Garagestatus

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
GSXR1100R skrev:
Du är inte ensam om klantmek, man lär sig alltid något av sina misstag, ibland lär man sig att man inte borde ha gett sig på vissa saker utan hjälp.

Klassar inte gårdagens garageutflykt som ett klantmek eftersom inget gick sönder utan mer som ett omständighetsmek. Fick dessutom hjälp via telefonkonsultation och HD-åkarhjälp. Nu vet jag hur man byter packbox i varje fall. :D

Last edited:

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
ett hembygge av "spill", en Honda rs125r, en kawa kris (kr-1s) en kymco scooter å en tm250
Nu har min moppe hjul i allafall

snett uppe till höger är tanken..... den ska bara lackas :hihi

Bifogat

• P2230014.jpg
    P2230014.jpg
    74 KB · Visningar: 184

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Trodde min fina Honda var i oklanderligt skick men upptäckte detta när jag plockade bort gaffelbenen. Ett problem?

Bifogat

• oj.jpg
    oj.jpg
    138.7 KB · Visningar: 150

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
valmers skrev:
Precis, Mumlan borde inte pilla med kylsystemet utan hjälp.

Att Nr18 fortfarande får höra detta. Trots allt var det första tävlingen 2003 på Sviestad ( Om jag inte minns fel ). Det trissta är att ingen annan kan bjuda på lite "bortförklaringar" så vi alla måste dra på något som inte ens är roligt längre, eller............

Jo, det är för evigt världens bästa bortförklaring/mek tabbe, som jag hört i min korta RR karriär.

Jag säger som Dohan ”Don’t know were he find all his excuses, but I wish I hade them when I was racing"

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Nyteknik skrev:
Trodde min fina Honda var i oklanderligt skick men upptäckte detta när jag plockade bort gaffelbenen. Ett problem?

Du menar det avslagna styrstoppet..? Det är inga problem, garanterat en av de vanligaste felen på en vurpad hoj.. En skruv godkänner besiktningen, kontrollera bara så att styrutslaget är rätt. Dvs. Inget som tar emot eller kommer i kläm.

/Joakim

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Pålle skrev:
Du menar det avslagna styrstoppet..? Det är inga problem, garanterat en av de vanligaste felen på en vurpad hoj.. En skruv godkänner besiktningen, kontrollera bara så att styrutslaget är rätt. Dvs. Inget som tar emot eller kommer i kläm.

/Joakim
Ja, just det. Skruven. Ser ut som den kan lossna. Undrar om den är ett effektivt styrstopp...

Sniper

Guest
Fan nu hittar jag snart stiften :va

Bifogat

• HPIM0194.JPG
    HPIM0194.JPG
    122.6 KB · Visningar: 137

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nej, det är inget problem, du bör dock fundera på om det kan vara läge att försöka byta ut skruven mot något annat som inte slår sönder styrstoppet på ramen. Som det är nu är skruvskallen för liten, för låg och något fel placerad och verkar slå sönder nedre, yttre hörnan på styrstoppet på ramen. kolla bilden. Eller så får du helt enkelt ge fan i att vobbla och vurpa.

Bifogat

• OJ.jpg
    OJ.jpg
    6 KB · Visningar: 108

Pålle

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Teddy skrev:
Nej, det är inget problem, du bör dock fundera på om det kan vara läge att försöka byta ut skruven mot något annat som inte slår sönder styrstoppet på ramen. Som det är nu är skruvskallen för liten, för låg och något fel placerad och verkar slå sönder nedre, yttre hörnan på styrstoppet på ramen. kolla bilden. Eller så får du helt enkelt ge fan i att vobbla och vurpa.

Den deformationen borde ha uppkommit när orginalstoppet slogs av, eller? Om hojen vobblar så den förstörts har den vobblat mycket. Men om det nu är skruven som förstört stoppet i ramen så se till att skruven sitter fast ordentligt(10mm gängor, locktite), och att den prickar hyffsat rakt på stoppet i ramen.

/Joakim

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Ok. Ska se efter hur den verkar sitta och se om jag kan justera/fixera. Annars kan jag ju lägga en trasa där emellan som lindrar smällen mot ramen.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Pålle skrev:
Den deformationen borde ha uppkommit när orginalstoppet slogs av, eller? ...

Jo, det är möjligt. Jag vet inte hur original styrstopp ser ut eftersom båda på Skatungen redan var avslagna. Det jag däremot märkte var att de skruvar som den tidigare ägaren ersatt original styrstopar med hade förstört stoppen på ramen på ganska exakt samma sätt som för Nyteknik, fast mycket värre. Jag har höjt upp skallarna på de skruvar jag har monterat så att de prickar mitt på stoppen på ramen.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
Jo, det är möjligt. Jag vet inte hur original styrstopp ser ut eftersom båda på Skatungen redan var avslagna. Det jag däremot märkte var att de skruvar som den tidigare ägaren ersatt original styrstopar med hade förstört stoppen på ramen på ganska exakt samma sätt som för Nyteknik, fast mycket värre. Jag har höjt upp skallarna på de skruvar jag har monterat så att de prickar mitt på stoppen på ramen.
Kan man kanske återskapa styrstoppen med kemisk metall?

:va

Pålle

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Nyteknik skrev:
Kan man kanske återskapa styrstoppen med kemisk metall?

:va
Nej, det håller nog inte för mycket. Svetsa och slipa till en ny, när den väl är av.

Teddy har alldeles säkert rätt, se till att skruvskallen höjs upp.

/Joakim

racerskalman

And those who sneer will fade and die...
Gick med
15 Oct 2003
Hoj
Honda RS250R -01, CBR600
Nyteknik skrev:
...trodde min fina Honda var i oklanderligt skick men upptäckte detta när jag plockade bort gaffelbenen.

Styrstopp á la Harms. Hojen var faktiskt begagnad när jag köpte den. Om jag inte minns fel hade de just bytt bägge gaffelbenen. Det kan finnas ett samband där... :D

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kostar inte många hundringar att få styrstoppet svetsat på en mekanisk verkstad. Byt till nya skruvar på gaffelbryggan.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
racerskalman skrev:
Styrstopp á la Harms. Hojen var faktiskt begagnad när jag köpte den. Om jag inte minns fel hade de just bytt bägge gaffelbenen. Det kan finnas ett samband där... :D
Ah, alltid kul att veta var patinan kommer ifrån. Var det Sonni Harms som körde den före dig?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nya skruvar ja. För att tex som Teddy skriver få en större träffyta på styrstoppet, eller om de är krokiga/trasiga efter att ha träffat styrstoppet. Fick intrycket av att de inte var helt nya och/eller lite trasiga.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Nya skruvar ja. För att tex som Teddy skriver få en större träffyta på styrstoppet, eller om de är krokiga/trasiga efter att ha träffat styrstoppet. Fick intrycket av att de inte var helt nya och/eller lite trasiga.
Frågan är om man får dit en bult med större skalle. Ska se efter när det blir dags för återmontering. Den som sitter på plats fungerar säkert ok. Litar på Stellan...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning