Torkel
Tvåtakt, dubbelt så bra!
Stod i garaget alldeles nyss och skruvade fast orginalbakramen för att kunna köra KM i kväll. Fick för mig att snurra på bakhjulet och det lät "skraaaaaap". Skumt, tänkte jag och kikade lite närmare på bromsoket...
I år fick jag för mig att jag skulle sätta slicksen på Marvic magnesiumfälgarna som tidigare varit regnfälgar och som jag kört med ett pass tidigare typ. Andra racet på Anderstorp så satt det slicks på dem och jag undrade lite stilla varför hojen inte orkade varva ut på sexan som den gjorde med de andra fälgarna (med regndäck på).
En okulärbesiktning ger att bromsskivan ligger dikt an emot bromsoket, en bricka på ca 1.5 mm skulle behövas för att centrera bromsskivan, nu är det "metallbroms" på hela tiden! Fast då kanske hjulet hamnar snett? Tunnare bromsskiva?
Någon med Marvic Penta i magnesium som kan bekräfta hur det ska se ut?
Monterade av fälgen i går kväll och hittade felet. Låsringen på vänstersidan har antingen släppt eller så satte jag dit den i fel skåra när jag bytte lager för ett par år sedan. Hela lagerpaketet hade flyttat sig åt vänster och då kunde "bromsokstappen" svarva sig in i högersidan så bromsskivan tog i. Lyckades givetvis knacka tokigt så mellanröret hamnade snett så nu blir det besök i hovgaraget för att låna avdragare och kanske t.o.m pressa ihop härligheten med nya lager förstås.