Gamla enstånkor

Det var nog det med ”SX” som menades. Annars är det ju en vanlig DR500.

Fin hoj och mjuk men ”stark” motor på typ 35 hk. Fick bakhjulsläpp på torr asfalt med en sådan mitt i stan. Kan iofs bero på att nabbdäcken var av märket ”Värnamo”. :va

Kompisen som ägde den sålde den av medlidande till en hojlös granne som besudlar den nästan dagligen sedan dess. Och inget körkort har han.

Med crossdäck räcker även en 125a med 16 hk för att det ska släppa i kurvorna.
 
Ingen som känner till en fin XR eller DR till salu?
Såväl 600 som 650 är intressant men den skall vara körbar och i bra skick. 🙂
 
Ehhh??
En hoj med få ägarbyten :tummenupp
Köp Tammer!

View attachment 497006

Enligt Tammer finns det inga sådana hojar längre. Elaka samlare har köpt upp alla och gömt dem.

Tur att den står så långt bort att inte tunnelbanan når fram.
Och att man måste åtgärda något på den.

Edit:

"Heby" förresten:
Jag, nu i veckan:

Screenshot_20240407-130036~2.png

"Alltid på väg"
 
Last edited:
Rekomenderas inte för semester till alperna med en tjej på bönpallen, en jobbarkompis körde en sån från Åbo i Finland till alperna och den skar två gånger (tror jag) i Europa. Kommer inte ihåg alla detaljer men vi skrattade ganska mycket då han berättade om sin mc-semester i Europa i hans ungdom, tror en skärning kom på autobahn.

Vill bara vara eventuella köpare för detta 😉
 
Rekomenderas inte för semester till alperna med en tjej på bönpallen, en jobbarkompis körde en sån från Åbo i Finland till alperna och den skar två gånger (tror jag) i Europa. Kommer inte ihåg alla detaljer men vi skrattade ganska mycket då han berättade om sin mc-semester i Europa i hans ungdom, tror en skärning kom på autobahn.

Vill bara vara eventuella köpare för detta 😉
Jag har haft två stycken, skjutsade aldrig och noll skar. Men startmotorkopplingen är klen, går lätt sönder om man försöker starta med dåligt batteri och inga delar finns längre att köpa!
 
En välanvänd farkost.
Är burken mellan tank och sadel till för att ta hand om urinproduktionen under långlopp....eller... :va

View attachment 497063


Åh, vilket litet smycke. Ett älskat smycke!
Här finns massor att se.


Nej, burken är en servicetank.

Screenshot_20240414-062122_Samsung Internet.jpg

Varken tank eller sadel sitter i sin rätta position. Dom är bara lagda på och detta förvrider proportionerna.
Sadeln är fö inte original.

Inte heller förgasaren är original. Den är bra mycket större än originalet, och leder med all säkerhet till en maskin som är mer eller mindre trimmad. En mycket vanlig operation på dessa var att borra dem till 305cc.
Men, den senare XL 350 hade bitar som passade, och hela motorn gick att skohorna in i ramen.
Identiska på utsidan, men med mycket mer umpf. 350in gick lätt att borra till 420cc och stroka lite till.
Dessa tidiga XL 250 Motosport är små söta lamm i original, men kan vara elaka vargar nu 50 år senare.

Finns det ett korrekt svenskt ord för "sparkplug connector" egentligen? "Beröringsskydd" har jag hört, men det är osedvanligt torrt. "Tändhatt" är ett vanligt ord, men det är inte riktigt rätt.
Hur som helst, delen som avses är en Lodge. Lodge..? Jo, bröderna som i praktiken uppfann det tändstift vi använder än i dag. Företaget såldes och splittrades upp i omgångar redan på 70-talet, men den vattensäkrade "sparkplug connector" i helgummi som dom tog fram redan på 30-talet, avsett för utsatta applikationer regerar än i dag. Kopierad på klotets alla kontinenter, och inte heller denna tror jag egentligen är en original Lodge.
Vi låter tanken räknas, utan att mäta gjutskarvar.

Nästa bild:

Screenshot_20240414-062057_Samsung Internet.jpg

Varvräknarutgången prydligt pluggad, och kolla bromsen: snyggt undanbockad för att inte samla ved i skogen.
Ahhh!


Screenshot_20240414-061744_Samsung Internet.jpg

Framändan är mer rensad än man först förstår. Instrumentklustret är reducerat till bara hastighetsmätare.
Styrkontakterna är bortrensade och ersatta med ett moppedon. Original styrkontakter är dödligt snygga aluminiumgrunkor, far from plastic.
Gashandtaget är en "Gunnars Gasser". Känn historiens vingslag!


Screenshot_20240414-062319_Samsung Internet.jpg

Lamphuset är original, men inte fästöronen. Lampan är sänkt. Snyggt. Rejsigt. Snyggt!


Screenshot_20240414-085405_Samsung Internet.jpg

Inställningen av växelpetaren kan se helt bisarr ut - om man inte körde trial på 70-talet med Dunlops... ...rymliga trialstövlar.
Då faller bitarna på plats.


Slutligen, det mest genuina av allt:

Screenshot_20240414-061831_Samsung Internet.jpg

En härjad nummerskylt!! Stukad, viken, vibrerad till ett pussel - och förstärkt i omgångar. Helst skulle det vara det ursprungliga dasslocket som hojen levererades med pre 1976, men denna duger fint.




Jag älskar hojmodellen, och känner djup tillhörighet till detta exemplaret och bugar mig inför farbrorn som filat på den för att få den till att bli sin egen.

Man hoppas att de efterlevande får bra betalt för den, och jag hoppas verkligen att den som köper den kan värdesätta och uppskatta hojen som den är, och inte ställa till den för illa.

Det ÄR verkligen en scrambler precis som den står, går och levererades från fabrik. Den behöver komma i ordning och kanske masseras lite grann - men absolut inte "byggas om".

En härlig hoj!
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top