Mest för utseendets skull kanske?
Nä men allvarligt så verkar Kawasaki vara dom som vill ha den bästa hojen till racing med 600cc hojar i std-baserade klasser. Zuber har ju haft förra modellen av Kawas 600cc och vi kan därför jämföra mot den. Denna är som en helt ny hoj! Detaljer som vi hade räknat med att vi ville ha eller ändrat till racing fanns redan där från en hoj direkt ur lådan!
När vi startade upp hojen så gick smilgroparna långt upp i ansiktet! Hojen låter och beter sig på gaspådrag som en bra preppad Supersporthoj! Har ju orginal Kawasakis kit-kammar och handpolerade insug från fabriken. Toppackningen såg inte tjock ut heller! Sen ska visst växellådan vara tätstegad och ha drev från kit-lådan som fanns till SS600.
Nu hann vi bara varmköra ena hojen en gg och Per och hans mekaniker var fullt upptagen med deras hojar så vi han inte bänkköra dom men från andra som bänkat så låter det som effekten är bra på nya modellen!
Vikten på hojen är låg! Mest effekt och minst vikt bland alla 600cc. När alla onödiga delar i form av lampor, sidostöd, tuta, plastbitar, ljuddämpningsmaterial mm kom bort så blev vikten bra mycket mindre! Många av delarna på hojen är lätta!! Fotpinneplattorna tex var lättare än vad som sitter på tex 250racers! Knackar man på svingen så låter den tunn!
Radialbromscylinder sitter monterade numera till deras radialmonterade bromsok och stålomspunna slangar fram. Bromsskivorna är större! Distansen till att justera ridehight var mycket tjockare än innan vilket är bra då man numera inte får ändra den i "nya" klassen. mm mm listan skulle kunnas göras lång..