Garagestatus för tvåtaktarna

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Laddning?

Drog igång tvitaktarn idag. Det tog en stund innan jag kom på att jag glömt fylla på bensin i tanken(!)... Sen gick det betydligt lättare att kicka igång den! :)

Fråga till er som kan;


När jag mäter över batteriet laddar det 12,5V. Spelar ingen roll om det är vid 1000 el. 4000rpm. Samma spänning. Det känns lite lågt.

Imorgon skall jag prova att byta laddregulatorn.

Men, om det inte hjälper. Vad kan det vara då som felar? Tips emottages tacksamt. :Bugar

Inte samma knullputs som vissa andras hojar här på tvitaktsforumet men jag är riktigt nöjd med resultatet nu när kåporna är lackade och monterade. Lite dekaler bara så. Frågan är vilken färg man skall välja på dem i så fall? :va
 

Bifogat

  • DSC00131.jpg
    DSC00131.jpg
    225.1 KB · Visningar: 79
  • DSC00132.jpg
    DSC00132.jpg
    233.8 KB · Visningar: 82

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Drog igång tvitaktarn idag. Det tog en stund innan jag kom på att jag glömt fylla på bensin i tanken(!)... Sen gick det betydligt lättare att kicka igång den! :)

Fråga till er som kan;


När jag mäter över batteriet laddar det 12,5V. Spelar ingen roll om det är vid 1000 el. 4000rpm. Samma spänning. Det känns lite lågt.

Imorgon skall jag prova att byta laddregulatorn.

Men, om det inte hjälper. Vad kan det vara då som felar? Tips emottages tacksamt. :Bugar

Är batteriet frisk och underhållsladdat under vintern? Är det inte laddregulatorn så är det lindningen som inte mäktar med att leverera mer kräm men det är rätt osannolikt. Mät upp lindningen i så fall, resistensvärdena finns i din manual och mäter du AC direkt från lindningen så skall den ge +40V vid lite varv...
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Jag kan hjälpa dig med att få till en snygg lack om du vill. :FU

Jasså? Känner du någon som kan lacka eller? ;) Däremot kräver jag att bli tilldelad tyffa HRC och RS loggor. :)

Sen så har jag den ultimata racelacken, den är snabb du vet.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Så här ser det ut i mitt mekrum i källaren just nu. Ligger liiite efter Sege och Mattias "fina" hojar just nu, och då ska jag tävla på Anderstorp om två veckor. :näsblod

Allt är som det som det ska vara alltså.:)


Jag plockade fram min hoj från vinterförvaringen för en halvtimme sen. :) Står på mekbänken nu. Ska bara byta vev, kolvar, toppar, bromspump och handtag. Börjar nog imorn på den. Är ju gott om tid kvar till första racet! :tungan

Joakims hoj startade vi för en timme sen. Massa nya uppdateringar sen förra året med helt annan motor med annan vev och ECU mm. Gick väldigt mjukt och fint för att ha så pass tät tändföljd på den. Trodde den skule bete sig mera som en bigbang motor. Så är väl bara en longbang då. :)

Filips hoj startade vi igår och den gick också väldigt mjukt och fint och svarade grymt på gasen. Är nästan färdigbyggd nu. Bara smågrejjer kvar. Emils hoj är också nästan klar. Lite översyn och ska byta ut bromspump bak mm. Enda är deras reservhoj som just nu står som ett tomt halvklart chassie och en motor som ska sättas ihop. Sen ska Björns hoj göras en översyn på och ska nog kolla över reserv-250:in med. Så har nog lite småpyssel att göra innan Anderstorp ska köras! :banana
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Är batteriet frisk och underhållsladdat under vintern? Är det inte laddregulatorn så är det lindningen som inte mäktar med att leverera mer kräm men det är rätt osannolikt. Mät upp lindningen i så fall, resistensvärdena finns i din manual och mäter du AC direkt från lindningen så skall den ge +40V vid lite varv...

Nytt batteri inköpt för sässongen! Laddat så mkt det bara går.

Får se imorgon om det hjälper när jag bytt regulatorn. Det är rätt gott att ha en extrahoj att plocka delar av. :)

Tack för hjälpen sålänge! :tummenupp

EDIT:

Bytte laddregulator, hjälpte inte.

Bytte reläet som sitter precis vid bakdämparinställningen, ryckte i lite kablar och sprayade. Satte i en eller två kablar som inte var inkopplade(!)

Nu laddar det 14,5V på hojens mätare! :banana

Jag blir farlig imorgon på Sviestad!
 
Last edited:

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
110 bredd på slicks?

Lite OT kanske då hojen inte stod i garaget.

Träningspremiären är nu avklarad! :banana Två pass hann jag med. Planen var i stort bara att testa så att hojen fungerade, jaga varvtider får bli ett senare projekt.

Pass #1
Hojen gick fint första 8 varven men sen taskigt gassvar. Tempen gick aldrig över 50 grader. Kan det spela in att jag råkat hälla i för mycket vatten i kylsystemet? Expansionskärl fyllt + lite som rann utanför märkte jag i depån... :gnissla

Pass #2
Nu med lite mindre vatten i systemet. Tempen steg snabbt till 106, blev lite orolig och släppte av lite. Sen sjönk den ner till under 100 och höll sig ungefär där resten av passet trots att jag drog på igen. Inga tendenser till taskigt gassvar denna repa. :yoparty Avbröt passet lite i förtid när det började regna!

Kul att fått hygglig snurr på hojen och träningspremiärat även om jag körde ännu långsammare än mitt normala långsamma tempo.

Nu skall det köpas nya däck! De som sitter på är från 2005 och känns inte så stabila. :gnissla

Går det få tag i slicks på 110 bredd? Var i så fall?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Tempen steg snabbt till 106, blev lite orolig och släppte av lite. Sen sjönk den ner till under 100 och höll sig ungefär där resten av passet trots att jag drog på igen.
...

På en RGV250? Det skulle vara hög temp även på en 4-t! Normalt går en RGV på runt 60 grader. Är det vatten i expansionskärlet är väl risken att toppen inte håller tätt utan trycker ur sig vattnet.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
På en RGV250? Det skulle vara hög temp även på en 4-t! Normalt går en RGV på runt 60 grader. Är det vatten i expansionskärlet är väl risken att toppen inte håller tätt utan trycker ur sig vattnet.

Ok, trodde det tryckts ut för att jag råkat fylla i för mycket vatten. :va

Den gick bra sista repan hursomhelst, kanske tur att den inte blev så lång då om det nu var något fel som var trasigt. :)

Jag skall tömma kylsystemet igen och mäta/lufta noga och se om det trycker ur sig något mer.

mvh
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vad har du för tempvisare? Om den kan vara inställd på fahrenheit så har den isf gått för kallt.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Vad har du för tempvisare? Om den kan vara inställd på fahrenheit så har den isf gått för kallt.

Det är orginalinstrumentet. Är 99 säker på att det är inställt på celsius.

2a rundan igår så kom det inte ut något mer vatten från expansionskärlet (ner i uppsamlingsburken). Jag hade samma temperatur vid vissa (inte alla) körningar förra året + att det steg över 100 när man körde inne i depån. Då tryckte den inte ut något vatten vad jag märkte. Det var först nu när jag bytt kylarvatten och då endast första passet.

Kan det vara termostaten som kärvar? Jag har en extra att byta med. Jag kanske skulle testa den istället? :va

Är jag orolig i onödan? :gnissla En gång ingen gång? Hojen gick bättre än någon gång innan under sista passet igår.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Startade precis min hoj! :banana

Tog "bara" ca 5 timmar att byta veven. Mesta av tiden var att rengöra grejjerna på hojen. Men sen tog det mera tid med allt smått runt omkring. :näsblod

Kopplingen var typ helt sönderbombad efter förra säsongen! :gnissla Dubbelrace på 6 helger måste ha varit en orsak. Såg ut som den gått fler säsonger än en. Jag som precis hade skällt ut Stensmo förra veckan att hans koppling såg för hemsk ut.. :krama

Har uppdaterat hojen jag kör på med nya toppar som gör att jag kan köra insatser som är kopior på dom senare HRC A-kit. Ska vara kopior på 2006-08-toppar. Så kommer köra med flata kolvar nu och sparar ca 10% vikt på kolvarna mot dom förra jag kört. Får se hur hur dom grejjerna går. :)

Nu har jag bara kvar att packa om ljuddämparna, göra nya fästen till kutsen, sätta på fräschare däck då jag burnat sönder dom som är på och göra nya startnummer. Sen ska den vara ready-for-race är det tänkt! :)


-----------------------------------------------------------------------

Det är orginalinstrumentet. Är 99 säker på att det är inställt på celsius.

2a rundan igår så kom det inte ut något mer vatten från expansionskärlet (ner i uppsamlingsburken). Jag hade samma temperatur vid vissa (inte alla) körningar förra året + att det steg över 100 när man körde inne i depån. Då tryckte den inte ut något vatten vad jag märkte. Det var först nu när jag bytt kylarvatten och då endast första passet.

Kan det vara termostaten som kärvar? Jag har en extra att byta med. Jag kanske skulle testa den istället? :va

Är jag orolig i onödan? :gnissla En gång ingen gång? Hojen gick bättre än någon gång innan under sista passet igår.

Hum.. Låter som displayen visar fel då? Normalt på en sån hoj så har du bäst effekt 55-60 grader, tappar effekt efter 65 grader och bör inte köra ens över 75-80 grader för att inte riskera motorskador.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Du har alldeles för mycket fritid! :)

Ja, det var inget VM-tempo där nej! :) Där hade dom 45 minuter som tid på att dela en komlett motor och sätta ihop igen.. :brinnerup

Själv satt man och rengjorde en massa, kolla SH, leta fram nya eller beggade delar i bra skick, kolla SH, rengöra och putsa, kolla SH, mäta och schimsa in delar, chatta med en som undrade om en Mille-motor ska skramla när man startar den, kolla internet vad som händer i världen, göra om en schimsning för man tyckte den kunde nog vara bättre, prata telefon med teamchefen som har sålt delar som ska plockas fram, kolla SH, ta en fika, rengöra en skruv som var skitig, tejpa airboxen för att hoppas det tar ner ljudet en aning eller iaf ser profsigt ut, chatta med "klasskompisarna" som e avudsjuka att man redan startat sin hoj, kolla SH.. osv osv! :D

Men resultatet blev väldigt bra iaf! Nu har man gått över hela hojen och fixat den för ny säsong! :)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ok, trodde det tryckts ut för att jag råkat fylla i för mycket vatten. :va
Kylsystemet (i detta fall avses "kylsystem" som exklusive expansionskärl!) ska fyllas helt. Enbart expansionskälet ska fyllas till angiven nivå. När det helt fyllda kylsystemet blir varmt och vätskan ökar i volym trycks överskottet ut i expansionskärlet. När vätskan i kylsystemet svalnar och minskar i volym uppstår ett undertryck och det tidigare utstötta överskottet sugs tillbaka in i kylsystemet från expansionskärlet. Därav vikten att ha ett helt avluftat kylsystem och korrekt nivå i expansionskärlet. För låg nivå i expansionskärlet leder till att luft sugs tillbaka in i kylsystemet efter en värmecykel. För hög nivå i expansionskärlet leder till övertryck i hela systemet vid uppvärmning. Om du har ett avluftat kylsystem och rätt nivå i expansionskärlet och ändå får för hög tempratur på kylvätskan beror det på en mer eller mindre trasig termostat som inte öppnar korrekt. I detta fall stiger tempraturen men när kylvätskan svalnat kommer volymen att vara oförändrad. Vid alla former av läckage kommer volymen ha minskat. Att köra med luftfickor är vanskligt då de gärna lägger sig där man verkligen inte vill ha dem, ex vattenpumpen och i den bakre cylinderns topp.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Ok,

jag tyckte att jag luftade noga och var duktig. :va

När skall termostaten öppna på RS250n? Nån som har koll?

Skall provköra den (termostaten) i en kastrull med stektermometer tänkte jag. :)

Tack för svar!

mvh Johan

Kylsystemet (i detta fall avses "kylsystem" som exklusive expansionskärl!) ska fyllas helt. Enbart expansionskälet ska fyllas till angiven nivå. När det helt fyllda kylsystemet blir varmt och vätskan ökar i volym trycks överskottet ut i expansionskärlet. När vätskan i kylsystemet svalnar och minskar i volym uppstår ett undertryck och det tidigare utstötta överskottet sugs tillbaka in i kylsystemet från expansionskärlet. Därav vikten att ha ett helt avluftat kylsystem och korrekt nivå i expansionskärlet. För låg nivå i expansionskärlet leder till att luft sugs tillbaka in i kylsystemet efter en värmecykel. För hög nivå i expansionskärlet leder till övertryck i hela systemet vid uppvärmning. Om du har ett avluftat kylsystem och rätt nivå i expansionskärlet och ändå får för hög tempratur på kylvätskan beror det på en mer eller mindre trasig termostat som inte öppnar korrekt. I detta fall stiger tempraturen men när kylvätskan svalnat kommer volymen att vara oförändrad. Vid alla former av läckage kommer volymen ha minskat. Att köra med luftfickor är vanskligt då de gärna lägger sig där man verkligen inte vill ha dem, ex vattenpumpen och i den bakre cylinderns topp.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Ok,

jag tyckte att jag luftade noga och var duktig. :va

När skall termostaten öppna på RS250n? Nån som har koll?

Skall provköra den (termostaten) i en kastrull med stektermometer tänkte jag. :)

Tack för svar!

mvh Johan

Jag skickade ju ett meddelande till dig med öppningstemperatur för temostaten.... Nu börjar farbror bli senil. :D
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Jag tog 125-oskulden igår i strålande solsken på Anderstorp.

Dagen avslutades med grill, öl, fixande och mekande i garaget med mina homeboys. Blir inte mycket bättre lördag än så!

Såhär så det ut när jag lyfte toppen
2010-04-24%2020.25.04.jpg

2010-04-24%2020.24.54.jpg

2010-04-24%2020.25.13.jpg
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top