Gamla enstånkor

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Höjden av stånkprishysteri måste väl vara Yamaha XT 660 (framförallt "R") . Dom hojarna har nog aldrig varit så billiga som när dom var nya.

Minns vinter 2009-2010 när flång nya 09'or reades ut för 7000€.
Idag så kostar en 2009'a fortfarande 6-7000, då med skillnaden att den är över tio år gammal med 4 tusen mil och slitna däck.
:dummer

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Höjden av stånkprishysteri måste väl vara Yamaha XT 660 (framförallt "R") . Dom hojarna har nog aldrig varit så billiga som när dom var nya.

Idag så kostar en 2009'a fortfarande 6-7000, då med skillnaden att den är över tio år gammal med 4 tusen mil och slitna däck.
Den som vill vara riktigt macho behöver naturligtvis en sådan i garaget. Visar att man är en äventyrare och inte räds hårda tag i skogen, eller en tur till Nordkap då och då. Sen kanske man inte använder den så ofta, men vad då?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

R tycker jag inte var så dyra för ett par år sedan. 2019 var jag nära på att köpa en. De låg då mellan 25-35k för ett fint ex. Z var betydligt dyrare.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Den som vill vara riktigt macho behöver naturligtvis en sådan i garaget. Visar att man är en äventyrare och inte räds hårda tag i skogen, eller en tur till Nordkap då och då. Sen kanske man inte använder den så ofta, men vad då?
Nu är en sån inte varken värst macho eller en skogsmaskin utan en praktisk resekamrat som inte kastar in handduken på vägen till nordkap , priset är väl marknaden som styr och dom senaste åren har allt i fordonsväg gått upp kraftigt.
:7petaMan behöver inte köra mycket för att ha hoj är ren glädje att ha i garaget också -den där garagepilsnern en kall vinterkväll är guld värd :)

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Husqvarna Terra 650 som tillverkades 2013-14 tror jag var ett bättre alternativ än 660R (gissar jag, som ända kört runt 8000 mil på en 660R, samt även ägt en X i 3 dagar ?... ). Ångrar att jag inte köpte en Terra ny då återstoden av lagret såldes ut för 40900 kr styck, runt 2015-16.

Känns som en hoj för samma användningsområde som 660n, fast lite bättre på allt.

Terra1.jpg

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Husqvarna Terra 650 som tillverkades 2013-14 tror jag var ett bättre alternativ än 660R (gissar jag, som ända kört runt 8000 mil på en 660R, samt även ägt en X i 3 dagar ?... ). Ångrar att jag inte köpte en Terra ny då återstoden av lagret såldes ut för 40900 kr styck, runt 2015-16.

Känns som en hoj för samma användningsområde som 660n, fast lite bättre på allt.

View attachment 468551
Frän hoj.
Visste inte ens om dess existens.
Är det till och med en "riktig" Husqvarna?

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Frän hoj.
Visste inte ens om dess existens.
Är det till och med en "riktig" Husqvarna?
Som jag fattat det, jepp. BWM Rotax-rova. 58 hk. Finns en på Blocket nu. Kan ge mig fasen på att han köpte den så där billigt som jag skrev ovan, och ändå vill ha 38500 för den nu.

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Exakt, något hände.

Jag fick förklarat när jag köpte min z tenere 2020 hos handlare, då sa dom att sen 700teneren kom så ökade priset på dom gamla rejält. Sen pandemin gjorde säkert sitt.
Kanske vill folk ha enklare grejer?( därför jag valde 660n).
Sen känns xt660 serien som sista skriket för enkla enstånkan på nått sätt.
Visst 690 finns men vem fan vill åka ktm liksom(luuugn nu kåttelovers!)
Med det sagt så tycker jag själv att det är överpris på dessa. Men det har vi ju sett på allt nu.
Men va nån som sa här att snart så kommer alla åka till thailand igen.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Som jag fattat det, jepp. BWM Rotax-rova. 58 hk. Finns en på Blocket nu. Kan ge mig fasen på att han köpte den så där billigt som jag skrev ovan, och ändå vill ha 38500 för den nu.
Det är likadant med Husqvarna Nuda, som reades ut nya för dryga 60k har jag för mig. Kommer någon ut till försäljning så brukar de ligga uppemot 90-100k och ändå bli sålda. Jag var en hårsmån från att knipa ett ex hos Sulas i Strängnäs men backade i sista sekund.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Har ändå sett Terror för närmare 60 det senaste året.
Nästan sugen att leta upp annonsen, för 38500 så kan man nästan buda 33 mitt i vintern. Och det känns mycket bättre än att pröjsa 60 för en XT660R.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tittade på den häromdagen. Intressant, då den är välutrustad och såg fin ut. Men tvekade eftersom jag inte får in den i vare sig garaget eller budgeten just nu (jobbar i en bransch som är svårt slagen ekonomiskt av pandemin).

Den köptes 2019 och användes för övningskörning. Sedan dess har den mest stått i garaget. Innan dess ägdes den av "någon" och innan dess av "någon annan" = ägaren har ingen koll på det.

Frågan om servicehistorik fick inget svar, ägaren visste inte. Frågor om sådant som ev. ventiljusteringar - samma svar. Senaste dokumenterade service var 2016. Frågade ägaren vem som servar en Terra - BMW? Ägaren visste inte. Så den är kanske skött som en bebis? Eller inte alls.

Den osäkerheten tillsammans med brist på budget och brist på garageplats gjorde att jag backade ur. Men jag är fortfarande sugen på den! :)

EDIT: reservdelar till en hoj som bara tillverkades ett par år? Mekanik, mycket BMW såklart. Men plastdelar om man behöver sådant? Elektronik?

Last edited:

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Tittade på den häromdagen. Intressant, då den är välutrustad och såg fin ut. Men tvekade eftersom jag inte får in den i vare sig garaget eller budgeten just nu (jobbar i en bransch som är svårt slagen ekonomiskt av pandemin).

Den köptes 2019 och användes för övningskörning. Sedan dess har den mest stått i garaget. Innan dess ägdes den av "någon" och innan dess av "någon annan" = ägaren har ingen koll på det.

Frågan om servicehistorik fick inget svar, ägaren visste inte. Frågor om sådant som ev. ventiljusteringar - samma svar. Senaste dokumenterade service var 2016. Frågade ägaren vem som servar en Terra - BMW? Ägaren visst inte. Så den är kanske skött som en bebis? Eller inte alls.

Den osäkerheten tillsammans med brist på budget och brist på garageplats gjorde att jag backade ur. Men jag är fortfarande sugen på den! :)
Intressant. Sugen också, men den möter inget riktigt behov just nu. Har GS för touring och övrig transport. Och KLXen ska få agera grusbusare, så länge den håller ihop...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
När vi ändå pratar halvobskyrt från den oskuldsfulla tiden före euro 4.
Vad tycker vi om Pegaso Trail?

Aprilia%20650%20Pagaso%20Trail%2006%20%201.jpg

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Faktiskt ett rimligt pris också. Med tanke på prisutvecklingen förra året på offroadstånkor så är man beredd på vad som helst i år.
;) Du brukar ju vara rädd för att skruva så passa dig om patinan på gaffel är likadan under damasken då går det x antal packboxar på en sommar :)54E3CD41-AF42-4B73-8285-1C5682B31402.jpg

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
;) Du brukar ju vara rädd för att skruva så passa dig om patinan på gaffel är likadan under damasken då går det x antal packboxar på en sommar :)View attachment 468576
Äh, den är ju besiktningsbefriad så vem bryr sig? Lite svampig gaffel kan man väl leva med.
Jag skulle gärna meka, men utan kunskap, verktyg och framförallt garage får det bli enklare projekt än att renovera framgafflar.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati