Garagestatus för tvåtaktarna

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Jag skulle snarare bara gå upp ett snäpp på munstycket.
Det har ju inte spikat nåt vansinnigt direkt.

Hade 190 på bakre och 195 på främre (spikcylindern) och 42 på powerjeten. Har gått upp till 195/200 och 45 på PW.

Är detta en lindrig spikning? Hade typ 10 stycken sammanlagt på 100 mil med 125:an förra året enligt detonationssensorn, så har aldrig sett något liknande innan.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Hade 190 på bakre och 195 på främre (spikcylindern) och 42 på powerjeten. Har gått upp till 195/200 och 45 på PW.

Är detta en lindrig spikning? Hade typ 10 stycken sammanlagt på 100 mil med 125:an förra året enligt detonationssensorn, så har aldrig sett något liknande innan.

Hur många hade du nu? Ett par det per km är helt ok.. På hyndan kan man va tvungen att köra med 2 steg upp på den nedre.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Hur många hade du nu? Ett par det per km är helt ok.. På hyndan kan man va tvungen att köra med 2 steg upp på den nedre.

Har ju ingen sensor nu tyvärr. Två steg, okej trodde det räckte med ett. fast det var ju två steg förresten 190, 192, 195 etc.

Jaja. hoppas på bättre tur nu. Och frågar man inget får man inget veta, tack :tummenupp
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det går inte att *spara* på att inte ha detonationsräknare.

Behåll 45 på PJ, det är normalt, också att ha två steg större på main för 1:an jämt, jag fick ha 3 steg innan jag bytte till VHM-toppar och 1:an spikade ändå mer.

Något att tänka på eftersom det var kallt och första gånger du körde 250 är att du förmodligen körde mycket på nålen. Vilken nål har du och höjd? Du kan behöva ha i alla fall olika höjd på 1:an och 2:an. HRC har också nålar med samma profil men clips-spåren halvt förskjutna om du tycker ett steg är för stort.

Återigen, köp detonationsräknare innan du har bränt de pengarna på annat tråkigt. Brukar alltid finnas beggade på two-strokes.com.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Trottlarna är synkade det kollade jag innan och nu efter. Blev ju en del mellangas eftersom det var kallt och dåligt fäste plus första gången på räsern. Ska jag prova höja nålarna eller byta till fetare?
Vad menar du med att den har gått fett på fullgas? Det gör väl inget? Tänkte köra fett och safea i år eftersom jag inte har detonationsräknare.

Bild ett är på den bakre cylindern och den har ju mått bra.

Har även kollat så solenoiderna till powerjeten funkar.


Bra fråga om höja nål eller fetare :va Nästa fråga tack :krama


Var mest en information att den troligen gått fel på fullgas med tanke på sotningen. Rätt bestyckade småspikar de i slutet på rakan, blir lite svagt blästrade kolvkanter men inget mer om man gör rätt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Sen vill jag minnas att man bara åkte med 1269-nålen? Jag rörde aldrig min nål efter jag bytt till den.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nu har ju du en superduperkitad A-hoj så det kanske är lite speciellt med bestyckning och sånt men annars om man kör den rakt ut ur lådan helt original efter boken ska man inte få några spikningar på insugssidan, bara vanliga spikningar på utblåset vid för klen bestyckning på huvudmunstycket. Bestyckningsspåret tror jag inte riktigt på för då skulle väl spikningarna uppträda på det karakteristiska viset på utblåssidan? Om det var min hoj skulle jag börja med att felsöka kylningen. Det kan ha legat en luftficka kvar på ovansidan, alltså insugssidan som gett den sämre kylning. Det kan ge upphov dessa underliga spikningar på insugssidan. Missad eller dåligt utförd luftning, alternativt försämrat flöde pga täppta kanaler i cylinder/topp. I värsta fall pys från cylindern ut i kylsystemet men då sticker tempraturen iväg och det borde du sett.

Sisådärja, nu har vi sysselsatt dig ett par kvällar framåt. :tungan
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
För att slutligen få slut på mitt trassel med stenhårda soppaslangar inhandlades vitonslang i rätt dimensioner.
Fy fan vad dyrt det ! :näsblod

Hoppas de håller vad de lovar...
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej!

Nu är dämparn om packad på tz:an lite plast runt förgasaren,
men inte blev det så tyst som jag hadde hoppats på:confused:
Jag kommer ner o tittar på er när ni kör SM hoppas vädret blir
bra.
Om det är någon som har 1L olja att sälja A747 så vore det
bra eller liknande.
 

Bifogat

  • SNC11119.JPG
    SNC11119.JPG
    195.3 KB · Visningar: 92

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det låter som ditt tändsystem har kroknat...
Vet inte vad,men får den känslan att det inte orkar ge tillräckligt med energi.
/R


Då har det grävts lite djupare ner i motordelarna. Och inga direkta fel hittade. :brinnerup

Nåväl, när motorn ändå är i bitar passar jag på att byta vevlager och ramlager. Vevlagren som demonterades såg ut som nya, kulhållaren frisk och fin.
Ramlagren såg också friska och fina ut och en koll på packboxarna sa att de nog var ok.
Kollade i reservdelslådan och hittade 2 nya packboxar så varför inte byta dem också.
Vid en jämförelse mellan nya och gamla packboxar hittades felet.

Ja, tändsystemet är för klent för att elda på en fet blandning med växellådsolja. Packboxarna har slitits ut :gnissla
Får väl byta dessa lite oftare då.


Nu är man nöjd, motorn med nya lager sitter i hojen och felet hittat och åtgärdat.

Då är det bara sista finputset kvar och sedan ytterligere en hoj att bygga ihop under morgondagen för att sedan lasta och åka mot Donington.
Skönt att utväxlingarna på senaste banorna stämmer med Donington :)
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Då har det grävts lite djupare ner i motordelarna. Och inga direkta fel hittade. :brinnerup

Nåväl, när motorn ändå är i bitar passar jag på att byta vevlager och ramlager. Vevlagren som demonterades såg ut som nya, kulhållaren frisk och fin.
Ramlagren såg också friska och fina ut och en koll på packboxarna sa att de nog var ok.
Kollade i reservdelslådan och hittade 2 nya packboxar så varför inte byta dem också.
Vid en jämförelse mellan nya och gamla packboxar hittades felet.

Ja, tändsystemet är för klent för att elda på en fet blandning med växellådsolja. Packboxarna har slitits ut :gnissla
Får väl byta dessa lite oftare då.


Nu är man nöjd, motorn med nya lager sitter i hojen och felet hittat och åtgärdat.

Då är det bara sista finputset kvar och sedan ytterligere en hoj att bygga ihop under morgondagen för att sedan lasta och åka mot Donington.
Skönt att utväxlingarna på senaste banorna stämmer med Donington :)


OK :=)
Själv kom vi precis hem från Norge med 2 nya förstaplatser..:tummenupp
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Vem har inte kommit hem med två förstaplatser efter helgen.. ;)
 
Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Vem har inte kommit hem med två första platser efter helgen.. ;)
Jag t.ex... :hojsmilie
En lustig sak, efter mitt miserabla första kval i söndags bytte jag BPS-tändningen till standardtändningen och enligt Håkan så sänkte det ljudvolymen från 100 dB till 92 dB förbifart! Nu ska den skickas till England så de får reda ut vad som är fel.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej!

Nu är det depp läge:(jag har upptäkt att veven sitter lös
i tz:an,blockhalvorna är slut.Mina planer på att ta en
B-licens har grusats är nu på jakt efter en motor alt
bra blockhalvor.
Lagren som har gått 4mil är inte felet utan dom sitter
lösa i blocket ingen press passning alltså.
Det var för lätt att ta isär motorn.
Om någon har gammla tz 125 grejor hör av er:)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hej!

Nu är det depp läge:(jag har upptäkt att veven sitter lös
i tz:an,blockhalvorna är slut.Mina planer på att ta en
B-licens har grusats är nu på jakt efter en motor alt
bra blockhalvor.
Lagren som har gått 4mil är inte felet utan dom sitter
lösa i blocket ingen press passning alltså.
Det var för lätt att ta isär motorn.
Om någon har gammla tz 125 grejor hör av er:)

1. Ta licens på Aprilian istället?
2. Så fort det inte är natt längre kommer nog nån med tips om var du hittar nya blockhalvor.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Hej!

Nu är det depp läge:(jag har upptäkt att veven sitter lös
i tz:an,blockhalvorna är slut.Mina planer på att ta en
B-licens har grusats är nu på jakt efter en motor alt
bra blockhalvor.
Lagren som har gått 4mil är inte felet utan dom sitter
lösa i blocket ingen press passning alltså.
Det var för lätt att ta isär motorn.
Om någon har gammla tz 125 grejor hör av er:)

Ibland går det att sätta in stålringar som nya lagerlägen i blocket.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Blockhalvor !

Hej!

Nu är det depp läge:(jag har upptäkt att veven sitter lös
i tz:an,blockhalvorna är slut.Mina planer på att ta en
B-licens har grusats är nu på jakt efter en motor alt
bra blockhalvor.
Lagren som har gått 4mil är inte felet utan dom sitter
lösa i blocket ingen press passning alltså.
Det var för lätt att ta isär motorn.
Om någon har gammla tz 125 grejor hör av er:)

Tommy !
Hör av dig till mig och kom med motorn så får vi se vad som kan göras.
MVH
R:tummenupp
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Tommy !
Hör av dig till mig och kom med motorn så får vi se vad som kan göras.
MVH
R:tummenupp

Hej Roffe!

Vad tar du for att fixa ett par "nya" lagerlagen, och hur bra precision blir det pa en sadan fix? Har ett RS125 vevhus som har samma problem som Tommys TZ.

/Lasse
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top