Garagestatus för tvåtaktarna

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
motor

Spar delarna så kan jag kanske få titta lite på det där när det passar..
/R
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Spar delarna så kan jag kanske få titta lite på det där när det passar..
/R[/QUOTE
Jo vi får se,blocken är slut det vet jag,men att kolven
tagit i toppen:confused:måste vara rejält glapp då.
Satte dit en cylinder fotspackning som jag inte mätte
tjockleken på.
Men även om det varit 0,6mm så ska det inte ta i toppen.
Std 0,8mm
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Metallerna töjs som mest när kolven vänder i TDC. Glappen i lagrena lägger sig också så att avståndet till toppen blir som minst i TDC.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Fått spö!

NSR250SP. Denna hoj utan blinkers och lampa och med riktigt avgasystem tog Lars Bosson (Kungsbacka) 2 SM-GULD med 1991 och 1993. Hojen har alldrig varit i backen.

Klass Superstreet
1990 Peter Lindén, Carlborgs MK
1991 Lars Bosson, Kortedala MK
1992 Ulf Johansson, Linköpings MS
1993 Lars Bosson, Kortedala MK


Några utav er tvåtacktsfantomer kanske har fått spö utav detta ekipage, någon till och med kanske har någon bild på ekipaget ifrån den tiden, hojens glansdagar.

Har nu med lampor rullat några 100 mil på landsvägen. Vad ska jag göra med den. Samla damm med den några år till. Är den värd något. Originalkåporna finns kvar alldrig annvända.

Bike-karamellen vill min dotter ha när hon får körkort föt tung hoj. Men är nog inte som hon föreställer sig hojåka.

Kul liten raket. Toyman

Tidigare annons, gammal gäller ej längre. KOPIA. "DYR":va för några år sedan

Övrigt:
HONDA 1990 NSR250R SP-versionen. SM-vinnare med Lars Bosson 1991 och 1993 i BIKE-design. SM-vinnare 1991 1993 250cc Garaget är fullt, och jag vet vad jag skall köpa till vintern,

REG nr ETR405.

Gatreggad 1997. I trafik första gången juli 2006. Säljes med Bike-lackade glasfiberkåpor hål tagit för ljus. Öhlinare och effektavgas-system. Org: kåpor och stötdämpare finnes, ej annvändt som nytt. Org avgas finns också. Vissa orginaldelar saknas.

Egen företagare som ska jobba mycket denna sommar och när ledig tid finnes åker jag hoj med mina kompisar. För att få detta att fungera med försäljning måste vi göra så här. Ni mailar ert intresse och lämnar mig ert telefonummer så hör jag utav mig. Korta mailsvar OK många frågor så ringer jag upp er. Hojarna finns på ett ställe, Kungsbacka ett par mil söder om Göteborg. Funkar det inte bra får vi prova till hösten. Vad priserna gäller är det väl så att säga fasta, vad jag vill ha.

Allt: Byte! Söker: GSXR750R 96/97 och GSXR759R 98/99 insprutning eller GSXR750R 00/02 nya modellen. Honda RC51 (SP1 och SP2). Aprilia RSV HAGA-Replica eller den ovanliga SP-versionen. Ducati 916SP3, 996R, 998R eller någon Fogartyreplica. Superbike-cyklar 1988 till 2002.
 

Bifogat

  • IMG_3384 sh.jpg
    IMG_3384 sh.jpg
    116.1 KB · Visningar: 121
  • IMG_0197 hp.jpg
    IMG_0197 hp.jpg
    167.3 KB · Visningar: 146
  • IMG_0202 hp.jpg
    IMG_0202 hp.jpg
    155.8 KB · Visningar: 109
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag krängde på nya Michelin Power One Competition igår. Det var fanimig stört omöjligt att få bakdäcket att poppa ut på fälgen. Jag höll på med spännband och studsade hjulet för att få det på plats, men det verkade helt lönlöst.

Av med däcket igen, mer smörja på kanten. Allt verkade flyta på finfint tills jag började fylla luft och studsade på hjulet. Det skramlade betänkligt. Däckjärnet som försvann i krängning två låg inne i däcket. Det hade ju bara fattats att däcket poppat ut på fälgen på första försöket där, asså. Nu gjorde det ju inte det, så det var bara att kränga av ena sidan på däcket och fiska ut däckjärnet.

Men med mer smörja på kanterna hoppade däcket på plats ganska lätt. Det krävdes mycket svett, men inget blod. Än.

Blodet kom när jag skulle dreva om. Skönt rundade bultskallar efter 4711 drevbyten gjorde att jag slant och skinnade my knuckles på de andra drevbultarna.

Jag vet inte om jag tyckte det var lätt eller kul att få dit bakhjulet igen heller. Okfästet på Aprilia RS250 måste i en klack i svingen samtidigt som den ska linjera med axelhålet i sving och hjul. Om man satte sig riktigt nära motorcykeln med hjulet i knät gick det väl hyfsat, men njutbart var det inte.

Sen gick mer saker fel. Eller rätt om man vill se det så, och det vill man kanske. Jag skulle byta uppsamlingsflaska, så jag drog ur alla slangar ur den gamla. Dessvärre kom ventilationsslangen från växellådan med ut från sin plats på växellådan, med vidhängande nippel som helst ska vara fast monterad på vevhuset. Suck. Jag var alltså tvungen att lyfta på tank och luftburk.

Jag tog bort tanken och luftburken och satte tillbaka nippeln till växellådsventilationen på vevhuset. Sen skulle jag sätta tillbaka luftburken. Det går helt enkelt inte att göra det ordentligt utan att dela på luftburken, men jag gav det mitt best shot. När jag stod där och juckade med det såg jag att "muttern" till chokevajern hade gått av. Det betyder choke=on, vilket aldrig kan vara bra för prestandan. För att komma åt att skruva ur den avbrutna gängan måste förgasaren loss. Det artar sig till en helkväll.

Hå hum. Bort med förgasare, ur med gängan. Naturligtvis hade jag inga hela muttrar, så jag gjorde ett tappert försök med epoxylim. Gjorde rent och blandade lim. Satte ihop muttern (som är i plast, alltså) och pysslade lite med annat medan limmet härdade. Sen var det dags för montering. Muttern höll i cirka 35 sekunder efter montering. Jag grävde fram en annan trasig mutter, men den lagade jag med cyanoakrylat (aka superlim) istället.

Pilla på chokeplunger och fjäder igen. Mycket pilligt och skakigt om man är gammal som jag. Den här muttern gick faktiskt inte sönder, och jag kände mig mycket nöjd. Med förgasaren på plats igen såg jag att de två förgasarna var en smula osynkade. Rättade till det. Efter det tyckte jag att gasvajrarna låg lite fult, så jag drog om dom också vilket naturligtvis ledde till att synkningen försvann igen. Efter mycket pysslande med det och att få på luftburken så var jag nästan klar! Bara att montera kåporna.

Mina kåpor är Wille Schennings ful-set från 2006 och väger cirka 26 kilo. Den ursprungliga apriliaformen är ersatt av en mer naturinspirerad formgivning orsakad av minst tio reparationer. Per säsong. Det får till följd att kåpglaset n-ä-s-t-a-n passar. Kåpglaset är nytt och original, vilket innebär att det är ganska dyrt. Att få alla skruvar att passa är i princip omöjligt om man inte gör det i rätt följd och böjer och drar i kåpan samtidigt. Jag tappade skruvar, muttrar och brickor om vartannat under den halvtimme jag brottades med det.

Att sen få fast kåpan på hojen följer samma mönster. Dra, sikta med skruv, försöka få gäng på't, osv. Nu sitter allt ihop, men jag ska nog gå över allt en gång till så jag inte missat nåt. Vad som helst kan när som helst hoppa loss för att allt är så skevt.

Själva motorcykeln är fin och fungerar, dock. Nu ska jag vinna 250-klassen på Actionpics körning på Gelleråsen på måndag. Ni behöver inte hålla tummarna, jag har full koll på det mekaniska. Jag är dessutom ett motorcykelgeni utan like, så i min rapport efter körandet kommer ni kunna läsa om nya rekordtider och feta powerslides och wheelies ut ur kurvorna.

Stay tuned.

Edit: Varför heter det "garagestatus"? Garagemisär vore mer träffande.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
:hihikul att du har full koll på läget Mattias.

Själv skulle jag hämta min vän Anna:tuttar för en mysig tur,
när jag kom 50m från hennes hus gick kopplings vajern av.
Som handlingens man man är så fick hon ställa upp med att
skjutsa mig till Starol racing för att upphämta en ny vajer(tack Anna):krama
Lite meka o sen iväg 4 timmar sent,men en tur på 18 mil
blev det.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Efter några månaders väntan har delarna till rs'en kommit fram. Det kanske kan bli en hoj i år iallafall om det inte mekas sönder något annat.
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Tack!

Jag krängde på nya Michelin Power One Competition igår. Det var fanimig stört omöjligt att få bakdäcket att poppa ut på fälgen. Jag höll på med spännband och studsade hjulet för att få det på plats, men det verkade helt lönlöst.

Av med däcket igen, mer smörja på kanten. Allt verkade flyta på finfint tills jag började fylla luft och studsade på hjulet. Det skramlade betänkligt. Däckjärnet som försvann i krängning två låg inne i däcket. Det hade ju bara fattats att däcket poppat ut på fälgen på första försöket där, asså. Nu gjorde det ju inte det, så det var bara att kränga av ena sidan på däcket och fiska ut däckjärnet.
............................................................................................................................................... ... .. .. . . .

Själva motorcykeln är fin och fungerar, dock. Nu ska jag vinna 250-klassen på Actionpics körning på Gelleråsen på måndag. Ni behöver inte hålla tummarna, jag har full koll på det mekaniska. Jag är dessutom ett motorcykelgeni utan like, så i min rapport efter körandet kommer ni kunna läsa om nya rekordtider och feta powerslides och wheelies ut ur kurvorna.

Stay tuned.

Edit: Varför heter det "garagestatus"? Garagemisär vore mer träffande.

Tack! Du fick mig att le.:) Ska bli spännande att läsa rapporten. Håll humöret på topp så ordnar sig det mesta. Toyman. Med tummen på fel ställe imellanåt:huvet
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det skramlade betänkligt. Däckjärnet som försvann i krängning två låg inne i däcket. Det hade ju bara fattats att däcket poppat ut på fälgen på första försöket där, asså. Nu gjorde det ju inte det, så det var bara att kränga av ena sidan på däcket och fiska ut däckjärnet.

Blodet kom när jag skulle dreva om. Skönt rundade bultskallar efter 4711 drevbyten gjorde att jag slant och skinnade my knuckles på de andra drevbultarna.

njutbart var det inte.

Hå hum. Bort med förgasare, ur med gängan. Naturligtvis hade jag inga hela muttrar, så jag gjorde ett tappert försök med epoxylim. Gjorde rent och blandade lim. Satte ihop muttern (som är i plast, alltså) och pysslade lite med annat medan limmet härdade. Sen var det dags för montering. Muttern höll i cirka 35 sekunder efter montering. Jag grävde fram en annan trasig mutter, men den lagade jag med cyanoakrylat (aka superlim) istället.

Pilla på chokeplunger och fjäder igen. Mycket pilligt och skakigt om man är gammal som jag. Den här muttern gick faktiskt inte sönder, och jag kände mig mycket nöjd. Med förgasaren på plats igen såg jag att de två förgasarna var en smula osynkade. Rättade till det. Efter det tyckte jag att gasvajrarna låg lite fult, så jag drog om dom också vilket naturligtvis ledde till att synkningen försvann igen. Efter mycket pysslande med det och att få på luftburken så var jag nästan klar! Bara att montera kåporna.

Mina kåpor är Wille Schennings ful-set från 2006 och väger cirka 26 kilo. Den ursprungliga apriliaformen är ersatt av en mer naturinspirerad formgivning orsakad av minst tio reparationer. Per säsong. Det får till följd att kåpglaset n-ä-s-t-a-n passar. Kåpglaset är nytt och original, vilket innebär att det är ganska dyrt. Att få alla skruvar att passa är i princip omöjligt om man inte gör det i rätt följd och böjer och drar i kåpan samtidigt. Jag tappade skruvar, muttrar och brickor om vartannat under den halvtimme jag brottades med det.

Att sen få fast kåpan på hojen följer samma mönster. Dra, sikta med skruv, försöka få gäng på't, osv. Nu sitter allt ihop, men jag ska nog gå över allt en gång till så jag inte missat nåt. Vad som helst kan när som helst hoppa loss för att allt är så skevt.

Själva motorcykeln är fin och fungerar, dock. Nu ska jag vinna 250-klassen på Actionpics körning på Gelleråsen på måndag. Ni behöver inte hålla tummarna, jag har full koll på det mekaniska. Jag är dessutom ett motorcykelgeni utan like, så i min rapport efter körandet kommer ni kunna läsa om nya rekordtider och feta powerslides och wheelies ut ur kurvorna.

Stay tuned.

Edit: Varför heter det "garagestatus"? Garagemisär vore mer träffande.



FULMEK fick ett nytt ansikte. Blir nog lätt att sälja denna patinerade pärla när orken försvinner :rolleyes:


Själv har det varit dags att få ordning på de nytillverkade hjulen för Tz250an. Enklare än att kränga däck :tummenupp

Titta på ritningarna, gör en provmätning och sedan göra skisser/ritningar på distanser etc. Sedan får Pappa jobba och det blir klart :banana

Då en större baksula hittat på plats så kan man inte längre justera hjulet fram/bak som man vill, däcket tar i svingen. Så för ett halvår sedan ritade jag upp nya svingändar men av olika anledningar har det inte hänt något mer sedan dess.
Idag blev det fart, en första prototyp frästes fram och provmonterades provisoriskt utanpå svingen. Ser ut att stämma, med hjulaxeln längst fram i svingen är det tillräckligt marginal för att inte däcket ska gå i svingen ens om vi kör på Daytona. Sedan några millimeter utökad justermån bakåt för att kunna sätta 'konstiga' utväxlingar om det skulle behövas.

Morgondagens jobb blir väl att rensa bort gamla svingändar, provmontera allting med hjul och däck och om det ser bra ut svetsa ihop.

Sedan återstår montera eländet på hojen, göra lite service och åka till Sviestad för årsracet på torsdag.

Är jag i för god tid?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
FULMEK fick ett nytt ansikte. Blir nog lätt att sälja denna patinerade pärla när orken försvinner :rolleyes:

Nu blev jag stött. Visst är det fulmek att limma ihop saker, men jag är i större tidsnöd än du. Däckjärnet i däcket tog jag som sagt ur, så där är det inga problem.

Patinerad är den definitivt, men jag står för 0% av det. Än så länge.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250

Ähh hurru gubbjävel slappna av! De ska först svarvas, vilket far gör i en annan maskin som inte har några jobb just nu!
När de sedan är svarvade kommer jag fräsa bort massa löjligt restmaterial så du om inte annat med nya lacken ser förbannat snabb och skicklig ut :tummenupp

Om stövlarna slits ut på tre-fyra helger får du leva med, sprattla mindre med fötterna... Resten av din cykel andas ju Gp, dags för fotpinnarna åxå.

Nu blev jag stött. Visst är det fulmek att limma ihop saker, men jag är i större tidsnöd än du. Däckjärnet i däcket tog jag som sagt ur, så där är det inga problem.

Patinerad är den definitivt, men jag står för 0% av det. Än så länge.


Bli stött då :arsele Däcksjärnet kunde du väl jämnat ut med några rejäla balanseringsvikter mitt emot :krama

Hur vet du att du har mer tidsnöd? Festa hela helgen? Jag glömde skriva att jag har lite bonusservice på en rejsbuss, byta en luftbälg, justera lite plåt, fylla olja bla bla. Samt en till hoj som behöver lite lätt översyn, någon vattenpumpspackbox behöver bytas, batteri laddas. transpondrar laddas.
Och göra sista monteringsarbetet på en motor med indexering av vevar, squish, tändning etc.
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
...Nu ska jag vinna 250-klassen på Actionpics körning på Gelleråsen på måndag. ... i min rapport efter körandet kommer ni kunna läsa om nya rekordtider och feta powerslides och wheelies ut ur kurvorna.

Stay tuned.
Nå, hur gick det för teamchefen, vann du? :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den här tråden är ren underhållning när den är som bäst!

Visserligen äskar jag dom smattrande stinkande och blårykande sakerna, men tråden får mig att fundera på om inte tvåtaktsägande kan klassas in som någon slags mental sjukdom.

Sen Mattias förklaring, regn kan ju ställa till det även för den bäste, det såg vi ju i helgen, och det såg ut som om Rossi hade nya handskar också...
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Tjohoo, då var man ännu ett steg närmare att titulera sig mästermekaniker. Nya packboxar i den så vackra WP-gaffeln monterades igår och gaffelolja med viskositet 7,5 istf standard 5 fylldes i. Kanske kan detta hjälpa gaffeln att passa en för motorcykeln alldeles för tung drajver (tror i alla fall försäljaren av WP-produkter). För övrigt är det där svamlet om att man måste ha en mutterpicka för att få isär benen kraftigt överdrivet. :)
Nu är det bara att vänta på att brevbäraren ska komma med en ny fin kolv och för mig byta lameller, sen är äntligen racingsemesteruppehållet slut och Lisebergskaninerna byts mot Gridgirls på Mittsverigebanan.

Bla bla
Allt verkade flyta på finfint tills jag började fylla luft och studsade på hjulet. Det skramlade betänkligt. Däckjärnet som försvann i krängning två låg inne i däcket. Det hade ju bara fattats att däcket poppat ut på fälgen på första försöket där, asså. Nu gjorde det ju inte det, så det var bara att kränga av ena sidan på däcket och fiska ut däckjärnet.
Bla bla

You are not alone. En bekant till mig märkte det inte lika tidigt som dig utan han körde iväg med däckjärnet i däcket. Han tyckte att det var rätt mycket obalans (!!!) och höll på att åka ikull i första rondell. Killen bakom såg att det kom gnistor från bakhjulet och stoppade honom, då var järnet på väg ut genom däcket :)
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Har slipat och lackat kåpor idag. Vilket grisgöra. Tank och "bajsande-ko/gepard" sadel klar för riktig färg. Överkåpan har jag lagt grundfärg på som måste slipas och underdelen är grundslipad.
Väntar på framskärm och bakskärm från Grevens för att göra det helt komplett. :)
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Har slipat och lackat kåpor idag. Vilket grisgöra. Tank och "bajsande-ko/gepard" sadel klar för riktig färg. Överkåpan har jag lagt grundfärg på som måste slipas och underdelen är grundslipad.
Väntar på framskärm och bakskärm från Grevens för att göra det helt komplett. :)

Din lackering var ju riktig snygg. Extraset? Bilder?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top