Jag brukar värma och sedan ta ett långt dorn och slå som satan från ovansidan (genom styrhuvudet).Torkel skrev:Med spännband runt nacken gick det med lite möda att lyfta upp hojen på stöden jag lånat av Calle, den står INTE stadigt men lite spännremmar gör att det känns hyfsat tryggt.
Punkt 1. Byta styrlager.
Efter att ha knackat sönder det undre lagret (som ändå skulle bytas) så sitter jag nu med en minst sagt hårt sittande invändig lagerbana. Ska se om jag kan hitta ett bräckjärn i morgon annars vete 17 hur jag ska få bort den!
Kosmetiskt bara, går väl att spackla.stavgren skrev:Vad har hänt här?
stavgren skrev:Vad har hänt här?
Goodstuff skrev:Växellådan är utplockad, blocket ligger upp och ner på bilden. Kassettväxellåda så den är bara att lyfta ut komplett. I bilden med de olika delarna utlagda på arbetsbänken så ser du ett aluminiumstycke i nederkant som är "gavel" där axlarna i växellådan sitter fast, nedmonterat på den bilden. De två dreven till vänster i bilden du undrar över är utgående från vevaxeln, det övre, och balansaxeln, det nedre.
oFFkeFF skrev:Tror Stavgren undrade över det som ser ut som en rätt rejäl spricka i blocket på bilden. Men det kan ju vara en vanlig gjutfog också.
Aha, man lär sig nåt nytt varje dag. Tyckte det såg rätt illa ut på bilden.gubbstuff skrev:Det är där man delar blocket när man vill ha ut vevaxeln så det svarta som sticker ut är packningsmassa. Ingen farlig spricka med andra ord.
stavgren skrev:Aha, man lär sig nåt nytt varje dag. Tyckte det såg rätt illa ut på bilden.
Då har du alltså inte kört på ettan i Torparn? Om du har ungefär lika dåligt mellanregister som min Yamaha hade kommer du ha stor nytta av en högre etta just i den kurvan. Om du har kört på tvåan bör du ha upplevt det som svårt att komma ut med bra fart.Goodstuff skrev:...extremt låg etta, förklarar varför jag har haft ganska lätt för att starta.
Det låter som du kommer få det betydligt enklare att ta dig genom nämnda kurvor. Jag körde på ettan genom alla dessa med min Yamaha.Goodstuff skrev:Med ettan blev det hysteriskt och på tvåan lite segt så förhoppningsvis får jag en ettan som kan användas i Torpan, Eije och hårnålen tex. Beror iofs på drevningen också men det är förhoppningen.
Det var snyggt. Fräscht utan bjäfs.Jörgen Player Special skrev:Idag 12:00
Nyteknik skrev:Det var snyggt. Fräscht utan bjäfs.
Lackat själv? Med sprayburk?Jörgen Player Special skrev:Tackar! Men man får inte gå för nära... hehe
/JPS
Nyteknik skrev:Lackat själv? Med sprayburk?
Dina?Goodstuff skrev:
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |