Galen kvinna från tuben.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Inte för att jag försvarar kvinnans beteende men hade någon mc förare sparkat på min bil så hade jag blivit förbannad med. Man kan ju gå ur i den situationen och sparka tillbaka. Ger man sig in i leken får man leken tåla. Samma sak som när det skrevs i en annan tråd att man skulle sparka av backspeglar på bilar när det blev för trångt. Ska man sparka på andra fordon för att man inte kommer fram så visar man hur omogen man är.

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Inte för att jag försvarar kvinnans beteende men hade någon mc förare sparkat på min bil så hade jag blivit förbannad med. Man kan ju gå ur i den situationen och sparka tillbaka. Ger man sig in i leken får man leken tåla. Samma sak som när det skrevs i en annan tråd att man skulle sparka av backspeglar på bilar när det blev för trångt. Ska man sparka på andra fordon för att man inte kommer fram så visar man hur omogen man är.

Klart man lackar om bilar aktivt ställer sig på sniskan o blockar en när dom ser att man kommer i spegeln, det är ju ren avundsjuka och dom tjänar ingenting på det för egen vinning. Jag har dock aldrig tänkt tanken att slå av en sidospegel i en sån situation, utan jag juckar 2ggr på styret och kör om ändå o sen ger jag :tummenupp åt dom o sen så blire en :D bakom visiret

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Ger man sig in i leken får man leken tåla.
”Öga för öga, tand för tand”. Brukar kallas för Talionprincipen och tillämpas i länder med Sharialagar.

Logiken i de här ordspråken ligger ju på en fyraårings nivå i fråga om konsekvens- och riskbedömning. De har ett perspektiv som är helt svart/vitt. Andra är dumma eller snälla. Har rätt eller fel. Är vän eller fiende. När en vuxen människa tänker så och dessutom är våldsam, då är det dags att börja tänka psykiatrisk diagnos, kriminal- och psykvård. I stort sett alla som döms för mord och allvarliga våldsbrott tänker såhär.

Det borde ingå i alla vuxna människors medvetna moral och beteenderepertoar att ha en mycket tydlig lägstanivå för hur man behandlar sina medmänniskor. Oavsett omständigheter!!! Till exempel: ”Jag skadar aldrig medvetet en annan människa.”

I det aktuella fallet med kvinnan och motorcyklisten är det förstås kvinnan som tänker dum/snäll och som ”ger sig in i leken”. Hon beter sig mycket hotfullt genom att medvetet och upprepade gånger köra mycket nära motorcyklisten (så vitt jag förstod det minst en gång innan filmen börjar). Att hon får en spark på sin bil är ju varken moraliskt lägre eller farligare än det hon själv gjorde. Tyvärr är kanske även mannen på motorcykeln någon med låg impulskontroll och benägen att missuppfatta andra människors handlingar som personligt riktad kritik. Har man då låg självkänsla blir det jätteviktigt att snabbt göra något som lindrar ångesten och obehaget som följer när man kommer i kontakt med den oönskade bilden av sig själv. Det är farliga grejer det här, både för den som utan att veta det ”kränker” någon med låg självkänsla och för den som inte har lärt sig något annat sätt att reagera än med våld eller (bättre) övat sig på att stärka sin självkänsla och bli mindre känslig för omgivningens värderingar. Det är inte meningen att vi ska skada varandra! Alla vet att det får negativa konsekvenser – för alla.

Bifogat

• Sharia_Law_102.jpg
    Sharia_Law_102.jpg
    30.2 KB · Visningar: 101
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Klart man lackar om bilar aktivt ställer sig på sniskan o blockar en när dom ser att man kommer i spegeln, det är ju ren avundsjuka och dom tjänar ingenting på det för egen vinning. Jag har dock aldrig tänkt tanken att slå av en sidospegel i en sån situation, utan jag juckar 2ggr på styret och kör om ändå o sen ger jag :tummenupp åt dom o sen så blire en :D bakom visiret

hahaha , brukar göra desamma å sen asgarva i min hjälm , kan bara tänka mig hur jävla arg roadrage idioten är bakom ratten i sin bil när han får en glad vinkning efter man klämt sig förbi .... hans fru kanske inte har det lika lätt när han kommer hem dock :3freak

Falcken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
bambustaket på 1100 cc
:vaKänns som enda chansen att använda bilen som vapen och köra omkull någon är om de typ tar upp en magnum 44 eller bazooka och skjuter stora bucklor i bilen.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Som Radare påpekat lite grann så kan man inte bete sig som en idiot bara för att andra gör det. "Öga för öga, tand för tand." funkar inte. Visst fasen blir man förbannad och rädd när någon beter sig konstigt eller utsätter dig för direkt fara när man kör motorcykel men trots det kan du inte göra hur som helst.

Jag kommer ihåg en grej rätt bra sen när jag var liten grabb på kanske 5 år. Jag satt i barnstol på cykel bakom mamma och vi var ute på en cykeltur i finvädret. Vi kom då cyklande mot en trevägskorsning (ser ut som ett T) där vi kommer ifrån höger i T:et, när vi närmar oss järnvägsövergången som är mer eller mindre direkt ansluten till korsningen så blir vi omkörda av en mopedist som ska svänga vänster. I samma ögonblick som han svänger får han så blir han påkörd i sidan av en Merca som också låg bakom oss. Han körde helt uppenbart på killen med flit. Mopedisten var svårt shockad och hade gjort illa sig i armen rätt ordentligt. Morsan var vansinnig och sa att han helt uppenbart kört på killen. Han i Mercan bara skrek och vrålade svordomar om att mopedisten var en idiot och att morsan skulle hålla käften om saker hon inte vet nånting om. Han lämnade snabbt platsen utan att hjälpa killen så det fick vi göra istället. Detta var före mobiltelefonernas tid så det tog ett tag.

Ett antal år senare stötte mamma på frun till karln i Mercan. Hon gick fram till mamma och sa att hon hade stundvis problem att sova efter det som hade hänt och att hon vid "olyckstillfället" inte vågat säga något eftersom karln var bindgalen. Det visade sig att killen på mopeden hade gjort nån "liten grej" en bit tidigare efter vägen och då tyckte han att "Den här mopedistjäveln ska jag lära", och körde han rakt i sidan i uppskattningsvis 30km/h.

Oavsett vad man gjort för konstig grej i trafiken så har man ingen som helst rätt att utsätta någon för livsfara bara för att man tycker någon är en idiot. Inte ens om någon sparkar på din fina bil. Hade nån gjort motsvarande sak med min hoj så visst hade jag varit förbannat, men inte försöker jag ju slå ihjäl personen i fråga bara för att dom repat lacken eller gjort en bula i tanken.

Beter någon sig konstigt i trafiken; sakta ner, kör åt sidan och släpp förbi personen eller stanna och fråga om dom mår bra.

Borde du inte att den diskussionen med kärringen först?

Tycker han ska ta diskussionen med sig själv först om det var lämpligt eller inte... :7peta

Last edited:

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Känner en kille som färdades på en moped som blev påkörd av en bil, när föraren gick ut ur bilen så sprang han direkt och kollade skadorna på sin bil och såg repor och bucklor på bilen, så han gick fram till killen som låg ner helt blåslagen så började skrika på honom och sa att han hoppades på att han skulle dö och sedan körde han iväg och lämndae honom kvar på marken...

Hjälpen kom en stund senare...

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag är inte ute efter att sätta på radares kärring som ni förstås inte förstog... Jag är ute efter att skapa en reaktion visst fan skull han bli förbannad och troligen göra både det ena och det andra... Att skriva metervis med moralisk riktigt text får man säkert jättemycket nya vänner av men världen funkar inte så. Att att knuffa ikull en stillastående mc med bilen orsakar inte några allvarliga skador på mc föraren och inte heller permanenta ryggskador för det är lika korkat som att påstå att bilens airbag kan utlösa om man sparkar på skärmen och knäcka nacken på föraren som lutar sig lite lätt frammåt "ytterligheter" . INGEN av oss har råkat ut för denna händelsen som vi disskuterar och därför är den helt och hållet fictiv och ingen av oss VET hur vi skulle reagera om något sådant händer. Vi har alltså tjaffsat i 3sidor om nått som inte har hänt "oss" och troligen aldrig kommer att hända.
Men min första känsla på vad JAG skulle göra är att knuffa ikull hojen sen om jag vågar det när det verkligen gäller vet vi ju inte eller hur? Men som jag skrev i mitt allra första inlägg så skulle jag aldrig stänga en hoj på det viset och troligen aldrig få en fot i skärmen på min bil heller. Jag tror att lika många här tycker att jag har rätt men vågar inte skriva något för rädsla av påhopp av moralpolisen.

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Goffen: Faktiskt inte, jag skulle aldrig få för mig att riskera skada någon annan person bara för att materiella saker tagit stryk. Och om det nu bara är jag som råkat ut för skada och det inte finns risk för att råka ännu mera illa ut hade jag heller inte gjort någonting då. Jag mår inte bättre bara för att jag "ger igen".

Att det finns dem som skadar folk när det inte är fråga om självförsvar har jag ingen respekt för och tycker dessutom synd om. Och det menar jag verkligen. Ingen mår bra av att vara irriterad och har man ett val kan man alltid välja att inte vara det.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
”Öga för öga, tand för tand”. Brukar kallas för Talionprincipen och tillämpas i länder med Sharialagar.

Logiken i de här ordspråken ligger ju på en fyraårings nivå i fråga om konsekvens- och riskbedömning. De har ett perspektiv som är helt svart/vitt. Andra är dumma eller snälla. Har rätt eller fel. Är vän eller fiende. När en vuxen människa tänker så och dessutom är våldsam, då är det dags att börja tänka psykiatrisk diagnos, kriminal- och psykvård. I stort sett alla som döms för mord och allvarliga våldsbrott tänker såhär.

Det borde ingå i alla vuxna människors medvetna moral och beteenderepertoar att ha en mycket tydlig lägstanivå för hur man behandlar sina medmänniskor.

Skilj på tänka och reagera.
Att i tanke reagera på attack mot person &/el egendom är en synnerligen biologiskt naturlig företeelse och behöver knappast någon "psykiatrisk diagnos". Avsaknad av fysisk reaktion på dito är snarare ett resultat av prägling i en civiliserad miljö. Men alla har sin gräns, säkert även du.
Vem kände inte sympati för gubben i Rödeby för ett antal år sedan, efter att hans familj trakasserats i åratal, trots att han sköt ihjäl en tonåring?

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Som Radare påpekat lite grann så kan man inte bete sig som en idiot bara för att andra gör det. "Öga för öga, tand för tand." funkar inte. Visst fasen blir man förbannad och rädd när någon beter sig konstigt eller utsätter dig för direkt fara när man kör motorcykel men trots det kan du inte göra hur som helst.

Jag kommer ihåg en grej rätt bra sen när jag var liten grabb på kanske 5 år. Jag satt i barnstol på cykel bakom mamma och vi var ute på en cykeltur i finvädret. Vi kom då cyklande mot en trevägskorsning (ser ut som ett T) där vi kommer ifrån höger i T:et, när vi närmar oss järnvägsövergången som är mer eller mindre direkt ansluten till korsningen så blir vi omkörda av en mopedist som ska svänga vänster. I samma ögonblick som han svänger får han så blir han påkörd i sidan av en Merca som också låg bakom oss. Han körde helt uppenbart på killen med flit. Mopedisten var svårt shockad och hade gjort illa sig i armen rätt ordentligt. Morsan var vansinnig och sa att han helt uppenbart kört på killen. Han i Mercan bara skrek och vrålade svordomar om att mopedisten var en idiot och att morsan skulle hålla käften om saker hon inte vet nånting om. Han lämnade snabbt platsen utan att hjälpa killen så det fick vi göra istället. Detta var före mobiltelefonernas tid så det tog ett tag.

Ett antal år senare stötte mamma på frun till karln i Mercan. Hon gick fram till mamma och sa att hon hade stundvis problem att sova efter det som hade hänt och att hon vid "olyckstillfället" inte vågat säga något eftersom karln var bindgalen. Det visade sig att killen på mopeden hade gjort nån "liten grej" en bit tidigare efter vägen och då tyckte han att "Den här mopedistjäveln ska jag lära", och körde han rakt i sidan i uppskattningsvis 30km/h.

Oavsett vad man gjort för konstig grej i trafiken så har man ingen som helst rätt att utsätta någon för livsfara bara för att man tycker någon är en idiot. Inte ens om någon sparkar på din fina bil. Hade nån gjort motsvarande sak med min hoj så visst hade jag varit förbannat, men inte försöker jag ju slå ihjäl personen i fråga bara för att dom repat lacken eller gjort en bula i tanken.

Beter någon sig konstigt i trafiken; sakta ner, kör åt sidan och släpp förbi personen eller stanna och fråga om dom mår bra.

Ett sådant beteende kan mycket väl vara från en diagnostiserad psykopat. Läste en artikel från illustrerad vetenskap där det beskrevs vad skillnaden är på en vanl människa och en psykopat. Psykopaten vet mycket väl när han gör moraliskt fel och sårar andra medmänniskor mm. Skillnaden är att hans mentala tillstånd gör att han måste ha blivit lärd vad som är rätt och fel. Han har inga känslor som hjälper honom avgöra om han går för långt.

Det otäcka i det hela är att undersökningar visar att psykopater är relativt vanl i vårt samhälle. Kommer inte ihåg exakta siffror men runt var tionde person eller liknande var det. Som tur är växer de flesta individer upp med en fostran som hjälper dom förstå rätt och fel genom inlärning.

En annan aspekt på detta är att dessa människor ibland har lättare att hävda sig i arbetslivet (göra karriär osv). Då de inte känner några känslor (eller mindre än icke psykopater) gör detta vissa beslut lättare att ta. Beslut som normala individer känner oro över och kanske får dom att tänka extra kan en psykopat ta utan att bry sig om ev konsekvenser.

Lite intressant allt detdär :rolleyes:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
noob! :huvet
man sparkar/slår:
#1 i farten så flykten är redan påbörjad.
#2 från sidan, då kan bilisten inte ramma.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Skilj på tänka och reagera.
Att i tanke reagera på attack mot person &/el egendom är en synnerligen biologiskt naturlig företeelse och behöver knappast någon "psykiatrisk diagnos". Avsaknad av fysisk reaktion...
Jag skrev:

”...och dessutom är våldsam

Jag skrev inte att det är patologiskt att tänka på att skada någon.

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Vad har du skrivit som är ”rätt”?

Tar mig friheten att meddela dig resultatet då eftersom du referear till "Gilla" i tidigare inlägg.
Finns ju inte mycket som är rätt eller fel i era inlägg då vissa inte beskriver hur du skulle gjort i liknande situation bara rent moraliskt.

Goffen beskriver ganska tydligt hur han troligen skulle gjort i en liknande situation då risken finns att den som sparkar på bilen smiter från platsen.

Så vi utgår ifrån "Gilla" i denna tävling :D

Goffen 15
Radare 10

Japp, detta inlägg är precis lika onödigt och OT som ditt..

Over and out!

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vad hade du gjort? Dina moralkakor har vi läst nog av VAD HADE DU GJORT?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Nu vet man ju inte vad hon hade gjort innan riktigt, men om hon bara råkade trängas...så är det inte OK att agera som han gjorde, resten var nog totalt hjärnsläpp & panik / rädsla från hennes sida...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år