Vet inte hur många gånger detta har sagts men det är inte farten som är farlig utan det är hur den uppnås eller reduceras relativt andra objekt/ytor mm.
Sant men poänglöst. Det är svårt att lyckas utsätta kroppen för 160 - 0 på x sekunder om man inte från början häll 160.
Risken för att krascha ökar med farten, det är ofrånkomligt! Jag gillar det inte, jag kör ändå relativt fort själv, men det är ett oföränderligt fakta.
Lite OT men då du vurmar för att alla skall sluta köra MC på väg:
För mig är inte hojåkandet bara ett nöje utan det handlar mestadels om att förena ett transportbehov med ett roligare sätt att lösa det på och då jag saknar möjlighet att besöka riktiga banor frekvent så är banåka uteslutet.
Jag vurmar inte för det, jag ser det som den enda vägen mot en nollvision.
Personligen har jag inget problem med att folk kör ihjäl sig. Jag blir inte ens förvånad längre. Tyvärr är en stor andel av de som förolyckas faktiskt "skötamma trafikanter" som ändå svartmålas, beklagligt men förståeligt.
Att jag vill bort från vägen är för att jag inte ser mervärdet i att ha kul på väg längre. Grunden i beslitet är att jag nu flyttar närmare bana. Som 08:a ville jag, men ansåg mig inte kunna.
Renodlat banåka är inte annat än nöjje och sett från trädkramarnas perspektiv är DET inget man bör göra och därför bör förbjudas
Att dessutom utsätta sig själv och skattebetalarna för risken att du skadas enbart för ditt personliga nöjje ÄR oansvarigt om något
Trädkramarna är mitt minsta bekymmer. Min oro är de som skulle gråt på min begravning.
På bana riskerar man bryta en arm, krossa en fot eller på annat sätt skada sig. Risken att fronta med en buss däremot, eller linda mjälten runt en tall är minimal... Det är sånt som dödar!
För den stora massan är MC ett transportmedel som dock anses vara lite roligare att transportera sig på medan det finns en liten "klick" som enbart kör bana och deras ofta mer extrema åsikter om vad MC-körning består av verkar de inte kunna förena med färd på vanliga vägar och kanske är det därför de verkar välja bort det
Det är inte de stora massan vi ser i statistiken!