Gamla enstånkor

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hur ska en egenföretagare göra med kontanter som han får av sina kunder tänkte du? Betala avtal med Loomis och få en månadsavgift och ovanpå det flera procent avgifter på varje insättning?
Tryckt på en nerv?
Jag tänker att de flesta företagare är kunder hos en bank.

Men det är klart att det var ett generaliserande skämt, som tyvärr baserar sig på en verklighet - vilken självklart har undantag.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Exakt så tyvärr.

Och då förstår du kanske varför vissa handlare istället börjat sätta krav på minimibelopp för kort och Swish betalningar.
Det går att ha en fast månadskostnad också, liksom för kassasystem, lokalhyra, och annat som man behöver för att bedriva verksamhet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det går att ha en fast månadskostnad också, liksom för kassasystem, lokalhyra, och annat som man behöver för att bedriva verksamhet.

Fast månadskostnad oavsett belopp man sätter in? Vad ligger den fasta avgiften på då?

De som väljer att använda kontanter som lön istället för att ha ett avtal med Loomis är ju av självklara skäl små företag. För större företag blir det ju inte hanterbara belopp.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Fast månadskostnad oavsett belopp man sätter in? Vad ligger den fasta avgiften på då?

De som väljer att använda kontanter som lön istället för att ha ett avtal med Loomis är ju av självklara skäl små företag. För större företag blir det ju inte hanterbara belopp.
Ja för korthandel alltså. (Prenumeration på helhetslösning).
Nu har jag erfarenhet av lite större bolag, och kan tänka mig att summan på avtalen kan variera beroende på mycket. (kan kanske se annorlunda ut i Sverige också?)

Men av omkostnader för företagen som kan driva upp priset för mig som konsument så finns det mycket jag skulle oroa mig över långt innan kostnaden för att ta kort, för de är inte höga direkt.
I min erfarenhet så är det betydligt mycket dyrare att hantera kontanter än kortbetalningar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tryckt på en nerv?
Jag tänker att de flesta företagare är kunder hos en bank.

Men det är klart att det var ett generaliserande skämt, som tyvärr baserar sig på en verklighet - vilken självklart har undantag.

Ja det stör mig jävligt mycket när man ständigt blir anklagad för att komma med svarta pengar bara för att man handlar med kontanter.
Har man inte försäljning i rimlig nivå till varuinköpen så kan man ju räkna med att bli skönstaxerad. Dessutom brukar de flesta företagare få skriva ut kvitton även till kontankunder. Ifall du inte frågar din kund ifall denne vill ha kvitto så har du 12000 kr i böter till skatteverket ifall det är dom som testhandlar hos dig eller råkar se dig. Upprepar du misstaget blir det 25000kr.

Ja, jag är kund hos en bank både som privatperson och företagare. Har du försökt sätta in kontanter på banken någon gång de senaste 15 åren? Eller för all del, försökt ta ut större belopp?
Jag har en vän som ville ta ut pengar för att betala utländska bärplockare. Banken vägrade ge honom kontanter. Spelar ingen roll att han kunde visa upp faktura. Och naturligtvis ville göra avdrag för beloppen som varuinköp.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Ja det stör mig jävligt mycket när man ständigt blir anklagad för att komma med svarta pengar bara för att man handlar med kontanter.
Har man inte försäljning i rimlig nivå till varuinköpen så kan man ju räkna med att bli skönstaxerad. Dessutom brukar de flesta företagare få skriva ut kvitton även till kontankunder. Ifall du inte frågar din kund ifall denne vill ha kvitto så har du 12000 kr i böter till skatteverket ifall det är dom som testhandlar hos dig eller råkar se dig. Upprepar du misstaget blir det 25000kr.

Ja, jag är kund hos en bank både som privatperson och företagare. Har du försökt sätta in kontanter på banken någon gång de senaste 15 åren? Eller för all del, försökt ta ut större belopp?
Jag har en vän som ville ta ut pengar för att betala utländska bärplockare. Banken vägrade ge honom kontanter. Spelar ingen roll att han kunde visa upp faktura. Och naturligtvis ville göra avdrag för beloppen som varuinköp.

Ja, jag har försökt hantera kontanter med en bank. Och det är ett helvete.

Tyvärr så finns det gott om de som fuskar med skatten inom vissa branscher.

Och det är de som både du och jag ska störa mig på - inte nog med att de inte betalar sin beskärda del av samhällskakan så vi andra får betala mer för mindre - det är också de som ger företagare som handlar med kontanter ett dåligt namn - och det är de som tvingar fram regelverk som gör att banken inte vill hantera pengar.
Regelverk som inte biter på rövhålen, men gör livet jobbigt för de som vill göra rätt för sig.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja för korthandel alltså. (Prenumeration på helhetslösning).
Nu har jag erfarenhet av lite större bolag, och kan tänka mig att summan på avtalen kan variera beroende på mycket. (kan kanske se annorlunda ut i Sverige också?)

Men av omkostnader för företagen som kan driva upp priset för mig som konsument så finns det mycket jag skulle oroa mig över långt innan kostnaden för att ta kort, för de är inte höga direkt.
I min erfarenhet så är det betydligt mycket dyrare att hantera kontanter än kortbetalningar.

Jag trodde vi pratade om kontanter nu.

Vilken jävla företagare har inte en kortläsare idag? Dom är för övrigt inte heller gratis.

För mig blir jag luggad på 1.5% varje gång någon betalar med kort. Swish kostar istället 1.5 kr. Har jag en kund som vill ha något för 10 kr och swishar så är det alltså 15%.
Och om det istället är en kund som betalar 10000 kr med kortet så kostar det alltså 150kr.

Vet du vad dagligvaruhandeln har för för vinstmarginaler? Det handlar oftast bara om några få procent.
ICA gruppen hade 4% under 2022 så att betala 1.5% av omsättningen till banken är inte så försumbart som du kanske tycker.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Jag trodde vi pratade om kontanter nu.

Vilken jävla företagare har inte en kortläsare idag? Dom är för övrigt inte heller gratis.

För mig blir jag luggad på 1.5% varje gång någon betalar med kort. Swish kostar istället 1.5 kr. Har jag en kund som vill ha något för 10 kr och swishar så är det alltså 15%.
Och om det istället är en kund som betalar 10000 kr med kortet så kostar det alltså 150kr.

Vet du vad dagligvaruhandeln har för för vinstmarginaler? Det handlar oftast bara om några få procent.
ICA gruppen hade 4% under 2022 så att betala 1.5% av omsättningen till banken är inte så försumbart som du kanske tycker.
Vi pratar runt varandra.

Sista stycket; Ja, samt nej.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, jag har försökt hantera kontanter med en bank. Och det är ett helvete.

Tyvärr så finns det gott om de som fuskar med skatten inom vissa branscher.

Och det är de som både du och jag ska störa mig på - inte nog med att de inte betalar sin beskärda del av samhällskakan så vi andra får betala mer för mindre - det är också de som ger företagare som handlar med kontanter ett dåligt namn - och det är de som tvingar fram regelverk som gör att banken inte vill hantera pengar.
Regelverk som inte biter på rövhålen, men gör livet jobbigt för de som vill göra rätt för sig.

Nej, banken skiter i om pengar är svarta eller vita, dom vill att du ska betala med digitala pengar för att dom då kan ta procent bara för att deras datorer flyttar några digitala ettor och nollor.

Allt snack om penningtvätt är bara skitsnack från banken. Det är inte där skon klämmer. Näst sekund tvättar dom miljarder åt någon annan.

Dessutom har dom under åren med negativ ränta tvingats ge noll ränta på dina innestående medel samtidigt som dom tvingats betala ränta till riksbanken för att deponera pengarna. Så självklart ville dom då inte att kunderna skulle ha pengar på sina konton.

Lyssna inte på vad dom säger, utan följ pengarna.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har tre företag, det ena gjorde jag nyss klart bokföringen på och avgifter till banken var ur minnet runt 4500kr och omsättningen på den firman var ungefär 300kkr under 2022.
Jag tycker inte det är proportionellt mot den tjänst som banken tillför och jag kunde göra mycket annat med dom pengarna. Rent krasst skulle årsvinsten varit 4500kr högre om alla kunder betalde kontant.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Nej, banken skiter i om pengar är svarta eller vita, dom vill att du ska betala med digitala pengar för att dom då kan ta procent bara för att deras datorer flyttar några digitala ettor och nollor.

Allt snack om penningtvätt är bara skitsnack från banken. Det är inte där skon klämmer. Näst sekund tvättar dom miljarder åt någon annan.

Dessutom har dom under åren med negativ ränta tvingats ge noll ränta på dina innestående medel samtidigt som dom tvingats betala ränta till riksbanken för att deponera pengarna. Så självklart ville dom då inte att kunderna skulle ha pengar på sina konton.

Lyssna inte på vad dom säger, utan följ pengarna.
Ja, det är klart att de skiter i det.
Myndigheterna skiter ju inte i det dock för det är deras pengar, skatteintäkterna, så det är tveeggat.
Sen är det klart att banknäringen lobbar lösningar som de tjänar pengar på, snarare än sådana som fungerar. Delvis därför det är så tandlöst.
Men det är ju åtminstone dyrt och besvärligt.
Alla vinner.
Ja, förutom oss dödliga då förstås, som vanligt.

Nåja, skit samma, Stånkor var det ja. Här är en bild på en Doktor Big:
images

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

Är det rimligt att miljoner hederliga medborgare ska bestraffas för att myndigheterna ska förhindra penningtvätt hos några få kriminella? Säkert är det snarare lättförtjänta pengar det handlar om, vinsterna blir mindre om man tvingas hantera kontanter. Och myndigheterna jublar, eftersom alla digitala transaktioner lätt kan övervakas. Staten vill veta vad du köper och när, full kontroll på våra konsumtionsmönster.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Inte särskilt gammal och kanske inte ens en stånka, men hur som helst rätt material att bygga en bobber av. Istället för att förstöra en fin gammal Yamaha SR400 e d som brukar förekomma i dessa sammanhang. En ful Lifan går liksom inte att förstöra eftersom den är så extremt ful från början. Fälgarna går inte att göra når åt, men en ny lykta och instrumentering borde väl förbättra utseende en aning? Åsså bort med bakskärmen.
View attachment 489401

*Suck*
Ända användbara på den skulle vara batteriet..

Om du tycker de är så pass bra ämne, varför inte köpa den...

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Synd att priser är "lite" högt.

Bifogat

• M1030.JPG
    M1030.JPG
    83.2 KB · Visningar: 36

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal

Bifogat

• Screenshot_20230913_071222_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230913_071222_Samsung Internet.jpg
    205.3 KB · Visningar: 46

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Riktigt bra pris eller håller stånkamarknaden på att normaliseras?

En sak bara, undrar om säljaren vet att avgassystemet räknas som en bärande del på de hojarna?
Ja just det. Jag hade en -94 helt tom ram som låg på baksidan i två år innan jag slängde den, gick förbi ibland och funderade över varför bakramen var "tom" på ena sidan.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år