Garagestatus för tvåtaktarna

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Stod i garaget alldeles nyss och skruvade fast orginalbakramen för att kunna köra KM i kväll. Fick för mig att snurra på bakhjulet och det lät "skraaaaaap". Skumt, tänkte jag och kikade lite närmare på bromsoket...

I år fick jag för mig att jag skulle sätta slicksen på Marvic magnesiumfälgarna som tidigare varit regnfälgar och som jag kört med ett pass tidigare typ. Andra racet på Anderstorp så satt det slicks på dem och jag undrade lite stilla varför hojen inte orkade varva ut på sexan som den gjorde med de andra fälgarna (med regndäck på).

En okulärbesiktning ger att bromsskivan ligger dikt an emot bromsoket, en bricka på ca 1.5 mm skulle behövas för att centrera bromsskivan, nu är det "metallbroms" på hela tiden! Fast då kanske hjulet hamnar snett? Tunnare bromsskiva?
Någon med Marvic Penta i magnesium som kan bekräfta hur det ska se ut?

Monterade av fälgen i går kväll och hittade felet. Låsringen på vänstersidan har antingen släppt eller så satte jag dit den i fel skåra när jag bytte lager för ett par år sedan. Hela lagerpaketet hade flyttat sig åt vänster och då kunde "bromsokstappen" svarva sig in i högersidan så bromsskivan tog i. Lyckades givetvis knacka tokigt så mellanröret hamnade snett så nu blir det besök i hovgaraget för att låna avdragare och kanske t.o.m pressa ihop härligheten med nya lager förstås.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Tänkte bara säga att aprilian är i gång,försäkra tuta o köra
hoppas jag.
Sådär lättmekad tyckte inte jag att de var faktiskt(trångt).
Det totala misslyckandet med Tz:an har tärt på psyket:(
men man får väl sätta igång o titta på den med snart:)
 

Bifogat

  • RS 250.jpg
    RS 250.jpg
    83.1 KB · Visningar: 121

Ben Dover

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ZX7R 1997.KTM 950 SE -07. GasGas 300EC 2007
Det råkar inte finnas någon tvåtaktsguru i närheten av mej?
Jag får inte ordning på min lilla aprillia.

Hojen mår nog inte så bra, ibland så försvinner tomgången
å man får pumpa som fan med gasen far att den inte ska dö,
för att sekundrarna senare ha en tomgång på typ 6000rpm :va

Nipplarna på insugsgummina är pluggade på min aprillia.
Varför? Är det bara att ta bort pluggarna?
Slangarna sitter ju på plats, märkligt :va

Jag vet inte riktigt vilken ände jag skall börja.
Kan det vara insugsgummina som är dåliga?
Dom ser ju bra ut inga synliga torrsprickor eller så.
När man står och torrgasar så svarar den bra på
gasen men som sagt en väldigt låg tomgång som inte
går att justera plus att den fastnar ibland på runt 6000rpm innan
den faller till 500rpm. Jag blir trött :huvet
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Hej:)

Tänkte bara säga att aprilian är i gång,försäkra tuta o köra
hoppas jag.
Sådär lättmekad tyckte inte jag att de var faktiskt(trångt).
Det totala misslyckandet med Tz:an har tärt på psyket:(
men man får väl sätta igång o titta på den med snart:)

Vad är det som är totalt misslyckat med din TZ? :va
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Jag har varit lite småtrött sen jag köpte min aprilia. Det verkar höra till en viss del ångest i 2-taktsägandet. :gnissla

Slangarna som är pluggade skall inte påverka tomgången. Vad jag fick berättat för mig har de med avgaskrav för besiktning att göra. Besiktar man inte hojen så kan man lika väl plugga dem.

Har du sprayat med startgas och kollat om den drar tjyvluft tex.?

Det råkar inte finnas någon tvåtaktsguru i närheten av mej?
Jag får inte ordning på min lilla aprillia.

Hojen mår nog inte så bra, ibland så försvinner tomgången
å man får pumpa som fan med gasen far att den inte ska dö,
för att sekundrarna senare ha en tomgång på typ 6000rpm :va

Nipplarna på insugsgummina är pluggade på min aprillia.
Varför? Är det bara att ta bort pluggarna?
Slangarna sitter ju på plats, märkligt :va

Jag vet inte riktigt vilken ände jag skall börja.
Kan det vara insugsgummina som är dåliga?
Dom ser ju bra ut inga synliga torrsprickor eller så.
När man står och torrgasar så svarar den bra på
gasen men som sagt en väldigt låg tomgång som inte
går att justera plus att den fastnar ibland på runt 6000rpm innan
den faller till 500rpm. Jag blir trött :huvet
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Vad är det som är totalt misslyckat med din TZ? :va
Misslyckat nja lite otur bara,men jag ska titta på den sen.
Jag ska sätta på orginal cylinder o börja därifrån.
Den har tagit i toppen för tredje gången trotts klämspalt på 0,9mm:confused:någonting är fel då.
Börja misstänka att toppen inte är bra,mätte 0,9mm på ena sidan
andra något mindre där har den tagit i.
Den här gången är det inte fel på blocket o veven,grejorna
från Japan har max gått 30 mil nära på nytt altså.
Men visst Roffe kan du få snygga till toppen åt mig,när jag har
vägarna förbi Uppsala ok?

Och nu exklusivt endast för SH:s läsare som visar hur totalt
misslyckad som mekaniker jag är,Aprilian 0 mil efter renovering.
Kickade i gång sen tvär stopp!!!!!!
Jag orkar inte mer nu,funderar allvarligt på att skaffa en
glidare o puttra om kring med typ Honda shadow eller varför inte
en CB 250 N:trött
 

Bifogat

  • SNC11732.JPG
    SNC11732.JPG
    207.4 KB · Visningar: 156

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...

Och nu exklusivt endast för SH:s läsare som visar hur totalt
misslyckad som mekaniker jag är,Aprilian 0 mil efter renovering.
Kickade i gång sen tvär stopp!!!!!!
Jag orkar inte mer nu,funderar allvarligt på att skaffa en
glidare o puttra om kring med typ Honda shadow eller varför inte
en CB 250 N:trött

Glömde sätta i clipsen till kolvbulten?
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Misslyckat nja lite otur bara,men jag ska titta på den sen.
Jag ska sätta på orginal cylinder o börja därifrån.
Den har tagit i toppen för tredje gången trotts klämspalt på 0,9mm:confused:någonting är fel då.
Börja misstänka att toppen inte är bra,mätte 0,9mm på ena sidan
andra något mindre där har den tagit i.
Den här gången är det inte fel på blocket o veven,grejorna
från Japan har max gått 30 mil nära på nytt altså.
Men visst Roffe kan du få snygga till toppen åt mig,när jag har
vägarna förbi Uppsala ok?

Och nu exklusivt endast för SH:s läsare som visar hur totalt
misslyckad som mekaniker jag är,Aprilian 0 mil efter renovering.
Kickade i gång sen tvär stopp!!!!!!
Jag orkar inte mer nu,funderar allvarligt på att skaffa en
glidare o puttra om kring med typ Honda shadow eller varför inte
en CB 250 N:trött

Inte ska du ge upp inte!! Jag har gjort sjukt många mekmisstag så jag har tappat räkningen, men man måste se dem som erfarenheter! Det är då det blir roligt att mecka :)
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Inte ska du ge upp inte!! Jag har gjort sjukt många mekmisstag så jag har tappat räkningen, men man måste se dem som erfarenheter! Det är då det blir roligt att mecka :)

Jag börjar bli sugen igen faktiskt:)trot eller ej.
Men var dyra aprilia delar har blivit,Eva på starol skäms
för att berätta vad delarna(delen) kostar.
Är det någon annan som har reagerat på priserna?
Som jag skrev förut så kostar två fot o två topp packningar
2617kr.Det gick inte,så beställa från England var lösningen.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag börjar bli sugen igen faktiskt:)trot eller ej.
Men var dyra aprilia delar har blivit,Eva på starol skäms
för att berätta vad delarna(delen) kostar.
Är det någon annan som har reagerat på priserna?
Som jag skrev förut så kostar två fot o två topp packningar
2617kr.Det gick inte,så beställa från England var lösningen.

http://www.easyparts.nl/showdrawing...-s1650-d25623/Vertical_cylinder_assembly.html

Varför betala det priset när man kan köpa för detta orginal ;)

cylinderpackningar till 1 cyl i Euro pris

Topp 28.82
Cylinderfot 14.03
Avgasport luckan 4.96

Slutpris 1 cyl 47.81, komplett till 1 motor 95.62 = 904.23kr + frakt blir i runda slängan ca 1050kr.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
För att vara lite tvärtemot kan jag meddela att min hoj går som ett skott nu. Svedberg hjälpte mig att åtgärda ett vattenläckage mellan vevhushalvorna och efter det var det bara att köra. Jävligt roligt var det, och herr Svedberg blir inte lätt att rå på om han börjar köra tävling. Gravt kompetent individ, både på körning och mek. HEJA SVEDBERG!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
För att vara lite tvärtemot kan jag meddela att min hoj går som ett skott nu. Svedberg hjälpte mig att åtgärda ett vattenläckage mellan vevhushalvorna och efter det var det bara att köra. Jävligt roligt var det, och herr Svedberg blir inte lätt att rå på om han börjar köra tävling. Gravt kompetent individ, både på körning och mek. HEJA SVEDBERG!
B-race nästa då rå! :yoparty
Gäller för Svedberg också tycker jag. :nicka
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
B-race nästa då rå! :yoparty
Gäller för Svedberg också tycker jag. :nicka


Definitivt på båda punkterna.

Lite sköna bilder från fredag kväll och natt kommer här:

1. Lätt uppgiven, men försiktigt pessimistisk.
2. Powerhouse!
3. Not yet amused.
4. Lite mer amused.
5. Fågelperspektiv över depåbox Björken, komplett med läktare.
6. Den går i bitar!
7. Här har jag just dragit av bulten till framdrevet. Jag funderade på självmord, men skruven kom ut så fint och gängorna i axeln var hela. Skönt.
8. Snart klart!
 

Bifogat

  • stugmek7.jpg
    stugmek7.jpg
    226.5 KB · Visningar: 157
  • stugmek6.jpg
    stugmek6.jpg
    226.1 KB · Visningar: 236
  • stugmek5.jpg
    stugmek5.jpg
    167.2 KB · Visningar: 131
  • stugmek4.jpg
    stugmek4.jpg
    226.8 KB · Visningar: 116
  • stugmek3.jpg
    stugmek3.jpg
    150.2 KB · Visningar: 114
  • stugmek2.jpg
    stugmek2.jpg
    227.6 KB · Visningar: 119
  • stugmek1.jpg
    stugmek1.jpg
    237.2 KB · Visningar: 146
  • stugmek8.jpg
    stugmek8.jpg
    237.3 KB · Visningar: 263
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top