Galna idioter

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Man lär sig bäst på egna misstag ... dock är livet för kort för att man ska hinna med att göra alla själv.
Sååååå, man har också optionen att lyssna på dem som redan har begått några misstag. Själv kör jag inte utan att ha hjälm eller skinnkläder (ibland GoreTex förstås) just pga att jag förr gjorde det och har fått betala en del för dessa små misstag.
Vill man låta bli att ha skydd för att visa att man inte är ett dugg rädd så kan man istället hålla handen på marken, låta en kompis släppa en gatsten mot den och se hur länge man vågar hålla kvar handen. Då slipper man dessutom krångel med försäkringsbolaget, sänkt bonus, osv :tummenupp

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Woo! Det där är fan i mig underhållning! Helt galet. Underbart ju!

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Att klanka ner på andra som inte använder sk skydd är så löjligt!
Alla människor har ett eget val, RESPEKTERA DET!!!

Men att vissa som väljer att köra utan skydd sedan klotar och får allvarliga skador drabbar ju kollektivt alla som kör MC, varför ska man inte bry sig då?

Är man med och betalar onödiga skador genom högre premier så tycker åtminstone jag att man har rätt till en åsikt i frågan.

I tider där politikerna vill lägga över sjukvårdens kostnader på trafikförsäkringen så känns det ännu mer relevant att alla som kör MC har rätt skyddskläder.

Och varför ska man "respektera" dom som kör utan skydd? Dom får inte min "respekt" i alla fall!

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Min första tanke (angående den första filmen) var: "Hoppas inte tjejen skadar sig." Snubben skiter jag fullständigt i. Hans tjej är tydligen inte värd så mycket för honom.

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Sådana här trådar är för goa :rofl
Jag ger den max 1 dag till innan någon moderator stänger den pga. att diskussionen inte håller sig till ämnet.

Skål för helvete :öl

ausson

Riktiga män dricker koncentrerad saft.
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Husa 02 650/Husa 04 650 motarder
Säga att man kört utan skydd och klarat sig jätte bra när man klotat,så säger en annan att man fått värre skador när man haft skydd p,g,a själva skydden.Varför ens ta upp dessa gånger man klarat sig bättre utan skydd,för ingen vurpa är den andra lik och därför har ni inte testat samma vurpa med och utan skydd.Fysikens lagar är rätt lätta att avläsa.En vurpa i högre farter än vad en männsika är gjord för talar för skyddens fördel,för den friktion som blir hud mot underlag respektive hud-skydd-underlag kan ingen neka att där vinner skydd.
Jag har själv gått i backen i hastighet 90+ med nästan full mundering,då var inte byxorna med,jag hade då jeans på mig och det enda som hände med dem var att sömmen gick upp vid sidan av byxan och jag fick mig et skrap sår,även ett rätt bra blåmärke.Nyligen fått hojkort så sugen som man var så körde man utan skydsbrallor.Ironiskt nog så var de dem man skulle åka och hämta ut ifrån posten.Men i vurpans tillfälle så hade jag SJÄLVKLART drattat av hojen med ett par skyddsbyxor på mig.
Sedan kan jag även lägga till de att jag själv ser det som underhållande att titta på,men när de väl ligger där på backen är inte jag den som ägnar dem någon sympati.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Min första tanke (angående den första filmen) var: "Hoppas inte tjejen skadar sig." Snubben skiter jag fullständigt i. Hans tjej är tydligen inte värd så mycket för honom.

Ja, för hon var förmodligen tvungen att sitta på hojen, utan skydd. Dessutom visste hon säkert inte att det skulle tokköras.

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Ja, för hon var förmodligen tvungen att sitta på hojen, utan skydd. Dessutom visste hon säkert inte att det skulle tokköras.

Det spelar ingen roll i min värld. Jag skulle inte utsätta min tjej för något sådant oavsett hur mycket hon vill det. Kanske bara jag som är konstig. Det är väl därför jag är singel.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Det spelar ingen roll i min värld. Jag skulle inte utsätta min tjej för något sådant oavsett hur mycket hon vill det. Kanske bara jag som är konstig. Det är väl därför jag är singel.

Nej precis, du får ju göra som du vill, och de i filmen gör som de vill.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Min första tanke (angående den första filmen) var: "Hoppas inte tjejen skadar sig."

Själv hoppades jag hårt på att filmen handlade om att tjejen dänger i backen och skadar sig – samt att killen fick skulden enligt svensk grundlag: Kvinnor och barn kliver av bussen först.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Men att vissa som väljer att köra utan skydd sedan klotar och får allvarliga skador drabbar ju kollektivt alla som kör MC, varför ska man inte bry sig då?

Är man med och betalar onödiga skador genom högre premier så tycker åtminstone jag att man har rätt till en åsikt i frågan.

I tider där politikerna vill lägga över sjukvårdens kostnader på trafikförsäkringen så känns det ännu mer relevant att alla som kör MC har rätt skyddskläder.

Och varför ska man "respektera" dom som kör utan skydd? Dom får inte min "respekt" i alla fall!

Vi lever i ett samhälle som är uppbyggt på skrämseltaktik från barnsben. "Ta inte imot godis från en främling, det är förgiftat" tex
Vi ska teckna försäkringar mot allt, skydda oss mot allt för att vi är så rädda för att nått oväntat skall hända! Allt detta gör att vi inte vågar att leva livet...för man kan ju dö/bli skadad/kosta pengar om man nu gör det. Dom som vågar leva livet och är beredda på att chansa lite utanför dessa "normer" som vi svensson´s har skapat själva, med hjälp av regeringen som har ett ekonomiskt vinnande intresse i dessa tabubelagda händelser anses som idioter eller som i detta fallet premiehöjare...

Här på www.sporthoj.com finns en sådan stor DUBBELMORAL, trångsynthet samt ett översitteri med professorer inom alla områden. Men det kan bero på att det är så lätt att vara duktig bakom tangentbordet, utan att tänka igenom hur man själv beter sig ute i trafiken...

Att använda eller inte använda skyddsutrustning är upp till var och en. Vi som använder en motorcykel har ett krav på oss att använda hjälm. Resterande skyddsutrustning av varierande ändamål är upp till föraren eller passageraren själv. Är man villig att ta chansen samt är införstådd med vad som kan hända, skall inte det begränsa individens användande av fordonet!

Att andra människor ser denne individ som en "normbrytare" samt en "premiehöjare" för att han/hon tar den chansen som han/hon har full rätt till är sorgligt! Att dömma någon för detta, som är upp till var och en :tummenner

Hur stor del av våra försäkringspremier tror DU SOM LÄSARE beror på:
1. Stulen hoj (klotad av ägare).
2. Klotad hoj som tidigare bara var trafik/halv försäkrad men nu helförsäkrad.
3. Olycka pga ombyggd hoj.
4. Fortkörning.
5. Misslyckad bakhjul/framhjuls åka.
6. Stöld pga dåligt låst hoj.

Hur många av dessa punkter känner DU SOM LÄSARE dig skyldig till???

Nu till en lite avstickare...

(1)
När någon "stylar" sin hoj med tex miniblinkers så bruka det låta mer så här:

-Fan va snyggt!
-Vart köpte du dom?
-Rensa baken med, blir mycket snyggare!

Vem har störst chans att hamna i en trafikolycka med premiehöjning som följd?
Föraren med en mc som syns sämre vart denne är på väg i trafiken...
ELLER
Föraren som inte har sitt skinnställ på sig?

(2)
Vilken av förarna löper störst risk för en olycka/personskador?

Föraren med skinnställ, ryggskydd, stövlar, hjälm, handskar som tar sig en repa på tex "bulten".
ELLER
Föraren med bara hjälm som åker till jobbet, en sväng på stan, åker och tittar på han som kör på "Bulten".

Jag kör själv utan ställ ibland/ofta. Använder bara hjälm, ryggskydd samt handskar. Har inga problem med att använda gasen, eller att ta mig fram genom köer på fortast möjliga sätt. Har vart omkull med både ställ samt utan ställ, samt tappat hojen. Jag har ALDRIG använt mig utav min försäkring (helförsäkring)!

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Håller med i allt du säger :tummenupp

Blev dock lite fundersam här :va

Har vart omkull med både ställ samt utan ställ, samt tappat hojen. Jag har ALDRIG använt mig utav min försäkring (helförsäkring)!

Är det så att du har haft helförsäkring men ändå inte utnyttjat den, eller är det pga att du har haft halv/trafikförsäkring :confused:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Håller med i allt du säger :tummenupp

Blev dock lite fundersam här :va

Är det så att du har haft helförsäkring men ändå inte utnyttjat den, eller är det pga att du har haft halv/trafikförsäkring :confused:

Jag har haft helförsäkring när oturen har vart framme!

Även jag är inlärd på: Bättre att leva på säkra sidan :gnissla
Men för den skull betyder inte det att jag är guds ängel. Har kört oförsäkrat i år :rolleyes:

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...