Nikel
Gudomlig sporthojare
Vad hade du gjort? Dina moralkakor har vi läst nog av VAD HADE DU GJORT?
Du ska inte ta och lugna ner dig?!!
Vad hade du gjort? Dina moralkakor har vi läst nog av VAD HADE DU GJORT?
”Öga för öga, tand för tand”. Brukar kallas för Talionprincipen och tillämpas i länder med Sharialagar.
Logiken i de här ordspråken ligger ju på en fyraårings nivå i fråga om konsekvens- och riskbedömning. De har ett perspektiv som är helt svart/vitt. Andra är dumma eller snälla. Har rätt eller fel. Är vän eller fiende. När en vuxen människa tänker så och dessutom är våldsam, då är det dags att börja tänka psykiatrisk diagnos, kriminal- och psykvård. I stort sett alla som döms för mord och allvarliga våldsbrott tänker såhär.
Det borde ingå i alla vuxna människors medvetna moral och beteenderepertoar att ha en mycket tydlig lägstanivå för hur man behandlar sina medmänniskor. Oavsett omständigheter!!! Till exempel: ”Jag skadar aldrig medvetet en annan människa.”
I det aktuella fallet med kvinnan och motorcyklisten är det förstås kvinnan som tänker dum/snäll och som ”ger sig in i leken”. Hon beter sig mycket hotfullt genom att medvetet och upprepade gånger köra mycket nära motorcyklisten (så vitt jag förstod det minst en gång innan filmen börjar). Att hon får en spark på sin bil är ju varken moraliskt lägre eller farligare än det hon själv gjorde. Tyvärr är kanske även mannen på motorcykeln någon med låg impulskontroll och benägen att missuppfatta andra människors handlingar som personligt riktad kritik. Har man då låg självkänsla blir det jätteviktigt att snabbt göra något som lindrar ångesten och obehaget som följer när man kommer i kontakt med den oönskade bilden av sig själv. Det är farliga grejer det här, både för den som utan att veta det ”kränker” någon med låg självkänsla och för den som inte har lärt sig något annat sätt att reagera än med våld eller (bättre) övat sig på att stärka sin självkänsla och bli mindre känslig för omgivningens värderingar. Det är inte meningen att vi ska skada varandra! Alla vet att det får negativa konsekvenser – för alla.
Du ska inte ta och lugna ner dig?!!
Jag är också nyfiken på ett Ärligt svar från Radare vad han tror att han gjort i den situationen nån sparkar på något han verkligen bryr sig om, oavsett om det är bil, flickvän eller honom själv.
Tror du att det finns folk som bryr sig mer om sin bil än sin flickvän? Det vet jag att det gör. Det kan vara en frimärkssamling, snuttefilt eller katt ffs! Skit i exemplet - förstå innebörden!Nu är det väl ändå en väldig skillnad om någon sparkar på en person, såsom ens flickvän, eller på något materiellt som en bil?
Jo, ligger en hel del i det. Men jag tror man kan dra en del generaliserbara slutsatser om ”vilka” i den här tråden.Hmm, när man läser denna tråden blir man tveksam på om man överhuvud taget skall ha med människor att göra.
Bättre med djur, där vet man liksom vilka man bör akta sig för och vilka som är ok..................
Knuten näve i fickan.
Nita allt som kommer i min väg.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS