Skäggis skrev:
Ja det stämmer ju, men det trodde jag gällde om det var en olycka där båda parter kör. Då går det ju på bilens trafikförsäkring och det är bilföraren som får betala självrisken, även om det är cyklisten om är vållande.
Gäller samma sak för en parkerad bil som nån cyklar in i? (eller ett tält blåser in i?)
Japp, det går på bilens försäkring det också, i vissa fall kan man om inte jag minns fel ta det på hemförsäkringen (troligtvis om man har hem+ som tillval)
Men detta innebär ju i så fall att man måste kunna bevisa att det finns någon skyldig cyklist eller tältägare.
I dessa fall så tar tält / cykelägarens hemförsäkring bilägarens självrisk.
Man är inte oskyldig bara för att man inte har någon försäkring på cykeln, men det ligger lite bevisfråga i ett sådant ärende.
Även i det här ärendet är det ju i första hand bevisfrågan som gäller, finns det möjlighet över huvudtaget att ett så tungt tält bara orsakar en enda liten repa om det flyger över bilen ?!?!
Om det nu är möjligt, vad har han för bevis på att det är ditt tält som har blåst över bilen?!??! (den här är den viktigaste)
Har han inget vittne till själva händelsen så är det bara att neka, (inom rimliga gränser), du sa tidigare att du ville göra rätt för dig, för det vill man ju oftast.
Men när han beter sig så här illa så kan du lika gärna sätta hårt mot hårt.
Tänk på att du daterar och kopierar all korrespondens för en ev. rättegång, skriv gärna ner vad han sagt och när han har sagt det efter konversation med honom.
Sedan undrar jag om du gett honom skriftligt löfte om att betala självrisken, i så fall vilket datum? Har du något brev efter det datumet från dom där dom inte går med på detta.
Spara som sagt allting, ring gärna och kontrollera med KFM också vad dom har att säga, som sagt dom kan ju inte bara skicka ut bluffakturor hur som helst. Och vill dom ha betalt för någon jäv.. hantering så finns det säkert formler för sådant också om det går så långt.
Som sagt lycka till, och det här läget så sätt dig på tvären till allt dom säger, ifråga sätt allt.
Vad det gäller hot så kan jag ju passa på att tippsa dig om att de flesta mobiltelefoner har ju idag en inspelningsfunktion, använd denna. Mycket bra bevis =)