GasGas 280 Contact -17, Vintage Trial

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Köpte den här för några år sedan och tänkte börja bygga på den nu i sommar. Som invalid i rullstol så ska jag inte hålla på med avancerad trial utan bör hålla mig till att möjligen hoppa över ett par lastpallar eller kullblåsta träd som inte är för höga. Lyckades ju tippa omkull och bryta höften med den förut så bättre att göra riktig äventyrsmoppe av den istället.

Planen är att bygga större tank i aluminium så man tar sig lite längre och bättre sadel som är mer sittvänlig under körning sen gillar jag stuket på dom gamla hojarna så tänkte försöka efterlikna det så gått det går och köra polerad aluminium. Vill också ha rund lykta fram med sån där plåtskärm över elektroniken och displayen.

Köpte sån där plastilinlera som jag tänkte modellera tanken med och sedan malla av den.

IMG_20200530_180908 small.jpg
IMG_20230528_201550.jpg
IMG_20230528_201550 2.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Fick hem röret igår så nu har jag börjat bygga. Det är improvisation från början till slut och ingenting blir som man tänkt sig utan det blir som det blir. Så vi får se vart det tar vägen.

Tänkte försöka fylla ut så mycket jag kan med tank där inuti också men man ska bara se överdelen som en vanlig traditionell tank. Batteri och luftbox ska få plats där under också och sen tänkte jag bygga sidokåpor över som också täcker främre delen på bakramen så bara det bakre diagonalröret kommer synas.

IMG_20230603_180326.jpg
IMG_20230603_214950.jpg
IMG_20230604_002104.jpg
IMG_20230604_002141.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Sänkte ner den lite och smalnade av den, för det blir runt 85cm i sitthöjd så får inte bli för brett när man står rakt ner med benen.

IMG_20230606_191010.jpg
IMG_20230606_191113.jpg
IMG_20230606_215348.jpg
IMG_20230606_215555.jpg

Gör bara en sida så får man spegla mallarna sen vilket borde ge bäst symmetri också. Får se om leran räcker eller om jag måste riva av den och bygga upp med mer kartong, har använt 2 av 4 block. Den är riktigt hård så man får bryta loss bitar med kniv och sedan värma på en stund så dom nästan smälter och knåda till dom med skeden, sen får man vänta lagomt så man inte bränner sig men inte för länge så det hinner hårda för mycket.
IMG_20230606_232742.jpg

Men nu börjar det se ut som en moped i alla fall ?
Har beställt fram och baklampa och ett mindre bakdrev så man slipper varva så mycket på landsvägarna. Måste flödestesta bränslekranen också och se om den räcker till. Förut så börja den dö när man körde landsväg en stund så misstänker att den är lite segt någonstans i flödet.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Börjar hitta en form jag känner mig nöjd med, ska justera och förfina den lite så blir det att göra pappmallar sen.

IMG_20230607_222521.jpg
IMG_20230607_222537.jpgIMG_20230607_222537 1.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du är ju grym på allt plåtarbete! Samtidigt är detta femte byggtråden från dig men inget färdigt. Tappar du suget på sluttampen eller vad händer? Du gör ju allt som har med funktion att göra men skippar det som får hojen att se snygg ut. Känner förvisso igen mig lite i det men vafan. Du har ju flera hojar med dunderpotential som bara väntar på den sista touchen.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Du är ju grym på allt plåtarbete! Samtidigt är detta femte byggtråden från dig men inget färdigt. Tappar du suget på sluttampen eller vad händer? Du gör ju allt som har med funktion att göra men skippar det som får hojen att se snygg ut. Känner förvisso igen mig lite i det men vafan. Du har ju flera hojar med dunderpotential som bara väntar på den sista touchen.
Min gamla virago fick ett aphängarstyre istället då det hade blivit för mycket krångel med fotpinnar och sånt när man bara hade en grusuppfart och en gassvets.
Sen köpte jag en CB750 som jag hade lite planer för istället. Men svårt att hinna göra något när man ligger borta på jobb hela somrarna också och inte har någonstans att vara.
Sen bröt jag ryggen och dom hojarna är för stora och tunga så dom kommer det inte bli något med nu heller.
CR250 vart skit med SFRO som fick för sig att neka materialet och hitta på alla möjliga bortförklaringar. Så det projektet är skrotat då jag skaffade GP125an istället.
GP'n är klar och ska bara lackas när jag får tid, plats, lämpligt väder och lite hjälp. Det går inte nå bra att rulla runt med färgspruta och slangar i rullstol och kladda så det kanske blir när farsan har semester.

Så med den här vet jag att jag har startat 4 trådar. Eller hade jag någon med moppen också? Den är ju iallafall klar och körduglig. Sen om dom blir utställningsklar med minsta lilla skruv lackad och polerad eller inte det skiter jag i så länge dom funkar att köra.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det vart drygt att gnessa in och ut i baracken med en tröskel på 2dm med rullstolen och tankbitarna i knät för att knacka några gånger och sen ut och kolla.
Läderpåsen med blyhagel vägde typ 40kg så man fick inget grepp med nyporna att lyfta den och framförallt inte jag som bara precis klarar att lyfta upp min egen överkropp om jag böjer mig framåt. Ska jag lyfta något tyngre än några kilo måste jag använda ena handen som stöd mot en bänk eller liknande. Är svårt att få grepp om den då den liksom rullar och rinner ur händerna.
Men nu har jag mer än halverat storleken på den så jag kan flytta runt den och den får bättre plats på bänkarna. Hade ingen lädernål kvar så tog en vanlig och slipade den trekantig med diamantbrynet, kanske att det gjorde lite skillnad men det gick inte att köra med motor då armen nålen sitter i är fjäderbelastad och rör sig i sidled och böjer nålen när det går tungt så fick mata för hand dutta med nålen 2-3ggr för att komma igenom så det tog en stund att sy två varv.
Den överblivna delen som blev typ en halvmåne tänkte jag göra som korv utav vilket kan vara bra att ha och lägga i tanken som motvikt när man håller på att knacka med mothåll och använde båda händerna.
IMG_20230611_162240.jpg
IMG_20230611_185846.jpg
IMG_20230611_185817.jpgIMG_20230611_223020.jpg
IMG_20230611_223126.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
IMG_20230618_012204.jpg
IMG_20230624_213412.jpg

Fick ingen bild på det men för att göra det där så gör man ett hål som är typ 5mm(radie) mindre och så viker man upp kanten med en tång typ 45° så man får en start. Sen håller man tanken i knät och stoppar i ett rundjärn typ 20-30mm diameter och slår på den med hammare och så driver man upp kanterna och vidgar hålet till rätt storlek.
IMG_20230624_231554.jpg

En anledning till att man gör en sådan kant är för att annars slår sig toppen av tanken vid svetsning och det blir hopplöst att få den plan igen. Lärde mig det på första tanken jag gjorde till 125an ?
IMG_20230624_231606.jpg
IMG_20230624_231628.jpg
IMG_20230624_233705.jpg
IMG_20230624_233842.jpg
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Börjat med bottendelen. T-röd funkar bra som skärvätska till aluminium men då försvinner spritpennan men ajax funkade också bra. Sågar ja torrt så nyper den lätt fast och börjar hoppa.
IMG_20230701_161049.jpg
IMG_20230701_223313.jpg

Bränslekranen sitter original bara instoppad med två o-ringar, kör på samma men kanske skulle gör en liten öggla man kan sätta en stripe igenom som lite säkerhet så den inte råkar trilla ur.
IMG_20230702_200257.jpg
IMG_20230702_200713.jpg

Lite snabb överslagsräkning så blir det runt 2,8 liter i den där baljan. Originaltanken är 3,5 liter så nu ska man nog kunna ta sig lite längre än 5,8 mil. Reserven på originaltanken räckte typ 2km, nu borde det räcka minst en mil.
IMG_20230702_200825.jpg
IMG_20230702_200911.jpg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Grymt jobbat - svetsa aluminium är "görbart", men så tunt material och så många o långa svetsar utan att köra hål är f-n ta mig imponerande. Jag brukar klara 5-10cm, sedan "fastnar" handen som håller brännaren (alt jag missar att mata fram tråd) så blir det i bästa fall fult men oftast ett j-la hål
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Grymt jobbat - svetsa aluminium är "görbart", men så tunt material och så många o långa svetsar utan att köra hål är f-n ta mig imponerande. Jag brukar klara 5-10cm, sedan "fastnar" handen som håller brännaren (alt jag missar att mata fram tråd) så blir det i bästa fall fult men oftast ett j-la hål
Fast det går inte helt problemfritt för mig heller, ibland blir det bara skit från ingenstans och jag har inte lyckats fundera ut exakt vad det beror på heller. Normalt kan man svetsa aluminium med rätt så liten gaskåpa och snålt gasflöde men även om jag drar på mer gas och stor kåpa så händer det ibland ändå att det snabbt blir tjock oxid på ytan och vägrar flyta ihop. Ljusbågen bli ostadig och fladdrar runt i samband med detta men kan inte riktigt komma på hur och varför.
Och det kan bli så även om jag borstat och gjort rent allting jättenoga medans det kan gå hur fint som helst på en skitig gammal bit. På en skitig bit samlar smutsen ihop sig och flyter iväg som små prickar på ytan bara och smältan flyter på i stort sett som vanligt, medans det andra problemet blir som en heltäckande film som bubblar upp inifrån.
En fundering är om det kan vara att när ljusbågen blir ostadig och hoppar runt så skapar den turbulens som drar in massa syre. Finns ju massa olika legeringar på wolfram som kan göra skillnad också.


Började klura lite på ljuddämparen idag, slösade halva dagen på att försöka göra en fläns att sticka ned i originaldämparen och gör en oförstörande modifiering men det vart alldeles för svårt pga vinklingen och den komplicerade formen, ett runt rör hade varit lätt. Så det blev att svetsa på en fläns på originaldämparen istället.
360089921_10224244857052715_4458836211983893379_n.jpg 359807680_10224244856932712_8180852131570336937_n.jpg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har du provat flera olika elektroder? Kör själv med lila på alla material ( Fe, Al, RF) efter tips från en mer rutinerad svetsare. Funkar bra, men det kanske finns bättre för Al?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad kör ni med för elektroder till aluminium? Jag fick tips att köra med gröna till aluminium av en kille som svetsar mycket TIG här.

Har bara testat svetsat aluminium en gång och det var statorkåpan på CRF100:an som saknade en bit efter att kedjan hoppat av nån gång i tiden, det gick i alla fall hyfsat. Testade ca 5 cm på två aluminiumplåtbitar och det såg ut rent av bra så då vågade jag mig på att svetsa i kåpan.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Har du provat flera olika elektroder? Kör själv med lila på alla material ( Fe, Al, RF) efter tips från en mer rutinerad svetsare. Funkar bra, men det kanske finns bättre för Al?
Jag har provat Cerium(grå) och Lanthan(blå) på min svets, men man vet ju aldrig vad man får heller. Har fått felaktiga förut en gång när jag jobbade på en verkstad. Var märkta som gröna olegerade men det började växa ut som taggiga spröt på toppen.


Vad kör ni med för elektroder till aluminium? Jag fick tips att köra med gröna till aluminium av en kille som svetsar mycket TIG här.

Har bara testat svetsat aluminium en gång och det var statorkåpan på CRF100:an som saknade en bit efter att kedjan hoppat av nån gång i tiden, det gick i alla fall hyfsat. Testade ca 5 cm på två aluminiumplåtbitar och det såg ut rent av bra så då vågade jag mig på att svetsa i kåpan.
Grön är ren wolfram och smälter mest och blir en stor boll, det var vanligt förr men idag finns det andra bättre elektroder man kan använda till både stål och alu.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top