Galna mäklare

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Fick igår reda på att det jag alltid undrat över var sant.

En jobbarkompis till min sambo har försökt sälja ett hus i sthlm ett tag.
Huset är ruggit skabbigt och har därför varit lite svårsålt,
utgångspriset var 1,8milj.

Första budet som kom in var skambud på 1,7, sen kom en kille och la 1,75, efter lite budning så var det den killen som sedan hamnade högst på 1,825.

Mäklaren undrade om dom verkligen ville sälja för det, eller om dom ville ha en andra visning. Jobbarkompisen vill bli av med det och sa nej ingen mer visning.
Mäklaren sa då att men vi säger till den killen att det kom in ett till bud på 50.000kr, - jaha kan man göra så. - Ah visst det är inga problem,
Mäklaren lurade stackars köparen att ett bud kommit in och han var tvungen att lägga 1,9 för att få det när han igenkligen hade det för 1,825.

Jag som precis själv köpt hus lackar stenhårt.
Man har ju alltid funderat över detta, dom kan ju ganska lätt komma undan med det. Nu fick jag allafall svar på att det fungerar så....

Giriga jävla fastighetsmäklare. Fyyy va lack man blir.... :mad:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Det där torde vara olagligt, om det inte finns några papper på "budet" som kom i sista stund. Gör en polisanmälan. Sån't patrask ska bort.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
hm, det känns lite otrevligt att veta. Men jag hoppas att det inte är något generellt för mäklarbranschen (det är det bergis ändå). Tyvärr blir det väl såhär på en överhettad bostadsmarknad.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
"så är det"

tjockisbulle skrev:
Fick igår reda på att det jag alltid undrat över var sant.

En jobbarkompis till min sambo har försökt sälja ett hus i sthlm ett tag.
Huset är ruggit skabbigt och har därför varit lite svårsålt,
utgångspriset var 1,8milj.
...
...
Jag som precis själv köpt hus lackar stenhårt.
Man har ju alltid funderat över detta, dom kan ju ganska lätt komma undan med det. Nu fick jag allafall svar på att det fungerar så....

Giriga jävla fastighetsmäklare. Fyyy va lack man blir.... :mad:
--

Så är det i Fjollträsk...
Så länge det finns folk som till varje pris vill bo där så är det bara att gilla läget..
Har f ö tittat på en del hus "mera söder om" Fjollträsk.
150m2 skabbig kåk: 150 000 - renoverad kåk 400 000...

Var och en gör sitt val.... eller vill du kanske att sosseriet skall bestämma priserna?????
(Det gör de kanske iofs redan med sin idiotiska bostadspolitik i Fjollträsket...)

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Jag har funderat på precis samma sak. Köpte hus för ett par år sedan och har så här i efterhand funderat på varför det blev så dyrt eftersom huset inte är SÅ fint att det motiverar priset. Kan vara så att mäklaren bara hittade på bud. Får väl ta och krossa knäskålarna på honom alternativt ge honom en sexpack som tack.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kahobe skrev:
--

Så är det i Fjollträsk...
Så länge det finns folk som till varje pris vill bo där så är det bara att gilla läget..
Har f ö tittat på en del hus "mera söder om" Fjollträsk.
150m2 skabbig kåk: 150 000 - renoverad kåk 400 000...

Var och en gör sitt val.... eller vill du kanske att sosseriet skall bestämma priserna?????
(Det gör de kanske iofs redan med sin idiotiska bostadspolitik i Fjollträsket...)

Visst men det är ju inte så att du kastar pengarna i sjön... Har man råd att lägga 2 mille på en kåk så är det en ganska säker investering, som på rätt ställe i "fjollträsk" kan vara ganska lukerativ. sen att man kan bo i investeringen också och dessutom ha tillgång till Sthlms-skärgård samt "soldaten-svejk" på Östgötagatan är ju bara ett + :fakta

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Kawasaki Z750-08 (Orange såklart :P)
Mäklarna har jag inget förtroende som helst för. När jag tittade på ett hus så tryckte mäklaren ett papper i min hand där man skulle fylla i sitt bud, om man ville besiktiga och om man var villig att friskriva från dolda fel. Vilken normal människa köper ett hus för runt 2 mille utan att besiktiga det och dessutom skriver bort "dolda fel" klausulen?

Nä, den mäklaren kommer jag aldrig nånsin att köpa ett hus av, fullkomligt oseriös i mina ögon iaf. :mad:

/Jocke

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Honda CBR954RR-03
Fjollträsk-syndromet är så jävla korkat...men visst,så länge folk vill betala...
Jag bor på en avstyckad gård,9 minuter från Helsingborg centrum,1 stall på 70 m2,ett stall på 150m2,en maskinhall på 350m2,garage på 75m2 samt boningshus på 220 m2,nyrenoverat med nytt tak,jordvärme mm mm...allt på 8500m2 tomt...typ inga grannar..pris? första 1,6 tar det...

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Det mäklaren gjorde är olagligt :kocko
Som köpare/anbudsgivare har man dessutom rätt att få veta namn, telefonnummer och bud till övriga budgivare om man lagt sista och högsta bud för att budgivningen ska avslutas.

Den mäklaren gjorde nog vad han gjorde för egen vinnings skull eftersom deras provisioner baseras på olika sätt från olika försäljningar beroende på vad som är överenskommet med säljaren.

/Nitrous

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nitrous skrev:
Som köpare/anbudsgivare har man dessutom rätt att få veta namn, telefonnummer och bud till övriga budgivare om man lagt sista och högsta bud för att budgivningen ska avslutas.

Det har man tyvärr inte, inte för tre år sedan i alla fall. När jag köpte min lägenhet tyckte jag det skulle vara intressant att veta om de andra budgivarna verkligen existerade. Pratade med FMF (Fastighetsmäklarförbundet) och de meddelade att man har ingen sådan rättighet.

hymac

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
ktm 625 sxc och yamaha xt 500
thundrace skrev:
Fjollträsk-syndromet är så jävla korkat...men visst,så länge folk vill betala...
Jag bor på en avstyckad gård,9 minuter från Helsingborg centrum,1 stall på 70 m2,ett stall på 150m2,en maskinhall på 350m2,garage på 75m2 samt boningshus på 220 m2,nyrenoverat med nytt tak,jordvärme mm mm...allt på 8500m2 tomt...typ inga grannar..pris? första 1,6 tar det...
mer sån information och vi lämnar stan säljer våra småhus och köper stora kåkar på landet med fina mc vägar, har börjat packa

Olleminator

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
CBR 600F -98
Det finns självklart rötägg i alla branscher, speciellt här i Stockholm där höga provisioner lockar!!

Tur att alla mäklare inte är inriktade på att lura folk! Inte någonting jag tänker göra iaf... Börjar plugga till fastighetsmäklare i höst.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Priserna här i 'Fjollträsk' är ju som dom är pga att det kommer en massa bonnajevvlar från landet och bara MÅSTE bo i Stockholm. Således är dom desperata och kan betala mer eller mindre vad som helst för boende. Trust me, I've seen it. :fakta

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Vi håller oxå på att flytta. Vi flyr stan. För 650 000kr fick vi ett hus på 150kvm med 550kvm trädgård i centrala Svalöv. Med lån och allt blir det 4600kr i månaden (nu betalar vi 8000)! Många lusentappar att lägga på annat... :tummenupp

Bifogat

• huset.jpg
    huset.jpg
    18.7 KB · Visningar: 178

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Och priserna i Mälardalen skenar därför att nollåttor flyttar utåt och uppenbarligen är villiga att pröjsa vad som helst. :gnissla
<skojMode>
Ni kan hålla er inom tullarna, ge fan i våra kåkar!
</skojMode>

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Plåtniklas skrev:
Priserna här i 'Fjollträsk' är ju som dom är pga att det kommer en massa bonnajevvlar från landet och bara MÅSTE bo i Stockholm. Således är dom desperata och kan betala mer eller mindre vad som helst för boende. Trust me, I've seen it. :fakta

...så "bonnjävlarna" (räknar mig själv till en så´n) Ska köpa en kåk i behov av panelbyte för 1.7 milj som nyutflugen 18-19 åring? det är ett mycket billigare och enklare alternativ att ta ett lån och löpa sig en lägenhet i stället för att köpa kåk. Sedan säljer man den och skaffar en riktig toppkåk med finemanggarage och havsutsigt. :banana

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
DR 650 RSE
exiteme skrev:
Vi håller oxå på att flytta. Vi flyr stan. För 650 000kr fick vi ett hus på 150kvm med 550kvm trädgård i centrala Svalöv. Med lån och allt blir det 4600kr i månaden (nu betalar vi 8000)! Många lusentappar att lägga på annat... :tummenupp

Jag kikar oxå efter hus för närvarande och sånt här får en ju att tänka extra både en och två gånger om buden man ska lägga blir seriösa eller trissas upp av pengagalen mäklare

1.5 mil utanför Linköping fann jag denna så vi får väl se om det funkar. 200kvm med källaren och 1300kvm tomt

1_3050_3050-591132553_591530801.jpg

775 000 är utgångsbudet och visningen är på Söndag men som det ser ut nu så ska vi försöka hänga med en bit iaf

/oXydex (som hoppas bli husägare istället för 40kvm bostadsrätt på 2 pers)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tycker det är rena ockerpriserna de tar ut. Vad rör det sig om, 5 procent eller kanske ännu mer?? Snacka om lättförtjänta miljoner när stockholmslägenherna omsätts.

Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Visst men..

Teo skrev:
Visst men det är ju inte så att du kastar pengarna i sjön... Har man råd att lägga 2 mille på en kåk så är det en ganska säker investering, som på rätt ställe i "fjollträsk" kan vara ganska lukerativ. sen att man kan bo i investeringen också och dessutom ha tillgång till Sthlms-skärgård samt "soldaten-svejk" på Östgötagatan är ju bara ett + :fakta

Bosse Tomgångs skatt på en 2 millekåk i Fjollträsk eller en 400k kåk i Småland skiljer sig faktiskt en del.

1.2% på 2mille = 24000/år !! Frivilligt bortkastade skattepengar och inget i retur..
..på 400K = 4800..

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Men så ligger väl snittlönerna högre i 08 också. Tror jag.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024