galna bilförare - erfarenheter när ni kört mc

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F
Bara ställa sig på Brommarondellen och räkna. :hihi
Annars så tycker jag personligen att folk i mobiltelefon brukar vara hemska, då många har svårt att hantera det. Dessutom är det ju jobbigt att blinka då ena handen är upptagen med ratten och andra med luren...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag brukar personligen tjöra allt vad bilfan går. Iofs kör jag för närvarande pappas Polo 1.3, så det går ju inte mycket mer än 50 iaf...

Dock så är man ju försiktig med hojjåkare då man själv vet hur otrevligt det kan vara med en stor plåtlåda i rövva.

Varför skall man köra så lungt för?

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Vill ni se galna bilförare så åk med i en lastbil en dag.Alla verkar få panik när man kommer ikapp en lastbil helst med släp.

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Jobbar som yrkeschaffis och ser mycket otroligt dagarna i ända.

Att folk har körkort öht är för mig en gåta, se bara på sveriges värsta bilförare!
Hur kan VV snubben som utfärdat deras körkort leva med sig själv? Byt jobb är min uppmaning till honom. :mad:
Sen ska man ju inte tro att de som var med i programmet var de sämsta i sverige, för de var enbart de sämsta som var vuxna nog med att erkänna att de körde som krattor.

Men nu för tiden är det viktigare att SMS:a i en rondell än att blinka :3freak

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Kom körandes på en krokig fin 70-väg. Kommer ut på en raksträcka, och från andra hållet kommer en Mercedes Vito. När vi närmar oss ett möte styr bilföraren helt enkelt över på min sida, och verkligen siktar på mig. Han vek inte en tum, och jag hade ingen annanstans att ta vägen än diket. Som tur var så var det plant ut, och inget jätteurgröpt dike, för då hade jag ju lagt mig. Vad tänkte han där? "Nu ska jag lära de där motorcyklisterna en läxa, så nu ska jag fronta med den hojen" :huvet

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Honda VFR800 07
En BMW (Baader Mainhof Wagen) höll på att snyggt och prydligt svepa undan
mitt framhjul när han bytte fil utan att blinka. När jag hängde på tutan började
bilen vobbla melan två körfält innan han drog i väg som en skållad råtta!

Vissa använder inte sina backspeglar över huvud taget förutom att rätta till frillan :-(

BW

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
1800
På väg hem efter besök hos min kära mor lite längre upp i Skåne. Kör genom ett samhälle och på väg ut kommer jag till en ganska liten rondell (ingen skymd sikt öht). Jag ska rakt i rondellen (kör lugnt och sakta, som vanligt inom samhälle). Det kommer en bil från höger. När jag är halvvägs genom rondellen så kör bilen ut mitt framför mig så att jag får tvärnita. Hade jag inte haft beredskap på bromsen så hade jag inte hunnit bromsa. Han kan omöjligt ha missat mig om han inte är halvt blind.
Tog reg.nr... vet bara inte vad jag ska göra än...

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
jag älskar folk som ligger i högerfil och svänger vänster, bästa ja vet :) senast en ung dam på sveavägen i en stor skåpbil.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Jag fattar inte vad problemet med att prata i telefon medan man kör bil är... visst man tappar lite fokus och jag försöker därför undvika det i största möjliga mån. Men bara för att ena handen är upptagen så blir man ju inte helt handikappad, bilen kör inte ner i diket bara för att man släpper ratten för att växla eller blinka. Ska tilläggas att jag i stort sett aldrig pratar i telefon när jag kör bil eller hoj för den delen.

Folk verkar ha ett väldigt problem med att komma iväg i korsningar också...
skitsegt går det, hur ska man då hinna med när man står där bakom.
Har jag sagt att jag blir "stressad" av rödljus :rolleyes:, jag sitter alltid och gasar lite innan dem för att hinna förbi :3freak, är det rött framför mig brukar jag även sakta ner i good tid för att ha lite rull när det slår om = jag kommer fort iväg :) (det spar på miljön också).

En annan grej som är lite rolig när man sitter i bilen och lyssnar på bra musik och känner sig allmänt harmonisk (+att det inte ligger någon bakom). Är att se hur lite bensin/diesel man kan få bilen att dra, den leken kräver dock en "färddator" som visar momentanförbrukningen (eller vad man nu ska kalla det).

FinaFisken

They made me do it!
Gick med
12 Jan 2008
Hoj
KTM 690 SuperMoto Prestige
Word! Jag har faktiskt provat att SMS:a under körning. Det är verkligen skitsvårt! :huvet Det gör jag dock aldrig mer efter att ha nafsat på kantstenen och avpolletterat en hjulsida. :)

Aaa, fan jag har skit problem me min nya lur utan knappar, de går juh för fan inte o skicka ett medelande när man kör!:D
Toutch displey och trafik funkar ikke!:) :näsblod

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
FZ8-N
Mötte en herre i förra veckan som vek över till mitt körfält och siktade in sig på mig. Som tur är så kör jag grusbus så jag höll gräskanten vid diket och då hade jag hans blinkers ca 10cm ifån mitt vänstra knä.
Tittade rakt in i bilen och såg hur gubben (ca 70 år) var mäkta förbannad och skrek i bilen. Antar att han inte tyckte om motorcyklister.

Man skulle kanske vänt om och försökt att stoppa gubben för att fråga hur det står till i huvet...
Men jag blev så jävla chockad att jag bara körde vidare.

jetson

Guest
I dessa situationer passar det bra med en uzi bakom kåpan, prickskytte på däck är kul..

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Kör jag tvåhjuligt fruktar jag mest de som ligger för nära bakom. Jag känner verkligen hur de sitter och flinar över att de stressar mig. Att de på en nanosekund skulle ångra sitt beslut om jag hamnar under deras bil är en klen tröst.

I allmänhet tycker jag mest folk kör konstigt. Som att köra på motorväg. Säg att jag kör i 120 och närmar mig en bil som kör kanske 90-100. Ingen nämnbar trafik i övrigt. Går ut för omkörning, och som ett brev på posten ökar biljäveln i högerfilen farten upp till 120, så omkörningen tar än längre tid. När jag sen kommit om och fått en liten lucka och går tillbak in i högerfil försvinner biljäveln i backspegeln fortare än ögat.

Är det en undermedveten körstil, för jag upplever den nästan varje gång jag är ute och kör och det är lite trafik?

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Kom körandes på en krokig fin 70-väg. Kommer ut på en raksträcka, och från andra hållet kommer en Mercedes Vito. När vi närmar oss ett möte styr bilföraren helt enkelt över på min sida, och verkligen siktar på mig. Han vek inte en tum, och jag hade ingen annanstans att ta vägen än diket. Som tur var så var det plant ut, och inget jätteurgröpt dike, för då hade jag ju lagt mig. Vad tänkte han där? "Nu ska jag lära de där motorcyklisterna en läxa, så nu ska jag fronta med den hojen" :huvet

Han kanske ville få den tvättad...:hihi

jumpsuit

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Hoj
en grön
Kör jag tvåhjuligt fruktar jag mest de som ligger för nära bakom. Jag känner verkligen hur de sitter och flinar över att de stressar mig. Att de på en nanosekund skulle ångra sitt beslut om jag hamnar under deras bil är en klen tröst.

I allmänhet tycker jag mest folk kör konstigt. Som att köra på motorväg. Säg att jag kör i 120 och närmar mig en bil som kör kanske 90-100. Ingen nämnbar trafik i övrigt. Går ut för omkörning, och som ett brev på posten ökar biljäveln i högerfilen farten upp till 120, så omkörningen tar än längre tid. När jag sen kommit om och fått en liten lucka och går tillbak in i högerfil försvinner biljäveln i backspegeln fortare än ögat.

Är det en undermedveten körstil, för jag upplever den nästan varje gång jag är ute och kör och det är lite trafik?

Joo vet vad du menar. Är också livrädd när dom ligger nära bakom. trillar man eller så lite som bromsar kraftigt så har dom inte en chans att hinna stanna. det gör mig väldigt arg eftersom jag är väldigt noga med att hålla avstånd i trafiken. känner inget behov av att hävda mig. särskilt inte med bil. Låter folk köra om och underlättar till och med och går åt sidan.

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Joo vet vad du menar. Är också livrädd när dom ligger nära bakom. trillar man eller så lite som bromsar kraftigt så har dom inte en chans att hinna stanna. det gör mig väldigt arg eftersom jag är väldigt noga med att hålla avstånd i trafiken. känner inget behov av att hävda mig. särskilt inte med bil. Låter folk köra om och underlättar till och med och går åt sidan.

Detta fenomen är lite jobbigt i rusningstrafik med. Jag försöker släppa luckor om jag får en mc framför mig nu för jag vet hur drygt det är att ha en bil 1m bakom, men då kommer ju någon annan idiot och trycker sig in i luckan vilket förvärrar situationen för hojåkaren.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag fattar inte vad problemet med att prata i telefon medan man kör bil är... visst man tappar lite fokus och jag försöker därför undvika det i största möjliga mån. Men bara för att ena handen är upptagen så blir man ju inte helt handikappad, bilen kör inte ner i diket bara för att man släpper ratten för att växla eller blinka. Ska tilläggas att jag i stort sett aldrig pratar i telefon när jag kör bil eller hoj för den delen.

Tester visar att du är likvärdig med en rattonykter när du kör och pratar telefon samtidigt. Så ja, det är ett problem.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept