Som Radare påpekat lite grann så kan man inte bete sig som en idiot bara för att andra gör det. "Öga för öga, tand för tand." funkar inte. Visst fasen blir man förbannad och rädd när någon beter sig konstigt eller utsätter dig för direkt fara när man kör motorcykel men trots det kan du inte göra hur som helst.
Jag kommer ihåg en grej rätt bra sen när jag var liten grabb på kanske 5 år. Jag satt i barnstol på cykel bakom mamma och vi var ute på en cykeltur i finvädret. Vi kom då cyklande mot en trevägskorsning (ser ut som ett T) där vi kommer ifrån höger i T:et, när vi närmar oss järnvägsövergången som är mer eller mindre direkt ansluten till korsningen så blir vi omkörda av en mopedist som ska svänga vänster. I samma ögonblick som han svänger får han så blir han påkörd i sidan av en Merca som också låg bakom oss. Han körde helt uppenbart på killen med flit. Mopedisten var svårt shockad och hade gjort illa sig i armen rätt ordentligt. Morsan var vansinnig och sa att han helt uppenbart kört på killen. Han i Mercan bara skrek och vrålade svordomar om att mopedisten var en idiot och att morsan skulle hålla käften om saker hon inte vet nånting om. Han lämnade snabbt platsen utan att hjälpa killen så det fick vi göra istället. Detta var före mobiltelefonernas tid så det tog ett tag.
Ett antal år senare stötte mamma på frun till karln i Mercan. Hon gick fram till mamma och sa att hon hade stundvis problem att sova efter det som hade hänt och att hon vid "olyckstillfället" inte vågat säga något eftersom karln var bindgalen. Det visade sig att killen på mopeden hade gjort nån "liten grej" en bit tidigare efter vägen och då tyckte han att "Den här mopedistjäveln ska jag lära", och körde han rakt i sidan i uppskattningsvis 30km/h.
Oavsett vad man gjort för konstig grej i trafiken så har man ingen som helst rätt att utsätta någon för livsfara bara för att man tycker någon är en idiot. Inte ens om någon sparkar på din fina bil. Hade nån gjort motsvarande sak med min hoj så visst hade jag varit förbannat, men inte försöker jag ju slå ihjäl personen i fråga bara för att dom repat lacken eller gjort en bula i tanken.
Beter någon sig konstigt i trafiken; sakta ner, kör åt sidan och släpp förbi personen eller stanna och fråga om dom mår bra.
Borde du inte att den diskussionen med kärringen först?
Tycker han ska ta diskussionen med sig själv först om det var lämpligt eller inte...