Gamla enstånkor

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rätt, men förfarandet kanske gäller även ting som folk har en större acceptans för. Bilar t ex och då kan kanske journalisten förmås att nämna att problemet även gäller mc.
Problemet är kanske att hitta någon drabbad i kedjan som passar in i den obligatoriska offerkoftan.
SMC och motormännen kanske kan göra gemensam sak och titta noggrannare på ämnet, och samla data över en längre tid. Om de sedan får några såndär kalkoniga uittalanden som "Vi har inte tid att ta reda på om vi sysslar med häleri!" så sitter det ju som en smäck för blaskmedia.
Speciellt om de kan hitta någon ensamstående tvåbarnsmamma som kan få gråta ut en skvätt om hur myndigheter kör över henne.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
SMC och motormännen kanske kan göra gemensam sak och titta noggrannare på ämnet, och samla data över en längre tid. Om de sedan får några såndär kalkoniga uittalanden som "Vi har inte tid att ta reda på om vi sysslar med häleri!" så sitter det ju som en smäck för blaskmedia.
Speciellt om de kan hitta någon ensamstående tvåbarnsmamma som kan få gråta ut en skvätt om hur myndigheter kör över henne.
Äggsacktemundo!

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Den här ser däremot ostulen och fin ut:

Ställer mig som vanligt gnälligt ifrågasättande till "går mycket fint i motor och låda" :unsure:

View attachment 488683

Bilnasarterm.

Betyder: ”startar och går att köra - men det är också det enda positiva som går att säga. Rostig, bucklig och nedbusad. Kommer inte klara nästa besiktning utan omfattande åtgärder.”

Märklig fras att använda på en MC som ser okay ut.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bilnasarterm.

Betyder: ”startar och går att köra - men det är också det enda positiva som går att säga. Rostig, bucklig och nedbusad. Kommer inte klara nästa besiktning utan omfattande åtgärder.”

Märklig fras att använda på en MC som ser okay ut.
Det är ju mest utfyllnad nuförtiden, som att skriva att man säljer pärlan med en tår i ögat och annat överflödigt bjäfs.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag förutsätter att du publicerar svaret också.

Jag tycker att det är jättebra att kronolle säljer beslagtagna saker, men såg på nyheterna att dom har källaren full med handväskor nu, för det är ju det tuffaste man som kriminell kan ha, en dyr handväska...

Dom kriminella prenumererar redan på auktionerna hos kronolle så att dom kan köpa tillbaka sina grejor.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Vi har mottagit ditt mejl och kommer att hantera ditt ärende så snart vi kan. Vi svarar vanligtvis inom fyra vardagar. Vid svåra frågor kan svarstiden bli något längre.

Med tanke på att auktionen avslutas om 2 dagar har dom alla chanser att bara ducka ansvar och säga "oj så försmädligt" efter det att klubblaget fallit.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag tycker att det är jättebra att kronolle säljer beslagtagna saker, men såg på nyheterna att dom har källaren full med handväskor nu, för det är ju det tuffaste man som kriminell kan ha, en dyr handväska...

Dom kriminella prenumererar redan på auktionerna hos kronolle så att dom kan köpa tillbaka sina grejor.

Ja, kronkalle accepterar väl fortfarande deras kontanter.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det hoppas jag, kontanter är ett legalt medel:
"Som huvudregel gäller att var och en är skyldig att ta emot sedlar och mynt som betalning. Det står i Riksbankslagen (4 kapitlet, 12 §). "

Jag stödjer också kontanter men faktum kvarstår att väldigt många företag slutat ta emot kontanter så särskilt när det gäller dyrare inköp börjar det vara svårt att hitta någon som accepterar kontanter.

Sen har vi fortfarande fri avtalsrätt så alla handlare kan sätta vilka betalningsvilkor som dom vill. Det stödjer jag också, men det är också min fria rätt att vägra handla hos näringsidkare som inte accepterar kontant betalning.

Dessutom skulle jag vilja ändra på lagen som hindrar mig från att lägga till kortavgifterna på kunden som väljer att betala med kort.

Sen har du blivit lurad av någon angående det där citatet om att man är skyldig acceptera kontanter för paragrafen lyder nämligen så här:
12 § Kontanter och beredskapspengar är lagliga betalningsmedel.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sen har du blivit lurad av någon angående det där citatet om att man är skyldig acceptera kontanter för paragrafen lyder nämligen så här:

Då blev jag lurad av Google, kopirade texten därifrån.
Men om dom är lagliga betalningsmedel kan väl inte en myndighet neka att ta dom?
Att en enskild näringsidkare/privatperson kan neka kan jag förstå.

Jag har för mig att för många år sedan var frimärken också ansedda som laga betalningsmedel?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Då blev jag lurad av Google, kopirade texten därifrån.
Men om dom är lagliga betalningsmedel kan väl inte en myndighet neka att ta dom?
Att en enskild näringsidkare/privatperson kan neka kan jag förstå.

Jag har för mig att för många år sedan var frimärken också ansedda som laga betalningsmedel?

Myndigheter är en annan sak, dom är finansierade via skattemedel och då är det ju inte rimligt att neka de kunder som bara har kontanter men sannolikt också är med och betalar myndigheten via sin skattsedel.

Det slogs ju fast genom prejudikat för ett antal år sedan.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Myndigheter är en annan sak, dom är finansierade via skattemedel och då är det ju inte rimligt att neka de kunder som bara har kontanter men sannolikt också är med och betalar myndigheten via sin skattsedel.

Det slogs ju fast genom prejudikat för ett antal år sedan.
Fast, de som använder kontanter finansierar väl ingenting via skattemedel? :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fast, de som använder kontanter finansierar väl ingenting via skattemedel? :va

Jodå, det är fullt möjligt att åka och hämta ut sina skattade pengar som kontanter också.

Nu förstår jag ju IOFS vad du menar, men man kan inte utgå ifrån att pengarna är svarta bara för att dom prasslar...

På ett av mina första jobb fanns det fortfarande dom som hämtade ut lönekuvert, såna där avlånga kuvert öppna på kortsidan med kontanter.
Dom yngsta av dom gubbarna är nog inte döda än...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jodå, det är fullt möjligt att åka och hämta ut sina skattade pengar som kontanter också.

Nu förstår jag ju IOFS vad du menar, men man kan inte utgå ifrån att pengarna är svarta bara för att dom prasslar...

På ett av mina första jobb fanns det fortfarande dom som hämtade ut lönekuvert, såna där avlånga kuvert öppna på kortsidan med kontanter.
Dom yngsta av dom gubbarna är nog inte döda än...
Det är klart att det är möjligt, lika som man kan åka på jobb i en mankini, men ingen gör något sådant.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Dessutom skulle jag vilja ändra på lagen som hindrar mig från att lägga till kortavgifterna på kunden som väljer att betala med kort.
Är det därför det inte längre kostar 5 kr extra att betala med kort?
Så nu har jag fått dyrare varor för att täcka kortavgifter även om jag betalar kontant?

Vansinne. Hur fasiken motiverar man den lagen/förbudet?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är det därför det inte längre kostar 5 kr extra att betala med kort?
Så nu har jag fått dyrare varor för att täcka kortavgifter även om jag betalar kontant?

Vansinne. Hur fasiken motiverar man den lagen/förbudet?

Exakt så tyvärr.

Och då förstår du kanske varför vissa handlare istället börjat sätta krav på minimibelopp för kort och Swish betalningar.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...