En välanvänd farkost.
Är burken mellan tank och sadel till för att ta hand om urinproduktionen under långlopp....eller...
www.blocket.se
View attachment 497063
Åh, vilket litet smycke. Ett älskat smycke!
Här finns massor att se.
Nej, burken är en servicetank.
Varken tank eller sadel sitter i sin rätta position. Dom är bara lagda på och detta förvrider proportionerna.
Sadeln är fö inte original.
Inte heller förgasaren är original. Den är bra mycket större än originalet, och leder med all säkerhet till en maskin som är mer eller mindre trimmad. En mycket vanlig operation på dessa var att borra dem till 305cc.
Men, den senare XL 350 hade bitar som passade, och hela motorn gick att skohorna in i ramen.
Identiska på utsidan, men med mycket mer umpf. 350in gick lätt att borra till 420cc och stroka lite till.
Dessa tidiga XL 250 Motosport är små söta lamm i original, men kan vara elaka vargar nu 50 år senare.
Finns det ett korrekt svenskt ord för "sparkplug connector" egentligen? "Beröringsskydd" har jag hört, men det är osedvanligt torrt. "Tändhatt" är ett vanligt ord, men det är inte riktigt rätt.
Hur som helst, delen som avses är en Lodge. Lodge..? Jo, bröderna som i praktiken uppfann det tändstift vi använder än i dag. Företaget såldes och splittrades upp i omgångar redan på 70-talet, men den vattensäkrade "sparkplug connector" i helgummi som dom tog fram redan på 30-talet, avsett för utsatta applikationer regerar än i dag. Kopierad på klotets alla kontinenter, och inte heller denna tror jag egentligen är en original Lodge.
Vi låter tanken räknas, utan att mäta gjutskarvar.
Nästa bild:
Varvräknarutgången prydligt pluggad, och kolla bromsen: snyggt undanbockad för att inte samla ved i skogen.
Ahhh!
Framändan är mer rensad än man först förstår. Instrumentklustret är reducerat till bara hastighetsmätare.
Styrkontakterna är bortrensade och ersatta med ett moppedon. Original styrkontakter är dödligt snygga aluminiumgrunkor, far from plastic.
Gashandtaget är en "Gunnars Gasser". Känn historiens vingslag!
Lamphuset är original, men inte fästöronen. Lampan är sänkt. Snyggt. Rejsigt. Snyggt!
Inställningen av växelpetaren kan se helt bisarr ut - om man inte körde trial på 70-talet med Dunlops... ...
rymliga trialstövlar.
Då faller bitarna på plats.
Slutligen, det mest genuina av allt:
En härjad nummerskylt!! Stukad, viken, vibrerad till ett pussel - och förstärkt i omgångar. Helst skulle det vara det ursprungliga dasslocket som hojen levererades med pre 1976, men denna duger fint.
Jag älskar hojmodellen, och känner djup tillhörighet till detta exemplaret och bugar mig inför farbrorn som filat på den för att få den till att bli sin egen.
Man hoppas att de efterlevande får bra betalt för den, och jag hoppas verkligen att den som köper den kan värdesätta och uppskatta hojen som den är, och inte ställa till den för illa.
Det ÄR verkligen en scrambler precis som den står, går och levererades från fabrik. Den behöver komma i ordning och kanske masseras lite grann - men absolut inte "byggas om".
En härlig hoj!