Damaskerna skyddar gaffelbenen bra så det är nog ingen fara. Den rost som syns ovanför damaskerna går lätt att ta bort och sedan är det bara att hålla efter med tvätt och kanske lite puts vid behov. Om packboxarna läcker så syns det tydligt även om den har damasker, särskilt på en skitig hoj. Annars är det ju bara att dra upp damaskerna.
Gaffelben med stenskott som sedan rostar river sönder packboxen (radialtätningen). Gaffeloljan trycks ut. Lite kan hamna på skivan och bromsbeläggen. XT400 har iofs trumma. Utan gaffelolja blir inte dämpningen svampig, den uteblir helt.
Packboxar är slitdelar precis som däck, drivpaket, bromsbelägg osv. Gaffelben är inte slitdelar. Relativt dyra och svåra att få tag i på en så gammal hoj. Ibland går det att jämna till kanterna på ett stenskott. Att köra våtslippapper och WD40 är runt gaffelbenen är standard. 800-1000p är lagom.
Jag skulle byta till en nyare gaffel och hjul med skivbroms. Om det hade varit en XT550.
Gaffelben med stenskott som sedan rostar river sönder packboxen (radialtätningen). Gaffeloljan trycks ut. Lite kan hamna på skivan och bromsbeläggen. XT400 har iofs trumma. Utan gaffelolja blir inte dämpningen svampig, den uteblir helt.
Packboxar är slitdelar precis som däck, drivpaket, bromsbelägg osv. Gaffelben är inte slitdelar. Relativt dyra och svåra att få tag i på en så gammal hoj. Ibland går det att jämna till kanterna på ett stenskott. Att köra våtslippapper och WD40 är runt gaffelbenen är standard. 800-1000p är lagom.
Jag skulle byta till en nyare gaffel och hjul med skivbroms. Om det hade varit en XT550.