Gamla enstånkor

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är du så dj*kla ung :tungan
Tror min ligger på 800 någonting för halv. Har faktiskt inte ens kollat i år.
Ajjemän, 90's bitch, som det nog heter! :yoparty

Ändå tyckte jag att det var helt ok för K6 750'n.
Tenere'n dock... Egentligen spelar det ingen roll, men jag hade förväntat mig en större skillnad.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
KLX 650 R är en grymt kompetent hoj, och ett stort steg från C-modellen.

XR dräpare? Nix.
Den kommer inte ens riktigt upp till par, men så länge dom kostade 10 - 15' mindre än jämnårig XR 650 kunde man modda och trixa så dom nästan kunde mäta sig med Hondas gris.

Alltså, en omoddad XR 650 R.
Stoppade man in samma pengar för att åtgärda XRen så vart den före igen.

För 19' kunde KLXen vara ett bra köp. På 29' ligger den för nära XR prismässigt.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Denna förvånar mig storligen:


Screenshot_20220401-064420_Samsung Internet.jpg



Denna har legat ute mer än en vecka nu, utan att gå iväg.
Det är sannerligen inte det fräschaste exemplaret av en XBR, men det är ett väldigt trevligt objekt.
Den ligger nära caféidealet redan från start, med lite club racing-känsla som accent.

Man behöver bara massera lite, lite för att få en väldigt trevlig hoj.


Men...

Säljaren är antingen en lögnare, eller idiot:


Kamaxeln är bytt av någon tidigare ägare så den gör 110 km/h max, jag har tänkt att skaffa en original kam men det har runnit ut i sanden då jag inte har behövt köra så mycket fortare.

Ja, ni ser. Kanske både och...?

Något är vaj med hojen, och det beror knappast på någon som bytt kamaxel.

Luftkylda hojar i allmänhet och encylindriga sådana i synnerhet är mycket känsliga för oljekvalitet och -bytesintervaller. Är det något vaj i ventilregionen så handlar det nog om en nedgången kam och släpor.
...och då är nog en bra beggad topp ett bra val.

Men ändå.
En trevlig, back to basic-hoj att förfina - hellre än att kapa och förstöra en annan modell som ändå aldrig kan få rätt utstrålning.
Jag säger inte "TJööööp!". Jag säger "PruTta"
Dyngpruta så mycket det går.
10' vore ett bra pris, och 7,5' rent kalasartat. Det finns färdiga satser med ekerhjul om man känner att man fått till resten som man vill ha den.


Förövrigt 1:
Folk som använder bestämd form och säger(skriver!) "enstånkare" hamnar i barnspråksfacket tillsammans med dom som inte vet hur många framgafflar dom har på sin hoj.


Förövrigt 2:
Framdäcket sitter faktiskt rätt. Enligt Bridgestone.
Men vad vet dom om däck, egentligen...?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Denna förvånar mig storligen:


View attachment 470360



Denna har legat ute mer än en vecka nu, utan att gå iväg.
Det är sannerligen inte det fräschaste exemplaret av en XBR, men det är ett väldigt trevligt objekt.
Den ligger nära caféidealet redan från start, med lite club racing-känsla som accent.

Man behöver bara massera lite, lite för att få en väldigt trevlig hoj.


Men...

Säljaren är antingen en lögnare, eller idiot:




Ja, ni ser. Kanske både och...?

Något är vaj med hojen, och det beror knappast på någon som bytt kamaxel.

Luftkylda hojar i allmänhet och encylindriga sådana i synnerhet är mycket känsliga för oljekvalitet och -bytesintervaller. Är det något vaj i ventilregionen så handlar det nog om en nedgången kam och släpor.
...och då är nog en bra beggad topp ett bra val.

Men ändå.
En trevlig, back to basic-hoj att förfina - hellre än att kapa och förstöra en annan modell som ändå aldrig kan få rätt utstrålning.
Jag säger inte "TJööööp!". Jag säger "PruTta"
Dyngpruta så mycket det går.
10' vore ett bra pris, och 7,5' rent kalasartat. Det finns färdiga satser med ekerhjul om man känner att man fått till resten som man vill ha den.


Förövrigt 1:
Folk som använder bestämd form och säger(skriver!) "enstånkare" hamnar i barnspråksfacket tillsammans med dom som inte vet hur många framgafflar dom har på sin hoj.


Förövrigt 2:
Framdäcket sitter faktiskt rätt. Enligt Bridgestone.
Men vad vet dom om däck, egentligen...?

Om den inte går mer än 110 finns ju risken att motorn kan vara skrot så jag skulle inte våga bjuda några 7 tusingar.
Möjligen då om jag efter en provkörning känner igen symptomen och själv vågar mig på en diagnos.

Utgår man ifrån att motorn är skrot så är den väl värd en tusing. Har man redan en likadan kan man väl betala upp till 2k så har man en reservdelsdonator.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Denna förvånar mig storligen:


View attachment 470360



Denna har legat ute mer än en vecka nu, utan att gå iväg.
Det är sannerligen inte det fräschaste exemplaret av en XBR, men det är ett väldigt trevligt objekt.
Den ligger nära caféidealet redan från start, med lite club racing-känsla som accent.

Man behöver bara massera lite, lite för att få en väldigt trevlig hoj.


Men...

Säljaren är antingen en lögnare, eller idiot:




Ja, ni ser. Kanske både och...?

Något är vaj med hojen, och det beror knappast på någon som bytt kamaxel.

Luftkylda hojar i allmänhet och encylindriga sådana i synnerhet är mycket känsliga för oljekvalitet och -bytesintervaller. Är det något vaj i ventilregionen så handlar det nog om en nedgången kam och släpor.
...och då är nog en bra beggad topp ett bra val.

Men ändå.
En trevlig, back to basic-hoj att förfina - hellre än att kapa och förstöra en annan modell som ändå aldrig kan få rätt utstrålning.
Jag säger inte "TJööööp!". Jag säger "PruTta"
Dyngpruta så mycket det går.
10' vore ett bra pris, och 7,5' rent kalasartat. Det finns färdiga satser med ekerhjul om man känner att man fått till resten som man vill ha den.


Förövrigt 1:
Folk som använder bestämd form och säger(skriver!) "enstånkare" hamnar i barnspråksfacket tillsammans med dom som inte vet hur många framgafflar dom har på sin hoj.


Förövrigt 2:
Framdäcket sitter faktiskt rätt. Enligt Bridgestone.
Men vad vet dom om däck, egentligen...?
Tycker egentligen att den är lite snygg.
Luftwaffe dekalen kunde man stå över kanske.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har väntat över en vecka nu på verktyg för att justera ventilspelet på min tre-lådor-plus-sopsäck-tenere. Kom inte till denna helgen heller. :(
Varför i hela världen man använder en 3mm fyrkant som inte finns att köpa någonstans kan man ju undra, men man vill väl sälja sitt eget "specialverktyg" antar jag.

Har en avgssventil som är något lös, men det kunde jag leva med denna säsongen, framförallt för att det är så lite, men också för att det är i kallgarage i mars så en varm sommardag har det kanske tom varit inom spec.
Men ena insugsventilen var åt skogen tajt och det borde man nog fixa. :/

Jag kunde plocka ihop och få igång den innan, men jag är åt skogen för lat för att riva en gång till sedan....
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om den inte går mer än 110 finns ju risken att motorn kan vara skrot så jag skulle inte våga bjuda några 7 tusingar.
Möjligen då om jag efter en provkörning känner igen symptomen och själv vågar mig på en diagnos.

Utgår man ifrån att motorn är skrot så är den väl värd en tusing. Har man redan en likadan kan man väl betala upp till 2k så har man en reservdelsdonator.

Ah!
Det står inget på tanken, så jag borde sagt: det är en Honda.
Motorn kan alltså inte vara skrot. Däremot kan en enskild komponent behöva bytas. :fakta


Nä, självklart provkör man.
Intrycket man får av säljaren är att det lika gärna kan vara fyran och femman som saknas och att det är därför det tar stopp på 110.

Är det motortrubbel så får man dra linjen mellan "tipp-tipp-tipp" och "tjong-tjong-tjong".
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tycker egentligen att den är lite snygg.
Luftwaffe dekalen kunde man stå över kanske.

Ja, det Mantuanska korset är så -90tal.
1890...

Ballare att köra något som bara Godzilla vet vad det står för:


blue-oyster-cult-logo-C97B8F459E-seeklogo.com.png

"Oh no, there goes Tokyo.."
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har väntat över en vecka nu på verktyg för att justera ventilspelet på min tre-lådor-plus-sopsäck-tenere. Kom inte till denna helgen heller. :(
Varför i hela världen man använder en 3mm fyrkant som inte finns att köpa någonstans kan man ju undra, men man vill väl sälja sitt eget "specialverktyg" antar jag.

Har en avgssventil som är något lös, men det kunde jag leva med denna säsongen, framförallt för att det är så lite, men också för att det är i kallgarage i mars så en varm sommardag har det kanske tom varit inom spec.
Men ena insugsventilen var åt skogen tajt och det borde man nog fixa. :/

Jag kunde plocka ihop och få igång den innan, men jag är åt skogen för lat för att riva en gång till sedan....
Behövs det ett specialverktyg?
Jag har aldrig använt det, men blev nyfiken på vilken av motorerna du har?
4 eller 5 ventilare?
Årsmodell?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, det Mantuanska korset är så -90tal.
1890...

Ballare att köra något som bara Godzilla vet vad det står för:


View attachment 470363

"Oh no, there goes Tokyo.."
Jag har länge faktiskt funderat på vad man vill förmedla med alla dessa kors och även dödskallar?
Men jag har tyvärr aldrig varit nog intresserad för att gå fram till någon och fråga varför?
Så jag lever fortfarande i ovisshet…
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Behövs det ett specialverktyg?
Jag har aldrig använt det, men blev nyfiken på vilken av motorerna du har?
4 eller 5 ventilare?
Årsmodell?
5v från '94. (kanske tillverkad' 93?) Är en fyrkantig tapp på 3mm.
Liten muttersvarv skulle gå om man hade motorn ur ramen, men trångt annars. Vanlig öppen nyckel hittar jag inte så liten.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top