Garagestatus för tvåtaktarna

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
nestan_klahr.jpg
Snart klart. Ska bara ta loss allt igen och täta, justera och loctita litet. Bara en dryg vecka kvar!
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Mattias och jag ska battla i snögloppet med kalla däck nästa tisdag! :crash
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Mattias, kan du inte lägga upp lite mer detaljerade bilder?
Mycket fin hoj.

MVH

Här finns det ett drygt år gamla bilder. Sen dess har jag bytt ram, fälgar, gaffel, stötdämpare, kåpor och monterat quickshifter. Förmågan har inte uppenbarat sig än, men jag lever på hoppet.

Edit: Jag har bytt färg på outlinen på siffrorna också.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Här finns det ett drygt år gamla bilder. Sen dess har jag bytt ram, fälgar, gaffel, stötdämpare, kåpor och monterat quickshifter. Förmågan har inte uppenbarat sig än, men jag lever på hoppet.

Edit: Jag har bytt färg på outlinen på siffrorna också.

Känner igen det där från en annan mycket duktig förare på annat märke som också b.la bytt ram till i år då han inte hittar rätt känsla riktigt :)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Känner igen det där från en annan mycket duktig förare på annat märke som också b.la bytt ram till i år då han inte hittar rätt känsla riktigt :)

Vi har många likheter. Jag har också gula knäpuckar och gnäller mycket över hojen. Gammal är jag också, och kanske en smula slut.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Aprilian startades upp efter byte av nya kolvar och en ny cylinder och växellåda. Det var även tänkt att montera nya toppar med utbytbara förbränningsrum. Tyvärr har fransmannen haft problem med utrustningen:gnissla SBS har ordnat att växellådan inte fungerade men efter idag verkar det fungera:banana Imorgon skall hojen köras in:)

Hondan har en dålig cylinder och trycker ut vätska i skvallerhålet. Det skall fixas imorgon! Reservcylindern är på omnicasil.

Life as a Team owner, driver and mechanic, sucks sometimes:gnissla Who wants to sponsor?
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Hoppas det inte snöar där du bor Black Francis för här vräker det ner just nu
med tanke på din inkörning av Aprilian.

Förövrigt så har jag lagt Aprilian på hyllan i år,åtminstone tillvidare.Jag har
drabbats av onda bildemoner:3freak köpt en gammal bil altså.
Men Yamahan kommer ut i Maj så är det en banträff till att börja med,med
lite inkörning av nya kolven.Nu hoppas jag att det funkar som det ska i år,
förra året var ju mer eller mindre en katastrof.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Mjaha, här är det ingen direkt rusning.

Jag kan berätta om när vi drog isär Fy fan jävla skit-seges motor igår:
Vi har fått låna special tools av den alltid lika tillmötesgående västgöten Svedberg. Jättesnällt, Lasse. Men var var "hylsan" till balansaxelmuttern?! ;)

Vi bestämde oss för att medelst vinkelkap modifiera en vanlig hylsa till en very special four prong castle nut tool. Fy fan jävla skit-sege hade införskaffat hylsor att offra, och en fin slipskiva till vinkelslipen. Samma vinkelslip jag KLÖV min tumme med för nån månad sen, för övrigt.

Genom en act of god så var källarvägen till Team DNS 125GP workshop låst, så vi fick gå runt huset. Precis när vi rundade hörnet sprang vi på "cykeldennis" som driver en webshop för cykeldelar och -verktyg. Jag attackerade honom med en fråga om han möjligen trodde sig ha ett verktyg som passade till balansaxelmuttern. Han fattade inte riktigt hur jag menade men tyckte att vi kunde kolla. Efter en mycket kort stunds letande hittade han en hylsa för sun tour frikransar.
Det såg mycket lovande ut, så Fy fan jävla skit-sege köpte det direkt.

Naturligtvis passade verktyget inte utan modifikation, så jag fick med hjälp av en fil ta av en millimeter på bredden på taggarna och en halv skitaning på insidan. Det blev ganska bra, faktiskt.
Yttersexkanten på verktyget var en tum, och ingen utom riktigt sorgliga jänkebilentusiaster har entumshylsor. Som gammal, riktigt sorglig Aprilia RS250-ägare hade jag dock en 26-hylsa vilket fick vara bra nog. Muttern skulle enligt boken vara dragen med 54 Nm, så handkraft skulle få loss den snabbt och lätt. Trodde vi. Den ville jävlarimig inte lossna, och när muttern började visa vissa trötthetstecken ändrade vi uppfattning och plockade fram mutterpuffran.

En lagom dos mutterpuffra gjorde ingen succé. Med mek-ångesten rinnande efter ryggen tog Fy fan jävla skit-sege ett nytt tag efter att ha låtit kompressorn ladda sig till bristningsgränsen. Jag är ju alltid en så positiv individ, så jag förkunnade att den skulle släppa hur lätt som helst nu, och det gjorde den lyckligtvis. Jag funderade på vad som skulle gå åt helvete härnäst (för att muttern behagade lossna, va) men sa inget.

Fyfan jävla skit-sege plockade ivrigt fram Svedbergs special tools och jag instruerade honom att vara rädd om HRC-påsen de låg i, eftersom jag var osäker på om Svedberg hade dom där i för att HRC-påsar är så jävla coola eller om han bara ville skoja med oss. Jag mindes vagt en instruktion om att "verktyget inte drar helt rakt, så ni kanske får..."-nånting men i Stockholm är det inte lika noga som i Skövde, så Fy fan jävla skit-sege bara fräste på med att dra isär vevhushalvorna.

Jag såg förskräckt på och undrade vad som skulle gå sönder, men som alla vet har tok tur och inget pajade. När skiten väl var isär kunde jag äntligen ta en fin bild på en skuren vevaxel.

Här är den:
stiff_rod.jpg
En synnerligen styv stake, minsann.

Sen fortsatte vi med att plocka ur lagren ur vevhushalvorna. Vi har ingen ugn i verkstan, så ett ihärdigt värmande med varmluftpistol vidtog. Sen var det mer eller mindre bara att dra ur lagren med därför avsett verktyg. Jättelätt. Tills vi skulle ha ur ett litet lager till vattenpumpaxeln. Vi hade inga doningar för det, men efter diverse fruktlösa försök med tänger och skit var det en avsågad insexnyckel som fixade biffen. Jag drog mig till minnes ett Bosse Bildoktorn-knep där man packar proppfullt med fett bakom lagret och slår i en axel i hålet så ploppar lagret ut, men det föll på att 7 mm är en synnerligen ovanlig dimension på saker i allmänhet. När vi väl fått ur lagret med insexnyckeln kom jag på att tryckluft förmodligen hade funkat eftersom vi värmt vevhushalvan till kingdom fuckin' come.

Fullkomlig succé alltså. Undrar vad som går snett inom kort?

För att ytterligare motivera och entusiasmera alla och envar kommer en massa bilder på min hoj, som faktiskt skulle gå att köra med som den är. Väder, arbete och prestationsångest hindrar mig.
Här är dom:
IMG_0671.jpgIMG_0944.jpgIMG_2936.jpgIMG_3570.jpgIMG_4385.jpgIMG_4415.jpgIMG_6325.jpg
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top