Gamla enstånkor

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Ft 500? Hade aldrig hört talas om förut. Ser ut att vara i fint skick iaf.
Tror det finns en hel tråd om denna hoj... Eller är det i början av denna tråd?


EDIT: Hittade några sidor Ascot här...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tror det är milen som skrämmer.

Somliga menar ju att stånkor aldrig når 10.000 mil, men det är ju fel.

LC4 sprängs vid 4.000 mil...
Nu blev jag nyfiken då min SLR650 gått 5000 mil. Den går riktigt fint. Om du måste gissa, hur många mil tror du jag kan klämma ur den innan motorn behöver rivas? Spekulera fritt.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tror det är milen som skrämmer.

Somliga menar ju att stånkor aldrig når 10.000 mil, men det är ju fel.

LC4 sprängs vid 4.000 mil...
Jo så är det nog , mil är farligt :brynad
Finns massor bara i svedala som passerat 10” utan bekymmer , en kille på soe.se hade sin xr650r som pendlarhoj och nosade på 10000 mil för cirkus fem år sen och titta bara på alla gamla mcbudshojar som säkerligen passerade dom milen och gick hela året , sen finns väl undantag med haverier av andra orsaker än mil hos alla fabrikat och att saker behöver bytas på en motor betyder ju inte att det är skrot men dom däringa däcksparkarna är alltid kul att få hem :gnissla
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nu blev jag nyfiken då min SLR650 gått 5000 mil. Den går riktigt fint. Om du måste gissa, hur många mil tror du jag kan klämma ur den innan motorn behöver rivas? Spekulera fritt.
Tror inte notrightrider är av den åsikten inte alls men folk i allmänhet är livrädda för hojar med mil på
Rev faktiskt min trokänare en xr650r vid 1800 mil men inte för att det var ”dret” men det började plötsligt läcka mellan blockhalvorna så valen var inte många
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tror inte notrightrider är av den åsikten inte alls men folk i allmänhet är livrädda för hojar med mil på
Rev faktiskt min trokänare en xr650r vid 1800 mil men inte för att det var ”dret” men det började plötsligt läcka mellan blockhalvorna så valen var inte många
Ja den däringa Honda kvalitén känns mer o mer österikiskt?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Den är alldeles för dyr. Dessa brukar kosta max 15000kr, de är de minst eftertraktade av stånkorna. Tunga och undermotoriserade och behäftade med ett dyrt konstruktionsfel. Kamaxel är lagrad direkt i toppen, så de går inte att renovera med mindre än att man byter hela toppen.
Är inte den konstruktionen ganska vanlig, eller har jag fel?
Kamaxel av gjutjärn lagrad i aluminumtopp är det på väldigt många av mina motorer.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Är inte den konstruktionen ganska vanlig, eller har jag fel?
Kamaxel av gjutjärn lagrad i aluminumtopp är det på väldigt många av mina motorer.

Det är en misslyckad konstruktion smörjningen som orsakar kamaxelproblem. Rätt vanligt förekommande på ktm och Husaberg.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det är en misslyckad konstruktion smörjningen som orsakar kamaxelproblem. Rätt vanligt förekommande på ktm och Husaberg.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Till t.ex XT 500 finns det ju ombyggnadssatser, men frågan är om det gör motorn odödlig?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är klart att den är, allt är för dyrt för Tammer

Men undermotoriserad? Du har ju FFS tittat på Viagra 250?
Jodå, men då vet man ju vad man är ute efter. Vi som inte vill få framhjulslyft eller spinna loss i varje kurva kör helst gamla 250cc, men köper man en 500cc kanske man väntar sig en effekt som räcker och blir över. Då är FT500 Ascot lite fel hoj. Bara så ni vet.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jodå, men då vet man ju vad man är ute efter. Vi som inte vill få framhjulslyft eller spinna loss i varje kurva kör helst gamla 250cc, men köper man en 500cc kanske man väntar sig en effekt som räcker och blir över. Då är FT500 Ascot lite fel hoj. Bara så ni vet.
Du har aldrig ens kört en FT500. Jag har haft två st och de gick som alla andra stånkor från den tiden. Ingen tror man får effekt som ”räcker och blir över” med en åttiotals 500cc.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top