Överrenoverad och tillpiffad.
Jag saknar bland annat bälgarna på framgaffeln.
Men, XR 600 är fruktansvärt kompetent hoj, som står sig utmärkt än idag.
Jag är snabbare på en XR 600 än på en XR 650, trots att det på pappret skiljer typ 10 häst.
Snabbare, har bättre kontroll, och har roligare.
XR 650 är sketakul, visst - speciellt om det skall sladdas på höga växlar.
Men, all in all så här jag roligare på XR 600.
Jag klev in i cykeln 1986 första gången och har kört olika exemplar i omgångar sedan dess.
Det är alltid samma omedelbara uppkoppling mot cykelns centrala nervsystem.
"Schwopp" så är man kompis med hojen.
Den är kort för att ha Prolink och den går att få med sig där det är trångt på ett helt annat sätt än XR 650, eller TT 600 också för den delen.
Hojen i annonsen är inte överprisad.
En bra XR 600 har kostat 30 papp i minst 10 år.
Det är närmast märkligt att dom inte skenat iväg mer.
Härlig hoj! Bring it back!
https://dirtbikemagazine.com/amp/honda-xr600r-bring-it-back/
Om den är så förbannat bra, varför är den då så ovanlig?
Det är ju inte så att det inte fanns en förbannad massa precis överallt på nittiotalet?
Räkna istället baklänges 35 år från 1985.
1950. Vad fanns det då att åka på, som fortfarande kunde hävda sig 1985?
Fundera på det, nästa gång ni gränslar en ny hoj. Hur mycket har hänt egentligen?
1950 var diskussionen bland förarna om det var bättre med bakfjädring än stelt på sixdayshojarna.
Ett problem är att den inte importerades till Sverige som landsvägsreggad maskin.
Honda Sverige gjorde det enkelt för sig och lät dem bli E-reggade.
...och säga vad man vill om XR600R, men den är inte den optimala hojen för svensk bökenduro.
Jodå, det fanns entusiaster som körde XR600 i skogen, men då låg hypen mer på Husqvarna och sedermera Husabergs lätta tävlingshojar.
Som om XR 600 inte var lätt nog!
View attachment 458105
Bilder ljuger inte.
Sedan bör det sägas att nöjesåkningen på grus inte hade kommit igång i Sverige på 80-talet
Nada roadbookkörningar, inga GPS-turer.
Antingen tävlade man på grus, genom Enduro, eller också var man ute och sniffade på blommor med sin XL.
Att köra dyngfort på en XR i goda vänners lag, men utan tidtagning var inget utbrett nöje.
Nej, XR600ans egenhet var de sammanvägda egenskaperna - tillräckligt lätt, tillräckligt vass med en bussig effektkurva, bra ergonomi och en oslagbar pålitlighet.
Att piska hojen precis allt vad det går, varva tills det bluddrar på växlarna och hålla kvar på högsta tills det slutar dra och allt bara flimrar omkring dig - för att sedan bromsa ner till noll och höra den helt obekymrade tomgången lägga sig på typ 1100 varv och inte missa ett slag. En härlig kamrat!
Här är introt på Terra Firma 3:
Fjädringen går att ställa in mycket bättre än så.
Kanske är den ställd för att klara potthål i full fart, och att han håller ner farten för att helikoptern skall hinna med...
Han, Johnny Campbell, har trots allt vunnit Baja 1000 typ ett dussintal gånger.
XR 600R är på en och samma gången klassiker, en ikon och ändå ett fullt dugligt nöjespiller som absolut inte gör bort sig på något grusarrangemang idag.
De första XR 600 är idag 35 år gamla, men det går fortfarande att hänga av sprillans nya KTMer med ett sådant antikt föremål.
Egentligen är det underligt hur utvecklingen stannat upp sedan dess och rent av delvis gått åt fel håll - med "förarunderstödjande elektronik", olika "körprogram" och annan skit.
Räkna istället baklänges 35 år från 1985.
1950. Vad fanns det då att åka på, som fortfarande kunde hävda sig 1985?
Fundera på det, nästa gång ni gränslar en ny hoj. Hur mycket har hänt egentligen?
Löjligt överprisad. Som alla XR600 varit dom senaste 5-10 åren. Ska bli intressant att se om den försvinner fort, eller blir liggande ett tag.
Den verkar ha fått ett hem relativt snabbt ändå.
Den såg inte fel utBara att passa på för den som bor i närheten.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Suzuki DR600 https://www.blocket.se/vi/95240381.htm
Jag tror den försvinner rätt fort. Eller, kanske lite långsammare pga att det ännu är vinter.18 år gammal, 30 000 och "intressekoll" - herrejösses...
Men ska bli spännande att se om den blir såld.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Yamaha xt600e intressekoll https://www.blocket.se/vi/95261791.htm
Edit:
Ännu mer herrejösses på samma tema:
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS