Ikväll har jag lyckats göra ytterligare en klassisk Gustav-mekning. Målet för dagen var att få bort en packbox som sitter runt axeln till vattenpumpen. några tidigare försök med den fina invändiga SKF-avdragaren resulterade enbart i förstörd plåt på packboxen. Eftersom jag inte ville riskera att förstöra aluminiumet i blocket och därmed riskera läckage mellan växellåda och vattenpump så fick lösningen bli att försöka försvaga packboxen med hjälp av dremmel för att kuna "spräcka" den och få ut delarna.
Självklart har man inga skivor som tål lite så det blev till att använda hela lagret på dremmel-slipskivor. Efter en del bankande började packboxen att delvis släppa från blocket, demolerad är ett passande ord för att beskriva usteendet.
Det hade ärgat ordentligt mellan packbox och block men skam den som ger sig. Fick låna en ordentlig dremmel med metallspets av HD-klubben i garaget bredvid, fick även en lektion i alla olika hojar som den hjälpsamme Hog Riders killen hade ägt, hur han byggt dem och vad han höll på med nu. Efter lite mer slipande och donande kände jag att jag var nära att få till det hela så jag återgick till mitt garage för att förlösa backboxen. Efter lite pillande stannar mitt hjärta!
Jag kan se genom blocket på ett ställe där jag absolut inte vill se genom blocket och jag ser framför mig hur sedlarna flaxar ur plånboken...vänder med darrande händer på blocket och tittar hur det ser ut inifrån växellådan.
Strax ovanför hålet för axeln är det ett mindre hål borrat och där ser man delvis igenom packboxen. För in en mindre skruvmejsel och knackar till två gånger och hör packboxen trilla ut på andra sidan...
Lösningen fanns hela tiden där! Yamahakonstruktörerna hade varit smarta nog att förbereda för ett snabbt och smärtfritt byte av nämnda packbox men det hade jag missat helt...
Fyra timmars filande, svärande, muttrande, bankande och funderande helt i onödan.