Galna mäklare

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Hoj
ZXR750J
Robban_C skrev:
Och priserna i Mälardalen skenar därför att nollåttor flyttar utåt och uppenbarligen är villiga att pröjsa vad som helst. :gnissla
<skojMode>
Ni kan hålla er inom tullarna, ge fan i våra kåkar!
</skojMode>

Men Robban... Om du har hus så borde det ju gynna dig ifall du vill sälja för att kunna leva glada pensionärsdagar i Spanien :tummenupp :hihi

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
olagligt! och oetiskt!

en polisanmälan samt ett telesamtal med mäklarsamfundet är på sin plats!

en mäklare ska verka opartiskt, dvs han/hon ska förmedla och inte sälja/köpa det är ägaren som säljer.

/blivande mäklare, storken :yoparty

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
det handlar definitivt inte om bonnjävlar som är rika och vill ha en villa, utan tvärtom, stadsbor som vill flytta ut till villa.
Hä i trakterna har det hänt just som det beskrivs, dvs mäklaren har hittat på att bud har lagts för att trissa priserna.
Det är imho oseriöst som fan, men det finns som sagt en del oberoende mäklare här kring som kan beteknas som skojare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Robban_C skrev:
Men så ligger väl snittlönerna högre i 08 också. Tror jag.
Det är sant men inte så pass mycket högre att de kompenserar vare sig de högre levnadskostnaderna eller de skatter som vi betalar till skoterbanorna.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Markus skrev:
Det är sant men inte så pass mycket högre att de kompenserar vare sig de högre levnadskostnaderna eller de skatter som vi betalar till skoterbanorna.

Du menar att resten av Sverige utom 08 område är skoterbanor?
Det har ju blivit en centraliceing av det mesta till s-holm.

Som så många stockholmare ser du resten av landet som en obyggd ni får betala för, men det glömms ofta av att alla resurser utom tjänster och liknade just kommer från resten av landet, allt importeras till staden så att säga.

Ser ni stockholmare er verkligen som offer där ni sitter med all tänkbar service och massor av arbetstillfällen? (som ju ändå är högre betalda än i största delen av landet)

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Plåtniklas skrev:
Priserna här i 'Fjollträsk' är ju som dom är pga att det kommer en massa bonnajevvlar från landet och bara MÅSTE bo i Stockholm. Således är dom desperata och kan betala mer eller mindre vad som helst för boende. Trust me, I've seen it. :fakta
Det är konstigt att det är så mycket gnäll både på glesbygdsstöd och inflyttningen till storstäderna.

flemming

110 e för sakta
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
Suzuki gp 125, GSX R 1000-01,Rödmyra 98cc
Plåtniklas skrev:
Priserna här i 'Fjollträsk' är ju som dom är pga att det kommer en massa bonnajevvlar från landet och bara MÅSTE bo i Stockholm. Således är dom desperata och kan betala mer eller mindre vad som helst för boende. Trust me, I've seen it. :fakta
:Bugar
Klockren!..... det har jag alltid tyckt! :hihi bönder flyttar till fjollträsk för jobb el.va det nu är och då måste man tydl. bo i centrum av centrum :dummer en liten liten bit utanför går absolut inte.... :3freak tjaa dt klart att man får dega då..... så man kan lugnt säga att det är lantisar som hostar upp de där feta stash:en :hihi

:yoparty tänk va coolt me 250vkm mexitegelkåk ute i grösaken.... band mygg o annat farligt.. älgar o gud vet... :hihi för va degar man 350´ .. max... :lol
Flemming :hihi

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
flemming skrev:
Klockren!..... det har jag alltid tyckt! :hihi bönder flyttar till fjollträsk för jobb el.va det nu är och då måste man tydl. bo i centrum av centrum :dummer en liten liten bit utanför går absolut inte.... :3freak tjaa dt klart att man får dega då..... så man kan lugnt säga att det är lantisar som hostar upp de där feta stash:en :hihi

:yoparty tänk va coolt me 250vkm mexitegelkåk ute i grösaken.... band mygg o annat farligt.. älgar o gud vet... :hihi för va degar man 350´ .. max... :lol

Får man be om en översättning på ren svenska.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kahobe skrev:
Bosse Tomgångs skatt på en 2 millekåk i Fjollträsk eller en 400k kåk i Småland skiljer sig faktiskt en del.

1.2% på 2mille = 24000/år !! Frivilligt bortkastade skattepengar och inget i retur..
..på 400K = 4800..

sant! Jag har aldrig riktigt varit något fan av fastighetskatten.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
flemming skrev:

Mexitegel :zpy

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Silwer skrev:
Du menar att resten av Sverige utom 08 område är skoterbanor?

Nej, det menar jag inte. Men de som får mina pengar är kommuner med hög andel skotrar - något generaliserat.

Silwer skrev:
Som så många stockholmare ser du resten av landet som en obyggd ni får betala för,

Ungefär så, ja.

Silwer skrev:
...men det glömms ofta av att alla resurser utom tjänster och liknade just kommer från resten av landet, allt importeras till staden så att säga.

Vilka "alla resurser och tjänster" tänker du på då? Det är inte direkt jordbruk och rennäring som drar runt landet.

Silwer skrev:
Ser ni stockholmare er verkligen som offer där ni sitter med all tänkbar service och massor av arbetstillfällen? (som ju ändå är högre betalda än i största delen av landet)

Inte offer, men det är fan så fel att min kollega t.ex blev hemskickad från BB 6tim efter förlossningen medans hennes svägerska i Norrbotten låg kvar i 4-5 dagar - på min kollegas bekostnad om man är riktigt krass. Dessutom står det i kommunallagen att en kommun får bara ta ut skatt för sin egen verksamhet så att det över huvudtaget är genomförbart är för mig ett mysterium...

Att det finns gott om jobb och "bra" service här får vi väl vara nöjda med.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Markus skrev:
Vilka "alla resurser och tjänster" tänker du på då? Det är inte direkt jordbruk och rennäring som drar runt landet.

.
Jag bor inte i norrland så det får de svara för isf.
Tjänsterna menar jag finns i staden men inget annat, inget finns att utvinna så att säga.
Staden är beroende av att importera presis allting i råvaror.
Hur än det är finns de råvarorna i övriga delar av landet (ja utom i andra större städer då).
Nu kanske det låter som 100 år sen bara för att Sverige tar in det mesta från EU, men skulle vi vara självförsörjande(vilket vi borde vara imho) så skulle inte städerna kunna överleva på egen hand, ni har nämligen inget att leva av utom just tjänster och kunnande.
Rennäring är väl nåt som samerna håller på med och det skulle nog klarar sig bättre som en ren turistgrej än en verklig syselsättning i landet, jag tycker dock de kan få tillbaka mark där uppe o sen få greja med va de vill för att klara sig själva, men alltså Sverige är så mycket annat än de där samerna.

Personligen gillar jag inte centralisering, i slutändan sitter väl alla i nån stad i europa.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:

Jag gissar att du har lite svårt att käka räntepapper. Du kanske även har svårt att få ljuset att flöda och datorn att starta med hjälp av, tja gud vet vad man producerar i Stockholm.

Landsbygd och storstad behöver varandra.

gladh

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
gladh skrev:
Jag gissar att du har lite svårt att käka räntepapper. Du kanske även har svårt att få ljuset att flöda och datorn att starta med hjälp av,

Kärnkraftverken ligger inte i Norrbotten. Det jag äter borde produceras utanför Sverige eftersom det tydligen inte är lönsamt att göra det här. Jag tror att även vi borde kunna komma överens om att EU:s jordbrukspolitik stinker.

gladh skrev:
tja gud vet vad man producerar i Stockholm.

Välfärd åt o-/landsbygden tydligen...

gladh skrev:
Landsbygd och storstad behöver varandra. gladh

Sant, men landsbygden behöver tydligen oss bättre - annars kan de ge f*n i min lön.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Markus skrev:
Det har man tyvärr inte, inte för tre år sedan i alla fall. När jag köpte min lägenhet tyckte jag det skulle vara intressant att veta om de andra budgivarna verkligen existerade. Pratade med FMF (Fastighetsmäklarförbundet) och de meddelade att man har ingen sådan rättighet.

Det kanske stämmer men då är det nog olika från mäklare till mäklare. Jag sålde min en lgh senast förra året och vid kontraktskrivningen så fick köparen se lista med namn och tele-nummer + resp. bud från varje anbudsgivare.
Det kanske var min mäklare som var "seriös" då och inte ville att köparen skulle känna sig lurad.

Efter den erfarenheten så tänker jag personligen begära att få veta vilka anbudsgivare som varit med den dagen jag kanske köper hus t.ex.

/Nitrous

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Kärnkraftverken ligger inte i Norrbotten. Det jag äter borde produceras utanför Sverige eftersom det tydligen inte är lönsamt att göra det här. Jag tror att även vi borde kunna komma överens om att EU:s jordbrukspolitik stinker.

Nope men det var ett tag sedan ni hade studsviksreaktorn igång i Sthlm (som för övrigt inte producerade nån el om jag inte mins fel). Vattenkraften (som garanterat kommer från norrland) producerar för övrigt lika mycket el som kärnkraftverken. Vad gäller maten vore det energieffektivare om vi försökte oss på lokal odling (det släpps ut en hel del CO2 för att få hit äpplen från nya zeeland). Dock finns det prismässiga stordrifts och arbetskraftspris fördelar med import. Vad gäller EU:s jorsdbrukspolitik så finns det klart bättre saker att lägga pengar på än bla. franska vinbönder.

Välfärd åt o-/landsbygden tydligen...

Ett drägligt liv åt alla är ju faktiskt ett sätt att se på det.

Sant, men landsbygden behöver tydligen oss bättre - annars kan de ge f*n i min lön.

Eftersom dina pengar som du betalar till elbolagen (bland annat) inte hamnar i norrland så får man hitta andra lösningar för att hålla liv i glesbyggden.

Fast nu är vi ganska så längt bort från krämande mäklare

gladh

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nitrous skrev:
Jag sålde min en lgh senast förra året och vid kontraktskrivningen så fick köparen se lista med namn och tele-nummer + resp. bud från varje anbudsgivare.

/Nitrous

Låter bra. En sak som slår mig bara: egentligen spelar det ju ingen roll om de andra budgivarna existerar eller ej, som köpare ska man bestämma sig för vad objektet är värt och sedan sätta gränsen där. Du har ju ändå inte betlat mer än vad du tyckte det var värt, om det visar sig att de andra budgivarna inte existerade, förutsatt att du följer denna regel.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024