Med all respekt för SHK, men de som kör där och lär sig att bli säkrare i trafiken är förmodligen en liten del av de som kört ihjäl sig senare ändå. Det är de som lär sig behärska hoj, för att kunna köra ÄNNU fortare med lika små marginaler som är det stora problemet.
Även om jag önskar att jag har fel, så tror jag inte att BHK & SHK hjälper dessa att börja tänka, åtminstone inte så länge!
Jag är ändå övertygad om att det viktigaste är att man lär känna sin hojs begränsningar och var lär man sig det bäst om inte på en bana under kontrollerade former och med god handledning. De som du menar använder sina nyförvärvade kunskaper till att köra ännu fortare på vägarna tillhör nog ändå den grupp som dels behöver lära känna sina gränser men som ändå oavsett utbildning är risktagare.
Med en bra utbildning så kanske vi slipper ifrån de "vanliga" mer klantiga förarmisstagen som ofta gör att dessa skadas eller dör och då har vi ändå uppnått en viss effekt inom den målgruppen samtidigt som den bredare skaran motorcyklister som ofta har för små marginaler mellan sin mer "vanliga" körning och sin faktiska körkompetens (ofta kromsläde folket) också ökar sina marginaler.
Hur man än ser på detta så är det alltid så att VV-folket mfl anför hastigheten som den enda anledningen till att olyckor sker (känns då så i vart fall) medan det i verkligheten är så mycket mer komplext. Då det sällan är fordonen som orsakar olyckor så måste man rikta in sig på förarnas kompetens att framföra fordonen och där är då den tekniska färdigheten den som är lättast att utveckla samt även kontrollera om den utvecklats under ex vis bankörning. Att påverka trafikanters laglydighet och omdömme är såå mycket svårare att den vägen känns meningslös då de som redan struntar i alla regler och lagar med stor sannorlikhet även kommer fortsätta göra det och då är det bättre att försöka rusta dem med färdigheter så att de kanske lyckas överleva så pass länge att de blir mottagliga (finns naturligtvis även folk som aldrig lär bli mottagliga).
Det måste vara bättre att lära känna målgruppen och på ett konstruktivt och för dem givande sätt föra en dialog där de lär sig något om körning och kanske samtidigt får lite mer "vett" serverat och inte direkt anta att alla dessa hojåkare kommer att ta ut det de lärt sig i form av ännu högre farter och ännu mindre marginaler, klart att vissa kommer att göra det men dessa skulle nog troligen ändå ha gjort det och då utan att ha fått en bättre utbildning före de kanske hamnar utanför sin körförmåga.
Det vettigaste VV skulle hitta på är nog att supportera SMC så de kan arrangera fler kurser landet runt och genom VV försorg kanske skicka ut inbjudningar till alla med en registrerad MC. Detta skulle tom kunna fungera då intresset för vidareutbildning är så pass mycket högre bland hojåkare och de "heliga" bilisterna lär aldrig VV ens försöka sig på att lära det minsta trafikvett. Kanske är detta ett koncept som skulle kunna minska olyckorna och dödsfallen bland oss hojåkare!?
Generellt sett måste gnället på hur "galningarna" kör minska då det aldrig blir en konstruktiv dialog den vägen. Polisen, VV osv måste sätta sig in i hur målgruppen är funtad och utifrån det hitta framgånsrika sätt att långsiktigt nå en förbättring. Böter och mer förbud, skylt fram osv kommer målgruppen ändå alltid att skita i och genom sådana åtgärder ökar bara avståndet..