Gör minneslunden onödig !

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Eftersom vänstersvängande bilar ofta förekommer i olyckor med mc så är mitt bidrag i denna tråd att VV kanske skulle kampanja lite till bilister om blinkersanvändning!!

Vid massor av tillfällen har iaf jag varit nära att smälla när jag påbörjat en omkörning av en bil som plötsligt svänger utan att blinka.

Förslag nr 1:

Kör aldrig om där det finns möjlighet för en bil att svänga vänster.
Om vi motorcyklister ALDRIG kör om där en bil KAN svänga vänster
spelar det ingen roll om dom blinkar eller inte. Då skulle dessa olyckor
vara historia.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Är det inte så att i många dödsolyckor hade det kvittat om man körde med full utrustning eller shorts å badtofflor, man hade dött ändå?
Helt riktigt..
Den som påstår något annat kan ju hoppa ur ett flygplan från lämplig höjd, iförd sin skyddsutrustning.. Ett normalt "fritt fall" hamnar runt 220km/h..
Finns väl ingen som på allvar tror att ett ställ med lite vadderingar spelar någon roll i kollisionen med marken..

..
 
Last edited:

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Solklart är det så att överkraftigt våld är svårt att skydda sig helt och fullt mot men nog skulle en riktig helskyddande dräkt sänka antalet dödsoffer och permanenta skador.

Och vi kanske skall se till att inte "hoppa ur flygplan på lämplig höjd"...

/H
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Är det inte så att i många dödsolyckor hade det kvittat om man körde med full utrustning eller shorts å badtofflor, man hade dött ändå?

Är nog beredd att hålla med om att många dödsolyckors utfall inte ändrats om bättre eller sämre skyddsutrustning använts (bortsett hjälm då i de få fall dess kvalité spelat roll) men då de vanligaste olyckorna "bara" leder till personskador och dessa lindras om bra skyddsutrustning används så är det vettigt att använda bra skydd. Sedan går det att använda mer omfattande skydd men i takt med ett införande av klumpiga sådana( de jag sett i vart fall) så ökar nog risken att dessa rent av orsakar olyckor pga att man blir mindre smidig vid manövreringen av sin MC.

Annars är jämförelsen att trilla från ett plan är faktiskt rätt bra då kollisionshastigheten (90+90) vid en frontalkrock på 90-väg är i frittfall hastighetsområdet (det gick då ca 200km/h när jag senast trillade ur ett plan:gnissla )
 
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Hayabusa -05
Utvecklingen går väl ändå åt rätt håll?
Antalet mc ökar men inte antalet olyckor?
Dvs en succehistoria?

Annars kan man ju Förbjuda Hayabusa?

Betyder helnykterhet total helnykterhet eller bara vid körning?

I MHF kan helnykterhet betyda både och. Förklaring: MHF har två typer av medlemskap, det ena föreskriver helnykterhet som livsstil, det andra som kallas MHF-Support "committar" dig till helnykterhet vid körning och i övrigt att backa upp organisationens trafiksäkerhetsarbete, men avkräver inte ett livsstilsval i övrigt.
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Kanske införa lag på full utrustning och inte (bara) hjälm.

Är precis det jag inte vill ska hända.
Inte införa ännu mer lagar som polisen kan använda för att dryga ut stadskassan.
Tycker du inte att staten bestämmer tillräckligt mycket åt dig redan nu?


Som vissa varit inne på tidigare i tråden skulle användning av blinkers kunna uppmärksammas mer, då detta är ett väldigt irreterande och farligt problem.
 

njelger

Guest
det ena föreskriver helnykterhet som livsstil

Vad är "helnykterhet som livsstil" ?
Du menar att man inte dricker. Det är väl ingen livsstil?

Menar du också att man kan vara halv helnykterist? Dvs så som alla riktigt vuxna människor kan? dvs


Uppmuntrar ni alla till att blir helnykterister? Tycker det varkar vara en dold agenda. Om ni bara har de mål ni skriver om borde ni väl inte heta MHF?


Vad betyder detta?

tillhandahållande av recept på alkohol och droger på Internet • bör stävjas på samma sätt som pornografi på Internet,

MHF:
Mål

Det är vi som leder kampen mot rattfylleriet i Sverige

Vårt övergripande mål är att minska rattfylleriet i Sverige. Vi ställer upp på den av regeringen fastställda Nollvisionen, att ingen ska dödas eller skadas i trafiken.

Vi har också delmål:

Alkolås i alla bilar 2015
Halvering av rattfylleriet 2007 (i linje med Nollvisionens delmål)
Detta ska ske genom:
Utbildning av barn och ungdomar i trafiknykterhet
Skärpa tillämpningen av rattfyllerilagstiftningen
Öka antalet utandningsprov
Alkolås
Stävja drograttfylleriet
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
få folk att gå fler utbildningar som tex SMC sporthojskurs och broms&kurvteknik

Jag har inte haft en enda missnjöd deltagare under mina vingar ännu

Mvh Gottis instruktör riks SMC inom Sporthojs kurser

Med all respekt för SHK, men de som kör där och lär sig att bli säkrare i trafiken är förmodligen en liten del av de som kört ihjäl sig senare ändå. Det är de som lär sig behärska hoj, för att kunna köra ÄNNU fortare med lika små marginaler som är det stora problemet.

Även om jag önskar att jag har fel, så tror jag inte att BHK & SHK hjälper dessa att börja tänka, åtminstone inte så länge!
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Med all respekt för SHK, men de som kör där och lär sig att bli säkrare i trafiken är förmodligen en liten del av de som kört ihjäl sig senare ändå. Det är de som lär sig behärska hoj, för att kunna köra ÄNNU fortare med lika små marginaler som är det stora problemet.

Även om jag önskar att jag har fel, så tror jag inte att BHK & SHK hjälper dessa att börja tänka, åtminstone inte så länge!

Jag är ändå övertygad om att det viktigaste är att man lär känna sin hojs begränsningar och var lär man sig det bäst om inte på en bana under kontrollerade former och med god handledning. De som du menar använder sina nyförvärvade kunskaper till att köra ännu fortare på vägarna tillhör nog ändå den grupp som dels behöver lära känna sina gränser men som ändå oavsett utbildning är risktagare.

Med en bra utbildning så kanske vi slipper ifrån de "vanliga" mer klantiga förarmisstagen som ofta gör att dessa skadas eller dör och då har vi ändå uppnått en viss effekt inom den målgruppen samtidigt som den bredare skaran motorcyklister som ofta har för små marginaler mellan sin mer "vanliga" körning och sin faktiska körkompetens (ofta kromsläde folket) också ökar sina marginaler.

Hur man än ser på detta så är det alltid så att VV-folket mfl anför hastigheten som den enda anledningen till att olyckor sker (känns då så i vart fall) medan det i verkligheten är så mycket mer komplext. Då det sällan är fordonen som orsakar olyckor så måste man rikta in sig på förarnas kompetens att framföra fordonen och där är då den tekniska färdigheten den som är lättast att utveckla samt även kontrollera om den utvecklats under ex vis bankörning. Att påverka trafikanters laglydighet och omdömme är såå mycket svårare att den vägen känns meningslös då de som redan struntar i alla regler och lagar med stor sannorlikhet även kommer fortsätta göra det och då är det bättre att försöka rusta dem med färdigheter så att de kanske lyckas överleva så pass länge att de blir mottagliga (finns naturligtvis även folk som aldrig lär bli mottagliga).

Det måste vara bättre att lära känna målgruppen och på ett konstruktivt och för dem givande sätt föra en dialog där de lär sig något om körning och kanske samtidigt får lite mer "vett" serverat och inte direkt anta att alla dessa hojåkare kommer att ta ut det de lärt sig i form av ännu högre farter och ännu mindre marginaler, klart att vissa kommer att göra det men dessa skulle nog troligen ändå ha gjort det och då utan att ha fått en bättre utbildning före de kanske hamnar utanför sin körförmåga.

Det vettigaste VV skulle hitta på är nog att supportera SMC så de kan arrangera fler kurser landet runt och genom VV försorg kanske skicka ut inbjudningar till alla med en registrerad MC. Detta skulle tom kunna fungera då intresset för vidareutbildning är så pass mycket högre bland hojåkare och de "heliga" bilisterna lär aldrig VV ens försöka sig på att lära det minsta trafikvett. Kanske är detta ett koncept som skulle kunna minska olyckorna och dödsfallen bland oss hojåkare!?

Generellt sett måste gnället på hur "galningarna" kör minska då det aldrig blir en konstruktiv dialog den vägen. Polisen, VV osv måste sätta sig in i hur målgruppen är funtad och utifrån det hitta framgånsrika sätt att långsiktigt nå en förbättring. Böter och mer förbud, skylt fram osv kommer målgruppen ändå alltid att skita i och genom sådana åtgärder ökar bara avståndet..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
De som du menar använder sina nyförvärvade kunskaper till att köra ännu fortare på vägarna tillhör nog ändå den grupp som dels behöver lära känna sina gränser men som ändå oavsett utbildning är risktagare.

Precis, de är oavsett utbildning och faktiskt körskicklighet risktagare. Därmed är utb. obetydande.

Här ser jag 2 lösningar:

1. Förebygg olyckor av det slag som du kallar "vanliga olyckor". Jag tror dessvärre att det är en försvinnande liten del av totalen (yttrat helt grundat på fördomar).

2. Förbjud sporthojar. De som kör som svin skulle hitta ett annat intresse alt. hålla sig på bana om alternativet blev att åka gyn-stol.

Då det sällan är fordonen som orsakar olyckor så måste man rikta in sig på förarnas kompetens att framföra fordonen och där är då den tekniska färdigheten den som är lättast att utveckla samt även kontrollera om den utvecklats under ex vis bankörning.

Att påverka trafikanters laglydighet och omdömme är såå mycket svårare att den vägen känns meningslös då de som redan struntar i alla regler och lagar med stor sannorlikhet även kommer fortsätta göra det och då är det bättre att försöka rusta dem med färdigheter så att de kanske lyckas överleva så pass länge att de blir mottagliga (finns naturligtvis även folk som aldrig lär bli mottagliga).

Helt riktigt orsakar inte fordonet olyckan. Men liksom med diverse kamphundsdiskussioner etc (där det är ägarna, och inte djuret det är fel på) så drar vissa hojtyper till sig ägare/förare som har (ur ett trafiksäkerhetsperspektiv) "fel inställning".

Jag tycker att det är synd, men förstår och accepterar att försäkrningarna är som de är. Att folk kör ihjäl sig när en normal repa innehåller minst 1 250+ repa, en marchfart på 120-160 och en handfull idiotmanövrar.

Det spelar extremt liten roll hur duktig man är på att köra hoj när en kurva innehöll grus, oljespill eller tant Agda bestämde sig för att svänga vänster helt omotiverat.
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
-Att förbjuda hojar som har mer än t ex 80 hk skulle minska dödstalen.

-Att höja korkortsåldern till t ex 25 skulle också minska dödstalen, eftersom män 18-25 är överrepresenterade i dödsolyckorna, speciellt singelolyckor.

Jag säger inte att jag tycker att man ska ändra lagen på dessa sätt, men minska dödsolyckorna skulle det göra.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top