Garagestatus

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Nyteknik skrev:
Vänta nu. Få in luft vardå och hur? :va

är det inte så att läckage i headern eller själva expansionskammaren gör att värdefulla avgaspulser går förlorade? Dvs. inte tillräckligt mycket nytt bränsle och för mycket avgasrester i kompressionsfasen, och ingen retur av den bränsleblandning som evakuerats i avgassystemet i föregående kompressionsfas. Vilket medför att hojen går magert...

Du får nog läsa på lite om du ska hänga på Oscar i sommar, om du inte hade tänkt laga hojen med självförtroende.

/Joakim
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Word on Pålle.
Om man inte tätar ordentligt vid avgasrören på Hondan så blir det problem, Chris Honda nöp en kolv på Gelleråsen just pga detta.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Pålle skrev:
är det inte så att läckage i headern eller själva expansionskammaren gör att värdefulla avgaspulser går förlorade? Dvs. inte tillräckligt mycket nytt bränsle och för mycket avgasrester i kompressionsfasen, och ingen retur av den bränsleblandning som evakuerats i avgassystemet i föregående kompressionsfas. Vilket medför att hojen går magert...

Du får nog läsa på lite om du ska hänga på Oscar i sommar, om du inte hade tänkt laga hojen med självförtroende.

/Joakim
oFFkeFF körde 2/3 av SM-deltävlingen på Sviestad med det här fästet helt eller delvist löst. Motorn gick som en påse nötter, men den gick inte sönder.

För övrigt är mystisismen som odlas kring tvåtaktare en myt. Jag tänker ge min hoj regelbunden och erforderlig service. Varken mer eller mindre.
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Nyteknik skrev:
oFFkeFF körde 2/3 av SM-deltävlingen på Sviestad med det här fästet helt eller delvist löst. Motorn gick som en påse nötter, men den gick inte sönder.

För övrigt är mystisismen som odlas kring tvåtaktare en myt. Jag tänker ge min hoj regelbunden och erforderlig service. Varken mer eller mindre.

Men varför då ens bry sig om att bestycka rätt, om hojen ändå inte går sönder eller tar skada när den går magert.

Skitbra juh, Nyteknik for president!

:rolleyes:
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Pålle skrev:
Men varför då ens bry sig om att bestycka rätt, om hojen ändå inte går sönder eller tar skada när den går magert.

Skitbra juh, Nyteknik for president!

:rolleyes:
Varför denna valpiga arrogans?

Du tar uppenbarligen din nya roll som mekaniker på stort allvar. Själv är jag måttligt intresserad av teknik och har ingen vidare fallenhet för att skruva med motorcyklar. Jag kan skruva av och på saker. Men någon djupare förståelse för hur tekniken egentligen fungerar har jag inte. Och inte plats i mitt liv för den heller. Men jag älskar att köra motorcykel och tycker att racers är magnifika. Med tanke på mina blygsamma kunskaper om mekanik/teknik gick min första säsong mycket bra. Jag kunde genomföra tre tävlingar och ungefär dubbelt så många träningar utan att drabbas av ett enda allvarligt haveri. Ingen kolv som nöp, ingen cylinder som gick sönder. Flera förståsigpåare skrockade åt min föråldrade och "misskötta" TZ. Men skrattar bäst som skrattar sist. Många som gärna briljerade med sina kunskaper och vars racers var generöst utrustade med specialdelar fick se sig stående i depån med trasiga motorer. Jag anade att den som saknar tid, kunskap och pengar att sköta en tvåtaktsracer på exakt rätt sätt gör bäst i att använda så få prestandahöjande delar som möjligt. Man kan alltså i motsats till vad du antyder sköta en tvåtaktsracer på fler sätt än ett och ändå uppleva en problemfri säsong. Ungefär som med barnuppfostran.

Vad gäller bestyckning och justering upplever vi saker olika. Somliga kan återge saker i depån som får mig att bli fundersam över min egen perceptionförmåga: "Jag gick ner en storlek i huvudmunstycke och det är som en helt ny hoj" eller "Bakdelen flyttar sig en halvmeter i sidled i x-kurvan" och "Gaffeln känns så jävla (fyll i lämpligt ord) in i y-kurvan". Själv verkar jag vara typen som tutar och kör utan att varken känna efter eller känna speciellt mycket.

Var och en blir salig på sin tro.
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Nyteknik skrev:
Varför denna valpiga arrogans?
Bla Bla osv.

Ja du, vilken väg känns mest rätt!? Att följa Offkeffs (oturliga) exempel som mot alla odds gick bra. Eller lyssna på alla de som faktiskt fått problem.

Jag förstår att det känns onödigt och tråkigt med en massa förebyggande åtgärder. Men den dagen det rasar ordentligt, då har du lika mycket jobb om inte mer.

Lycka till!

/Joakim

Ps. Jag har fullt förtroende av Oscar att sköta om hojen. Jag kan inget annat än att läsa på, och lyssna på andra för att utöka min begränsade kunskapsbank. Jag är inte den typ av människa som gör något halvhjärtat, och vet att mekanikern är en viktig del för att uppnå framgångar.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Pålle skrev:
Ps. Jag har fullt förtroende av Oscar att sköta om hojen. Jag kan inget annat än att läsa på, och lyssna på andra för att utöka min begränsade kunskapsbank. Jag är inte den typ av människa som gör något halvhjärtat, och vet att mekanikern är en viktig del för att uppnå framgångar.

Så talar en seriös mekaniker :tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Pålle skrev:
Ps. Jag har fullt förtroende av Oscar att sköta om hojen. Jag kan inget annat än att läsa på, och lyssna på andra för att utöka min begränsade kunskapsbank. Jag är inte den typ av människa som gör något halvhjärtat, och vet att mekanikern är en viktig del för att uppnå framgångar.
Du är välkommen som mekaniker när som helst om oscar inte har vett att uppskatta dej. :tummenupp
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Nyteknik skrev:
....... "Bakdelen flyttar sig en halvmeter i sidled i x-kurvan" och "Gaffeln känns så jävla (fyll i lämpligt ord) in i y-kurvan". Själv verkar jag vara typen som tutar och kör utan att varken känna efter eller känna speciellt mycket.

Var och en blir salig på sin tro.



De som har adaptiv körstil är oftast de som kör fortast oavsett material är min erfarenhet. :tummenupp
Hellre lära sig köra efter vissa förutsättningar än att skruva bort sej i depån och skylla på "chatter" o dyligt.

Mina 5 ören.

Sleven #16
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
snor tillbaka tråden lite:

nästan klar, bara lite småfix........ :huvet :huvet :huvet
 

Bifogat

  • garage.JPG
    garage.JPG
    13.1 KB · Visningar: 185

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nytt bakdäck väntar på att monteras, invänta våren, förhoppningsvis säljs hojen och nyare cbr 900/zx9r kan införskaffas :banana
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Nästan klar ochså :tummenupp Synd att jag var tvungen att bli sjuk när jag var hemma. Så jag han inte bli helt klar. Men i påsk, då blir det klart!
 

Bifogat

  • nastan2.jpg
    nastan2.jpg
    22.6 KB · Visningar: 102
  • nastan.jpg
    nastan.jpg
    23.2 KB · Visningar: 86

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ikväll har jag lyckats göra ytterligare en klassisk Gustav-mekning. Målet för dagen var att få bort en packbox som sitter runt axeln till vattenpumpen. några tidigare försök med den fina invändiga SKF-avdragaren resulterade enbart i förstörd plåt på packboxen. Eftersom jag inte ville riskera att förstöra aluminiumet i blocket och därmed riskera läckage mellan växellåda och vattenpump så fick lösningen bli att försöka försvaga packboxen med hjälp av dremmel för att kuna "spräcka" den och få ut delarna.

Självklart har man inga skivor som tål lite så det blev till att använda hela lagret på dremmel-slipskivor. Efter en del bankande började packboxen att delvis släppa från blocket, demolerad är ett passande ord för att beskriva usteendet.
Det hade ärgat ordentligt mellan packbox och block men skam den som ger sig. Fick låna en ordentlig dremmel med metallspets av HD-klubben i garaget bredvid, fick även en lektion i alla olika hojar som den hjälpsamme Hog Riders killen hade ägt, hur han byggt dem och vad han höll på med nu. Efter lite mer slipande och donande kände jag att jag var nära att få till det hela så jag återgick till mitt garage för att förlösa backboxen. Efter lite pillande stannar mitt hjärta!
Jag kan se genom blocket på ett ställe där jag absolut inte vill se genom blocket och jag ser framför mig hur sedlarna flaxar ur plånboken...vänder med darrande händer på blocket och tittar hur det ser ut inifrån växellådan.

Strax ovanför hålet för axeln är det ett mindre hål borrat och där ser man delvis igenom packboxen. För in en mindre skruvmejsel och knackar till två gånger och hör packboxen trilla ut på andra sidan...
Lösningen fanns hela tiden där! Yamahakonstruktörerna hade varit smarta nog att förbereda för ett snabbt och smärtfritt byte av nämnda packbox men det hade jag missat helt...
Fyra timmars filande, svärande, muttrande, bankande och funderande helt i onödan. :näsblod

:rofl
 

Bifogat

  • demolerad.jpg
    demolerad.jpg
    66 KB · Visningar: 79
  • Vattenpump.jpg
    Vattenpump.jpg
    52.4 KB · Visningar: 83

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Aprilia Sportcity One
haha, sånt är jobbigt.
Bra att det löste sig iaf :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Goodstuff skrev:
Fyra timmars filande, svärande, muttrande, bankande och funderande helt i onödan. :näsblod

:rofl
Du är inte ensam om klantmek, man lär sig alltid något av sina misstag, ibland lär man sig att man inte borde ha gett sig på vissa saker utan hjälp.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Du är inte ensam om klantmek, man lär sig alltid något av sina misstag, ibland lär man sig att man inte borde ha gett sig på vissa saker utan hjälp.
Precis, Mumlan borde inte pilla med kylsystemet utan hjälp.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top