Gamla racerbanor

MC Doktorn

Guest
Dalslands Ring
En glömd bana som det kördes nationell Mc racing på hög nivå så sent som den 29 Maj 1973.
Bla deltog legender som B Granath, K Andersson.R Petersson,R Wisell.

Banan hade en kort historik:Första tävlingen: 3 juli 1966 - Sista racet: 27 maj 1973.Anledningen var den stora olyckan på gelleråsen då säkerhetskraven höjdes och Oljekrisen.
Banan var extremt kort påminner lite om Falkenberg tycker jag.

Banrekord: 44.3 s (Reine Wisell F3)
Banans Längd: 1 650m
Banans Bredd: 12m

DalslandRingB.gif

Ett flygfoto 1970
Flygfotosmall.jpg

Banan är idag igenväxt se bilder
http://www.johanssonracing.nu/dalslandring.htm

Idag finns en grupp http://www.dalslandsring.nu/ som försöker bygga ny bana i dalsland.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tragiskt att såna där saker glöms bort, och förstörs! Nu är det ju så dags att göra något åt den, det borde ha gjorts för sisådär 34 år sen!
Å gick det att göra sånt där förr i tiden, då borde det gå idag också. Men det är klart, idag räknas bara årets bokslut. Det saknas lite själ och enagemang, i det mesta, inte bara inom racingen :(

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
fram med högtryckstvätten och ta bort mossa och kör man bara tillräkligt mycket med bussarna där oxå sä dör snart träden omkring och vips så var den i bruk igen..motard bana kanske???

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Snudd på skandal att en bana bara får "försvinna" så där! En jämförelse med golfbanor blir märklig. Talade med en golfspelare i går som menade att det nästan finns för många golfbanor runt Stockholm nu!

MC Doktorn

Guest
Björkviks Ring

Ett gammalt nedlagt militärflygfält och egentligen inte en motorbana.Ligger mellan Norrköping och Nyköping.
Tydligen skall den vara riktigt elak mot däcken men ha ett enormt grepp å andra sidan.
Anläggningen till salu :)

Den har använts för Biltester, dragrace och enstaka bandagar för bilar.

Den gula sträckningen är
Korta banan
Längd: ca 2,5 km
Bredd: 8 m
Max bredd: 25 m

track.gif

http://www.bjorkvikring.se/

Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
vet att det funnits en bana mitt i Norrköping (80talet???) men kan inte hitta nått på den. Var där när jag var liten en gång. Vet inte om det var parad körning eller om det var race. Rakan löpte i alla fall längs hanmen. Är det någon som vet mer?

björn

edit efter att ha pratat med mamma, har vi kommit fram till att det borde vara våren 86 men det är lite oklart. Det var bara bilar man tävlade med och depån var även belägen i hamnen.

Last edited:

Sucka

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
KTM rc8 och en knippe smått
Björkviks Ring

Ett gammalt nedlagt militärflygfält och egentligen inte en motorbana.Ligger mellan Norrköping och Nyköping.
Tydligen skall den vara riktigt elak mot däcken men ha ett enormt grepp å andra sidan.
Anläggningen till salu :)

Den har använts för Biltester, dragrace och enstaka bandagar för bilar.

Den gula sträckningen är
Korta banan
Längd: ca 2,5 km
Bredd: 8 m
Max bredd: 25 m

track.gif

http://www.bjorkvikring.se/

Jo ja tror att priset är eller var 10 milj.
Problemet är att man nog behöver köpa ganska mycket fastigheter runtikring
för det har varit struligt att få tillstånd att väsnas (köra).
Ja var där för endel årsedan (när det inte var låst ) och provade toppfart
ganska otäckt för det är ett ganska stort fält utan refererser, man fänner bara när fartvinden biteri vid 250

Peter

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
någon miljonär som har råd här borde köpa björkvik ring o låta folk köra för en billig peng!!

Miss Ullis

Che Spettacolo
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
ingen....
Den genom tiderna i svensk historia måste ändå vara Saxtorps Gran Prix som Albin Frantz arrangerade 1931, som blev en av tidernas största folkfest mellan 31 - 37 med kungen som beskyddare, husqvarnas genombrott och ca 150 000 åskådare...

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
vet att det funnits en bana mitt i Norrköping (80talet???) men kan inte hitta nått på den. Var där när jag var liten en gång. Vet inte om det var parad körning eller om det var race. Rakan löpte i alla fall längs hanmen. Är det någon som vet mer?

björn

edit efter att ha pratat med mamma, har vi kommit fram till att det borde vara våren 86 men det är lite oklart. Det var bara bilar man tävlade med och depån var även belägen i hamnen.

Om jag tänker på samma som dig så körde de dragracing i hamnen har jag för mig. Då var det på hamnrakan med 3st vägräcken på varandra för att höjja säkerheten. Har även för mig att de körde någon form av rallysträcka inom samma område men är lite osäker där... Detta vardå mitten slutet på 80-talet.

Farsan hade tagit med mig o brorsan, men jag var inte så gammal då så minnet är lite suddigt.

EDIT: det var på gatorna de hade stängt av trafiken på för tillfället de höll arrangemangen...

Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard

björn

Var också och tittade på en tävling, men om jag inte minns fel så var det bara en temporär stadsbana. Ska gnugga knölarna och se om jag kan minnas vad det var vi såg :huvet

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Var också och tittade på en tävling, men om jag inte minns fel så var det bara en temporär stadsbana. Ska gnugga knölarna och se om jag kan minnas vad det var vi såg :huvet

jo visst måste den ha varit tillfälig och man stängde väll av dvs gator för att kunna genomföra det. jag tror jag var runt 6 år när vi var där. jag ger mig fan på att man hade curbs kvar långt in på 2000 talet där banan gick, men när jag skulle visa Kobbe i sommras så fans det inte ett spår kvar av dom :va

björn

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Halvt om halvt OT...
Hällered

Mycket lustigt..

Jag hade tråkigt igår och flängde runt på google maps varvid jag såg någonting som såg ut som en motorbana. Jag letade lite info, men hittade ingen.
Som en blixt från klar himmel klämmer du ur dig Hällered bara så där. Hällered var precis vad jag hittade, via satelit..

Tack för det! :yoparty

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM