hur många gånger detta har sagts men det är inte farten som är farlig utan det är hur den uppnås eller reduceras relativt andra objekt/ytor mm.

Sant men poänglöst. Det är svårt att lyckas utsätta kroppen för 160 - 0 på x sekunder om man inte från början häll 160.

Risken för att krascha ökar med farten, det är ofrånkomligt! Jag gillar det inte, jag kör ändå relativt fort själv, men det är ett oföränderligt fakta.

Lite OT men då du vurmar för att alla skall sluta köra MC på väg:
För mig är inte hojåkandet bara ett nöje utan det handlar mestadels om att förena ett transportbehov med ett roligare sätt att lösa det på och då jag saknar möjlighet att besöka riktiga banor frekvent så är banåka uteslutet.

Jag vurmar inte för det, jag ser det som den enda vägen mot en nollvision.

Personligen har jag inget problem med att folk kör ihjäl sig. Jag blir inte ens förvånad längre. Tyvärr är en stor andel av de som förolyckas faktiskt "skötamma trafikanter" som ändå svartmålas, beklagligt men förståeligt.

Att jag vill bort från vägen är för att jag inte ser mervärdet i att ha kul på väg längre. Grunden i beslitet är att jag nu flyttar närmare bana. Som 08:a ville jag, men ansåg mig inte kunna.

Renodlat banåka är inte annat än nöjje och sett från trädkramarnas perspektiv är DET inget man bör göra och därför bör förbjudas:gnissla :D Att dessutom utsätta sig själv och skattebetalarna för risken att du skadas enbart för ditt personliga nöjje ÄR oansvarigt om något:tungan

Trädkramarna är mitt minsta bekymmer. Min oro är de som skulle gråt på min begravning.

På bana riskerar man bryta en arm, krossa en fot eller på annat sätt skada sig. Risken att fronta med en buss däremot, eller linda mjälten runt en tall är minimal... Det är sånt som dödar!

För den stora massan är MC ett transportmedel som dock anses vara lite roligare att transportera sig på medan det finns en liten "klick" som enbart kör bana och deras ofta mer extrema åsikter om vad MC-körning består av verkar de inte kunna förena med färd på vanliga vägar och kanske är det därför de verkar välja bort det:confused:

Det är inte de stora massan vi ser i statistiken!
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
hmm

Jag skippar körning på gata totalt, anser gatan bara vara ett forslingsätt för att komma från punkt A till B.
och att köra på bana är så mycket roligare att slippa böter och inte minst döden, så mitt tipps är att skaffa banlicens och köra av sig där.

Så sant som det är sagt, och som vanligt sagt av en som bor max 2 mil
från en rr-bana....

Nej för att köra 1 timme på en rr-bana får man köpa släp/buss,
starta 3 timmar innan och sedan lalla sig hemåt i 3 timmar till innan
man lastat av osv.

Där försvann en heldag..


Tycker det är tragiskt att så få bryr sig om att komma med ideer
över ökad trafiksäkerhet.
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Så länge man kan göra TV i ämnet "Sveriges sämsta bilförare" tror jag att olyckor är oundvikliga, kanske dax att göra "Sveriges sämsta MC-förare" också?
Mången silverrygg med bonuskörkort och nyinförskaffad kromsläde vore faktiskt kul att få se på en bana liknade dom vi gjorde på uppkörningen.
Så länge det finns hojjar med hysteriska prestanda kommer det att finnas hysteriskt dåliga GR wannabees...
Kör med insidan av skallen är nog det bästa råd jag kan ge.
Hur mycket VV än vill nå sin nollvision så kommer det alltid att finnas vilt vid våra vägar, svårt att kalkylera in helt oväntade situationer i denna vision.
 

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
CBR600rr 07a
Så sant som det är sagt, och som vanligt sagt av en som bor max 2 mil
från en rr-bana....

Nej för att köra 1 timme på en rr-bana får man köpa släp/buss,
starta 3 timmar innan och sedan lalla sig hemåt i 3 timmar till innan
man lastat av osv.

Där försvann en heldag..


Tycker det är tragiskt att så få bryr sig om att komma med ideer
över ökad trafiksäkerhet.

7 km om man ska vara exakt, men det är ju ett eget val man gör.. finns många personer som åker långt för att köra RR..
men annars så om man kör på gatan ska man ju vara medveten om att risken finns, och att minska den för sig själv det gör man nog säkrast genom att köra på ett hanterbart sätt.
 

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Kungligt
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Förslag nr 1:

Kör aldrig om där det finns möjlighet för en bil att svänga vänster.
Om vi motorcyklister ALDRIG kör om där en bil KAN svänga vänster
spelar det ingen roll om dom blinkar eller inte. Då skulle dessa olyckor
vara historia.

Eh..??? :va :va
Jag förstår vad du menar, men det kan ju vara lite trist på vägar med fler än en fil kanske? Ett annat förslag i din schanger skulle ju kunna vara att låta hojen stå kvar i garaget...? :tungan

Nej, men allvarligt! Självfallet så måste vi på mc välja våra omkörningstillfällen. Men så svårt kan det väl inte vara att köra bil och blinka samtidigt?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top