Galen kille som vill ha mina pengar!

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Som en annan skrev, jag har ej läst hela tråden.

jag ska skriva kortfattat.

Skadar man ett fordon med tex. en cykel (man cyklar på ett fordon) så får bilisten själv stå för självriksken mm (om man nu inte är snäll och betalar) för cykeln har ingen försäkring som täcker detta.

Samma sak gäller nog ett tält, ett tält har ingen "trafikförsäkring"

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
CBR600 KXF250
R1 Uffe skrev:
Skadar man ett fordon med tex. en cykel (man cyklar på ett fordon) så får bilisten själv stå för självriksken mm (om man nu inte är snäll och betalar) för cykeln har ingen försäkring som täcker detta.

Ja det stämmer ju, men det trodde jag gällde om det var en olycka där båda parter kör. Då går det ju på bilens trafikförsäkring och det är bilföraren som får betala självrisken, även om det är cyklisten om är vållande.

Gäller samma sak för en parkerad bil som nån cyklar in i? (eller ett tält blåser in i?)

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Skäggis skrev:
Ja det stämmer ju, men det trodde jag gällde om det var en olycka där båda parter kör. Då går det ju på bilens trafikförsäkring och det är bilföraren som får betala självrisken, även om det är cyklisten om är vållande.

Gäller samma sak för en parkerad bil som nån cyklar in i? (eller ett tält blåser in i?)

Japp, det går på bilens försäkring det också, i vissa fall kan man om inte jag minns fel ta det på hemförsäkringen (troligtvis om man har hem+ som tillval)
Men detta innebär ju i så fall att man måste kunna bevisa att det finns någon skyldig cyklist eller tältägare.
I dessa fall så tar tält / cykelägarens hemförsäkring bilägarens självrisk.

Man är inte oskyldig bara för att man inte har någon försäkring på cykeln, men det ligger lite bevisfråga i ett sådant ärende.

Även i det här ärendet är det ju i första hand bevisfrågan som gäller, finns det möjlighet över huvudtaget att ett så tungt tält bara orsakar en enda liten repa om det flyger över bilen ?!?!
Om det nu är möjligt, vad har han för bevis på att det är ditt tält som har blåst över bilen?!??! (den här är den viktigaste)
Har han inget vittne till själva händelsen så är det bara att neka, (inom rimliga gränser), du sa tidigare att du ville göra rätt för dig, för det vill man ju oftast.
Men när han beter sig så här illa så kan du lika gärna sätta hårt mot hårt.

Tänk på att du daterar och kopierar all korrespondens för en ev. rättegång, skriv gärna ner vad han sagt och när han har sagt det efter konversation med honom.

Sedan undrar jag om du gett honom skriftligt löfte om att betala självrisken, i så fall vilket datum? Har du något brev efter det datumet från dom där dom inte går med på detta.

Spara som sagt allting, ring gärna och kontrollera med KFM också vad dom har att säga, som sagt dom kan ju inte bara skicka ut bluffakturor hur som helst. Och vill dom ha betalt för någon jäv.. hantering så finns det säkert formler för sådant också om det går så långt.

Som sagt lycka till, och det här läget så sätt dig på tvären till allt dom säger, ifråga sätt allt.

Vad det gäller hot så kan jag ju passa på att tippsa dig om att de flesta mobiltelefoner har ju idag en inspelningsfunktion, använd denna. Mycket bra bevis =)

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
wheelieman skrev:
Sedan undrar jag om du gett honom skriftligt löfte om att betala självrisken, i så fall vilket datum? Har du något brev efter det datumet från dom där dom inte går med på detta.

nej, jag har endast erbjudit det muntligt, den mesta korspondansen har varit över telefon... men ev framtida kommer endast bli brevledes!
Tyvärr har jag ingen inspelningsfunktion på mobilen, så samtalen finns inte dokumenterade... :(

Jag har inte tagit på mig skulden... Så vi får se vad som händer...

Tack!

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
Har lite erfarenhet av detta jag med...

du är inte skyldig ett SKIT. Behöver inte betala ett ruttet lingon till den skurken.

För det första så går detta på bilens försäkring!

Som du skrev så är det hans hyrbil som vart skadad. Då har han säkert en CDW= Självrisk eliminering d.v.s han behöver inte betala någon självrisk till Hyrbilsföretaget. (Han blåser dig på pengar)

Skulle han inte ha någon CDW så får han pröjsa e.v men då har han säkert anmält detta till trafikförsäkringsföreningen och i bästa fall fått hela eller halva pröjsat av dem (Han blåser dig på pengar)

Han kan ju ha åkt på att betalas självrisken... trist i så fall.
Men det kan ju aldrig belasta dig aldrig i helvete inte en chans.

Gällande att bilen inte har blivit lagad beror nog på att hyrbilsfirman lagar bilen då den ska säljas (brukar inte lagas på en gång det blir mer skador på dom så man tar alla på en gång)

Softa och ligg lågt fira jul och glöm att detta har hänt ... :tomten
/Magnus

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
tänkte uppdatera lite vad som (inte) hänt sedan sist...
men det är knappt jag vågar, (vill inte väcka den björn som sover ni vet)
för jag har inte hört någonting på snart 2månader nu!!! :banana

Jag pratade med f-bolagen, och skickade sedan ett brev till firman där jag förklarade min ståndpunkt. När de sedan ringde sa jag att de kunde skicka brev om det var något de ville. Då sa de att de skulle dra in sina advokater på "allvar" och stämma mig... och sen blev det bara tyst.... :va :)

Tror det innebär att det värsta är över nu!

Tack för all hjälp jag fått här på SH! Hade inte vetat vad jag skulle göra annars! Skit bra att ha detta forum! :tummenupp

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
RoLLER skrev:
Du kan ta det lugnt. Bra att du redan bestridit. Fortsätt med det om det kommer ett eventuellt inkassokrav. Låt han hota med advokater och rättegång. Du blir ändå inte betalningsskyldig för det som jag skrev tidigare.

Jag quotar mig själv! Coolt va :D

Som jag sa.... du kan ta det lugnt.

Att hota med advokater är det bara n00bs som gör som inte riktigt vet vad dom pratar om.

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Skönt att höra!
Det är ofta lätt att komma med stora ord och hota med advokater, men i grund och botten så är det alltid vad som står i lagen som gäller.

Ofta försöker en del människor med sådana här saker, tyvärr så fungerar det rätt ofta med människor som inte vågar argumentera eller orkar ta reda på vad som gäller.

Men som sagt, skriv mera om du hör från dom igen.

Daniel410

Mr.SV1000s
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Suzuki SV1000s
RacerX skrev:
För en tid sedan hade jag lånat ett partytält. Dagen efter började det blåsa REJÄLT, och tältet blåste iväg och (ev) IN I EN BIL!!! :brinnerup
Skadan på bilen var en repa på taket.

Nu vill han som hade hyrt bilen ha ersättning av mig för sin självrisk, och för "förlorad arbetsinkomst".... Jag skulle behöva hjälp med vad som är juridiskt rätt & riktigt.

Bilen stod uppställd på en cykelbana ca 30m från tältet brevid en byggarbetsplats där killen jobbade.

När vi fyllde i paprena på plats kom vi överens om att försäkringsbolaget skulle sköta det. Men nu har försäkringsbolaget "beslutat" att det var en olycka som inte berodde på någon oaktsamhet av mig. Jag kan ju inte veta om skadan verkligen kom ifrån tältet eftersom tältet låg en bit därifrån i en annan riktning. :va

Killen vill ha 1500 i självrisk + 3500 i ersättning och har fakturerat mig nu via ett inkassoföretag.... Jag hade tänkt betala hans självrisk för att vara schyst, men inte "arbetet". Men nu vet jag inte eftersom han faktiskt "blufffakturerat" mig, och ringt och hotat mig... :fatta!

Om någon kunde ge tipps på vad som gäller/vad jag borde göra blir jag jätte glad!
:(
ett tips... Be killen i fråga att dra åt helvete.
Som jag ser det har han ingen möjlighet att kräva dig på en enda krona..

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
njaa... som sagt man vet aldrig om de skulle få fnatt igen, men *ta i trä* så har jag nu inte hört något på mer än 6månader nu :hoppa

Än en gång, TACK ALLA!! När man kommer i en sådan situation är det lätt att bara ge med sig om man inte är "hundra säker". Därför känns det skönt med stöd från SH iaf! :tummenupp

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
Ja.. man hamnar lite i samma situation som när man ska köpa en ny leksak. Man behöver någon som håller tillbaka en från att köpa "första bästa lösningen". :)

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
halmstads_kung skrev:
Förändrar det saken något att bilen stod på en cykelbana och inte på någon väg/parkeringsplats? Han säger att det inte gör det eftersom han jobbade på byggarbetsplatsen brevid... :va

Om nu bilen inte har några direkta funktioner under tiden han jobbar....som
typ en kran på en lastbil eller att han lastar ur något så är det en förseelse från hans sida....

Polis och andra blåljusreggade fordon har rätt att köra och parkera där...tror även att Värdetransporter får framföras & "parkeras"...(inte säker men jag tror taxi och färdtjänst har nån specialregel också...

Men somsagt...används inte fordonet till urlastning eller direkt funktion så....[/QUOTE]

det har ingen betydelse utifal fordonet är rätt parkerat eller ej.

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"
RacerX skrev:
njaa... som sagt man vet aldrig om de skulle få fnatt igen, men *ta i trä* så har jag nu inte hört något på mer än 6månader nu :hoppa

Än en gång, TACK ALLA!! När man kommer i en sådan situation är det lätt att bara ge med sig om man inte är "hundra säker". Därför känns det skönt med stöd från SH iaf! :tummenupp
Läst igenom hela tråden nu och det var så skönt att läsa det som står ovan. Vill säga att RoLLER samt wheelieman var jävligt trevliga och hjälpte så mycket :Bugar :bow :klappar killar jag kontaktar er om ngt inträffar mig!

/Regards Cel

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
CeltaniC skrev:
Läst igenom hela tråden nu och det var så skönt att läsa det som står ovan. Vill säga att RoLLER samt wheelieman var jävligt trevliga och hjälpte så mycket :Bugar :bow :klappar killar jag kontaktar er om ngt inträffar mig!

/Regards Cel

Tackar tackar.... glad att kunna hjälpa till.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM