Garagestatus för tvåtaktarna

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Game is ON! Träningscykel 30 minuter, hjälp av SoftwareX '200 situps' och '100 pushups' gav mig 45 armhävningar och 69 situps.

Ska fan vara ordning på både mig och hojen när 125PRO drar igång!

Grr. :hojraket
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Sista delarna till min reservmotor har nu anlant. Brar att montera, plasta in hela rasket och magasinera pa hyllan. Detta kanns lyxigt :)

Kvar att gora innan varen pa 125an ar endast att montera ny skumgummilist mellan ram/tank/luftburk, sen ar hon klar. Om man nu inte bryr sig om att kaporna ar olackade...

Kan forresten inte ALLA langsamma hobbyakare med 2-taktsraser komma till Gotland och lattja!!? Tank att blaryka ner hela kalkbrottet:yoparty

/Lasse
 

Bifogat

  • Picture 030.jpg
    Picture 030.jpg
    128.9 KB · Visningar: 67

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Du har ingen Honda. Seså ge den till mig nu.
Har letat efter en sån beg men inte hittat.

Hade du inte en sån till salu för några år sen förresten?
Jo jag hade en sådan men sålde den när jag tänkte trappa ner på körandet. Nu slog jag till efter att mailat Nordgren och frågat om han hade någon.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Det hade varit kul men det finns ju inga lediga platser. Säljs ju slut på några minuter varje år.

Asch, bara att vanta fram till mitten av april, nar den bistra verkligheten kommit ikapp folk. Da vaxer de lediga platserna som pa trad! Bara att hoppas att ens egen bistra situation inte forvarras alltfor mycket innan sommarn...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Bild 4: De fasta avgasportarna sitter nu fint i cylindrarna
...

Varför inte fixa avgasventilerna så att dom fungerar? Motorn är ju byggd med tanke på dom. Dvs avgassystem, cylindrar och tändning är byggt och avstämt efter att ha ventiler i avgasportarna. Tror man förlorar en hel del i axelration och gasrespons på att köra utan.


...
Bild 5: Ena toppen var fin och gick att renovera
...

Nu när du har topparna lösa är det tid att prova dina nya tändstift. Eftersom du har toppar där tändstiftet är vinklat vill du inte att stiftet kommer stanna i det läget att elektonen är neråt mot kolven och skymmer gapet. Så prova ut med oika stift så att du har ett gap så mycket som möjligt neråt. Ett stift som blir fel på en topp kan passa perfekt på nästa topp istället.

...
De 2 nya jag köpte av "racemodell" var fulla med gjutskägg, vägde mer
och hade en kolvbult värdig en stridsvagn (nästa dubbla vikten)
...

Bild på dessa?

Aldrig hört om racemodell på kolvar för en RGV/RS. I England i Supersport 400 använde dom kolvar från nån Yamaha TZ250 tror jag. Kolvar med en kolvring istället för 2st ringar som det är på orginalkolvarna.

Normalt på alla andra hojar så är en mera kittad modell av kolvar lättare också. Ända som jag vet nu som också har kolvar med gjutskägg är aprilias riktiga racers som har det så. Tror det är Mahle-kolvar dom kör med. En Gat-RS brukar ha ART-kolvar.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Varför inte fixa avgasventilerna så att dom fungerar? Motorn är ju byggd med tanke på dom. Dvs avgassystem, cylindrar och tändning är byggt och avstämt efter att ha ventiler i avgasportarna. Tror man förlorar en hel del i axelration och gasrespons på att köra utan.

Skall bromsa den utan först då jag är lite osäker på skicket på både motor och portar, blir det en total besvikelse så måste det fixas till, då blir det nog att beställa nya frästa mellanbitar samt slipa ner dem lite så de inte är så osammanhängande som nu, bladet i hållaren är några millimeter högre, bladet i mitten är det kortaste fullt inne, men så är det säkert som standard.

Nu när du har topparna lösa är det tid att prova dina nya tändstift. Eftersom du har toppar där tändstiftet är vinklat vill du inte att stiftet kommer stanna i det läget att elektonen är neråt mot kolven och skymmer gapet. Så prova ut med oika stift så att du har ett gap så mycket som möjligt neråt. Ett stift som blir fel på en topp kan passa perfekt på nästa topp istället.

Kom att tänka på när berustiften med fyra elektroder kom. Hur tänkte de då. Mer skugga och gnistan hoppar nog oftast från en av elektroderna ändå.

UXF.56.jpg


Bild på dessa?

Aldrig hört om racemodell på kolvar för en RGV/RS. I England i Supersport 400 använde dom kolvar från nån Yamaha TZ250 tror jag. Kolvar med en kolvring istället för 2st ringar som det är på orginalkolvarna.

Normalt på alla andra hojar så är en mera kittad modell av kolvar lättare också. Ända som jag vet nu som också har kolvar med gjutskägg är aprilias riktiga racers som har det så. Tror det är Mahle-kolvar dom kör med. En Gat-RS brukar ha ART-kolvar.

Det är nog mer jag som blev lurad därav "race", det är dubbla ringar på dem också. Inte ens ytorna mot shimsningen/brickorna för vevstaken är fräst utan grov och ojämn.

Kan ta en bild på både kartong och kolv.
 
Last edited:

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hej på er!
Det där med stiften och vilken position elektroden har är lite överkurs. Vi höll på med det på 250 superkartmotorerna ett tag, men kom fram till att det inte märks nån skillnad oavsett var elektroden är.

Men, vill du ändå vara övernoga så är ett bra sätt att fixa chimsbrickor som du justerar stiften med. Det funkar bra även när motorn sitter ihop. Gör en markering med ex tuschpenna på överdelen av stiftet för att markera vilken sida som elektroden sitter på. Dra ihop med en chimsbricka och använd den som ser till att markeringen hamnar där du vill ha den.

Vad gäller Berustiften ligger ju elektroderna vid sidan om mittelektroden så de "skymmer" inte speciellt mycket för gnistan. Sen om det blir bättre med fyra elektroder är väl tveksamt, men gnistan hoppar ju där det är minst motstånd, så det kanske kan fylla sin funktion utan att för den skull ge mer effekt.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

När ni ändå är inne på aprilia 250 så!
Då undrar jag exakt var den här wiren
har för funktion?
Den har nämligen hoppat ur rullen.
 

Bifogat

  • Aprilia 250.JPG
    Aprilia 250.JPG
    45.2 KB · Visningar: 71
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top