galna bilförare - erfarenheter när ni kört mc

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Tester visar att du är likvärdig med en rattonykter när du kör och pratar telefon samtidigt. Så ja, det är ett problem.

Just därför jag försöker undvika det... oftast så ringer jag innan jag kör iväg.
Däremot så tycker jag inte att det är en anledning att inte blinka för att
man pratar i telefon när man kör bil.

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Tester visar att du är likvärdig med en rattonykter när du kör och pratar telefon samtidigt. Så ja, det är ett problem.

Visst, Sätt en telefon i örat på en person som i vanliga fall inte klarar av att köra bil knappt så blir det nog inte bättre direkt.
Men att jämföra alla som snackar i tele i trafiken som rattonyktra är ju direkt lögn!

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
FZ8-N
Visst, Sätt en telefon i örat på en person som i vanliga fall inte klarar av att köra bil knappt så blir det nog inte bättre direkt.
Men att jämföra alla som snackar i tele i trafiken som rattonyktra är ju direkt lögn!

Ja det är ren bullshit.
Ser Taxibolagen här i Visby som har växeln i mobiltelefonerna på nätterna.
Kör i trånga innerstan med fulla människor som tror att allt innanför murarna är gågata och samtidigt ha fulla människor skrikande i bilen och en telefon som ringer nonstop (+ att ha koll på var snuten är).

Det är likadant på alla små taxibolag.
Men dom är ju dock yrkeschaufförer och har kanske tränat upp simultanförmågan en aning gentemot gemene man.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Med nytt körkort, tre dagar gammalt, och i tron att alla människor är "snälla o rara människor" kör jag långsamt in i en fyrvägsrondell. Tittar hela tiden in i en kommande bil från höger med en "dam" i som stoppar. Jag tror fortfarande att vi tittade på varandra. Sen fick hon hjärnblödning och när jag uppe vid henne och hon kastade ut bilen framför mig,,, 50cm ung framför.. Det var rena bonnturen att jag kyckades slänga mig åt sidan. Man lärde sig fort i vart fall...

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
galet eller galet? tjae, vet inte riktigt, men jag har drabbats av några stollar som verkar göra allt för att förhindra en från att kunna köra om

Seb.F

Dvala tills sommarn
Gick med
5 Mar 2008
Hoj
r1 99
Vanligaste är låtsassnuten svensson som vägrar låta mig köra om, byter fil hur som han känner för, inga blinkers osv

Men två historier utmärker sig från dom andra.

1.

Kör på götgatan mot skanstullsbron. Ligger i vänterfilen i 70 (för snabbt ja)
då ska en parkerad idiotjävel ut i vänster filen och jag hade ingen möjlighet och bromsa då han gjorde de så snabbt och sent. Jag tvingas åka ut mot trafiken och va på håret att krocka med mötande... Jag tvärnita hojjen framför honom och ska hoppa av men han sticker. Jag hade en tjejjkompis bakom vilket gjorde mig inte mindre förbannad.

2.

Kör ut ur tunneln i gullmars och glider mellan bilarna fram till trafikljuset.
Ställer mig framför en s80 i vänster filen och kör ut i rondellen. Höll till höger vi vänsterfilen för att skära kurvan lite. Då tyckte gurra 3x år i en volvo (kommer inte ihåg modell) att de skulle vara kul och tränga in sig mellan mig och rondellen för att sedan pressa ut mig i högerfilen där de befinner sig en buss... Edit, min andra vända på mc efter jag tagit körkortet

Ibland känner man ju bara för att dra ut en uzi ur ryggan och gå loss.

Men för övrigt tycker jag att många e duktiga på kolla backspegeln på motorvägen... Sen att jag ofta kör för fort och folk missbedömmer min hastighet är en annan sak. Men å andra sidan är de tvärt om också, när jag väl kör lagligt förväntar dom sig att jag kör för fort och väntar med att köra ut trotts att jag e 150 meter bort :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept