Gammelgixxer surar vid hårt gaspådrag

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
750n rullar som en dröm, förutom vid kraftigt gaspådrag (70% och uppåt). Är det någon som sitter inne med ett stalltips? Bränsle/luft, tändspolar whatever?

TACK!
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
De första sakerna jag tänker på är smutsigt luftfilter eller för stora huvudmunstycken. Har den fungerat bättre (med samma förgasare o filter) tidigare?
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Filter är fräscht, munstycken original. Samma problem innan dock.

Kanske en dum fråga, men hur vet du att den surar? Är du säker på att alla munstycken sitter på plats (så att inte ett eller flera lossnat)?
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Kanske en dum fråga, men hur vet du att den surar? Är du säker på att alla munstycken sitter på plats (så att inte ett eller flera lossnat)?
Surar var fel ord, den går som en påse nötter. Tappar accelerationen plötsligt och går sedan slött uppåt i varvtalen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Får den tillräckligt med soppa, igensatt soppafilter/bensinkran.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kollat membranen som lyftar trottlarna? Inga hål, eller har halkat på sniskan.

Någon gång måste väl hojen gått bra? När började problemet?

Mats
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Stift, hur gamla och äckliga är de :confused:
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Kollat membranen som lyftar trottlarna? Inga hål, eller har halkat på sniskan.

Någon gång måste väl hojen gått bra? När började problemet?

Mats
88 gick den säkert utmärkt.
Den är ny för säsongen och problemet har funnits sedan start. Den går perfekt genom hela registret förutom vid just full spätta.

Stift, hur gamla och äckliga är de :confused:
Nya, nyligen servad men det här problemet kvarstår.
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
För att kunna uttala sig mer precist så måste vi veta mer, t.ex.:

- Original luftfilter?
- Original avgassystem? Om inte, slipon eller helsystem?
- Är tändstiftskablar och -hattar hela o riktigt monterade?
- Har du kontrollerat munstyckena själv eller litar du bara på förre ägaren?
- Får den tillräckligt med soppa?
- Är trottelmembranen täta?
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
För att kunna uttala sig mer precist så måste vi veta mer, t.ex.:

- Original luftfilter?
- Original avgassystem? Om inte, slipon eller helsystem?
- Är tändstiftskablar och -hattar hela o riktigt monterade?
- Har du kontrollerat munstyckena själv eller litar du bara på förre ägaren?
- Får den tillräckligt med soppa?
- Är trottelmembranen täta?
Ja
Ja
Ja
Ja
Förmodligen inte, det är ju något som inte hänger med vid full acc. Men vad?
Ja, ett är bytt.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja

Förmodligen inte, det är ju något som inte hänger med vid full acc. Men vad?

Funkar det att varva utan belastning?

Testa med att tejpa fast en modifierad bensinflaska på tanken som du ansluter till fuggarna istf originaltanken så får du ju ett hum om det är bensinkran/slang som inte ger tillräckligt flöde.

Finns det "silar" i fuggarna som kan bli igensatta?
(polarn tätade vår racebåtstank med silikon, webrarna var lite svåra att göra rent från soppa/silikonklegg). :rolleyes:
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Ja
Ja
Ja
Ja
Förmodligen inte, det är ju något som inte hänger med vid full acc. Men vad?
Ja, ett är bytt.
Som Steffe sade, då skulle jag kolla bensinfiltret o kranens metallsilar.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Som Steffe sade, då skulle jag kolla bensinfiltret o kranens metallsilar.
Men det känns som att det borde orsaka ett konstant fenomen och framförallt på högre varvtal?

Det här är mer som ett sista andetag när trotteln är vidöppen. Rullar man av och håller 50-70% gas är det inga problem. Vad kan jag utesluta utifrån detta? Vajrar, vakuum, tändspole?

Funkar det att varva utan belastning?

Testa med att tejpa fast en modifierad bensinflaska på tanken som du ansluter till fuggarna istf originaltanken så får du ju ett hum om det är bensinkran/slang som inte ger tillräckligt flöde.

Finns det "silar" i fuggarna som kan bli igensatta?
(polarn tätade vår racebåtstank med silikon, webrarna var lite svåra att göra rent från soppa/silikonklegg). :rolleyes:
Skall undersöka detta.. Ni får gärna spåna vidare!
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
När du öppnar fullt så jobbar ju "accpumpar" och bara öser in soppa, dränerar flottörhusen rätt snabbt och då krävs ett bra flöde från tanken för att fylla på.

När du bara vrider på i lugn takt så behöver inte "accpumparna" jobba så då räcker flödet till för att nå toppvarvet.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
När du öppnar fullt så jobbar ju "accpumpar" och bara öser in soppa, dränerar flottörhusen rätt snabbt och då krävs ett bra flöde från tanken för att fylla på.

När du bara vrider på i lugn takt så behöver inte "accpumparna" jobba så då räcker flödet till för att nå toppvarvet.
Ah, en förklaring, det köper jag. Kontrollera flödet lite noggrannare skall jag göra.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
När du öppnar fullt så jobbar ju "accpumpar" och bara öser in soppa, dränerar flottörhusen rätt snabbt och då krävs ett bra flöde från tanken för att fylla på.

När du bara vrider på i lugn takt så behöver inte "accpumparna" jobba så då räcker flödet till för att nå toppvarvet.

Accpumpar? Sitter det trottelförgasare på dom där? Om det nu är det så Öser accpumpen inte på mer soppa än en tredjedels tesked. MAX... Det är absolut inte anledningen till att soppan tar slut... Big No!

Mats
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top