Galen kille som vill ha mina pengar!

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Såld till Victor
Nu har du ju fått en massa bra svar men skicka ett PM till Ankan så han kan yttra sig. Det är en kille med koll på det juridiska har jag förstått :)
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
OM det är minsta tvivel och oklarhet i fallet (vilket det uppenbarligen är i detta fallet) så råder jag dig att sätta in beloppet på Länsstyrelsen och anmäla till det där inkassoföretaget att pengar är intbetalda på LST men kommer ej att betalas ut till honom förrän saken är utredd.
Detta ger dig ryggen fri främst mot Kronofogdemyndigheten då du i praktiken HAR betalat.
Länsstyrelsen betalar inte ut dina pengar förrän allt annat är utrett och klart i fallet.

Man kan hamna i blåsväder som sträcker sig över flera år trots att du egentligen har rätt i frågan.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Jag har inte läst alla inlägg i detta.
Men att säga "annars anmäler jag dig" kan även det klassas som ett hot.

Vet av en kille som blev dömd i tinget för att han sagt just det...
"Annars polisanmäler jag dig"....

Vet inte hur det klassas om man däermot säger att jag tänker göra en anmälan...

Lycka till...
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag orkar inte läsa alla inlägg. Men såhär gör du iaf.

1. Besvara han faktura med följande "Jag bestrider" Lätt va?

Eftersom det verkar vara en skojare kanske han anlitar ett inkassoföretag eller skickar ett inkassokrav själv.

2. Svara då: Jag bestrider. Lätt va :)

Sen måste han stämma dig. Fullföljer dumskallen det har du ett tungt försäkringsbolag i ryggen. Liraren loosar rakt över disk.

Jag älskar att stämma! Gör det nästan dagligen. Men bara när jag vet att jag vinner, vilket jag alltid gör. :D

OBS OBS OBS!!!! Du måste bestrida inom 10 dagar!

Får du probbs så PM'a Daddy RoLL!

Och kom ihåg att bevisbördan ligger på hans bord. Du e homefree!

Bisous!

RacerX skrev:
För en tid sedan hade jag lånat ett partytält. Dagen efter började det blåsa REJÄLT, och tältet blåste iväg och (ev) IN I EN BIL!!! :brinnerup
Skadan på bilen var en repa på taket.

Nu vill han som hade hyrt bilen ha ersättning av mig för sin självrisk, och för "förlorad arbetsinkomst".... Jag skulle behöva hjälp med vad som är juridiskt rätt & riktigt.

Bilen stod uppställd på en cykelbana ca 30m från tältet brevid en byggarbetsplats där killen jobbade.

När vi fyllde i paprena på plats kom vi överens om att försäkringsbolaget skulle sköta det. Men nu har försäkringsbolaget "beslutat" att det var en olycka som inte berodde på någon oaktsamhet av mig. Jag kan ju inte veta om skadan verkligen kom ifrån tältet eftersom tältet låg en bit därifrån i en annan riktning. :va

Killen vill ha 1500 i självrisk + 3500 i ersättning och har fakturerat mig nu via ett inkassoföretag.... Jag hade tänkt betala hans självrisk för att vara schyst, men inte "arbetet". Men nu vet jag inte eftersom han faktiskt "blufffakturerat" mig, och ringt och hotat mig... :fatta!

Om någon kunde ge tipps på vad som gäller/vad jag borde göra blir jag jätte glad!
:(
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
GIXxXER skrev:
en fräck jävel är vad det är. eftersom du har fått ett litet krav från inkasso så har det aset redan sålt din såkallade skuld till dom och fått betalt redan.

finns 3 regler att följa vid sådana fall:

1. polisanmäl
2. polisanmäl
3. polisanmäl


Varför tror du det? För det första så köper inte bolagen du syftar på tvistiga fakturor. (liraren med bilen kan inte fakturera i det här läget hur som helst, men det e inte det vi snackar om).

Tror du det krävs ett spexiellt företag för att skicka inkassokrav? Du kan oxå skicka ett, skriv bara INKASSOKRAV och lite förfallodagar etc. Lätt va? Sen kan du slänga på 160 balubas för besväret, 50 pix för en eventuell kravavgift. Ska du följa lagen så kan du slänga på 8% + referensränta oxå. Men det e överkurs (Obserrvera att lagen e ändrad å det inte e 8 + diskonto längre aiit?).

Och e det inte lite töntigt att polisanmäla? Men det låter ju livsfarligt!!!!!! Så det e det nog......
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
RoLLER skrev:
Tror du det krävs ett spexiellt företag för att skicka inkassokrav? Du kan oxå skicka ett, skriv bara INKASSOKRAV och lite förfallodagar etc.

Sensei har alltså rätt om dig... du är en klok kille.... :)
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
RoLLER skrev:
Varför tror du det? För det första så köper inte bolagen du syftar på tvistiga fakturor. (liraren med bilen kan inte fakturera i det här läget hur som helst, men det e inte det vi snackar om).

Tror du det krävs ett spexiellt företag för att skicka inkassokrav? Du kan oxå skicka ett, skriv bara INKASSOKRAV och lite förfallodagar etc. Lätt va? Sen kan du slänga på 160 balubas för besväret, 50 pix för en eventuell kravavgift. Ska du följa lagen så kan du slänga på 8% + referensränta oxå. Men det e överkurs (Obserrvera att lagen e ändrad å det inte e 8 + diskonto längre aiit?).

Och e det inte lite töntigt att polisanmäla? Men det låter ju livsfarligt!!!!!! Så det e det nog......

använde oss av ett sådenat företag när vi hade firma, sålde alla fakturor och fick betalt direkt. funkade perfa. de tog hela tvisten mm om det blev strul med betalningen och vi fick alltid våra pengar. därav tror jag snubben har sålt fakturan eller som du sa, skrivit en själv
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jaoe.... jaa.... har man ett avtal och säljer rubbet så visst. Men men.... man kan inte sälja en enskild tvistig faktura. Skitsamma..... vi tar en öl och kysser en vacker kvinna ist. Puss!

GIXxXER skrev:
använde oss av ett sådenat företag när vi hade firma, sålde alla fakturor och fick betalt direkt. funkade perfa. de tog hela tvisten mm om det blev strul med betalningen och vi fick alltid våra pengar. därav tror jag snubben har sålt fakturan eller som du sa, skrivit en själv
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
RoLLER skrev:
Jaoe.... jaa.... har man ett avtal och säljer rubbet så visst. Men men.... man kan inte sälja en enskild tvistig faktura. Skitsamma..... vi tar en öl och kysser en vacker kvinna ist. Puss!

mååånga öl :D
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har han någe bevis?om inte så e saken klar :)
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
tänkte uppdatera vad som hänt sedan sist...

jag bestred fakturan vilket har lett till att de har ringt från företaget ett par gånger till och varit på mig att jag ska betala, samt uppträtt hotfullt/upphetsat... det som förvånar mig är hur inkompetenta folk är... De har verkligen inte koll på försäkringsbolag, polis etc. Men har iaf sagt åt dem att de inte ska ringa mer, utan skicka brev om de vill något. :näsblod

Jag har ännu en gång sagt att vi kan hjälpas åt att betala självrisken, men att jag inte tar på mig någon skuld förrän f-bolaget yttrat sig. Annars känns det som att "ange" sig själv. Då skrattade de, samt blev riktigt förbannade! :fatta!

Sen har jag varit i kontakt med bilens-försäkringsbolag igen. De har inte lagat bilen ännu, vilket även betyder att de inte utrett skuldfrågan. De var även osäkra på om de skulle göra detta eftersom det var för små pengar det handlade om.

Men detta har gjort att killen (arbetsgivare) har lämnat över det till deras advokater. Känns som att det kan bli dyrt om vi sen måste betala deras advokat kostnader oxå. Kanske skulle man bara betala, men det är ju det som de vill... Men jag KAN ju inte betala innan f-bolaget har sagt sitt! :död

tack än en gång för all hjälp...lägger upp mer allteftersom...
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nej nej NEJ! För i helvete! Betala inte. Konsultera mig först. :tomten

Låt han anlita sina advokater eller var det nu var för larv han hotade med.

När det tvistas under ett halvt basbelopp (Ett basbelopp 2004 är på 39.300kr)
så får båda parter stå för sina egna rättegångskostnader, oavsett om man förlorar eller vinner. Ett halvt basbelopp är mao. 19.650:- Det är en lag som är införd bara för att folk inte ska ta upp tingsrättens tid med skitbelopp.

Eftersom hans fordran bara e på 5.000:- så blire dyrt för honom att anlita advokater. En typisk grej töntar slänger ur sig för att det ska låta farligt. "Oj oj oj.... en advokat å allt, jag kissar på mig". Hoppas han att du skall tänka.

Mitt tips till dig e att du snackar lite med ditt försäkringsbolag oxå. Förklarar situationen där. Man har oftast nån slags rättshjälp genom hemförsäkringen. Är det så att det kostar dig självrisk etc så svarar du bara tönten att Tingsrätten torde vara rätt forum förr att lösa Er tvist.

Bestrid allt som kommer, spar kopior och datera dessa.

By the way. Dina rättegångskostnader kommer att vara 0kr så länge DU inte anlitar nån advokat, vilket jag tycker verkar onödigt. För din egna talan eller så kanske du känner nån som är lite juridiskt bevandrad som kan hjälpa dig i en eventuell rättegång.

Men men.... det skulle förvåna mig om han drev det så långt. Det tar ca. 2 år och innebär förhållandevis mycket jobb

Stå på dig broder // RoLLER

RacerX skrev:
tänkte uppdatera vad som hänt sedan sist...

jag bestred fakturan vilket har lett till att de har ringt från företaget ett par gånger till och varit på mig att jag ska betala, samt uppträtt hotfullt/upphetsat... det som förvånar mig är hur inkompetenta folk är... De har verkligen inte koll på försäkringsbolag, polis etc. Men har iaf sagt åt dem att de inte ska ringa mer, utan skicka brev om de vill något. :näsblod

Jag har ännu en gång sagt att vi kan hjälpas åt att betala självrisken, men att jag inte tar på mig någon skuld förrän f-bolaget yttrat sig. Annars känns det som att "ange" sig själv. Då skrattade de, samt blev riktigt förbannade! :fatta!

Sen har jag varit i kontakt med bilens-försäkringsbolag igen. De har inte lagat bilen ännu, vilket även betyder att de inte utrett skuldfrågan. De var även osäkra på om de skulle göra detta eftersom det var för små pengar det handlade om.

Men detta har gjort att killen (arbetsgivare) har lämnat över det till deras advokater. Känns som att det kan bli dyrt om vi sen måste betala deras advokat kostnader oxå. Kanske skulle man bara betala, men det är ju det som de vill... Men jag KAN ju inte betala innan f-bolaget har sagt sitt! :död

tack än en gång för all hjälp...lägger upp mer allteftersom...
 
Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Som anklagad/åtalad kan man väl aldrig bli betalningsskyldig för rättegångkostnader (förutom egna adv.kostnader) eller motpartens dito, oavsett domslut. Det är väl den drivande partens lott (om han förlorar) ...eller har jag fel ?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Zoidberg skrev:
Som anklagad/åtalad kan man väl aldrig bli betalningsskyldig för rättegångkostnader (förutom egna adv.kostnader) eller motpartens dito, oavsett domslut.

Jaoe... Är du stämd på ett belopp överstigande ett halvt basbelopp så blir du betalningsskyldig för den drivande partens kostnader oxå.

Zoidberg skrev:
Det är väl den drivande partens lott (om han förlorar) ...eller har jag fel ?

Näe..... om han FÖRLORAR så e det klart att du inte behöver det. Då behöver man aldrig det. Men om han vinner.

Jag blev lite snurrig för du skrev "oavsett domslut" först och sedan "om han vinner"

2 vitt skilda saker. Men men... så länge man får rätten på sin sida så. Då är det ju snarare den drivande parten som skall betala DINA kostnader. Under förutsättning att stämningen gäller ett belopp överstigande ett halvt basbelopp som sagt var. Annars e det skitsamma. Så egentligen kan man jävlas och bestrida det mesta när det gäller skitbelopp. Har man otur så stöter man på en sån som jag som driver ärendet ändå och då kan det bli dyrt med tanke på att man får betala påminnelseavgifter, inkassokostnader, kostnad för betalningsföreläggande. Juridisk rådgivningstimme (eller vad det heter) ränta på det hela kalaset osv osv.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag tycker den här snubben som fick sin bil repad/pajad eller vad det var är djävligt dum. Varför inte nöja sig med att du faktiskt erbjuder honom att betala hans självrisk. Det e ju en sjysst gest. Och sen bara lägga ner. Varför hålla på och tjafsa. Vore jag dig i det här läget skulle jag inte betala ett skit bara för att han håller på och krånglar och dummar sig.

Du kan säkert åberopa "Force Majeur" precis som ditt försäkringsbolag säger. Det där med väder och vind kan inte du råda över. Och var tältet uppsatt enligt alla konstens regler så var det ju inte pga. din oaktsamhet.
 

bhr4

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
HONDA Z50A -76
RacerX skrev:
han jobbar som elektriker, så han fakturerar elektriker taxa, dvs ~450+moms i timmen... Stod å snackade typ en timme på plats...

Hans försäkring täcker av förlorad inkomst om försäkringsbolaget finner det skäligt och troligt.

Han kan nog inte fakturera dig för något som inte kigger inom hans gebit.... en bilvekstad kan inte fakturera mig för markarbeten på min tomt tex.

gå till ko.... de hjälper dig
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Vad e detta min vän!?!

Låter ju inte klokt....
Du vet var jag finns om du vill veta var han bor... :mad:
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top