Garagetråden

Snowster

Guest
I ett försök att få lite liv i 125-sektionen, så gör jag en tråd där vi kan visa och diskutera service, tvätt, puts och mindre projekt inför den kommande säsongen.:tummenupp
 

Snowster

Guest
Jag har plockat ner min busqvarna, den ska tvättas grundligt och putsas upp inför våren. Det blir kanske ett nytt fäste för reg.skylt och baklyse också. :)

Påbörjad demontering
IMG080.jpg

Delar
IMG075.jpg
 
Last edited:

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Är detta ett ställe som man då kan lägga upp ett olje och tätningsbyte på geffeln till en RS?? :)
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Bra intiativ!
Ingen som håller på att göra ett kolvbyte på sin hoj som orkar lägga upp lite bilder på hur det görs? =)
 

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Borlänge
Hoj
GasGas fsr 450 SM-07, TM En250f -04, Kawa Er6n -06
Håller på att plocka ihop min crossmotor efter att jag fick ett litet ras :näsblod

Har iaf fått ihop blockhalvorna och fått på kopplingen.. Växellådor är ett helvete säger jag bara :)

Bifogar en fin liten bild på min f.d. kolv.

298244_1938731994301_1422425234_31723071_3367843_n.jpg


På 125-fronten händer det väl inte så mycket dock, ska försöka få dit mitt DNA-luftfilter jag fick av farsan i födelsedagspresent dock :)
 

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Borlänge
Hoj
GasGas fsr 450 SM-07, TM En250f -04, Kawa Er6n -06
Vad lycklig man blir när man i princip monterat ihop hela motorn till crossen och kollar i lådan med cylindern å skit.. Vad ligger där om inte en fjäderjävel som ska sitta bakom kopplingskorgen :mad: :huvet :brinnerup :död :gråta
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vad lycklig man blir när man i princip monterat ihop hela motorn till crossen och kollar i lådan med cylindern å skit.. Vad ligger där om inte en fjäderjävel som ska sitta bakom kopplingskorgen :mad: :huvet :brinnerup :död :gråta

Ah, det välkända IKEA-fenomenet :rofl
 

galten1234

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple 2015
Jag beställde hem kraschpuckar från wemoto.com i söndags, fick dem på onsdagen!
Skall montera dem i helgen!

Inte mycket till projekt men lite pyssel är det i alla fall :tummenupp

kraschisar.jpg
 
Last edited:

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Tätningsbyte av Aprilia RS 125 -05 Del I

Tjena!

Idag gjorde jag ett ryck och byte olje- och damtätningarna på min gaffel. Självklart fick den även ny olja. Här kommer en liten huide på hur jag gjorde!

Oljeläckaget !!
_MG_9312.jpg

Först lossade jag på de stora bultarna på toppen av gaffelbenen för att sedan lossa dom från kronan. Detta för att du aldrig klarar att lossa den övre bulten om benet inte sitter fast.
_MG_9314.jpg
Benen utan krona.
_MG_9316.jpg
Sedan lossar du helt på den övre bulten. Du möts av en tjock bricka/spacer. I den ligger två små halva brickor som ligger i ett spår runt den smala stången som finns mitt i benet. Du plockar ut detta och tömmer nu ut oljan i något slags kärl eller grannens toalett.
_MG_9322.jpg
Toppbulten
_MG_9327.jpg
Halva brickorna
_MG_9326.jpg
Tjocka brickan/spacern
_MG_9325.jpg

Jag får inte in mer än 8 bilder i ett inlägg så snart kommer fortsättningen!
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Tätningsbyte av Aprilia RS 125 -05 Del II

Okej nu har du tömt ur oljan och kan nu dra isär inner och ytterbenen ifrån varandra. Var försiktig så du inte tappar eller gör repor på något m.m.
_MG_9347.jpg

Nu tar du en platmejsel eller något annat att försiktigt ta bort damtäningen. Den ska glida av lätt.
_MG_9329.jpg
_MG_9330.jpg

Sedan har du en låsring som ligger efter damtätningen som du också där tar en liten plattmejsel för att få ut.
Själva oljetätningen sitter ganska hårt. Jag tog en mejsel av modellen större för bände ut den som på bilden. Var mycket försiktig så du inte slinter och repar bussningen!
_MG_9333.jpg
Under tätningen ligger en ring (den jag la mejseln emot för att bänna ut tätningen) mot bussningen. Plocka ur den och gör ren + att du torkar bort eventuellt smuts där tätningarna suttit!
_MG_9336.jpg
Passa även på at kolla så att ytan på bussningen ser okej ut. Behöver den bytas behöver du speciallverktyg om jag inte har helt fel.
_MG_9337.jpg
Plocka fram nya tätningen och tryck i (kolla så du sätter den åt samma håll som den tidigare satt). Kom ihåg att lägga tillbaka ringen!!
_MG_9332.jpg
Tryck försiktigt med fingrarna runt om hela tätningen så kommer den glida i med ett litet "plopp". Jag tog lite smörja på kanterna för att få lite bättre glid. När tätningen sitter där den ska trycker du tillbaka låsringen. Se nu till att den hamnar i rätt spår!
_MG_9339.jpg
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Tätningsbyte av Aprilia RS 125 -05 Del III

Nu när ringen sitter där den ska trycker du dit den nya damtätningen.
Komihåg att hela tiden vara försiktig så du inte förstör de nya tätningarna!
_MG_9341.jpg

När detta är klart kan du sätta ihop gaffeln igen. Ta lite fett på innerbena så att tätningarna glider på extra lätt för att vara på den säkra sidan! På denn bilden ser du även tydligt spåret där de tidigare nämda halvbrickorna ska i!
_MG_9348.jpg
Tryck försiktigt ihop inner och ytterben med varandra nu när de sitter ihop igen sätter du fast benen i ett skruvstäd i t.ex bromsfästet.

Sedan går du upp i köket för att leta upp morsans bakmått eller liknande!
_MG_9351.jpg

På min gaffel hällde jag i 440ml i varje ben. Oljan jag använde var av vitskositet 10 (wt10).
När detta är gjort tar du först brickan/spacern och trär på stången i benet och sedan de halva brickorna så de lägger sig i spår!
_MG_9355.jpg
_MG_9359.jpg
Sedan tar du toppbulten och skruvar på och vips så har du en tät gaffel men fräsch olja i
När jag drog åt bulten till returbenet, (det vänstra) så hade jag det i max ytterläge för att det annars kommer dra ihop sig pga att det inte finns någon luftkudde i gaffeln. Inte helt 100 på detta men när den är ihopdragen så så beter den sig som det gjorde innan..
_MG_9360.jpg
Torka sedan av oljespill från gaffelbenen, sätt fast dem i kronan och dra åt toppbultarna lite extra!
_MG_9361.jpg
Eftersom jag har hela cykeln isärplockad har jag inte behövt hänga upp eller fixa ställ till hojen under tiden! Besök gärna min byggtrår om ni missat den! den är länkad under mina inlägg!

Hoppas någon lärt sig/fått någon slags vägledning nu åtminstonde!!
Detta är en enkel sak att göra och tar inte lång tid heller! så läcker gaffeln dra isär skiten och fixa det! Inte kul den dagen du kommer med olja på bromsskivan och tutar rakt fram i en bil.



Klippt från Eas94 liten bra extra sak!!
Montering av packboxarna i framgaffeln

Om det inte fungerade att pressa ner packboxen med fingret, eller om ni inte gör på det sättet där man bultar ner packningen med hjälp av ett isärskuret plaströr:

Tryck in den nya packboxen så gott det går och lägg sedan den gamla packningen ovanpå. Den gamla packboxen sticker förhoppningsvis då ut ~0,5 cm. Vänd upp-och-ner på allt och lägg något skyddande på golvet. Sätt sedan gaffeln/röret/dämparen rakt ner och låt den gamla packboxen nudda marken. Nu kan du lätt pressa på gaffeln med handkraft (helt rakt riktat nedåt) och på så vis pressa ner den nya packboxen till rätt ställe.
.
Smörj packboxen med fett och använd inga vassa verktyg, för då kan du råka skada insidan av gaffeln
 
Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Ska snart montera lite nyinköpta prylar! Mattsvart biltemastyre, svarta handskydd med aluminiumskenor och ett gelbatteri från biltema. Ska beställa fim-däck från 24mx snart och packningar till gaffeln från någon annanstans.
 

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Borlänge
Hoj
GasGas fsr 450 SM-07, TM En250f -04, Kawa Er6n -06
Ska snart montera lite nyinköpta prylar! Mattsvart biltemastyre, svarta handskydd med aluminiumskenor och ett gelbatteri från biltema. Ska beställa fim-däck från 24mx snart och packningar till gaffeln från någon annanstans.

Låter som lite trevligt finmek! :tummenupp
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
PHP:
Och snart är det min tur :) Behövdes det några speciella verktyg? I det youtubeklippet jag länkade så använde killen något konstigt verktyg, men det kanske man kan undvika?

På min gaffel krävdes inga speciallverktyg alls. Behövde inte komprimera gaffeln på något vis :)
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Men helvete pågar! Inte lite dött i 125 delen.
Vad har ni gjort på era skönheter i garaget nu till våren? =)
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Men helvete pågar! Inte lite dött i 125 delen.
Vad har ni gjort på era skönheter i garaget nu till våren? =)

Då får du väll njuta av bilderna här då:
DSC02824.jpg
DSC02857.JPG
DSC02859.JPG
DSC02864.JPG
Nya däck som ska på (Metzeler Six Days FIM-däck), packboxar + skrapringar och 7,5 w olja. Handskydd och styre från Biltema :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top