Gamla enstånkor

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Damaskerna skyddar gaffelbenen bra så det är nog ingen fara. Den rost som syns ovanför damaskerna går lätt att ta bort och sedan är det bara att hålla efter med tvätt och kanske lite puts vid behov. Om packboxarna läcker så syns det tydligt även om den har damasker, särskilt på en skitig hoj. Annars är det ju bara att dra upp damaskerna.
Gaffelben med stenskott som sedan rostar river sönder packboxen (radialtätningen). Gaffeloljan trycks ut. Lite kan hamna på skivan och bromsbeläggen. XT400 har iofs trumma. Utan gaffelolja blir inte dämpningen svampig, den uteblir helt.

Packboxar är slitdelar precis som däck, drivpaket, bromsbelägg osv. Gaffelben är inte slitdelar. Relativt dyra och svåra att få tag i på en så gammal hoj. Ibland går det att jämna till kanterna på ett stenskott. Att köra våtslippapper och WD40 är runt gaffelbenen är standard. 800-1000p är lagom.
Jag skulle byta till en nyare gaffel och hjul med skivbroms. Om det hade varit en XT550.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Äh, den är ju besiktningsbefriad så vem bryr sig? Lite svampig gaffel kan man väl leva med.
Jag skulle gärna meka, men utan kunskap, verktyg och framförallt garage får det bli enklare projekt än att renovera framgafflar.


Jag är redan övertygad om att den rullande 40-årsgränsen för besiktningsfrihet var bra idé som vi själva visar oss inte vara mogna, men du uttrycker det så himla bra.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
När vi ändå pratar halvobskyrt från den oskuldsfulla tiden före euro 4.
Vad tycker vi om Pegaso Trail?

Aprilia%20650%20Pagaso%20Trail%2006%20%201.jpg
Gillar't
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag är redan övertygad om att den rullande 40-årsgränsen för besiktningsfrihet var bra idé som vi själva visar oss inte vara mogna, men du uttrycker det så himla bra.
Tanken bakom denna reform är väl att de flesta hojar som är så pass gamla används sporadiskt som hobbyfordon, och förmodligen sköts väl och pysslas med. Fördelen med att slippa besiktning är att man kan använda sitt eget omdöme. Om man som jag bara bara åker nån nöjestur ibland när det är rätt väder och lugn trafik kan man kanske bortse från att helljuset inte funkar eller att tutan har lagt av. Man kanske inte verkligen behöver varningslampa för blinkers eller kan klara sig även med ett rosthål på ljuddämparen. Om en reflex saknar E-märkning är inte heller hela världen.
Nyare hojar som kanske används till touring eller dagliga turer på Essingeleden kräver förstås att allt funkar och är tipptopp. Ligger man i 200km/t på Autobahn vill man inte ha en svampig framgaffel.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Eller så gör man som i Finland, överlåter det helt till ägaren.
På motorcykel så är du förmodligen en förlorare vid en incident, och vill ha koll på ditt färdmedel.
Men......det skulle ju inte fungera här, vi kan inte hantera det ansvaret.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Eller så gör man som i Finland, överlåter det helt till ägaren.
På motorcykel så är du förmodligen en förlorare vid en incident, och vill ha koll på ditt färdmedel.
Men......det skulle ju inte fungera här, vi kan inte hantera det ansvaret.
"Varsågod - dör du så dör du."
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man kör väl kanske inte ihjäl sig direkt bara för att gaffeln är dålig. Jag undrar ju då mer hur man kan trivas och tycka det är en okej upplevelse att köra runt på en hoj med defekt chassi.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Äh, den är ju besiktningsbefriad så vem bryr sig? Lite svampig gaffel kan man väl leva med.
Jag skulle gärna meka, men utan kunskap, verktyg och framförallt garage får det bli enklare projekt än att renovera framgafflar.
Kan det bli enklare än en gaffel. Du behöver en insex nyckel o en platt skruvmejsel till den
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Kan det bli enklare än en gaffel. Du behöver en insex nyckel o en platt skruvmejsel till den
Då måste gaffeln sitta kvar på hojen? Blir inte det lite tungjobbat? Om det är så enkelt kan man ju undra varför många beg-hojar säljs med läckande packboxar, det verka vara något folk drar sig för att byta.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Då måste gaffeln sitta kvar på hojen? Blir inte det lite tungjobbat? Om det är så enkelt kan man ju undra varför många beg-hojar säljs med läckande packboxar, det verka vara något folk drar sig för att byta.
Räcker ju att släppa skruven i botten o rycka underbenet, isförsig får man ju hänga av framhjul dock.

Tar typ 15 min per ben om den bara e p-box på en traditionell gaffel.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om det är så enkelt kan man ju undra varför många beg-hojar säljs med läckande packboxar, det verka vara något folk drar sig för att byta.


För att folk är idioter?

Alla hojar som varit ”regelbundet servade” men ändå fått saneras från gulgrön ektoplasma ur gaffelbenen är vittnesmål över den mänskliga dumheten.

Men visst, 10-års intervall är ju en slags regelbundenhet, och oljebyte i motorn en sorts service.

...ofta utförd av individer som anser låsringstänger vara specialverktyg och tror att en bladmåttsats måste vara docksolfjädrar.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Räcker ju att släppa skruven i botten o rycka underbenet, isförsig får man ju hänga av framhjul dock.

Tar typ 15 min per ben om den bara e p-box på en traditionell gaffel.
Ja, men då så. Då behöver man inte oroa sig för att bilprovningen ska anmärka på att det är olja på de övre gaffel benen, trodde det var en dyrbar verkstadshistoria.
 

Njk

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2022
Hoj
Honda
Vad kan man förvänta sig rasa först på en dr650se från -96 som gått som enduro/skogshoj i många år ?. Har de några ömma punkter man bör hålla koll på? Och är det nödvändigtvis mer slitage på en som gått så en en som gått mycket tex motorväg?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
DR650, XT600, KLR osv på Blocket, visst känns det som att alla ligger runt 10k för högt?
KLR:en som jag hade för några år sedan, och XT600:an jag har nu gav jag båda runt 14k för.

Är det verkligen någon som betalar 25k för en 20-30 år gammal enstaka med 6000 mil på mätaren? Jag gör det inte i alla fall :3freak. Tror ni någon lyckas sälja till dom där priserna?
Angående trådstarten. Det är märkligt att intresset för stora offroadhojar är så stort på begagnatmarknaden. Det verkar inte var lika sort sug hos de som köper nytt, därav skillnaden i utbud och efterfrågan och de därav upptrissade priserna. Om man kollar hojar under 50´ i Stockholm på Blocket i dag så är det 1 offrad, 15 custom, 18 sport och 33 touring ut till salu.
De som köper nytt verkar föredra sport/touring, medan de som köper begaganat vill ha offroad. Märkligt?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vad kan man förvänta sig rasa först på en dr650se från -96 som gått som enduro/skogshoj i många år ?. Har de några ömma punkter man bör hålla koll på? Och är det nödvändigtvis mer slitage på en som gått så en en som gått mycket tex motorväg?
Dom e väll som Yamaha /honda/kawasaki motsvarande. Kullagrade vevaxlar o som går
10,000 mil järnet på topp varv, som en gigantisk brigg und strutton, stor volym o jättelite effekt.
 
  • Gilla
Reaktioner: Njk

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Vad kan man förvänta sig rasa först på en dr650se från -96 som gått som enduro/skogshoj i många år . Har de några ömma punkter man bör hålla koll på? Och är det nödvändigtvis mer slitage på en som gått så en en som gått mycket tex motorväg?

Chassit som tar stryk i skogen, länkage och hjullager. Inte många klarar att varva sönder en 650 i endurospåret.
Annars är kamkedjan som är den svaga länken.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
  • Gilla
Reaktioner: Njk

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dom e väll som Yamaha /honda/kawasaki motsvarande. Kullagrade vevaxlar o som går
10,000 mil järnet på topp varv, som en gigantisk brigg und strutton, stor volym o jättelite effekt.
B/S motorerna är ju dock alldeles fantastiskt dåliga... :hihi
Inte så mycket mindre heller, min bs är 500cc. (och typ 12hk, inte ens i reklamen vågar de ljuga ihop mer)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Angående trådstarten. Det är märkligt att intresset för stora offroadhojar är så stort på begagnatmarknaden. Det verkar inte var lika sort sug hos de som köper nytt, därav skillnaden i utbud och efterfrågan och de därav upptrissade priserna. Om man kollar hojar under 50´ i Stockholm på Blocket i dag så är det 1 offrad, 15 custom, 18 sport och 33 touring ut till salu.
De som köper nytt verkar föredra sport/touring, medan de som köper begaganat vill ha offroad. Märkligt?
Jag tycker inte att det är så konstigt. Många vill nog inte köpa nytt fint och vackert att sura ner i skogen omedelbart.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top