Gamla enstånkor

Slösa bilder på att visa tutan och värmehandtagen, stabilt. Tror de flesta hade föredragit bilder på hojen. Men fint skick även om modellen är oerhört ful. Många har nog blivit scrambler.

Ja, och bygga om dessa till scrambler blir ju hur snyggt som helst...:skrämd

SR 43 som modellen heter i annonsen skiljer mycket från originalet DR Big / SR 41.

Det dubbla avgassystemet på SR 43 väger apa, och tanken är reducerad till bara 23 liter. DR 750 har två tankhalvor om 14.5 liter vardera.

DR 750 SR42 förenar det bästa av de båda modellerna.
 
Ja, inte någon single - men med ett nervigt ljud som förtjänar att uppmärksammas:




Diskklämma: SXV i klippet. Kan vara en 550 - men att simulera "lock up your daughters-ljudet" redan kring halvlitern är inte illa.

Olle var aktiv här på sporthoj tidigare, det är en 450. Han har kvar hojen men nu driftar han nog bara med bil.

Dom är väl inte de mest pålitliga hojar som tillverkats men det kanske man kan ha överseende med då dom åtminstone på sin tid hade överlägset mest effekt.
Det gäller nog fortfarande.
 
När vi ändå är inne på udda italienska hojar
Ingen enstånka men ändå.


View attachment 496647


Ja, tråden är ju tillfälligt ute på drift med twinnar bland stånkorna och jag sitter och har tråkigt med släp - så varför inte tala in lite minnen med speech to text-funktionen på den gamla Nukian... :blah

Hojen heter ju inte "350" egentligen.
Det är en Tre en Mezzo, alltså 3 1/2 - och verkligen skrivet så på sidokåpor.

Kangaroo eller Sport eller vilken Tre en Mezzo som helst har en fanatisk, tifosiliknande fanclub:

The Morini 3 ½ is probably more popular today than at any point in its history. A legion of fans and members of the numerous Morini clubs worldwide revere the brand and provide a healthy market for the spares scheme.

Modellen i annonsen är inte den snyggaste. Här har man försökt rita till något som påminner om alla balla vattenkylda japaner som översvämmade marknaden vid tiden. Hojen är dock luftkyld som alltid.

Tidigare modeller hade en mer sammanhållen design och var små söta smycken - good for absolutely nothing at all.

Otroligt fint ihopsatta, bästa komponenter och detaljarbete. Men hopplöst trötta.

Tidigt 80-tal fick Moto Morini en svensk representant! Kors i taket!

En liten firma nere i Landskrona satsade så stort det bara gick. Jag kan just nu inte komma ihåg namnet på firman, men visst låg den på Trädgårdsgatan...?

Nå, jag vart ner direCkt för att kolla - verkligt fina hojar. Men ingen cigarr.
Jag körde redan Laverda på gatan och Husqvarna i skogen - så någon affär blev det inte.

Men jag tittade in då och då. Troligen varje vecka - jag hade ett av alla drömjobb jag pysslat med: körde tidningsbil på de långa linjerna. V8 pickis, de-cat, de-smog. Lasta Aftonbladet i Göteborg, lägga av halva lasset i Helsingborg, ta på lika mycket Expressen som kommit ner från Jönköping och dunka av hela klabbet i Malmö - klarrt!

Alltså klart för dagen. Vid 10, typ.
Gott om tid att titta in hos Halmstad-Gustav, Delta Racing - och nykomlingar i Landskrona. Oh happy days.

En dag berättade dom glatt att dom sålt en hoj. Till Göteborg! Men, det var lite oroligt med hur dom skulle få upp den. Att skicka MC med ASG var som att tigga sig till problem.

"Nej, men det är lugnt - den kan jag ta med mig upp. Jag skall ändå dit."

Och så blev det. Kunden visade sig bo utanför Göteborg, så vi kom överens om att jag skulle ta in den lille 3 1/2an i min lokal, så skulle någon Bertil från Lerum höra av sig och hämta upp den.

Min identitet kollades genom att säljaren frågade vilken klubb jag körde för, köparen frågade vad min grenledare hette - jag svarade rätt och alla var nöjda.

Ett styck Tre en Mezzo lastades ombord på en Square body C20 och iväg bar det.

Screenshot_20240328-011021~2.png

Så varför denna långa historia?

Tja, jag minns faktiskt vad säljaren nere i Landskrona hette - Birger Borsiin.
Det borde göra honom till @Boris JR s pappa. Så liten är världen.

Och mindre skulle den bli!
"Bertil från Lerum" ringde, och vi stämde träff för att han skulle få sin lilla sötnos.

Det visade sig vara Laggan! Bertil Laggan Karlsson i egen hög person.
För er som inte vet, så var han GOAT på allt vad gäller engelska motorcyklar under fyra decennier.
Påstått "besvärlig människa" men mot mig var han hur trevlig som helst.
Vi stod tillsammans en bra stund och beundrade hur söt den lilla italienaren var.
Hur mycket Laggan körde sin Tre en Mezzo?
Ingen aning. Finns en god chans att han köpte den bara för att han ville ha en.
Jag har alltid undrat vart Laggans oceaner av grejer tog vägen...

Dåtid-Nutid-Framtid - allt hänger ihop.
Hojen på Tradera är inte samma som jag körde till Laggan - det diffar 5 år mellan exemplaren.
Men det går inte att låta bli att fundera: vem blir den lycklige ägaren och förvaltaren av Traderahojen?
En av mycket få svensksålda Tre en Mezzo.


Sry for rant. Jag tänkte ni ville veta.
 
Last edited:
Ja, tråden är ju tillfälligt ute på drift med twinnar bland stånkorna och jag sitter och har tråkigt med släp - så varför inte tala in lite minnen med speech to text-funktionen på den gamla Nukian... :blah

Hojen heter ju inte "350" egentligen.
Det är en Tre en Mezzo, alltså 3 1/2 - och verkligen skrivet så på sidokåpor.

Kangaroo eller Sport eller vilken Tre en Mezzo som helst har en fanatisk, tifosiliknande fanclub:



Modellen i annonsen är inte den snyggaste. Här har man försökt rita till något som påminner om alla balla vattenkylda japaner som översvämmade marknaden vid tiden. Hojen är dock luftkyld som alltid.

Tidigare modeller hade en mer sammanhållen design och var små söta smycken - good for absolutely nothing at all.

Otroligt fint ihopsatta, bästa komponenter och detaljarbete. Men hopplöst trötta.

Tidigt 80-tal fick Moto Morini en svensk representant! Kors i taket!

En liten firma nere i Landskrona satsade så stort det bara gick. Jag kan just nu inte komma ihåg namnet på firman, men visst låg den på Trädgårdsgatan...?

Nå, jag vart ner direCkt för att kolla - verkligt fina hojar. Men ingen cigarr.
Jag körde redan Laverda på gatan och Husqvarna i skogen - så någon affär blev det inte.

Men jag tittade in då och då. Troligen varje vecka - jag hade ett av alla drömjobb jag pysslat med: körde tidningsbil på de långa linjerna. V8 pickis, de-cat, de-smog. Lasta Aftonbladet i Göteborg, lägga av halva lasset i Helsingborg, ta på lika mycket Expressen som kommit ner från Jönköping och dunka av hela klabbet i Malmö - klarrt!

Alltså klart för dagen. Vid 10, typ.
Gott om tid att titta in hos Halmstad-Gustav, Delta Racing - och nykomlingar i Landskrona. Oh happy days.

En dag berättade dom glatt att dom sålt en hoj. Till Göteborg! Men, det var lite oroligt med hur dom skulle få upp den. Att skicka MC med ASG var som att tigga sig till problem.

"Nej, men det är lugnt - den kan jag ta med mig upp. Jag skall ändå dit."

Och så blev det. Kunden visade sig bo utanför Göteborg, så vi kom överens om att jag skulle ta in den lille 3 1/2an i min lokal, så skulle någon Bertil från Lerum höra av sig och hämta upp den.

Min identitet kollades genom att säljaren frågade vilken klubb jag körde för, köparen frågade vad min grenledare hette - jag svarade rätt och alla var nöjda.

Ett styck Tre en Mezzo lastades ombord på en Square body C20 och iväg bar det.

View attachment 496669

Så varför denna långa historia?

Tja, jag minns faktiskt vad säljaren nere i Landskrona hette - Birger Borsiin.
Det borde göra honom till @Boris JR s pappa. Så liten är världen.

Och mindre skulle den bli!
"Bertil från Lerum" ringde, och vi stämde träff för att han skulle få sin lilla sötnos.

Det visade sig vara Laggan! Bertil Laggan Karlsson i egen hög person.
För er som inte vet, så var han GOAT på allt vad gäller engelska motorcyklar under fyra decennier.
Påstått "besvärlig människa" men mot mig var han hur trevlig som helst.
Vi stod tillsammans en bra stund och beundrade hur söt den lilla italienaren var.
Hur mycket Laggan körde sin Tre en Mezzo?
Ingen aning. Finns en god chans att han köpte den bara för att ville ha en.
Jag har alltid undrat vart Laggans oceaner av grejer tog vägen...

Dåtid-Nutid-Framtid - allt hänger ihop.
Hojen på Tradera är inte samma som jag körde till Laggan - det diffar 5 år mellan exemplaren.
Men det går inte att låta bli att fundera: vem blir den lycklige ägaren och förvaltaren av Traderahojen?
En av mycket få svensksålda Tre en Mezzo.


Sry for rant. Jag tänkte ni ville veta.
Sjukt trevlig torsdagsläsning till morgonkaffet!
Tack!
 
En samlare gör misstaget att sälja...

View attachment 496679



I Sumpan!

Finns på tunnelbanekartan, @Tammer !

Tjöööp! Den är värd 100 papp om 3 år.
Kan omöjligt vara en gniden samlare som säljer.
Troligtvis ett dödsbo där mobilflippande ungdomar hittade en "massa skit" i gubbens garage.
Så, passa på @Tammer - detta är en investering för livet, jag bjuder på ett nytt framdäck om det skulle visa sig vara felvänt!
 
Kan omöjligt vara en gniden samlare som säljer.
Troligtvis ett dödsbo där mobilflippande ungdomar hittade en "massa skit" i gubbens garage.
Så, passa på @Tammer - detta är en investering för livet, jag bjuder på ett nytt framdäck om det skulle visa sig vara felvänt!


Michelin Sirac.

Kan monteras i mörker.
Av en blind.
Med flanellskjortan knäppt över huvudet - det kan liksom inte bli fel.
 
Ja, tråden är ju tillfälligt ute på drift med twinnar bland stånkorna och jag sitter och har tråkigt med släp - så varför inte tala in lite minnen med speech to text-funktionen på den gamla Nukian... :blah

Hojen heter ju inte "350" egentligen.
Det är en Tre en Mezzo, alltså 3 1/2 - och verkligen skrivet så på sidokåpor.

Kangaroo eller Sport eller vilken Tre en Mezzo som helst har en fanatisk, tifosiliknande fanclub:



Modellen i annonsen är inte den snyggaste. Här har man försökt rita till något som påminner om alla balla vattenkylda japaner som översvämmade marknaden vid tiden. Hojen är dock luftkyld som alltid.

Tidigare modeller hade en mer sammanhållen design och var små söta smycken - good for absolutely nothing at all.

Otroligt fint ihopsatta, bästa komponenter och detaljarbete. Men hopplöst trötta.

Tidigt 80-tal fick Moto Morini en svensk representant! Kors i taket!

En liten firma nere i Landskrona satsade så stort det bara gick. Jag kan just nu inte komma ihåg namnet på firman, men visst låg den på Trädgårdsgatan...?

Nå, jag vart ner direCkt för att kolla - verkligt fina hojar. Men ingen cigarr.
Jag körde redan Laverda på gatan och Husqvarna i skogen - så någon affär blev det inte.

Men jag tittade in då och då. Troligen varje vecka - jag hade ett av alla drömjobb jag pysslat med: körde tidningsbil på de långa linjerna. V8 pickis, de-cat, de-smog. Lasta Aftonbladet i Göteborg, lägga av halva lasset i Helsingborg, ta på lika mycket Expressen som kommit ner från Jönköping och dunka av hela klabbet i Malmö - klarrt!

Alltså klart för dagen. Vid 10, typ.
Gott om tid att titta in hos Halmstad-Gustav, Delta Racing - och nykomlingar i Landskrona. Oh happy days.

En dag berättade dom glatt att dom sålt en hoj. Till Göteborg! Men, det var lite oroligt med hur dom skulle få upp den. Att skicka MC med ASG var som att tigga sig till problem.

"Nej, men det är lugnt - den kan jag ta med mig upp. Jag skall ändå dit."

Och så blev det. Kunden visade sig bo utanför Göteborg, så vi kom överens om att jag skulle ta in den lille 3 1/2an i min lokal, så skulle någon Bertil från Lerum höra av sig och hämta upp den.

Min identitet kollades genom att säljaren frågade vilken klubb jag körde för, köparen frågade vad min grenledare hette - jag svarade rätt och alla var nöjda.

Ett styck Tre en Mezzo lastades ombord på en Square body C20 och iväg bar det.

View attachment 496669

Så varför denna långa historia?

Tja, jag minns faktiskt vad säljaren nere i Landskrona hette - Birger Borsiin.
Det borde göra honom till @Boris JR s pappa. Så liten är världen.

Och mindre skulle den bli!
"Bertil från Lerum" ringde, och vi stämde träff för att han skulle få sin lilla sötnos.

Det visade sig vara Laggan! Bertil Laggan Karlsson i egen hög person.
För er som inte vet, så var han GOAT på allt vad gäller engelska motorcyklar under fyra decennier.
Påstått "besvärlig människa" men mot mig var han hur trevlig som helst.
Vi stod tillsammans en bra stund och beundrade hur söt den lilla italienaren var.
Hur mycket Laggan körde sin Tre en Mezzo?
Ingen aning. Finns en god chans att han köpte den bara för att ville ha en.
Jag har alltid undrat vart Laggans oceaner av grejer tog vägen...

Dåtid-Nutid-Framtid - allt hänger ihop.
Hojen på Tradera är inte samma som jag körde till Laggan - det diffar 5 år mellan exemplaren.
Men det går inte att låta bli att fundera: vem blir den lycklige ägaren och förvaltaren av Traderahojen?
En av mycket få svensksålda Tre en Mezzo.


Sry for rant. Jag tänkte ni ville veta.
Även jag får tacka för trevlig läsning :bow
 
En samlare gör misstaget att sälja...

View attachment 496679



I Sumpan!

Finns på tunnelbanekartan, @Tammer !

Tjöööp! Den är värd 100 papp om 3 år.
Jag har vissa gränser vad gäller priset. Gamla offroadhojar har jag gett upp hoppet om, de blev för dyra redan för flera år sedan. Möjligen kan SR250 gå att hitta till rätt pris, men de flesta ägs uppenbarligen redan av förmögna samlare
 
Det var nog det med ”SX” som menades. Annars är det ju en vanlig DR500.

Fin hoj och mjuk men ”stark” motor på typ 35 hk. Fick bakhjulsläpp på torr asfalt med en sådan mitt i stan. Kan iofs bero på att nabbdäcken var av märket ”Värnamo”. :va

Kompisen som ägde den sålde den av medlidande till en hojlös granne som besudlar den nästan dagligen sedan dess. Och inget körkort har han.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top